Ga naar inhoud

Probleem: Maatje aan ziekte overleden, wanneer nieuw maatje?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Groot probleem!

Even bij het begin beginnen. Ongeveer 2 maanden geleden heb ik 2 franse hangoren gekregen van iemand die er geen verstand van had. Hij en zijn partner hadden deze dieren aangeschaft en op hun (grote) balkon gezet, waar ze vrij rondliepen. Ze zijn uit elkaar gegaan en zij kon ze niet meenemen, dus hij bleef er mee zitten. Maar hij had er geen verstand van dus de verzorging liet onbedoeld nogal te wensen over (ze hadden bijv. geen hooi en stro en kregen geen groente). Bovendien wilde hij ze ook niet houden en is dus op zoek gegaan naar een nieuwe baas. Viavia kwam dit bij mij terecht.

Ik ben er heen gegaan om ze te halen. Ik schrok er nogal van wat ik aantrof. 2 schuwe magere konijnen die ook niet echt vriendelijk waren.

Zoals ik al zei kregen ze geen hooi en stro, dus liepen ze op het kale balkon waar een soort kist op zn kant stond met niets er in als schuilhok.

De voedster was er het slechts aantoe. Behalve mager ook heel erg slap.

Omdat ze een flinke lege wam had vermoedde ik dat ze wel dik geweest moest zijn. Dat vroeg ik en dat was ook zo maar een DA had gezegd dat ze moesten afvallen. Ik denk dat ze toen dus bijna geen voer meer hebben gehad. Maar ze kregen ook geen hooi, slechter kan het dus niet.

Ze hadden ontzettende plakpoep door het gebrek aan vezels.

Bij mij heb ik ze meteen op de hooithee gezet en bergen stro en hooi gegeven. Gelukkig gingen ze meteen hooi eten. Ook heb ik ze langzaam aan groenten gewend en de plakpoep was binnen een week helemaal verdwenen.

Ze knapten langzaam op en werden ook liever en aanhankelijker.

Een maand geleden was het opeens mis. De voedster lag voor dood in het hok. Ik ben meteen met haar naar de dierenarts gescheurd. Ze had acute snot (pasteurella) en hoge koorts. Ze kreeg meteen een ABinjectie, maar de DA vreesde voor haar leven. Ik moest de volgende dag terugkomen.

Gek genoeg knapte ze 's avonds een heel eind op en wilde ook weer eten.

De volgende dag ging ik met haar en de ram terug. De ram werd ook onderzocht maar mankeerde niets, en zij kreeg weer een AB injectie en ik kreeg Baytrill mee. Ze mochten gewoon bij elkaar blijven (dit is niet ongewoon want ik heb dit van een andere kkDA ook te horen gekregen, en zag dat de nijnen van zwarte panter ook samen bleven) ik hoefde de ram ook niet te behandelen, en die is tot de dag van vandaag ook niet ziek geworden.

Maar helaas, na bijna 4 weken AB werd ze ineens weer heel slecht en bleek een longontsteking te hebben gekregen. Binnen een dag was het met haar gebeurd.

Nu zit de ram dus al 2 dagen alleen, en dat breekt mijn hart.

Ik wil graag voor hem een nieuw maatje, maar ik ben bang dat hij toch besmettelijk is, hij heeft geen snot maar zijn neusje is ook niet echt droog.

Wat is wijsheid?

Geplaatst:

Zo snel kan je een dier niet gezond verklaren, dan zouden er bloedonderzoeken gedaan moeten worden.

Het gaat mij er meer om of anderen hier een soortgelijke ervaring hebben gehad en wat die gedaan hebben.

Geplaatst:

Ik heb net eerst mijn eigen DA gebeld en daarna heb ik Evert-Jan de Boer van Wilhelminapark gesproken. Onafhankelijk van elkaar zeggen ze allebei hetzelfde, dat mijn ram dus absoluut niet ziek hoeft te zijn omdat hij verder geen verschijnselen vertoont. En dat ik er toch gewoon een nieuwe voedster bij moet zetten. Risico's hou je altijd. Je kan juist ook weer net een voedster treffen die iets bij zich heeft wat voorheen niet tot uiting kwam en dan nu ineens wel.

Ook vinden ze allebei dat ik de ram geen AB moet gaan geven omdat dit juist weer de weerstand ondermijnt.

Ik wil trouwens echinecea in zijn water gaan doen om zijn weerstand op te krikken.

Geplaatst:

Ik heb niet hetzelfde meegemaakt, maar weet wel dat hij mss drager kan zijn van de bacterie die snot veroorzaakt. Dit kan ieder konijn trouwens zijn!

Zolang zijn weerstand goed is zal het niet de kop op steken.

Als ik jou was zou ik fijn een lieve vriendin voor hem gaan halen.

Konijnen rouwen anders dan mensen & hebben snel weer behoefte aan een soortgenootje.

Konijnen die altijd samen gewoond hebben, waarvan hun maatje ineens wegvalt, kunnen op een gegeven moment gaan treuren & gezelschap missen.

Geplaatst:

Misschien toch even bij de DA laten checken.

Als hij gewoon in orde is,en de DA ook zegt dat een nieuw vriendje mogelijk is,

Ik zeg,doen. (Nederlandse energie maatschapij.)

Geplaatst:

Dank voor de reacties, die bevestigen dat het goed is dat ik mijn gevoel heb gevolgd. Vanmorgen een nieuw vriendinnetje voor hem gehaald.

Helaas geen liefde op het eerste gezicht, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Zijn gedrag was vandaag al wel opgewekter door haar aanwezigheid dan de afgelopen dagen (hij wilde zijn hok bijna niet meer uit).

Ik ga dit rustig aanpakken want ik wil geen stress (stress vermindert weerstand).

Geplaatst:
Dank voor de reacties, die bevestigen dat het goed is dat ik mijn gevoel heb gevolgd. Vanmorgen een nieuw vriendinnetje voor hem gehaald.

Helaas geen liefde op het eerste gezicht, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Zijn gedrag was vandaag al wel opgewekter door haar aanwezigheid dan de afgelopen dagen (hij wilde zijn hok bijna niet meer uit).

Ik ga dit rustig aanpakken want ik wil geen stress (stress vermindert weerstand).

Superfijn dat je een vriendinnetje gehaald hebt & dat dit hem goed doet :)

Rustig aanpakken idd & veel geduld hebben ;)

Voor de weerstand kun je Echinaforce-druppels van A. Vogel in hun drinkwater doen. Dit zijn homepatische druppels die de weerstand verhogen, verkrijgbaar bij de drogist.

Ik geef ze dan een kuur van een week, waarna ik een weer stop & vervolgens het weer een week herhaal --> en zo om & om.

Geplaatst:

Bluh, die tabletjes zijn vies:P Gelukkig vinden de konijnen ze blijkbaar wel lekker.

Ik hoop voor je dat alles goed blijft gaan en goed gaat komen, heb weinig toe te voegen aan de mensen hiervoor

Geplaatst:
Bedankt, ik ga er morgen mee beginnen.

Hoef je niet de alcohol te laten verdampen? Nou is dat natuurlijk minimaal wat daar in zit.

Nee, is niet nodig.

Ik doe dat iig nooit, die van mij hebben er geen problemen mee ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .