sonia Geplaatst: 5 september 2009 Auteur Geplaatst: 5 september 2009 Jawel, er is yoghurd hier...meestal is smaakjes, maar ook wel naturel als je goed zoekt. Zou dat iets voor Chami zijn?
bunny ranch chanty Geplaatst: 5 september 2009 Geplaatst: 5 september 2009 Ja naturel kun je haar geven na dat je medicijnen geeft, dat steund de darm flora.Het is wel belangerijk dat ze voldoende vocht krijgt.
zwarte panter Geplaatst: 5 september 2009 Geplaatst: 5 september 2009 Hmm... ik weet niet zo goed of ik yoghurt zou geven.Konijnen mogen normaal geen yoghurt, oa. omdat ze de melk niet kunnen verteren, de pH van een konijnenmaag heeft er ook nog mee te maken,... Dus ik vraag me af of dat opweegt tegen het geen je er uit wilt halen...Als je het geeft, geef dan maar één ml per keer. Een poeder tegen de uitdroging zou ik zeker halen. Water geven via de mond zal niet voldoende aanvullen als ze teveel verliest. Met diarree wordt gewoon water ook niet zo makkelijk meer opgenomen.Dus dan zou ik dit in de plaats geven als je er aan kan komen. Als je via de apotheek aan de dosering voor zuigelingen kan komen is dat prima, die kan je dan aanhouden en berekenen naar het gewicht van Chami. Je mag het erg vaak geven. Ik begon hier meestal met om de 15 min een paar ml. Als ze last van uitdroging heeft, zie je ze hier meestal redelijk snel van opknappen en dan kan je een beetje gaan minderen. Ze moeten daar toch iets van pijnstilling bij dieren gebruiken...hopelijk kom je daar verder mee.Ik zal morgen eens kijken wat dat AB precies is, AB's zijn ook niet zo onschuldig. Heeft de DA nog iets gezegd over het AB? Waarvoor het normaal gebruikt wordt, bij welke dieren,...? Succes!
bunny ranch chanty Geplaatst: 5 september 2009 Geplaatst: 5 september 2009 Ik geef alleen yogurd als ze ab krijgen, want dat tast de darmflora aan.Het is heel veilig.
sonia Geplaatst: 5 september 2009 Auteur Geplaatst: 5 september 2009 Ik heb een zakje poeder tegen uitdroging gehaald. Er zit 28 gram in het zakje en dat is voor 1 liter. Verder staat er helemaal geen dosering op, dus ik heb een klein beetje klaargemaakt van deze verhouding en ongeveer 5 ml gegeven. Da's al een half uur geleden, dus als dat elk kwartier moet dan ga ik het nu heel snel nog eens geven. Maar ik weet niet of ik teveel of te weinig geef nu.... Da AB is iets wat voor bijna alle dieren gebruikt kan worde, er staat niet zo heel veel info op het zakje. Het is een combi van vitamines en AB... Langs de dierenarts (eigenlijk is het meer een veearts) ben ik niet meer gegaan, zal morgen worden, om te vragen naar die pijnstilling. Chami is erg zielig, bovendien zit ze van achter onder de diarree en van voren onder de dwangvoeding (wat niet altijd in haar bekje terecht komt). Dus morgen toch maar even wassen al heeft ze er een hekel aan. Oh ja, ik zag een klein beetje bloed in haar ontlasting. Dit betekent normaalgesproken parasieten toch? Zou het dat zijn? Er zat nu toch ook weer veel slijm bij.
sonia Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 Chami poept nu alleen nog maar helder slijm met kleine beetjes bloed...
bunny ranch chanty Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 (aangepast) Dit is niet goed!!! Ik heb zelf nooit bloed bij slijm ervaren......Het is echt zaak dat ze gaat eten! 6 september 2009 aangepast door bunny ranch chanty
zwarte panter Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Bloed kan op meer duiden dan enkel parasieten hoor.De kans op parasieten lijkt me niet zo groot aangezien je panacur en iets tegen coc. hebt gegeven. Je kan natuurlijk ook met een zware darmontsteking zitten... die verklaard het slijm en het bloed ook. (En er zijn mss nog wel dingen waarbij bloed kan voorkomen..)Pff... maar dat bloed is natuurlijk echt niet goed. Dat poeder tegen uitdroging is super. Mag je echt vaak geven.Ze weegt ongeveer 2kg hé? Dan mag je per 24u 200ml geven. In ieder geval zeker zorgen dan ze per 24u 100ml binnenkrijgt. Wat ik met die AB zou doen nu weet ik niet zo goed... Een darmslijmvliesontsteking kan ook daar bepaalde AB's komen. Om daar dan nog een twijfelachtig AB op te geven, waarvan je eigenlijk niet weet of konijnen het goed verdragen... Soms raden ze aan om darmstimulerende middelen bij te gaan geven... maar ik weet eigenlijk niet of ik dat zou doen... Lastig..Een DA in BE of NL contacteren zit er nu ook niet zo in, aangezien het zondag is.Misschien kan je ze voor de zekerheid in huis halen, en dan zijn er mss andere die daar iets meer over weten (in huis hebben kan nooit kwaad voor in de toekomst..).Namen zijn: 'Metoclopramide' en 'cisapride'. Mss bij de DA te verkrijgen, maar het kan ook dat ze het daar gewoon bij de apotheek hebben. En dwangvoeren, elk uur een paar ml.
zwarte panter Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Aspirine sowieso stoppen nu.Werkt namelijk ook bloedverdunnend. Je moet echt een andere pijnstiller gebruiken... In het slechtste geval haal je bij de mensenapotheek ibuprofen. Is net zoals Metacam en carprofen een NSAID. Hier wordt het zelden gebruikt aangezien wij dus betere opties hebben die wel speciaal voor dieren zijn en minder bijwerkingen hebben. Maar als je echt niets anders vind, is het zeker een betere optie als aspirine. Voor de andere lezers: probeer dit alsjeblieft nooit zelf!Wij hebben hier veel betere middelen.
Dollie Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Hè, arme Chami.. En wat verschrikkelijk lastig dat je niet aan de juiste medicatie kunt komen. Nemen je ouders (die komen toch straks?) wel Metacam/carprofen ofzo mee? Dan heb je het invervolg in elk geval in huis.. Beterschap voor Chami en complimenten voor jou Sonia, je bent echt een superbaasje!
sonia Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 Asperine heb ik sinds gisteren niet meer gegeven. Maar heb nu dus helemaal geen pijnstiller in huis. De DA is er niet vandaag, de apotheek gaat om 3 uur 's middags open, over 2,5 uur. Ik geef haar nu drie AB's, de twee die ik had en wat de DA me verkocht heeft. Ik denk inderdaad dat dat veel te veel is, met die laatste stop ik gewoon denk ik. Want hoeveel medicijn kan zo'n lijfje aan? Verder stop ik d'r helemaal vol met anti-uitdrogingsmiddel. Ik geloof inderdaad dat ze zich daardoor wat beter voelt. Ik baal ervan dat ik morgen moet werken, misschien dat ik gewoon een dagje thuis ga werken. Chami heeft vannochtend heel voorzichtig wat alfalfa en selderijblad op, maar echt maar heel weinig, verder zit ze stil en poept alleen nog maar slijm dus, al heb ik er vannochtend geen bloed in gezien. Haar buik voelt hard en bol. Waar ik eerst nog soms een borrel hoorde bij het masseren hoor ik nu helemaal niets meer. Ik ga opzoek naar 'Metoclopramide' en 'cisapride'. Mijn ouders komen over ruim een week, dus dan heb ik een complete medicijndoos!! (als Chami er dan nog is :(). Ik hoop dat het door de douane komt, maar ze hebben voorzorgsmaatregelen getroffen.
bunny ranch chanty Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 als ze maar een verklaring bij zich hebben van de medicijnen en de aankoop bon!Ik hoop dat ze het zolang nog trekt!!Alle ab is ook niet gunstig voor de darmen.en vooral pijnstilling mee laten brengen dar door gaan ze vak weer eten.Ik ben er niet helemaal over tuigd dat je een darm verstopping hebt nu ze eet niks dus komt er ook weinig uit natuurlijk.Na drie dagen niet eten is normaal de darm leeg.Dan kan je die alleen nog in werking houden dor inderdaad darm stimulering.heel veel sterkte meis en probeer nog wat te dang voeren.
zwarte panter Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Ik vermoed dat ze 'ibuprofen' daar wel in de mensenapotheek zullen hebben.Dan heb je al terug een pijstiller. Als je het kan vinden straks, laat dan maar iets weten dan kijk ik die dosering na. Toch fijn dat ze zich iets beter lijkt te voelen door dat middel tegen uitdroging. Wat nemen je ouders allemaal mee volgende week? En een dikke pluim voor jou! Je doet het echt super. Lijkt me best moeilijk dat je alles wilt doen, maar niet alles voor handen hebt.
sonia Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 Ik kan over een kleine twee uur naar de apotheek. Ibuprofen zullen ze vast hebben, en die darmstimulering zal ik vragen. Nat na het voeren begon Chami zich opeens te wassen, dat heb ik d'r al drie dagen niet zien doen, dus lijkt me ok, tenminste een soort van actie. Vanochtend had ze een heeel klein beetje gegeten maar nu wil ze niet meer. Vriendlief is naar de markt om verse alfalfa en kruiden te halen, misschien wil ze dat... Mijn ouders nemen mee:ProzymeCritical careSSMifloranPrimperite LaxatraxTerramycineCarprofen Dit is volgens mij wat m´n moeder heeft weten te krijgen... Ze gaan alleen vandaag al op weg naar Peru, maar komen pas maandag over een week hier aan, anders had ik ze nog snel wat dingen laten kopen voor Chami...maar helaas..
sonia Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 Joh, ze heeft zonet zowaar een redelijk stuk appel op. Ik weet dat dat niet het beste is om te geven, maar ik ben blij dat er eindelijk iets ingaat. Nu moet er nog iets uitkomen... behalve slijm dan.
sonia Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 In de apotheel heb ik gekocht:- Ibuprofen: tabletten van 400 mg.- Metocloropramida: tabletjes van 10 mg.Als ik de dosering weet kan ik aan de slag!!
bunny ranch chanty Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 je hebt groot gelijk!!! toevallig krakebrood of beschuit in huis.....bicquie weet niet hoe je het schrijft maar je snapt hem wel....
bunny ranch chanty Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Dan moet zwarte panter weten....
zwarte panter Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Heb de dosering even in meerdere boeken nagekeken, maar heb nu even niet de tijd om alles over te typen. Maar voor de ibuprofen kom je gemiddeld op 5mg/kg en dan 2 x per dag.Chami woog 2 kg hé? Dan moet je dus 2x per dag 10 mg geven...dat is een veertigste van een pilletje..De apotheek die kon afwegen was dicht he? Dan zal je je moeten redden met de middelen die je hebt... Volgens mij is het dan het makkelijkste om een pilletje in 4 te delen en op de lossen in water. Elke keer goed schudden en dan 1/10 van de hoeveelheid water (waarin het verpulverde stukje pil is opgelost) te geven. Ik twijfel persoonlijk nog steeds over het geven van darmstimulerende middelen...Ik ben geen DA en vind het zo eng om dingen te 'adviseren', stel dat het fout gaat door mij, mag er niet aan denken.Ik zal de dosering al even opschrijven...Die is 0.5mg/kg 2 tot 4 x per dag.Als ze dus idd 2kg weegt is dat 1/10 van een pilletje per keer.
sonia Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Geplaatst: 6 september 2009 Super bedankt, Loes. Ik heb haar net Ibuprofen gegeven. Dat darmstimuleringsmiddel doe ik nog maar even niet dan... Verder poept ze echt alleen maar wit of doorzichtig slijm, ik heb gelukkig geen bloed gezien meer daarin. Ze heeft soms trek in een heel klein snippertje appel, dat kan ik gewoon geven toch? Of is het echt slecht? Want al het andere lekkers wat ik aanbied weigert ze...
bunny ranch chanty Geplaatst: 7 september 2009 Geplaatst: 7 september 2009 Gewoon alles wat ze eet is meegenomen......dus gewoon doen.
Petradhd Geplaatst: 7 september 2009 Geplaatst: 7 september 2009 Even over paracetamol en aspirine. Ik weet eerlijk gezegd niet welke je bij konijnen kunt gebruiken. Het zijn wél twee totaal verschillende dingen met een verschillende werking. Paracetamol is dus niet een 'soort aspirine'. De werking van aspirine lijkt veel meer op die van een NSAID zoals ibuprofen, carprofen of metacam. Paracetamol grijpt in op een andere schakel in de keten die voor ontsteking en pijn zorgt. Daarom kun je (ALS MENS!!!, gaat dus niet op voor KONIJNEN!!!) paracetamol combineren met een NSAID als ibuprofen of naproxen (Aleve). Dit versterkt de pijnstillende en ontstekingsremmende werking aanzienlijk zonder dat de bijwerkingen worden verergert Let wel op: aspirine mag je NIET zomaar combineren met een NSAID, het gaat dus echt om NSAID + paracetamol!
sonia Geplaatst: 7 september 2009 Auteur Geplaatst: 7 september 2009 Bedankt Petra voor de uitleg. Ik heb nu twee keer inbuprofen gegeven, het lijkt wel te helpen. In ieder geval heeft ze vannacht redelijk wat gegeten, appel, bleekslederij en alfalfa en......ze heeft gekeuteld!!!! Kleine zwarte keuteltjes in allerlei vormen en maten. Haar buik was ook flink aan het borrelen. Helaas was het vannochtend weer helemaal stil en heb ik geen keutel gezien. Maar over het algemeen gaat het wel ietsje beter... Alleen ben ik bang dat Cusi nu ook slijm bij haar keutels heeft :eek:. Ik weet het nog niet helemaal zeker, want het kon ook van Chami zijn, maar het leek er wel op... ik hoop van harte van niet. Anders moet ik bij haar ook maar met de AB beginnen.
sonia Geplaatst: 7 september 2009 Auteur Geplaatst: 7 september 2009 Ben net even thuis geweest en Chami lijkt weer wat verslechterd. Ze zat in de brandend hete zon, terwijl er zat koele plekken zijn waar ze kan zitten. Verder heeft ze niet meer gekeuteld en maar een heeeel klein beetje gegeten. Vannochtend heb ik haar twee AB's, ibuprofen, dwangvoer en antiverdrogingswater gegeven, al heeft ze geen diarree meer. In de ontlasting van Cusi heb ik gelukkig geen slijm meer gezien... Nog een uurtje werken tot de middagpauze en dan kan ik twee uur lang mijn Chami vertroetelen.
Aanbevolen berichten