Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn konijntje wilde om een uur of 6 vanavond opeens niets meer eten en ging plat op zijn buik liggen. Gelukkig kon ik een uurtje later bij de dierenarts terecht en hij blijkt gas te hebben :(. Het gas zit in zijn maag. Hij krijgt nu anti-gas middel, darmstimulerende medicijnen en pijnstiller. Verder masseer ik hem, hoe vaak kan ik dat het beste doen?

De dierenarts vond het een ernstige situatie. Mijn konijntje heeft sinds een paar maanden een geschiedenis van darmproblemen, maar gas heeft hij nooit gehad. Eind juli is hij opgenomen geweest wegens een darmverstopping (toen is een rontgenfoto gemaakt). Tijdens deze opname was hij enorm gestresst, dus daarom hebben we afgesproken dat ik hem mee naar huis nam.

Hebben jullie nog tips wat ik kan doen? Sinds hij thuis is eet hij gelukkig wat hooi, maar zijn buik voelt erg dik aan. De biks heb ik weggehaald, dit is goed lijkt mij, alleen hooi?

Geplaatst:

Noem even welke middelen je hebt...

Masseer zoveel mogelijk. Af en toe wat harder, soms gewoon zachtjes met je vingers. Dat stimuleert de darmen. Blijven eten en keutelen is het belangrijkst. Blijf dus plagen met eten, zoals hooi of kruiden.

Geplaatst:

Dankjewel voor je antwoord!

Bij de dierenarts heeft hij een prik buprecare gehad, dit zou een sterke pijnstiller zijn waar hij ook wat duf kan worden.

Verder krijgt hij:

-Infacol (gasmiddel)

-metacam

-primperid

-ciseral

Hij eet gelukkig hooi sinds hij terug is van de DA, dus dan hoef ik niet te dwangvoeren toch? Met het masseren zet ik hem nu op schoot, met zijn achterwerk naar toe, en dan pak ik hem onder zijn buik zeg maar.

Is dat de goede manier?

Ik masseer hem veel, maar ik denk dat hij daarnaast het beste kan rusten in zijn kooi.

Ik heb eventueel ook nog prozyme en protexine in huis..

Geplaatst:

Je doet het prima zo te lezen. Wat ik als tip heb meegekregen van Zwarte Panter: eerst wat prozyme geven, eventueel via een dwangvoerspuitje met water, en daarna masseren. Dat wil het gas wel eens op gang brengen richting uitgang.

Masser met beide handen vanuit het middel richting anus, zodat het gas eruit kan. Ik heb dit regelmatig gedaan. Toen het heel erg was nam ik elk uur even de tijd ervoor. Dat vond mijn konijn best fijn, want ja de pijn gaat dan "eruit". Vaak hoor je het dan ook borrelen. Als hij zelfstandig hooi eet hoef je niet te dwangvoeren, dat geeft alleen maar stress...

Heeft doet de cisaral wonderen. Ook ik heb een konijn met darmprobleempjes zo nu en dan en dit werkt heel goed. Preventief prozyme of protexine geven overigens ook.

Succes!

Geplaatst:

Pff ik vind dit wel heel erg hoor, zo´n hard buikje. Hij heeft dus al vaker een verstopping gehad/beginnende verstopping oftewel kleine keutels. Hij is 7 jaar en ze verwachten dat zijn darmen trager werken met dat terugkerend probleem van kleine keutels. Vandaar misschien ook het gas? Hij heeft niets geks gegeten..

De DA zei dat de kans aanwezig was dat hij het niet gaat redden en dat ik ook kon besluiten om hem gelijk in te slapen.. Zeker aangezien hij dit jaar dus al vaker ziek is geweest.. Ben echt bang, maar wil alles op alles zetten!

Zal de tip van de prozyme beginnen, bedankt!

Geplaatst:

7 jaar is nog niet oud hoor en inslapen is helemaal niet nodig. Pas als jij denkt dat het echt niet meer kan en hij veel pijn heeft zou je zoiets kunnen overwegen. maar hij eet nog en je kunt nog zoveel proberen!

Ik ben bang dat je wel een slapeloze nacht tegemoet gaat. Je moet regelmatig blijven masseren en de medicijnen geven. Wat ook goed kan helpen is hooithee geven. Zo krijgt hij vocht binnen. Mocht er een verstopping zijn dan wordt deze makkelijker doorgespoeld.

Geplaatst:

Nee de dierenarts waar ik ben geweest kent het konijn en vindt hem nog heel fit voor zijn leeftijd. Hij had meer zoiets van: we hebben nu een heel linke situatie en aangezien hij de afgelopen maanden al vaker problemen heeft gehad vroeg hij zich wel af of ik nog verder wou gaan. Volgens mij was hij wel blij met mijn keuze:)

Slapeloze nachten ben ik gewend, tijdens die verstopping 5 weken geleden ben ik een hele week ´s nachts eruit gegaan om hem in de gaten te houden. Nu blijf ik er helemaal zoveel mogelijk bij natuurlijk.

