ciska Geplaatst: 18 september 2009 Geplaatst: 18 september 2009 Hallo allemaal, Ik ben net nieuw hier, maar had meteen al even een klein vraagje.. Ik heb sinds mei een opvang konijn (Frummel), waarvan bekend is dat ze zware ademhalingsproblemen en ernstige konijnensyfllis heeft gehad toen ze daar kwam. Ze blijft dus chronisch longproblemen houden. Met mooi droog weer zoals van de zomer is het geen enkel probleem, maar we gaan de natte koude periode weer tegemoet en ik wil haar iets extra's geven voor de winterperiode....gewoon om de weerstand wat te verhogen! Ze zitten nu buiten en kunnen naar binnen wanneer ze willen met een katteluikje, maar om haar voor de hele periode nu verplicht binnen te houden vind ik wat zielig, nu ze veel vrijheid heeft gekend... Ze zit nu even op een kuur omdat ze wat stiller is en ik haar weer vaker hoor niezen en haar neusje wat nat is..... Dus iemand? suggesties? misschien in de vorm van extra vitaminen? Namens Frummel alvast bedankt voor het lezen en groetjes
Laura1984 Geplaatst: 18 september 2009 Geplaatst: 18 september 2009 Je zou Echinacea als tabletjes, druppels of als verse kruiden kunnen geven. Dit zou de weerstand verhogen: Echinacea wil ik nog wel even bespreken, hoewel deze eigenlijk tot de tweede categorie kruiden behoort. Je kunt dit in pilvorm of druppelvorm bij iedere appotheek verkrijgen. Echinacea versterkt het immuunsysteem. Het bevordert bepaalde witte bloedcellen die een antibacteriele en antivirale werking hebben. Het stopt ook de productie van het enzym dat cellen kwetsbaar maakt voor binnengedrongen microbes en zorgt dat binnengedrongen microbes gevoelig worden voor de antilichamen. Echinacea is dus een goed middel om te gebruiken bij lichte verkoudheid (luchtwegaandoeningen) van je konijn. Als je konijn behandeld word voor kanker, dan moet je echter geen Echinacea gebruiken, dit kan namelijk een effect hebben op de behandeling! Je moet Echinacea niet voortdurend geven, het is beter om met de dierenarts een schema te bedenken als je het langdurig wil gebruiken; bijvoorbeeld 5 dagen wel, 2 dagen niet of 14 dagen wel en 7 dagen niet. De hele plant is bruikbaar, vooral de wortel. Je kunt het als verse kruiden geven, maar ook de vloeibare vorm (druppels).Bron: Konijnen en alternatieve geneeskunde
ciska Geplaatst: 18 september 2009 Auteur Geplaatst: 18 september 2009 Heee Bedankt! Ik heb voor de cavia's Echinaforce van dr Vogels (druppels) in huis.Kan ik haar dit geven? en zo ja hoeveel? en een schema......okay. Heb helaas wel een klein probleemje...ze heeft geen superhoge aaibaarheids factor!waarschijnlijk door alles wat ze heeft meegemaakt. Ik mag haar aaien maar zij bepaalt hoe, waar en hoelang (en das 2 aaien vaak) en ze is superslim, weet vaak al wel wat er komen gaat! die AB kuur is dus ook een probleem......
Laura1984 Geplaatst: 18 september 2009 Geplaatst: 18 september 2009 Je kunt de AB proberen te mengen met iets dat ze lekker vind, bijv. een stukje fruit. Of je kunt proberen om het op een stukje groente te doen, of op haar biks (heb wel eens gelezen dat het bij SS wel te doen is). Van de tabletjes kun je er eentje per dag geven, per konijn. Veel konijnen zien het als snoepje. Van de druppels kun je enkele druppels door hun water doen, maar ik heb hier wel vaker gelezen dat er konijnen zijn die hun water daarna niet meer aanraken.
Chani Geplaatst: 18 september 2009 Geplaatst: 18 september 2009 naast echinacea kun je ook salie geven. dit is een zogenaamd plantebioticum en heeft een bacteriedodende werking. doet niks tegen virussen, dat niet, maar het zorgt er wel voor dat het lichaam van je nijn niet te snel verzwakt kan raken door bacteriele infecties.mijn nijnen vinden het bovendien ontzettend lekker! je kunt gewoon een plantje salie kopen en in de tuin of binnen in een pot zetten, en dan elke dag een paar blaadjes geven.
ciska Geplaatst: 19 september 2009 Auteur Geplaatst: 19 september 2009 Is dat de gewone keukensalie dan?want die staat hier gewoon in de tuin... Ik moest gisteren toch met onze hond naar de DA voor de jaarlijkse inenting, ik heb ook aan hem gevraagd hoe of wat en hij had het erover multivitaminen voor knaagdieren wat in water oplosbaar zou zijn. Maar goed ik heb dus kans dat ze het laat staan. En het is een slimme meid..ik kreeg haar vanmorgen al niet meer te pakken voor haar kuur. En het door het fruit mengen zie ik ook niet zo zitten, ze zit samen met een dwerg die er ook van kan eten. * zucht* wordt denk ik maar de oude vertroude manier van vangen... Dat is dus het grootste probleem, als een nijn niet aanhalig is door wat het heeft meegemaakt dan wordt het dus heel moeilijk wanneer het ziekjes wordt, maar goed daar kan zij niets aan doen...ik zal het eens door het water proberen... nog bedankt voor het antwoorden!groetjes Ciska
Aanbevolen berichten