Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Misschien een stomme vraag.. maar ik vroeg het me gisteren ineens af. Honden en katten worden regelmatig behandeld tegen vlooien. Hoe zit dit eigenlijk met konijnen? Moet dit ook gebeuren? Ik zag gisteren namelijk een advertentie op marktplaats van een konijntje dat ieder jaar een spuitje tegen de vlooien kreeg.

Geplaatst:

Dit vroeg ik mij ook al af.. En volgens mij kunnen ze ontvlooid worden met een speciaal vlooienmerk wat eigenlijk voor katten is of zo..

Je moet chani eens vragen.. die vertelde mij dat namelijk..

Geplaatst:

Toen ik mijn konijnen net had belde de vorige eigenaresse op om te vertellen dat ze vlooienbulten had, en dat het alleen van de konijnen kon komen.... ik zoeken bij die beestjes; niks gevonden, maar toch de da gebeld. Die vertelde dat konijnen normaal geen vlooien hebben maar die overkrijgen van honden of katten. Ik heb toen anti vlooienspul meegekregen voor de zekerheid voor als ik wel vlooien ging zien, maar dat is niet gebeurd... Maar ze kregen in ieder geval geen spuitje!! Misschien is die mevrouw van marktplaats in de war met mijt :P

Geplaatst:

Mijn huis zat vol vlooien (AAAAAHHGG)

En na lang ontvlooien, spuiten, walgen en weet ik veel wat nog meer zijn we er gelukkig van af.. Wat een bende !

De katten hebben vlooienbandjes gekregen en ik ben info gaan vragen bij de dierenarts en dierenwinkel.

Maar konijnen hebben heel weinig last van vlooien, meer van mijt en andere beestjes.

Dus goed in de gaten houden maar verder niet.

Er is spray voor, maar dat is meer voor mijt e.a.

Vlooien komen amper voor bij konijnen

Geplaatst:

Vlooien komen bijna niet voor bij konijnen. Je hoeft konijnen dan ook niet preventief voor te behandelen met anti-vlooienspul.

Bij konijnen komen vaak mijten voor, ook wel de vachtmijt.

Dit is makkelijk te behandelen met Stronghold Kitten (Advocate for Cats heeft dezelfdr werking), verkrijgbaar bij de dierenarts.

1 ampul in het nekje, tussen de oortjes druppelen & dit herhalen na 3 weken.

Heb je verschillende konijnen bij mekaar, dan moet je ze effe een half uurtje/ uurtje uit mekaar zetten, want ze mogen de druppels niet oplikken.

Let op: verschillende dierenartsen schrijven Frontline voor, maar dit is dodelijk voor konijnen!

Vachtmijten kunnen overstappen naar mensen, wat kan leiden tot jeukende huidirritatie...

Geplaatst:

Een konijn kan wel degelijk last hebben van vlooien.

Het komt inderdaad veel minder voor dan bij katten of honden en je moet je konijn ook absoluut niet preventief gaan behandelen.

Maar een konijn kan last hebben van de kattenvlo of hondenvlo...

Meestal hebben konijnen enkel last als er in hetzelfde gezin een kat of hond op dat moment vlooien heeft. Eens die behandeld zijn en de vlooien verdwenen zijn, zou het konijn er meestal ook geen last meer van hebben.

Ik heb buiten konijnen geen andere dieren en toch heb ik hier al 2 keer (de eerste keer hadden ze vlooien toen ik ze net had..) last gehad van vlooien én heb ze toen moeten behandelen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .