Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ojee, weer een probleem met Chami...

Ze zat vanochtend alleen maar onder het hok en heeft alleen een klein stukje wortel op, terwijl ze normaal gesproken razend enthousiast is. Ik heb haar eronder vandaan gehaald en gemasseerd, wat ze niet echt prettig vond, dus heb het maar niet te lang en heel voorzichtig gedaan...

Ze heeft dit keer geen slijmkeutels. Ik weet eiegnlijk helemaal niet of ze wel gekeuteld heeft, wat er lag kan van m'm andere voedster zijn.

Het is hiet nu ochtend en ik zit nu op m'n werk en kan vandaag helaas maar telkens heel kort op m'n mail.

Vanmiddag ga ik kijken hoe ze eraan toe is, als het kan ga ik tussendoor even naar huis. Als ze nou nog steeds niets gegeten heeft moet ik dan dwangvoeren? En water geven?

• Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Als Chami nog steeds niet eet direkt dwangvoeren en water geven.

Dit had ik laatst ook met Sammy, ik ben toen gelijk naar de dierenarts gegaan. Hij had toen een stille darm. Ik denk dat dat ook de beste oplossing is om straks even naar de dierenarts te gaan.

Eet ze normaal gesproken wel genoeg hooi? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat daar vezels in zitten die nodig zijn om de darmen te stimuleren.

Geplaatst:

Sorry dat ik zo lang niets heb laten horen, ik ben onwijs druk geweest. Ik ben pas vanavond om 5 uur weer thuis gekomen en voel me nu echt heel schuldig want Chami zat nog steeds stil in een hoekje, zonder iets te doen of te eten. Mijn vriend is wel thuis geweest maar heeft haar alleen panacur gegeven, wat in deze situatie niet echt helpt lijkt me en niet gemasseerd en ook niet gedwangvoerd zoals ik opgedragen had :grrrrrr:.

Ik heb net heel lang gemasseerd en een wortelpapje gedwangvoerd en wat water. Toen ze voor me weg wilde vluchten :( liet ze wel wat hoopjes slijmpoep achter (toch weer slijmpoep). En ze knarsetandt...

Ik moet nu nog twee uurtjes werken. Op weg naar huis kan ik kijken of ik pijnstilling kan kopen, want ik heb dat niet in huis, dat is Metacam of Carprofen. Als ik dat niet vind ga ik het met gewone asperine proberen, ik weet alleen de dosis niet, is er nog iemand wakker dei dat weet???? Ik ga sowieso kijken of ik de juiste dosis op het internet vind.

Ik hou jullie op de hoogte... Welke andere natuurlijke producten (groenten, kruiden, etc.) zijn goed in dit geval?

Geplaatst:

Ik ben net tussendoor even naar de DA en naar de apotheek gegaan. Ik heb helemaal niets kunnen krijgen (Aeropax (al weet ik niet of dat goed is), Metacam, Carprofen of Tolfedine hadden ze niet. Ik heb alleen aspirine kunnen kopen. Alleen zijn het tabletten van 500 mg.

Ik heb gevonden dat je 2x per dag 50 - 100 mg per kilo konijn moet geven. Bij chami dus 140 mg. Dan moet ik dat thuis zo nauwkeurig mogelijk gaan afwegen, want de apotheek waar ze een preciese weegschaal hebben is dicht. Maar het lijkt me beter dan niets toch, met al het knarsentanden wat ze doet?

Zucht, ik wou dat ik in nederland naar een goede DA kon... Iemand wakker?? (In nl is het helaas al half drie 's nachts...)

Geplaatst:

Hey Sonia, wat een gedoe zeg!

Ik weet niet hoe en wat qua asperine helaas *ben het aan het opzoeken in dat eene konijnenboek wat ik net in huis heb maar kan het niet vinden*

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de werkzame stof in de asperine nooit helemaal goed verdeeld is, dus je zult het sowieso moeten vergruizen (misschien kun je een pillenvergruizer krijgen bij de apotheek?).

Aeropax( Simethocine=werkzame stof) was volgens mij niet aan te raden, maar ik denk dat in jouw geval alle praktische medicatie die je in huis kunt krijgen welkom zijn zolang je maar weet wanneer je ze echt moet gebruiken. ( http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/16973-aeropax-waarom-niet.html ).

Masseer haar buikje in ieder geval frequent (kont wat hoger leggen, bijv op een kussen), zorg ervoor dat ze het warm heeft, dat is erg belangrijk nu en dat ze ook in beweging blijft.

Aanvullingen en correcties zijn ook welkom...pff ben blij dat ik niet in de situatie van Sonia zit!

Geplaatst:

Gisteren en vanochtend gedwangvoerd en aspirine gegeven. Ik maal dat inderdaad fijn en dan met de spuit, dat gaat alleen niet zo goed en ze krijgt nog niet de helft binnen geloof ik... Tot overmaat van ramp ging vanochtend die spuit ook nog stuk.

Ze poept heel soms kleine hoopjes slijm, maar zit vooral stil in een hoekje. Als ik masseer knarsetandt ze echt heel veel. Wel heeft ze vanochtend opeens uit eigen beweging een klein beetje gras gegeten.

Ik weet niet of dit nou iets nieuws is of dat het een heftige vorm is van wat ze eerst had, met die slijmkeutels enzo. In dat laatste geval kan ik dan die antibiotica weer geven die ik heb?

Geplaatst:

paracetamol moet je geven asperine is gevaarlijk....

ze mag een halve tablet door het water hebben halve liter.

maak de paracetamol fijn tussen 2 lepels.

doe het oplossen al roerend in een halve liter water en neem wat dat je dan direct in de mond spuit.gebruik ook de darm ab weer die je reeds had ( bactrimel, flagyl)

Geplaatst:

Nu ben ik even in de war, want op http://www.konijnenbelangen.nl/ehbo/gebruiksaanwijzing/index.htm én op andere sites las ik:

Aspirine voor volwassenen en kinderen die acetosal (acetylsalicylzuur) bevat kan gebruikt worden voor konijnen. Op de verpakking van een doosje aspirine moet expliciet vermeld staan dat de tabletten acetosal bevatten. De samenstelling van deze aspirine voor volwassenen is 500 mg. acetosal per tablet.

Aspirine die paracetamol bevat, of gewone paracetamol-tabletten mogen niet voor konijnen gebruikt worden.

Als het echt niet goed is zou dat balen zijn, want ik was net thuis en heb haar voor de derde keer aspirine gegeven... Wat is waar?

Verder is haar situatie niet veranderd... Straks in de middagpauze zal ik maar geginnen met de AB's. Die kan ik tegelijkertijd geven toch?

Geplaatst:

Kan iemand me meer vertellen over paracetamol/asperine voor konijnen? Overal lees ik namelijk dat paracetamol niet mag.

Maar ja, Bunny Ranch Chanty is natuurlijk ook de eerste de beste niet, maar wil het graag even bevestigd hebben :$.

Nog een vraag: hoeveel mg of ml moet je per dag eigenlijk dwangvoeren?

Geplaatst: (aangepast)

Als ik het had geweten dan had ik het gelijk voor je gepost. Ik ga het zo even in de opvang voor je vragen en post het antwoord dan wel even via mn mobiel hier (lang leve internet via mobiel).

Wat voor dwangvoeding geef je nu? Wortels bevatten erg weinig vezels, ik weet niet of je toevallig biks in huis hebt (pakketje van ZP al daar?). Kijk of je de biks kunt oplossen in water door het eerst een beetje te vergruizen, heet water erop, goed roeren en af te laten koelen en dat geven. Probleem is wel dat als het gas is dat je dan ook weer niet te veel moet geven. Pff wat is dit lastig zeg.

aangepast door lianne
Geplaatst:

Lianne, superbedankt. Als je me duidelijkheid kan geven over asperine/paracetamol zou super zijn. Ik had gelezen dat je asperine niet moet megen met andere medicijnen, en ik geef nu die antibiotica, dus heb het verder niet gegeven, maar ze zit wel nog steeds te knarsentanden.

Ik ben inmiddels echt een beetje wanhopig, want ze eet werkelijk helemaal niets en is nu echt zwak en doet niets. Ze liep vannochtend de trap af en toen viel ze bijna om.

Vannacht en vannochtend heb ik haar wortel/kruidenpap gegeven, maar het is goed dat je zegt dat wortel niet veel vezels bevat. Er is hier wel een soort biks voor cavias, dat ga ik dan maar kopen, beter dan niets.

Weet iemand hoeveel je moet dwangvoeren? Het gaat echt met mondjesmaat hier.

Geplaatst:

Dank je wel, ik zal maar weer een lijstje maken en daarmee naar de DA/apotheek gaan om te kijken wat er zoal is. Carprofen is er sowieso niet helaas...

Weet je misschien of je paracetamol wel kan gebruiken met andere medicijnen?

Mijn vriend stelt net voor om Chami naar de lokale DA te brengen om haar te laten bekijken. maar ik twijfel heel erg. Die man heeft tot nu toe nog geen zinnig woord gezegd, behalve dat konijnen dood gaan als ze ziek zijn... Ik kan me zo voorstellen dat ie d'r bij haar oren optilt. En ik denk dat de stress Chami niet veel goeds zal doen. Ik ga eerst maar eens de medicijnen en zijn mening vragen zonder Chami...

Geplaatst:

Ik gebruik normaal paracetamol niet in combinatie met andere medicijnen.

Het werkt koorts verlagend en pijn verlagend.

Maar als je andere pijnstilling kunt krijgen wat ook onsteking remmend is zou ik daar voor kiezen.

dwang voer is 2 ml per uur ruim voldoende.

Ze moet daar op in leven blijven aan komen doen ze nooit.

Geplaatst:

Heb het nog niet helemaal gelezen.

Maar even over de pijnstilling...

Hebben ze bij de DA ook geen meloxicam? Zou je anders eens kunnen vragen welke pijnstillers ze bij andere dieren gebruiken? Sommige pijnstillers op die lijst mag je ook niet zomaar gebruiken hoor, wegens te sterk...

Daarnaast zal je iets moeten vinden met vezels om te dwangvoeren...

Ze keutelt wel hé?

Geplaatst:

Diarree?

Oei... dan heeft ze volgens mij vocht nodig. Ze drogen heel snel uit als ze diarree hebben en gaan dan snel achteruit.

Je zou haar een infuus kunnen laten geven met vocht door de DA... maar ik weet niet of deze DA dat zou willen doen en of ze nu sterk genoeg is om langs de DA te gaan.

Je zou zelf naar de apotheek kunnen gaan en een vorm van ORS (Oral Rehydration Solution) gaan halen. Dat moeten ze bijna hebben. Het is iets dat gebruikt wordt tegen uitdroging bij mensen en vooral bij zuigelingen. Het bevat elektrolyten en suikers.

Als je daar aan kan geraken, lijkt me dat geen slecht plan op dit moment als ze diarree heeft en zwak is. Het kan ook absoluut nooit kwaad.

Je lost het gewoon op in water en geeft het met een spuitje. Je moet het wel erg vaak geven, maar ze knappen er wel degelijk van op.

Voor de pijnstilling zal je toch eens moeten horen bij de DA wat ze bij andere dieren gebruiken en dan kan je nakijken welke bij konijnen gebruikt kunnen worden.

Geplaatst:

Infuus dat zal niet gaan hier. Die DA is meer een winkeltje met benodigdheden dan een dierenkliniek. Ik ben er geweest net en hij zei dat het kan komen door het gras wat ze eet, beetje vaag. Hij heeft me AB meegegeven, met clorafenicol levógiro, tetraciclina HCL, vitamines en enzymen... Als het niet helpt schaadt het hopenlijk ook niet..... Ik gebruik de andere AB's er gewoon naast, of kan dat kwaad? Het is misschein wel veel zo...

Van de pijstilling van het lijstje van BRC had hij niets. Het is inderdaad een slim idee om eens te vragen wat ie dan wel gebruikt bij ander dieren, maar ik lees nu je berichtje pas. Ik denk dat ik haar straks maar weer dwangvoer met pijnstilling (asperine of paracetamol, weet ik nog niet...).

Iets voor uitdroging zullen ze vast wel hebben bij de apotheek. Ik ga zo eens kijken. Ik geef haar wel veel water in de bek.

Ik heb een uurtje geleden caviabix-soep gemaakt en gegeven, daana heeft ze zelf een heeeeel klein beetje alfalfa gegeten... Maar aan alles merk je dat ze heel slap is...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .