raylaatje Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 zoals de meesten wel weten, heeft roxy maar 3 pootjes(mist linker voorpootje).Hij liep er altijd super goed mee, rennen en binkie's maken.maar afgelopen dagen(ik zag het gisteren), LIJKT het of hij minder leunt op zijn rechter achter pootje, hij leunt met zijn achterkant héél erg naar links, en valt ook naar links om.hij kan zo 5 minuten goed(wel iets naar links leunend met zijn achterkant) lopen en dan ineens valt hij weer om.. Hij eet trouwens goed, en huppelt wel in de tuin, wél een stuk langzamer en geen binkie's maken etc. Weet iemand wat dit is?We hebben vanavond geen auto, maar we gaan morgen naar de dierenarts!
bunny ranch chanty Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 kan oorontsteking of ecuni zijn
Petradhd Geplaatst: 16 september 2009 Geplaatst: 16 september 2009 Ik vind het ook erg verdacht voor E cuniculi infectie, maar een andere mogelijkheid is misschien dat er iets is met zijn rechterpootje. Of wellicht zijn rug, door verkeerde belasting door het ontbreken van een pootje. Als hij gewoon eet en drinkt denk ik niet dat je je voor vannacht zorgen hoeft te maken. Morgen naar de da is snel genoeg
raylaatje Geplaatst: 17 september 2009 Auteur Geplaatst: 17 september 2009 ik was net aan het opzoeken wat e.cuniculi presies inhoud, maar daar stond ook een paar x, dat ze dan de kop scheef houden? Klopt dat? Want dat doet hij namelijk niet..Het valt vooral op als hij recht wil lopen, dan staat hij ineens weer schuin, met zijn kontje naar de linker kant.. We gaan als ik uit school ben naar de dierenarts, aangezien er vandaag geen spreekuur is, willen we een afspraak maken na 1 uur(dan ben ik uit), hij komt dit ochtendje wel door.. hij eet namelijk goed, en kan lekker rondhuppelen
lianne Geplaatst: 17 september 2009 Geplaatst: 17 september 2009 Torticollis van de nek is maar 1 van de symptomen van EC (wel de duidelijkste), uitvalsverschijnselen van de benen, oogproblemen, lever en nierfalen zijn ook symptomen die bij een ECinfectie passen.
raylaatje Geplaatst: 17 september 2009 Auteur Geplaatst: 17 september 2009 We gaan nu zo naar de dierenarts, we hebben een afspraak om 10 uur..hij had zich vanochtend ook ondergeplast trouwens!:shocked:
lianne Geplaatst: 17 september 2009 Geplaatst: 17 september 2009 We gaan nu zo naar de dierenarts, we hebben een afspraak om 10 uur..hij had zich vanochtend ook ondergeplast trouwens!:shocked:Dan zou het prima EC kunnen zijn...
raylaatje Geplaatst: 17 september 2009 Auteur Geplaatst: 17 september 2009 we zijn rond 10 uur bij de dierenarts geweest.. en idd hij heeft e. cuniculi..(toen hij uit de bench kwam bij de dierenarts, had hij ook een wat scheve kop)hij blijft nou drie dagen bij de dierenarts, en krijgt injecties in de bloedbaan(?) en daarna kreeg hij nog ontstekingremmers/antibiotica/parasietremmers ofso? maar mijn vraag:(ben ik vergeten te vragen bij de da, anders hoor ik het vanavond wel als ik er weer bij roxy op bezoek ben) is E.cuniculi besmettelijk voor andere konijnen? (yana houd namelijk ook haar koppie scheef, maar loopt wel normaal/eet goed etc.)
zwarte panter Geplaatst: 17 september 2009 Geplaatst: 17 september 2009 EC is zéér besmettelijk. Normaal moet het konijn waarmee ze samen leven ook behandeld worden, maar meestal minder intensief. Als ze wel al haar hoofdje scheef houd, zou ik in ieder geval nog even de DA bellen. En natuurlijk sowieso zorgen dat je ook voor haar medicijnen krijgt.
raylaatje Geplaatst: 17 september 2009 Auteur Geplaatst: 17 september 2009 ik ga over een uurtje erheen, dan vraag ik het meteen even na.Ze houd haar kopje altijd eigelijk al scheef, met mondje half open zit ze je dan héél "dom" aan te kijken.. het is nu wel een stuk erger geworden qua scheefhouden.rox. blijft dus nu 3 dagen daar, zou Yana daar ook heen moeten? ze loopt niet mank!
zwarte panter Geplaatst: 17 september 2009 Geplaatst: 17 september 2009 Normaal als het konijn dat er mee samen leeft geen symptomen heeft. Moet je meestal gewoon voor de veiligheid 2 weken behandelen met panacur.Dat kan je gewoon zelf doen thuis. Als ze wel symptomen heeft die EC gerelateerd zijn (en dat zal de DA wel kunnen bepalen) hangt het er eigenlijk van af hoe de DA er over denkt. Sommige DAen nemen konijnen met EC zelfs niet op en laten je alles zelf thuis doen.
Petradhd Geplaatst: 17 september 2009 Geplaatst: 17 september 2009 Vraag gelijk even wat er precies gegeven wordt aan medicijnen. Op zich zal een da die weet wat het is en het konijn zelfs opneemt wel weten waar hij mee bezig is, maar voor de zekerheid vragen kan geen kwaad natuurlijk
raylaatje Geplaatst: 17 september 2009 Auteur Geplaatst: 17 september 2009 volgends mij hete het: Dexametaso ofzo?Hij kreeg daarna nog metacam, maar dat kon niet tegelijk met die dexametaso?ook kreeg hij panacur ..en later nog antibiotica?
zwarte panter Geplaatst: 17 september 2009 Geplaatst: 17 september 2009 Dexamethason dat is een glucocorticosteroïd. En dat mag idd niet samen met Metacam gegeven worden. Aangezien je een corticosteroïd nooit samen mag geven met een NSAID (zoals Metacam). Dus meestal geven ze een paar dagen dexamethason en daarna geven ze Metacam. En panacur is idd gewoon tegen de EC zelf. Heb je al nieuws hoe je Yana moet behandelen?
raylaatje Geplaatst: 17 september 2009 Auteur Geplaatst: 17 september 2009 toen ik vanmiddag bij de dierenarts was, was ze zelf aan het opereren, wel aan de assistente gevraagt, en die zei dat ik vanavond maar even moest bellen..ik ben wezen paardrijden, daarna naar huis, ging ik even kijken hoe het met yana ging.. yana heeft nu niet meer alleen een schuin hoofdje, maar valt ook om.. Dus waarschijnlijk heeft zei het ook..ik belde net de da, en ik mocht morgen om 8 uur komen brengen(eigelijk pas 9 uur open), ze eet nog wel, dus opzich kunnen ze daar ook niet héél erg veel meer doen dan hier..
raylaatje Geplaatst: 18 september 2009 Auteur Geplaatst: 18 september 2009 yana is nu ook bij de dierenarts, ook ec.
Dollie Geplaatst: 18 september 2009 Geplaatst: 18 september 2009 Hè, wat vervelend.. Hopelijk komen ze er allebei weer bovenop!
FemkeS Geplaatst: 18 september 2009 Geplaatst: 18 september 2009 Hè wat vervelend. Ik weet wat het is. Moon heeft het ook gehad (in mei) en ik geef haar nu nog steeds Panacur. Bij haar waren de ergste symptomen (omvallen, scheef lopen) met een week weg. Nu is ze alleen nog een wat "lomp" konijntje. Vandaar dat ik met de DA heb besloten om gewoon Panacur door te blijven geven. Het is een nare ziekte om te zien (en vast ook om te hebben), maar in de meeste gevallen genezen ze toch zover dat ze weer normaal kunnen functioneren (mits je er optijd bij was). Dus houdt moed en geef het de tijd!
raylaatje Geplaatst: 18 september 2009 Auteur Geplaatst: 18 september 2009 ze doen het nu zo goed, dat we ze morgenochtend kunnen ophalen. Ze vallen niet meer om en hebben geen scheef hoofdje meer.Dus waarschijnllijk was ik er héél erg optijd bij!
Roxy Geplaatst: 18 september 2009 Geplaatst: 18 september 2009 Ah gelukkig maar! Heel veel beterschap gewenst voor je nijnseltjes!
zwarte panter Geplaatst: 18 september 2009 Geplaatst: 18 september 2009 Hè wat vervelend. Ik weet wat het is. Moon heeft het ook gehad (in mei) en ik geef haar nu nog steeds Panacur. Bij haar waren de ergste symptomen (omvallen, scheef lopen) met een week weg. Nu is ze alleen nog een wat "lomp" konijntje. Vandaar dat ik met de DA heb besloten om gewoon Panacur door te blijven geven. Het is een nare ziekte om te zien (en vast ook om te hebben), maar in de meeste gevallen genezen ze toch zover dat ze weer normaal kunnen functioneren (mits je er optijd bij was). Dus houdt moed en geef het de tijd!Hier moet ik toch even op reageren... Ik snap eigenlijk echt niet dat ze de panacur zo lang blijven doorgeven. Waarschijnlijk heeft hij last van 'restletsels' en zal desnoods levenslang panacur, daar zelfs niets meer aan veranderen. Daarnaast kan het zo lang geven van panacur ook bijwerkingen hebben...Fenbendazole (de werkzame stof in panacur) kan namelijk negatieve effecten hebben op het beenmerg.
Aanbevolen berichten