Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemorgen,

Mijn konijntje Eugène heeft last van snot en longontsteking.

het verhaal:

Eugène is pas 3 jaar oud en worstelt zijn hele leventje al met onstoken traanbuizen, pussige oogjes, niezen etc. zo ook 2 weken geleden, maar weer naar de dierenarts..

de dierenarts heeft weer zijn hele traanbuis doorgespoten en we mochten naar huis met een zalfje en antibioticum, zoals altijd dacht ik, na een week zou de infectie over zijn en ongeveer wegblijven voor 1 à 2 maanden om vervolgens weer overnieuw te beginnen.

vrijdag (ochtend) 21 augustus was mijn antibioticum op en er was niets meer te zien, geen pus meer uit de traanbuis, geen genies meer. ik had weer een kerngezond konijntje.

zaterdagochtend was echter zijn neusje nattig, dit had ik nog nooit meegemaakt zijn neusje was altijd droog. ik was toen bang dat de infectie weer terug gekomen was, en jahoor rond een uurtje of 10 begon eus weer te niezen en kwam er pus uit zijn oogje.

ik ben toen natuurlijk direct de behandeling weer gestart, schoonhouden, zalven in de gaten houden of hij drinkt en eet etc. alleen nu zonder antibioticum dus.

Maandag direct de dierenarts gebeld, waar we dinsdagochtend terecht konden, hier is eus helemaal nagekeken, traanbuis doorgespoeld en antibioticum geprikt. smiddags mocht ik hem weer ophalen.

toen ik Eus ging halen was het ontzettend druk bij de DA, ik heb toen een uur in de wachtruimte gezeten waarna er eindelijk iemand met eugene kant en klaar in zijn kooitje naar buiten kwam.

'hier is eugène' zei ze. 'donderdag nog even op controle'

... en dat was het, verdere informatie moest ik uit haar trekken, midden in de wachtkamer dus. wat is er precies gebeurd?,

moet ik eugene niet binnenhouden? (het zou een koude nacht worden) en krijg ik geen antibioticum mee?

maar nee hoor dit was allemaal niet nodig.. vreemd vond ik.

dinsdagavond thuis heb ik Eugene toch maar naar binnen gehaald want ik kon hem niet buiten laten zitten en het niezen en het snot werdt steeds erger. ik wilde dus gewoon bij hem zijn en hem in de gaten houden, dus heb ik zijn binnenhok weer tevoorschijn gehaald en op mijn kamer gezet.

ik zag hem gewoon achteruitgaan, woensdagavond wilde hij ineens zijn plakje banaan niet meer opeten, en ook zijn bakje korrels was niet leeg. dat was voor mij hèt bewijs dat er iets niet goed was, het was te laat om de dierenarts te bellen en we hadden donderdagochtend 08:00 toch een afspraak (voor de controle) dus ben ik eugene gaan dwangvoeren met gepureerde worteltjes en hierdoorheen geweekte brokjes.

ik vond hem ook wat lusteloos dus heb hem bij me gepakt en heb zijn buikje gemasseerd voor de darmwerking. (hij keutelde in elk geval nog wel goed en drinken deed hij ook perfect)

donderdag: naar de dierenarts en gelijk gezegd dat een 'controle' niet genoeg was, eugene daar achtergelaten voor onderzoek. ik moest tussen 12 en 1 bellen om te vragen hoe het was gegaan.

ik kreeg de dierenarts zelf aan de telefoon.., wat vond ik zelf? was de vraag.. ik wist al hoe laat het was en tranen stroomdden overm ijn wangen.

de DA vond eugene achteruitgegaan tov. dinsdag en ze hebben het doorspoelen van de traanbuis halverwege moeten stoppen omat eugene het ontzettend benauwd kreeg.. hij heeft longontsteking...

ik werd voor de keuze gesteld om hem mee naar huis te nemen en het toch nog te proberen met antibiotica en goede verzorging, of het hierbij te laten en eugene te laten inslapen. ik heb voor het eerste gekozen. dit kon gewoon niet waar zijn! ik zakte bijna door mijn knieen van verdriet. ik heb toen met de dierenarts afgesproken dat hij daar nog even zou blijven, gevoerd worden en onder de warmtelamp zou gaan. gelijk gevraagd of ik dan in ieder geval even langs mocht komen, dit mocht en ik ben toen direct in de auto gesprongen.

Eenmaal thuis maakte ik me ontzettend zorgen, wat nu als hij het benauwd krijgt vannacht .. dan is daar niemand aanwezig! ik bedacht dat ik eugene dan liever thuis had zodat ik hem dan in de gaten kon houden. de dierenarts was het met me eens. die middag gelijk een warmtelamp gehaald en mijn kamer spik en span gemaakt (stofvrij voor de longontsteking en het niezen)

vanaf donderdagavond is hij weer lekker thuis in zin vertrouwde omgeving (minder stress bevordert de genezing)

elke 2 uur krijgt hij eten toegedient, van zelf gepureerd tot olvarit wortel hapjes. ook heb ik kamille thee gemaakt en hier ruwe vezels door gepureerd, dit is goed voor de luchtwegen en zorgt dat het maagdarmstelsel niet stil komt te liggen.. na elke maarlijd masseer ik toch even zijn buikje en kijk ik alles na en maak ik alles schoon, hoe minder pus in zijn neusje hoe minder weerstand voor de luchtwegen en dus een betere kans op herstel.. toch?

ik doe er echt alles aan om eugene weer op de been te krijgen. hij is echt mn alles ik zou niet zonder hem kunnen.. klinkt misschien egoistisch maar als ik had gedacht dat erecht geen kans meer was op herstel dan was het een ander verhaal.

ook weeg ik hem elke ochtend en avond om 7 uur na het geven van zijn antibioticum en hij vermagert niet.

nu heb ik op internet gelezen over ''Astricycline'' van beaphar. ter behandeling van snot en longontsteking!

ik vraag me af of dit kwaad kan in combinatie met het antibioticum dat hij nu krijgt, dat is '.3 sulftrim drops'

iemand die hier ervaring meer heeft (met ook maar iets van wat ik nu ook meemaak) alle berichten, tips en ervaringen zijn welkom!

ALSJEBLIEFT HELP!

x

Geplaatst: (aangepast)

Ik kan je maar één advies geven: zoek een andere dierenarts. Eentje met goede kennis over konijnen.

Wat ik in je verhaal mis is het gebit van Eugene. Heeft hij in het verleden gebitsproblemen gehad? Is hij wel eens behandeld aan zijn gebit? En heel belangrijk: is er ooit wel eens een foto van zijn hoofdje gemaakt om te zien hoe het met zijn kieswortels staat?

Ik heb het verhaal maar vluchtig doorgelezen, maar als ik het zo zie komt bij mij doorgroeiende kieswortels als eerste naar boven. Dat is dan ook een reden om naar een écht konijnkundige dierenarts te gaan. Daarbij kan een goede da ook een diagnose stellen als het niet van het gebit komt. Maar jarenlang blijven behandelen zonder eens te gaan kijken wat nou de onderliggende oorzaak van de problemen is dat is gewoon slecht bezig zijn.

Nog even iets: waar woon je? Misschien kan iemand hier je dan wel een tip geven over een goede dierenarts :)

aangepast door Petradhd
Geplaatst:

Hoi hoi

bedankt voor de reactie, zn tanden zijn inderdaad ook slecht, kiezen zijn al een aantal keer geknipt maar er is nog nooit een foto gemaakt, zn voortanden zijn onder helemaal weg en boven heeft hij er nog eentje.

de gebitsproblemen hebben vooral te maken met het gebrek aan hooi denk ik, ik heb alles ECHT ALLES (zelfs hooithee) al geprobeert om eus aan het hooi te krijgen maar hij eet het gewoon niet. hij mocht ook maar een heel piepkleinbeetje in zn hok hebben omdat hij een hooiallergie heeft.

nu met die dwangvoeding krijg ik het wel een beetje naar binnen maarja dat heeft dan ook weer geen effect op het knagen en dus ook niet op het gebit..

ik woon in vlaardingen, Bedankt!

Geplaatst:

Okee, ik heb het hele verhaal nu eens goed doorgelezen en dit is foute boel. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit van zijn kiezen kan komen, maar omdat hij al zo lang last heeft is het ook mogelijk dat er gewoon een afwijking van zijn schedel is dat voor de problemen zorgt. Zeker als hij nog nooit gebitsproblemen heeft gehad.

De longontsteking kan een complicatie zijn van de ontsteking in zijn traanbuis, maar het is ook goed mogelijk dat er tijdens het doorspoelen de eerste keer iets niet helemaal goed is gegaan en er het e.a.a. in zijn longen is terecht gekomen. Hoewel toeval bestaat, ben ik er in dit geval wel van overtuigd dat het allemaal met elkaar te maken heeft.

Nogmaals: het is van groot belang om zo snel mogelijk bij een konijnkundige dierenarts te komen! Als het even kan nog het liefst vandaag, maar dan ben je helaas afhankelijk van wie er dienst heeft.

Sulfatrim lijkt me trouwens wel de juiste ab in dit geval. Dat spul van Beaphar zou ik niet geven, over het algemeen zijn 'medicijnen' die je zo in de winkel kunt halen niet zo sterk en daarnaast bevat dit volgens mij een ab en dan kun je het beter niet zomaar in combinatie met een voorgeschreven ab geven.

Geplaatst:

Ah, je had al gereageerd zie ik toen ik aan het typen was. Nu ben ik er helemaal van overtuigd dat de kiezen het hele probleem vormen!

Pfff, Vlaardingen. Uit mijn hoofd weet ik zo even niet wat daar allemaal in de buurt zit. Ben je een beetje mobiel? Op zich is Utrecht geen hele wereldreis vanuit Vlaardingen dus Wilhelminapark zou te doen moeten zijn als je een auto hebt. Ik dacht ook dat er een goede da in Den Haag zat, zou ik even moeten kijken voor je. Het dierenziekenhuis in Rotterdam Zuid is wellicht een optie.

Voor informatie over gebitsproblemen bij konijnen kun je kijken op de website van Wilhelminapark: http://dierengebit.nl/konijn-intro.html

Geplaatst:

ten eerste hartstikke bedankt!

ik weet alleen niet of die nu iets voor me zouden kunnen doen, dit omdat het met het doorspoelen van de traanbuis ook niet goed ging waardoor ze ermee moesten stoppen. dit had ntuurlijk te maken met de longontsteking.

zolang hij longontsteking heeft kan mijn eigen DA niets doen, zou een andere DA dat dan wel kunnen?

misschien onder narcose en aan de beademing, maar is een narcose goed nu hij al zo zwak is?

Geplaatst:

Heb je pijnstilling voor je konijn? Want dat is wel iets dat heel belangrijk is nu. Carprofen of Metacam stillen de pijn, maar werken ook ontstekingsremmend en verlagen een eventuele koorts. Als het heel erg is zou een injectie met dexamethason kunnen helpen, vooral bij ernstige benauwdheid maar dat kan ik zo niet beoordelen of dat echt nodig is. Je hebt wel gelijk dat narcose op dit moment niet echt aan te raden is, de kans dat hij dat niet overleeft is vrij groot.

Geplaatst:

nogmaals bedankt, ik ga zo de dierenkliniek in rotterdam bellen (zien zij dit als spoedgeval?)

ik heb geen van die medicijnen in huis, maar rotterdam centrum is altijd geopend dus daar zou ik misschien wel aan kunnen komen.

dan nog het vervoer; ik heb wel een auto maar dit is een mini 1000 uit '83 die nog wel eens wil stoppen met rijden wanneer je onverhoopt in de file komt te staan, dan ben ik nog verder van huis natuurlijk omdat hij eigenlijk onder de warmtelamp moet blijven. ik zou misschien de auto van mn pa kunnen lenen..

weet jij hoe ik nu aan die medicijnen kom?

kunnen die wel dan in combinatie met sulfatrim?

ik betwijfel echter of hij veel pijn heeft vrijdag en zaterdag was hij erl lusteloos, maar als ik nu binnenkom zit hij vaak overeind en hij is zelfs alweer zijn hok aan het verbouwen.. kan dit ook een teken van pijn zijn? ik ken hem natuurlijk vrij goed en meestal gaat hij dan echt in een hoekje zitten.

wat ik ook vreemd vind en wat ik vergeten ben te zeggen in de eerste post is dat eugene tijdens deze hele ziekte wel rozijntjes eet, niet als je ze in zn bakje doet, maar wel als je er eentje op je hand aanbiedt.. wat vinden jullie hiervan?

groetjes

Geplaatst:
een mini 1000 uit '83

Gaaf!!! :bounce:

Die medicijnen kun je bij een dierenarts krijgen, je kunt ze niet zo in de winkel kopen. Als het nu beter gaat met Eugene is een goed teken, waarschijnlijk slaat de ab dan goed aan. Maar konijnen kunnen pijn goed verhullen, en sowieso is pijnstilling belangrijk als een konijn slecht eet. Het kan zijn dat hij slecht at doordat hij zich ziek voelde maar het kan ook zijn dat eten gewoon pijn deed.

Dat hij wel rozijntjes wilde aannemen is ook een goed teken, als het echt heel erg slecht gaat willen konijnen vaak zelfs hun allerlievelings snoepje niet eens meer aannemen. Het is dan wel weer jammer dat een konijn niet teveel rozijntjes mag hebben dus hij kan er niet van leven, maar het is in ieder geval iets :)

Geplaatst:

Geweldig, ik hoop dat ze het serieus nemen en iets voor je kunnen betekenen!

Ik ben zelf hardstikke ziek en kruip nu mijn bed weer in, ik hoop goed nieuws te kunnen lezen als ik weer wakker ben :)

• 2 weken later...
Geplaatst:

in wilde even mededelen dat ik Eugène gister heb moeten laten inslapen. da antibiotica sloeg niet aan en de snot werd alleen maar erger, om het uur zat heel het neusje en oogje vol en de slijmvliezen gingen achteruit. eten deed hij wel maar telkens als hij zelf gegeten had (hij at alleen groentes zijn biks liet hij liggen terwijl dit juist helemaal andersom was toen hij nog niet ziek was, toen hij nog niet ziek was at hij het liefst alleen korrels en fruit maar groente vond ie niks) zat hij verstopt en kreeg koude oortjes, ik durfde hem geen groentes meer te geven en ben dus overgegaan op dwangvoeding alleen en af en toe iets lekkers.

iedere dag zit je met het dillemma, je wilt hem niet kwijt!

het is zo frustrerend om je konijntje te zien lijden, dan denk je de beslissing gemaakt te hebben, maar dan ineens leeft hij weer helemaal op gaat weer zelf drinken en springt bijna zijn hok uit van enthousiasme als je binnenkomt, die momenten geven je zoveel hoop dat je de beslissing niet kan maken.

ademnood bij een konijntje is heel erg vervelend, 100 keer zo erg als verkoudheid bij de mens. hij hield zijn eigen temperatuur soms wel en soms niet vast, dit was maar net hoe hij zich voelde.

ik mis hem zo ontzettend! hij was altijd zo vrolijk.. maar de conclusie is dat hij nooit beter zou worden, hij had geen konijnwaardig leven meer kunnen leiden ookal zou hij nog herstellen van de longontsteking, die kans was nihil.. de afgelopen 2 weken heb ik alles gedaan wat ik in mijn mars had om eugène te redden om de 2 uur voeren ook snachts, warmtelamp opgehangen, oogjes schoonhouden neusje spoelen etc etc. maar het mocht niet baten. Eugène is uit zijn lijden verlost en dat geeft een beetje troost, toch is er nog altijd die twijfel of ik nu wel goed gehandeld heb en of er echt niet iets was dat ik nog kon doen.

ik ben er kapot van maar hopelijk heeft eus nu geen pijn meer

Geplaatst:

Oh wat erg, sterkte!

Die twijfel is menselijk, probeer daar niet teveel bij stil te staan en laat het niet overheersen. Geef jezelf niet de kans spijt te krijgen van je beslissing. De ziekte was zó heftig, zoals je zegt: de kans dat hij er weer bovenop was gekomen was nihil. Als ik het verhaal zo lees, denk ik dat je de goede beslissing hebt gemaakt.

Geplaatst:

Ach wat jammer :frown:

Maar ben je nog met hem naar een goede da geweest om naar zijn gebit te laten kijken? Want ik weet zeker dat dáár de problemen in eerste instantie vandaan zijn gekomen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .