wasmas Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Beste mensen,Ik ben gisteren met 1 van mij (tan)konijnen naar de dierenarts gegaan, omdat het beestje niet meer wilde eten. De dierenarts zei dat hij last van gas heeft, en heeft me dwangvoer, metocloral drops en een spuitje meegegeven. Maar ik zelf denk meer aan een verstopping (of beide), omdat het beestje zicht niet echt anders gedraagt en nog wel om aandacht 'vraagt'. Het beestje is geen appels of ander groenvoer gewend, maar ik lees dat dit toch echt belangrijk is.Dus, is het verstandig om het beestje appels en wortels te geven? En het beestje moet ook genoeg hooi hebben (dit is het enige wat hij nog uit zichzelf eet)?Na hoeveel dagen zou ik moeten merken dat het beter met m'n schatje gaat?Alvast bedankt voor je hulp!
Dollie Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 (aangepast) Ik geloof dat groenvoer geven bij een verstopping wel mag, ook als het konijn het niet gewend is, zolang de boel maar weer op gang komt.. Dan nog liever diarree.. Dat heb ik tenminste wel eens gelezen, durf het niet met zekerheid te zeggen. Appels zou ik dan niet direct geven, eerder witlof, andijvie.. Ik dacht zelf dat ze bij gas echt pijn hebben en dat ook duidelijk laten merken, ik geloof dat jij hetzelfde idee hebt? Hij is dus eigenlijk zichzelf behalve het eten.. Tsja moeilijk te zeggen natuurlijk.. Wat je in elk geval kunt doen is masseren, elk uur zo'n tien minuten in elk geval. En vooral blijven pesten met eten, het is wel goed dat ze nog hooi eet.. Hier staat wel duidelijk hoe je kunt masseren. 6 september 2009 aangepast door Dollie
handschoen Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Uit ervaring weet ik ook dat massage goed helpt!En volgensmij klopt het wel wat Dollie zegt: liever dat er nog iets uitkomt (al is het diarree), dan dat er helemaal niets meer uitkomt.In wortel en appel zitten wel veel suikers en dat kan op zijn beurt ook voor gas zorgen. Ik zou dus iets veiligere groentes kiezen.Dat je konijn hooi eet is in ieder geval goed! Je zou ook nog een bikspapje kunnen maken en kijken of je konijn dat wil opeten. Drinkt je konijn ook nog? Zo niet, dan moet je hem/haar water geven met een spuitje.Wat ook goed is om te geven bij darmproblemen of ziekte: hooithee.
Dollie Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Wat ook goed is om te geven bij darmproblemen of ziekte: hooithee. Dat maak je door hooi in kokend water te laten zitten, af laten koelen en hooi eruit.. (Kleine aanvulling.. ) En inderdaad, ik heb ook hele goede ervaringen met massages! :yes:
wasmas Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 Bedankt voor jullie reacties!Het beestje drinkt een beetje, eet best veel hooi, krijgt dwangmatig critical care en ik geef hem dagelijks door middel van een spuitje nog wat water. Het hok staat al in de garage, omdat het er net iets warmer is en tochtvrij. Ik masseer het beestje vanaf nu ook regelmatig. Ik zal even met m'n moeder over de hooithee praten!Is het blad wat onderaan de bloemkool zit ook goed?
Rian Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Zou ik nu even niet doen. Koolsoorten zorgen meestal snel voor gas, dus nu lijkt me dat niet geschikt. Heeft "beestje" eigenlijk ook een naam?
Dollie Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Nee, doe dat maar niet. Kool kan voor gas zorgen en dat moeten we nu juist niet hebben natuurlijk. In principe kun je wel bloemkoolblad geven, ik geef het zelf ook regelmatig, maar in dit geval zou ik dat niet doen. Sowieso altijd met mate geven. Verder klinkt het wel goed, nu moet ze weer gaan keutelen! Jullie zijn in elk geval goed bezig!
wasmas Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 Het is een ram, en hij heeft niet echt een naam.Hier is een foto van het mooie tan konijntje, hij vindt hooi zĆ³ lekker! (hier was hij nog gezond):
Rian Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Mooi beestje! Waarom heeft hij geen naam? Heb je er zoveel dan?
wasmas Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 ik heb er niet zoveel hoor, maar 9. Maar ik kan geen 9 mooie namen bedenken.Konijnen mƩt naam:Thrianta (omdat dit het ras van het konijn is)Nikey (spreek uit als: nijkie)Truus
wasmas Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 Mijn vader is vroeger fokker geweest, en heeft ook verschillende prijzen gewonnen.Maar nu fokken we er niet meer mee, ik heb de konijnen nu als het ware overgenomen. Maar we krijgen nog wel ieder jaar jonge konijnen, zo ook dit jaar weer.
Rian Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Oei oei...Daar zijn we hier niet blij mee....
wasmas Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 Waarom niet??We slachten geen konijnen, al hebben we wel 2 'buitenbeentjes' en als we jonge konijnen over hebben geven we ze weg aan mensen die er goed voor zorgen.Ik zie het probleem niet??
Dollie Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Ik denk dat je de regels van BB nog even door moet lezen. Wij zijn tegen het vermeerderen van konijnen. http://www.bunnybunch.nl/community/faq.php?faq=vb_faq#faq_regels
wasmas Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 Dan zullen konijnen snel uitsterven, als iedereen er zo over denkt =SIk wil juist proberen om tan-konijnen te behouden, omdat de mensen die ras-konijnen hebben vergrijst.
Kiwi Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Alle konijnenopvangen zitten bomvol met leuke, lieve konijnen die allemaal een goed tehuis verdienen. Voor elk konijn wat jullie bijmaken blijft er een ander konijn langer in een opvang zitten. :frown:
Rian Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Ja dat snap ik, maar het is toch vermeerderen als je niet aangesloten bent bij de NKB e.d., ik heb verder ook niet veel verstand van het fokgebeuren maar ik dacht, ik zeg het je even.
wasmas Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 Als je het zo bekijkt... ben ik het opzich wel met je eens.Regelrecht uit de regels:Bunnybunch staat niet achter het fokken/vermeerderen met dierenwinkel- of andere rasloze konijnen.Wij hebben tan-konijnen die we nog laten vermeerderen!Ik ben dus niet tegen de regels in gegaan.
Rian Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Maar, voordat we zometeen een hele discussie hebben, je kwam op dit forum voor een vraag en ik vind dat je je konijn wel prima verzorgd als ik het zo lees. Lees even na wat de regelementen hier zijn en denk er vooral ook goed over na!
wasmas Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 Ik ben me van geen kwaad bewust, en ben ook niet tegen de regels in gegaan!Maar dat even terzijde.Ik zie nu dat het konijntje steeds op dezelfde plek zit en er zit nu geen leven meer in, terwijl het in het begin van de middag nog wat beter was.Denken jullie nou dat 'ie last heeft van gas, of van verstopping??
Rian Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Oei...dat klinkt niet goed. Eet of drinkt hij wel nog? Heeft hij al gekeuteld? Hoeveel dwangvoer heb je gegeven per keer, en in totaal?
Dollie Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 En ik kan vanaf hier onmogelijk beoordelen of jouw konijntje last van gas heeft of een verstopping... Ik zou zeggen, dierenarts.. Maar daar ben je al geweest..
wasmas Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 Jullie moeten wel weten dat ik voor het welzijn van de konijnen ben, even een voorbeeld: Ik heb nu 2 konijnen (de zieke zit hier ook bij) die steeds hun behoefte voor in het hokje doen. Mijn vader zou, als hij nog de 'beschikking over de konijnen had' deze konijnen al hebben afgemaakt. Hier sta ik dus niet achter, en steek ik dus ook een stokje voor!Maar, even een update over het konijntje:Hij zit nu steeds in een hoekje, en beweegt zich zo min mogelijk. In het begin van de middag ging het beter =(Wat kan ik nu nog doen, en heeft het beestje last van gas, of een verstopping?Hoe groot is z'n overlevingskans?
Dollie Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Wij staan niet achter het vermeerderen van konijnen. Doelloos (rasloze) konijnen bij elkaar zetten. Broodfok. Fokken ter verbetering van het ras is heel wat anders, mits je met raszuivere, getattoeƫrde dieren fokt en aangesloten bent bij het KLN. (Lijkt me wel, anders zul je nog niet veel verbeteren..) Ook dan mogen hier geen nestjes e.d. besproken worden omdat BB geen fokkersforum is, maar het is wel wat anders dan vermeerderen. Geloof ook best dat jouw beestjes er goed bij zitten hoor. :yes:
Aanbevolen berichten