Joseeke Geplaatst: 3 september 2009 Geplaatst: 3 september 2009 Gister ben ik weer met de konijnen naar de dierenarts geweest voor de 3e x inentingen & APK-keuring.De konijnen zijn eerst helemaal nagekeken (de APK-keuring ;o)):oortjesoogjeslongetjes & hartje geluisterdpootjes & nageltjesvacht (i.v.m. de vachtmijt)Bij Zazou was alles in orde gelukkig! Bij hem konden ze geen sporen van de vachtmijt meer ontdekken & zijn nageltjes zagen er dit keer ook perfect uit. Normaal moeten die altijd geknipt worden, maar het vele hupsen door de tuin geeft kennelijk een goed effect :o) Bij Pumbaa was het een ander verhaal... Sinds 3 weken ben ik aan het sukkelen met zijn oogje. Iedere dag heeft hij er een flinke prop wit slijm in, wat uiteindelijk gaat irriteren. 3 weken, iedere dag, heb ik het schoongemaakt met afgekookt water, waarna ik het indruppelde met Oculoheel (dit zijn homeopatische oogdruppels verkrijgbaar bij de drogist). Helaas heeft het niet mogen baten & heb nu Cavasan meegekregen. Dit is een oogzalf met antibiotica, wat ik 'm nu 2 x daags in zijn oogje moet druppelen, een week lang. Normaal helpt Oculoheel ontzettend goed, maar nu heeft Pumbaa kennelijk iets "sterkers" nodig. Mocht het na een week behandelen met Cavasan nog niet over zijn, moet ik terugkomen...Ook is zijn vacht nagekeken. Bij hem heb ik hier extra aandacht voor gevraagd, omdat hij het ergste de vachtmijt had afgelopen zomer. Hij heeft een ontzettend harde korst op zijn linker heup. Zijn vacht is daar ook anders, dan op de rest van zijn huid. De dierenarts heeft het nagekeken en dacht mss dat het om een eeltplek zou gaan. Ik moest de opgehoopte huidschilferttjes maar proberen weg te halen met een vlooienkam of het voorzichtig proberen los te weken met warm water... Eerlijk gezegd zie ik dit niet zo zitten. Mijn gevoel zegt dat de vachtmijt mss nog niet helemaal weg is. Dit heb ik ook aangegeven bij de dierenarts, waarna ze aangaf dat ik het altijd nog kan gaan behandelen met Stronghold als ik het niet vertrouw. Op sommige plekjes heeft Pumbaa ook nog steeds huidschilfertjes in de vacht. In juni heeft hij de behandeling Stronghold gehad, dus het zou eigenlijk weg moeten zijn. Vandaar had ik weer ga beginnen met een behandeling Advocate. Dit heeft dezelfde werking als Stronghold, alleen is deze iets goedkoper. Wat denken jullie? Zouden zelf gaan pulken aan die eeltplek of zou het nog vachtmijt kunnen zijn? Uiteindelijk hebben beide konijnen de inentingen gekregen. Dit keer deed de dierenarts de myx.-enting & VHD-enting in 1 spuitje. Als een ent-cocktail kregen ze het ingespoten. Ik vertelde haar dit ik dit nog nooit gezien had, maar het bleek te mogen & op die manier kregen ze maar 1 prikje i.p.v. 2. Ze vonden het beide prima, kreeg ik het idee, bleven fijn rustig zitten tijdens de prik. Alleen leek de ingespoten vloeistof zo ontzettend veel, wat ik een beetje akelig vond. Dit is me nog nooit zo opgevallen. Pumbaa is momenteel 5,5 jaar. Hij begint een echte kneus te worden, heb ik het gevoel. Zijn weerstand is niet meer zo sterk, merk ik. Daarnaast is hij ook "botteriger" aan het worden. Ik voer hem nu extra bixjes bij, zodat hij iets aankomt. Voor de weerstand doe ik iedere dag Echinaforce-druppels van A. Vogel in hun drinkwater. Zazou is ook 5,5 jaar, maar hij zit ontzettend goed in zijn vel! Soms heb ik het gevoel dat hij jonger is. Hij binkied wat af & voelt nog lekker "jong" aan als je hem over zijn ruggetje aait ;o) Zijn vorige eigenaren vertelde dat hij 1,5 was, toen ik hem haalde. Maar volgens de tatoeages in zijn oortjes, zou hij toen bijna 4 jaar moeten zijn. Mss hadden zijn vorige eigenaren toch gelijk... Hoe ervaren jullie je konijn die 5,5 jaar is? Merken jullie ook aan ze dat ze ouder aan het worden zijn? Op mijn weblog heb ik foto's van zijn ontstoken oogje & "eeltplek", zie:http://joseetje777.web-log.nl/joseetje777/2009/09/ontstoken-oogje.html
Joseeke Geplaatst: 7 september 2009 Auteur Geplaatst: 7 september 2009 Hier effe een kleine update i.v.m. Pumbaa's ontstoken oogje en zijn "eeltplek". De Cavasan doet wonderen! Zijn oogje gaat er steeds beter uitzien, gelukkig Zijn "eeltplek" is geen eeltplek meer. Gisterochtend kwam ik erachter dat hij alle harde korstjes eraf gebeten heeft.De plek ziet er nu roze/rood achtig uit. Als ik eraan wilde komen, sprong meneer gelijk weg. Kennelijk was het gevoelig. Vroeger deed mijn moeder altijd Echinaforce-crème van A. Vogel gebruiken als wij een wondje of ontsteking op onze huid hadden.Kennelijk heb ik het van haar overgenomen, want mijn gevoel zei gister gelijk dat ik ook bij Pumbaa Echinaforce-crème erop moest smeren.Dit heb ik gedaan en hij vnd het kennelijk prettig. Hij bleef fijn zittentijdens het insmeren en daarna is hij zeker 10 min. blijven zitten. Vanochtend zag de plek er iets beter uit. De gele/witte schilfertjes warenverdwenen.Op mijn weblog staan foto's hiervan, zie http://joseetje777.web-log.nl/joseetje777/2009/09/de-eeltplek.html als je wilt weten hoe zo'n "eeltplekken" eruit zien. Het bijvoeren met SS Mature geeft ook een positief effect.Hij is hiermee iets aangekomen, waardoor hij meer bij te zetten heeft.Het "kneuzig" is hiermee minder geworden
Lotje-Ieyore-Nala Geplaatst: 7 september 2009 Geplaatst: 7 september 2009 Mijn vorig jaar overleden konijn Dribbel was ruim 8.5 jaar oud! Tot aan haar sterven was zij extreem fit. Dacht af en toe dat ik een jong konijntje had. Op een middag in november is ze gestorven aan een hartstilstand. Volgens mijn moeder (die heeft haar een paar minuten later gevonden en ook begraven) heeft ze een vredige dood gehad. Dribbel kreeg ook voer voor oudere konijnen en gaf haar wel iets meer dan bij jonge nijnen. De laatste maanden heeft mijn moeder haar verzorgd omdat we vonden dat ze te oud was om met mij mee te verhuizen.
zwarte panter Geplaatst: 7 september 2009 Geplaatst: 7 september 2009 Geef je nu constant echinacea?Het constant geven van echinacea heeft eigenlijk geen nut, want dan werkt het niet meer. In gevallen dat je het echt langdurig zou gebruiken moet je een schema opstellen waarin je tijden dat je het wel geeft afwisselt met tijden dat je het niet geeft.
Joseeke Geplaatst: 8 september 2009 Auteur Geplaatst: 8 september 2009 Mijn vorig jaar overleden konijn Dribbel was ruim 8.5 jaar oud! Tot aan haar sterven was zij extreem fit. Dacht af en toe dat ik een jong konijntje had. Op een middag in november is ze gestorven aan een hartstilstand. Volgens mijn moeder (die heeft haar een paar minuten later gevonden en ook begraven) heeft ze een vredige dood gehad. Dribbel kreeg ook voer voor oudere konijnen en gaf haar wel iets meer dan bij jonge nijnen. De laatste maanden heeft mijn moeder haar verzorgd omdat we vonden dat ze te oud was om met mij mee te verhuizen. 8,5 jaar is idd een hele mooie leeftijd.Ik hoop dat die 2 van mij dat ook mogen halen Fijn dat ze bij jouw moeder kon blijven. Zo kon ze lekker genieten van haar oude dag in haar vertrouwde omgeving.
Joseeke Geplaatst: 8 september 2009 Auteur Geplaatst: 8 september 2009 Geef je nu constant echinacea?Het constant geven van echinacea heeft eigenlijk geen nut, want dan werkt het niet meer. In gevallen dat je het echt langdurig zou gebruiken moet je een schema opstellen waarin je tijden dat je het wel geeft afwisselt met tijden dat je het niet geeft. Klopt je hebt gelijk :yes:Ik wist niet, een bekende heeft hetzelfde als jou ook op mijn weblog geschreven. Ik ben van plan om stopweken in de lassen.Een schema met om&om-weken --> dan een week wel, dan weer een week niet. Anders blijkt het idd geen nut te hebben. Bedankt voor de tip!
Aanbevolen berichten