danielle1985 Geplaatst: 28 september 2009 Geplaatst: 28 september 2009 Hey allemaal, Ik heb van het weekend iets meegemaakt met een van mijn konijnen en wilde dat verhaal toch even kwijt om duidelijk te maken dat het zo belangrijk is dat je je konijn goed in de gaten houdt. Zaterdagmiddag hebben mijn twee lieverd nog lekker zitten eten van het hooi. Toen ik rond 5uur het hok ging verschonen zag ik dat een van de twee maar stil in een hoekje zat. Zij is normaal superactief en springt altijd in het rond wanneer ik het hok uitdoe. Ook reageerde ze niet toen ik een brokje ss voor haar neus hield. Normaal gesproken krijgen ze rond deze tijd ss en vallen ze direct aan, maar geen interesse dus. Ook ging ze steeds van de ene zij op de andere liggen, waardoor ik zag dat ze toch wek last had van haar buik. Ik heb haar meteen apart genomen en ben haar buikje gaan masseren. Op dat moment voelde ik nog niet veel bijzonders aan haar buikje dus heb haar weer terug gezet, apart van haar vriendje om in de gaten te houden of ze wel eet en keutelt. Gelukkig keutelde ze meteen maar eten nog niet.Aangezien wij een verjaardag hadden, moest ik weg en heb ik mijn zusje gevraagd of ze even wilde gaan kijken in de tijd dat wij weg waren. Ik had al gezorgd voor een lekker warme deken en eten en drinken bij de hand, maar ik vertrouwde het nog niet helemaal. Mijn zusje stuurde op een gegeven moment dat het nog niet goed ging en dat ze een opgezet buikje had. Ik ben meteen naar huis gegaan want bij mij gingen meteen de alarmbellen rinkelen. Thuis aangekomen lag Nijn duf op de bank met een dekentje over zich heen (inmiddels had mijn zusje haar binnen gehaald om onderkoeling te voorkomen). Ik voelde aan haar buikje en inderdaad, het leek op een harde luchtbel in haar buik. Ik heb meteen de dierenarts gebeld en kon meteen terecht (om half 1 snachts!). De dierenarts bevestigde mijn gevoel en zei dat het om gas ging. Ik kreeg de keus om het te behandelen en dat heb ik natuurlijk meteen gedaan. Ze vertelde dat het een ernstige aandoening is maar dat ik er waarschijnlijk nog erg snel bij was. Ze gaf Nijn een spuit met pijnstilling en een spuit met een ander goedje dat de maag weer op gang moest brengen. Tevens kreeg ik ciseral mee en dwangvoeding. De ciseral had de dierenarts zelf al toegediend maar ik moest thuis nog even dwangvoeden. Eenmaal thuis aangekomen, was ze al zienderogen opgeklaard. Ze was wat actiever en keek helderder uit haar ogen. De pijnstiller deed dus goed zijn werk! Het dwangvoer ging er met gemak in want ze at het zelf op uit de spuit die ik had meegekregen. Ze had zo'n honger die arme schat maar kon daarvoor niets eten omdat ze zo'n pijn had! Ik heb haar lekker een nachtje binnen gehaald om op te knappen en heb wat te eten bij haar gezet. En toen ik smorgens ging kijken om haar ook te dwangvoeden en de ciseral te geven, zat ze alweer vrolijk te kijken wat ik kwam doen en had ze haar ss al helemaal op! Zo zie je maar.... het is echt zo belangrijk snel te handelen als er iets is. Nijn is er heel erg snel van opgeknapt gelukkig! Maar als je niet snel erbij bent, lijdt je konijn zoveel pijn, dat is echt heel zielig. Het heeft wat gekost (even 120 euro voor het nachtconsult, ciseral, dwangvoer enz) maar ik ben zo blij dat ze weer helemaal de oude is! Pff wat een lang verhaal, maargoed ik denk dat velen er misschien wel wat van kunnen opsteken want gas is iets wat gewoon zomaar ineens kan ontstaan en waarbij je konijn heel veel pijn lijdt! En misschien staat er al veel van dit onderwerop op bb maar wilde het toch even kwijt. Groetjes Danielle
Suzimoo Geplaatst: 28 september 2009 Geplaatst: 28 september 2009 Wow super joh dat je je zo inzet en dat alles is goedgekomen. Inderdaad opletten is heel belangrijk als je diertjes hebt!!
chan Geplaatst: 28 september 2009 Geplaatst: 28 september 2009 Gelukkig was je er op tijd bij! 2 Weken geleden (2 dagen voordat ik op vakantie ging...) heb ik dit ook meegemaakt bij 1 konijn, maar wist helemaal niet was en dat hij pijn had door dat gas. Gelukkig had ik een topic geopend en werd en gezegd dat hij gas kon hebben. Na de injecties bij de DA zag je hem snel opknappen. Na 2 dagen medicijnen was hij weer de oude gelukkig.
Aanbevolen berichten