Ik verwacht dat het nu alleen gas is eigenlijk. Sinds de verstopping krijgt hij nu preventief om de dag laxeermiddel en zijn keutels waren goed, hij is echt opeens gestopt met eten vanavond.

Ik zal hooithee gaan maken!

Net weer gemasseerd na spuitje met prozyme, maar op een gegeven moment was hij het beu en racete hij terug naar zijn kooi..

Geplaatst:

Veel beterschap voor je nijn, en veel succes vannacht!!

Hou hem goed warm, hier knapte mijn zieke ukkie telkens behoorlijk van op. Inderdaad geen biks geven en juist heel veel hooi.

Volgens mijn DA is dwangvoeding wel belangrijk ondanks dat ze hooi eten omdat hooi niet voor veel energie zorgt, en dat hebben ze wel nodig.

Moeilijk is dat he? als ze al zo opgeblazen zijn.

Mijn ukkie ligt nu lekker bij mijn vriend in bed, warm en aandacht doet ook erg goed. ze slaapt al 2 nachten naast me. Anders een lekker warme kruik bij hem leggen.

Geplaatst:

Hij is de nacht doorgekomen. Voordat ik naar DA ging wilde hij niks eten/drinken, vannacht heeft hij wel water, hooithee en hooi op. Zijn buik voelt nog zeer opgeblazen aan en hij heeft nog niet gekeuteld:(

Ik ben bijna de hele nacht opgeweest en heb hem elk uur gemasseerd, maar ik heb niet het idee dat het gas loskomt. Ik geef hem nu nog elk uur het middel tegen gas en de rest van de medicijnen natuurlijk.

Verder nog tips wat ik kan doen? Hoe lang kan het duren voordat een konijntje na een gasaanval er weer een beetje bovenop komt?

Geplaatst:

Het Ukkie dat ik momenteel hier heb, die een opgeblazen buik heeft doordat ze te jong bij de moeder is weg gehaalt en te vlug op biks over moest heeft dinsdag en woensdag niets gekeuteld, donderdag 1 verdwaalde keutel en vrijdag niets gekeuteld.

Sinds gisteravond heb ik nu 3 keutels gevonden en haar buik is niet meer heel erg opgeblazen.

Bij dit nijntje zat het gas ook in de maag, en sinds gisteravond begint dit ook de uitgang te zoeken.

Heb ruim 3 dagen niets gehoord en gevoeld in haar opgeblazen buik en sinds gister hoor en voel ik het gas duidelijk door de buik gaan tijdens het masseren.

Het kan dus wel even werk zijn.. Heel veel succes en sterkte voor je Nijn

Geplaatst:

Dank je voor je antwoord, zal jouw topic ook eens goed doorlezen. Ik heb goed nieuws: keutels keutels keutels:party: Meneer had ik vannacht bij mij op de slaapkamer gezet, zet ik hem weer beneden gaat hij gelijk op het toilet zitten. Resultaat: stuk of 25 keutels in paar minuten tijd !! Fijn dat het masseren toch geholpen heeft! Ik was bang dat ik het niet op de goede manier deed ofzo

Geplaatst:

Ah! wat een goed nieuws zeg.

Masseren heeft echt heel veel zin, dat heb ik ook wel gemerkt.

Goed dat je je zo inzet om hem er weer boven op te krijgen. Hij heeft in ieder geval dus geen stille darmen en dat maakt het opknappen al een stuk makkelijk

Super!:party:

Geplaatst:

Hoi Debbie,

Ik heb je topic even doorgelezen, wat een superschattig konijntje heb je! Ik las dat jij ook Infacol gebruikt. Gebruik je dat nog steeds en hoe vaak? De gebruiksaanwijzing is 1 keer per uur en dat heb ik ook gedaan. Kan dat geen kwaad om langere tijd elk uur te geven?

Geplaatst:

Donderdagochtend heb ik het 3 keer in 1 uur gegeven en daarna om het uur inderdaad ook weer.

Hier ben ik donderdagmiddag echter mee gestopt omdat bij een verstopping nog grotere problemen kunnen ontstaan door infacol omdat de lucht dan niet weg kan.

(infacol zorgt dat alle gasbelletjes samen komen en dan zo de uitgang zoekt, als ik het goed heb)

Toen ik gister een mailtje kreeg van de DA dat het geen verstopping kon zijn omdat ze dan al dood zou zijn ben ik het weer gaan geven.

Weer 3 keer in 1 uur en daarna nog om 8 uur en om 10 uur.

Ik geef het dus niet ieder uur omdat ik al zoveel medicatie geef, en ik heb wel het idee dat de infacol werkt.

Overigens had ik gelezen dat je infacol ieder uur moet blijven geven net zo lang tot je verbetering ziet. Dat is bij jou nu natuurlijk.

Dus ik neem aan dat je minder kunt gaan geven. Ik ben natuurlijk geen DA maar zo heb ik het zelf bekeken.

Geplaatst:

Ja dat leek me ook logisch om nu minder Infacol te geven, hij krijg natuurlijk ook nog de andere darmstimulerende middelen erbij. Even afwachten en blijf hem goed in de gaten houden en blijf masseren.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .