sweetchi Geplaatst: 2 september 2009 Geplaatst: 2 september 2009 Ik heb maandag een jong konijntje gekocht in de dierenwinkel het is een albino hangoortje. Ik werd meteen verlieft op haar. Ik heb een jaar nagedacht over het aanschaffen van een konijntje en veel op internet en van dit forum geleerd. Maar nooit onderzoek gedaan naar albino konijntje. Ik ben bang dat mijn meisje ook blind is. Omdat ze niet op beweging reageert en tegen haar drinkfles blijft aanlopen verder loopt ze overal heel via de rand van de bak waarbij ze haar snorharen gebruikt voor richting. Ik vraag daarom hier om professioneel hulp ^^ Ik heb namelijk een paar vragen:1) Kan ik zien of mijn meisje ongelukkig is door haar blindheid?2) hoe ga ik om met een blind konijntje?Ik heb nu speelgoed gekocht met een belletje erin en heb haar drinkfles vervangen door een waterbak en dat helpt al heel veel maar hebben jullie meer tips?
miesje890 Geplaatst: 2 september 2009 Geplaatst: 2 september 2009 Misschien handig om een eigen topic te openen. Dit topic is al 2 jaar oud!
Laura82 Geplaatst: 2 september 2009 Geplaatst: 2 september 2009 (aangepast) Hai Sweetchi, Welkom op het forum.Alleen kan je beter een nieuw onderwerp aanmaken. Aangezien je nu een onderwerp uit 2007 hebt "wakkergemaakt". Groetjes Laura Ik weet zelf niet zoveel over blinde konijnen 2 september 2009 aangepast door Laura82
Laura1984 Geplaatst: 2 september 2009 Geplaatst: 2 september 2009 Ik heb je een eigen topic gegeven, dat is overzichtelijker. Ik heb zelf geen ervaring met blinde konijntjes, maar er zijn vast leden die dat wel hebben en je hier meer over kunnen vertellen.
sweetchi Geplaatst: 2 september 2009 Auteur Geplaatst: 2 september 2009 o dank je wel miesje890 ik weet hoe vervelend het is als zo prehistorische topic weer wordt gebruikt maar omdat ik nieuw ben moet je even leren hoe de gebruiks regels op een ander forum werken ^^
patje1983 Geplaatst: 2 september 2009 Geplaatst: 2 september 2009 mijn ram is ook blind.dit is zon 2 weken geleden onderzocht.heb dit voorheen nooit gemerkt toen die in zijn hok zat,pas toen die in zijn ren van 4 bij 4 ging toen merkte ik t. het beste kun je als je haar wil aaien of oppakken even aan je hand laten ruiken.want ze ziet het niet aankomen.zelf praat ik veel met Diego en nu als ik hem roep komt die al naar de tralies heen gelopen. hij zit nu tijdelijk binnen ivm met de casteratie die hij vorige week heeft ondergaan.hierdoor ben ik hem echt op zijn naam gaan trainen.hij vind het nu niet erg meer dat ik m oppak en schrikt ook niet meer.maar als ik dat doe begin ik 2 meter voor ik bij het hok kom al te praten tegen hem.hij herkent het nu dus echt en hoort wel goed en daardoor hoort hij ook waar ik de kooi los doe en loopt die kant op dan. bij een blind konijn is het belangrijk dat je gewoon alles op de zelfde plek laat staan,(als je een ren hebt en het hok er in moet je de hokken vast op die plek laten staan) en voer en water is helemaal belangrijk dat je dat op de zelfde plaats houd! dan is er met een blind konijntje heel goed te leven heb ik al met mijn man gemerkt!!!! hij woont hier inmiddels al bijna 3 maand en ik kan echt niet meer zonder hem!!:love:
Dollie Geplaatst: 2 september 2009 Geplaatst: 2 september 2009 Ik heb een tijdelijk blind konijntje gehad, die had niet echt ergens problemen mee, zolang hij in het hok zat dat hij kende. Wat wel belangrijk is idd even aan je hand laten ruiken ofzo en veel praten zodat ze wel doorheeft dat je er bent.. En eerst aaien voor je zomaar oppakt.. Anders schrikken ze zich een hoedje. Overigens lijkt het me opzich geen slecht idee om even langs een DA te gaan om te kijken of ze echt blind is? Bij mijn konijn werd het veroorzaakt door Ć©Ć©n of andere ontsteking ergens boven zijn oog en dat was makkelijk op te lossen.. Gewoon AB geloof ik.. Pfoeh is al een tijdje geleden.
Laura Geplaatst: 2 september 2009 Geplaatst: 2 september 2009 Voorzichtig benaderen en laten weten wie je bent door je konijn aan je te laten ruiken snuffelen of tegen je aan te laten staan en dan kan je je konijn aaien of oppakken.Zorgen dat je konijn in een vertrouwde omgeving is waar hij dus aan gewent is anders snapt je konijn er niks van en zal dus misschien ergens tegen aanlopen en steeds schrikken.Je kan zien of je konijn blind is als er iets raars op zijn oog zelf zit. Maar misschien is dat bij een albine moeilijker te zien en dus kan je denk ik beter even langs de dierenarts gaan.
Maggy Geplaatst: 2 september 2009 Geplaatst: 2 september 2009 Voorzichtig zijn is heel belangrijk,denk ik.Konijnen zijn toch al schrikachtige dieren,dus..
juudjuhlove Geplaatst: 2 september 2009 Geplaatst: 2 september 2009 Heb zelf een half dove en half blinde caaf, en merk dat mijn andere caafs hem goed in de gaten houden en haar waarschuwen als er eten komt e.d.Weet niet of jou nijn een maatje heeft?
patje1983 Geplaatst: 2 september 2009 Geplaatst: 2 september 2009 Voorzichtig benaderen en laten weten wie je bent door je konijn aan je te laten ruiken snuffelen of tegen je aan te laten staan en dan kan je je konijn aaien of oppakken.Zorgen dat je konijn in een vertrouwde omgeving is waar hij dus aan gewent is anders snapt je konijn er niks van en zal dus misschien ergens tegen aanlopen en steeds schrikken. Je kan zien of je konijn blind is als er iets raars op zijn oog zelf zit. Maar misschien is dat bij een albine moeilijker te zien en dus kan je denk ik beter even langs de dierenarts gaan. het spijt me dat ik dit zeggen moet maar je kan dit niet altijd zien!!!!mijn ram is wit met helderblauwe ogen.en je ziet totaal niets op zijn ogen en de da had dat wel verwacht maar hij heeft goed gekeken en zijn ogen zien er het zelfde uit dan zijn vriendin (ook helblauw) en zei is niet blind!
Laura Geplaatst: 2 september 2009 Geplaatst: 2 september 2009 Er staat toch ook bij dat het misschien wel moeilijk te zien is (bij een albino)..Kan natuurlijk ook bij andere konijnen.Soms zie je wel iets en kan dat bijv ook een beschadiging zijn, misschien kan Sweetchi kijken of allebij de oogjes er het zelfde uit zien. En daarom zeg ik ook ze kan misschien beter langs de DA gaan voor de zekerheid hij kan wel zeggen of het konijn blind is of niet.
sweetchi Geplaatst: 2 september 2009 Auteur Geplaatst: 2 september 2009 Ik zal haar mee nemen naar de dieren arts voor het geval er meer mis met haar is. Ze heeft geen maatje want ik woon op een flat. Ze heeft een groot hok en over een tijdje als ze me een beetje vertrouwd mag je door het huis huppen. Hoewel ik dat nu wel eng vind. Ik ben bang dat ze daar van in paniek gaat raken. Ik heb de afgelopen dagen veel gekroelt en gepraat maar ze reageert moeilijk. Eten en drinken gaat haar erg goed af dus ik heb het idee dat het geen pijn doet. Ik zie niks op haar oog dat onnatuurlijk lijkt. Haar ogen zijn licht roze en niet zo donker als ik op de meeste foto's van albino's zie. Volgens mij is dat niet echt het probleem. Maar tot nu toe bedankt voor de comments. Ik was even er ongerust dat ze er pijn van zou hebben.
sweetchi Geplaatst: 2 september 2009 Auteur Geplaatst: 2 september 2009 zo ziet haar oogje er uitdat is toch wel normaal qua kleur?
patje1983 Geplaatst: 2 september 2009 Geplaatst: 2 september 2009 voor een albino lijkt het mij normaal(ik heb er zelf geen)mijne hebben beide echt helblauwe ogen.maar als je alleen de kleur omdenkt ziet het er het zelfde uit
sweetchi Geplaatst: 2 september 2009 Auteur Geplaatst: 2 september 2009 ja bijde ogen zijn hetzelfde en zijn ook niet dof ofzo. Ze kijkt ook soms heel raar dan beweegt ze haar hooft in een bepaalt ritme van links naar rechts en het lijkt dan of ze nergens naar kijkt. Dit herhaald ze een minuut of 3 en dan schud ze haar hoofd en gaat gewoon verder.Ik ga het even filmen
sweetchi Geplaatst: 2 september 2009 Auteur Geplaatst: 2 september 2009 http://img190.imageshack.us/i/mov09661.mp4/ dit doet ze dus een min of 10 achter elkaar ook als ik ver weg ben. Ben ik over bezorgt of is dit niet normaal gedrag?
patje1983 Geplaatst: 2 september 2009 Geplaatst: 2 september 2009 sorry dit herken ik niet bij diego....moet ook zeggen dat diego een exstreem rustig konijjntje is.hij is gewoon altijd heel rustig en hobbelt af en toe even rond..... miss herkent iemand dit?
CindyJ Geplaatst: 4 september 2009 Geplaatst: 4 september 2009 http://img190.imageshack.us/i/mov09661.mp4/dit doet ze dus een min of 10 achter elkaar ook als ik ver weg ben. Ben ik over bezorgt of is dit niet normaal gedrag? Stevie doet dit ook en het een soort van proberen scherp te stellen omdat ze of wel iets zien maar niet scherpof iets horen en proberen het te zien Dus er is niks ergs aan die beweging (jou nijn lijkt trouwens sprekend op mijn Stevie haha) Je kunt inderdaad zoals Patje al zei niet aan de ogen zien of een konijn blind is, ik ben met de mijne naar de da geweest en die heeft het getest.Er hoeven geen vlekken of iets dergelijke op de ogen te zitten dus.Een blind konijn kan net zo gelukkig leven als elk ander konijn, alleen met benaderen praat ik altijd tegen Stevie zodat hij weet dat ik eraan kom.Een blind konijn kan zich prima redden, hij/zij zal alleen een poosje nodig hebben om zijn omgeving goed te leren kennen, en dat doen ze inderdaad door zo voorzichtig te lopen, Stevie deed dat ook maar die heeft ondertussen z'n race-stand ook al gevonden :yes:, dus of ie nou blind is of niet, erg is het niet
CindyJ Geplaatst: 4 september 2009 Geplaatst: 4 september 2009 Je kan zien of je konijn blind is als er iets raars op zijn oog zelf zit. Maar misschien is dat bij een albine moeilijker te zien en dus kan je denk ik beter even langs de dierenarts gaan. Hoe kom je daarbij? Dat is niet waar.
sweetchi Geplaatst: 5 september 2009 Auteur Geplaatst: 5 september 2009 Thanks voor jullie hulp ^^ Ze heeft haar draai inmiddels gevonden en springt er op los
Petradhd Geplaatst: 6 september 2009 Geplaatst: 6 september 2009 Ik heb een jaar nagedacht over het aanschaffen van een konijntje en veel op internet en van dit forum geleerd. En dan toch een konijn in de dierenwinkel kopen?
Aanbevolen berichten