Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste BB'ers,

Even een kort verslag waarin ik mijn verwarring, frustratie, verdriet en bijna schuldgevoel van me af probeer te typen. Afgelopen woensdagavond heb ik onze 7 konijnen en de 2 van mijn ouders heb laten inenten tegen myxomatose (herhaalvaccin na half jaar, geënt met Lyomyxovax). Donderdagavond uit mijn werk zag ik dat mijn ex-ram Flaps niet in orde was, hij had nauwelijks interesse in het groenvoer dat ze 's avonds altijd krijgen en hij zat verstopt in een hoekje. Dit verbeterde 's nachts niet en dus ben ik de volgende ochtend naar de DA gegaan. Diagnose: entreactie en vermoedelijk een infectie (?) die nu tot uiting kwam maar die zou hij waarschijnlijk al onder de leden hebben gehad voor de enting. Diverse injecties gekregen (o.a. pijnstilling en darmstimulerend middel) en ik moest gaan dwangvoeren. Na 24 uur at Flaps nog steeds niet uit zichzelf (op een enkel stukje wortelloof na) en ook nog geen enkele keutel gezien, dus vanochtend weer naar de DA. Weer injecties toegediend: vitamine B en antibioticum en advies vooral door te blijven gaan met medicatie en dwangvoeren. Momenteel keutelt hij weer wat, maar eten doet hij nog mondjesmaat zelfstandig, dus Wim en ik gaan ook vanavond en vannacht maar weer door met dwangvoeren.

Nu het ergste: vanmiddag belde mijn vader op om te vertellen dat hun ex-ram gisterenmiddag dood in zijn hok lag! Dit dier is net een jaar oud geworden en was tot aan de enting-in ieder geval ogenschijnlijk- kerngezond!

Eén doodziek konijn en één overleden konijn, zo vlak na de herhaalenting dat ik nauwelijks kan geloven dat dit per 'toeval' gebeurd is. Hoe kan dit gebeuren? Van de DA kreeg ik nog dikke complimenten voor de manier waarop wij ze huisvesten (samen met 1 of 2 andere konijnen, in ruime rennen met graaf- en speelmogelijkheden) de lichamelijke conditie van alle konijnen; ze waren mooi op gewicht, glanzende vacht, schone neus/oortjes/ogen, etc. Ik heb absoluut geen symptomen van ziekte kunnen waarnemen, zou ze anders nooit hebben laten enten als ze op het moment van enten niet helemaal fit zouden zijn geweest. Vlagen van bijna schuldgevoel schieten door me heen...had ik ze beter de enting (en de stress van de heen- en terugreis naar de DA) kunnen besparen... Aan de andere kant.... een konijn te moeten verliezen aan myxomatose of VHS is ook verschrikkelijk, maar toch, dat dit heeft kunnen gebeuren... ik vind het heel erg!

Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt of wie zou een zinnige verklaring kunnen geven..?

Ik zal a.s. maandag in ieder geval de DA informeren over het overlijden van 1 van de konijnen.

Bedankt alvast voor de reacties,

Esther

Geplaatst:

Bedankt voor de fijne reacties! Ik begrijp dit ook niet, had immers op de site van oa Wilhelminapark (heb overigens mijn konijnen hier niet laten enten) en ook hier op BB gelezen dat het gebruikte vaccin 'veilig' zou zijn en dan toch...

Gelukkig rommelt Flaps weer aardig wat rond hier in de bijkeuken en de keutelproductie komt langzaamaan weer wat op gang.

Geplaatst:

Bizar...én triest !

Ik geloof overigens niet in toeval...maar dat is persoonlijk..

Als je wil weten wat er aan de hand is, zou je autopsie op het konijn van je vader kunnen laten doen....

Vertoonde het konijn van je vader verschijnselen voor het stierf ?

Geplaatst:

Twee konijnen ziek na enten lijkt geen toeval.

Je zou gaan denken dat de enting de boosdoener is.

Negen konijnen enten is een boel, maar waarom gaat het met twee mis?

Nieuw potje entvloeistof aangebroken? Zijn deze twee na elkaar geinjecteerd?

Zijn ze eerder geënt?

Ken je mensen met konijnen die daar ook geweest zijn?

Als ze niet na elkaar zijn geënt dan kan er mogelijk iets in de vloeistof gezeten hebben waarvoor deze twee overgevoelig waren?

En dat de DA complimenten maakt zegt niets. Kan ook zijn om zijn/haar fout te verbloemen.

Enfin, ik probeer in de oorzaak mee te denken, maar ben zeker niet deskundig.

Ik ben wel gewend om heel andere problemen te analyseren.

Ik wens jullie veel sterkte!

(Ik had deze week ook een minder deskundige DA. Als ik niet naar een andere was gegaan was mijn konijn -Kootje- van de pijn gestorven. Nu (het was erg spannend) krabbelt hij weer heel goed op)

Geplaatst: (aangepast)

@ Zaza, ik heb expliciet gevraagd naar opvallende verschijnselen bij de konijnen van mijn ouders. Ze vertoonden beide een iets verminderde eetlust na de enting (ze hadden wat van hun groenvoer laten liggen en niet alle biks was meteen opgegeten), verder helemaal niets opvallends. Ik heb ze allebei begin deze week nog volop binkies zien maken toen ik ze door de tuin liet lopen. De wat verminderde eetlust had ik ook al waargenomen bij mijn eigen geënte konijnen, een reactie op de enting en wellicht ook de stress van de heen- en terugreis (autorit van 5 minuten) incl. het doen in de vervoersmanden etc. dacht ik zelf.

@Sippi_x, alle andere konijnen zijn helemaal de oude (was na 1 dag al zo)

@Hans, ik zit de volgorde van enten voor me te halen... weet niet precies meer wie nr. 1 t/m 9 waren, konijnen van mijn ouders en konijn Flaps zijn volgens mij wel na elkaar geënt, maar in welke volgorde precies??

aangepast door Wim en Esther
Geplaatst:

Wat ontzettend naar dat dit gebeurt is. Maar schuldgevoel? Dat is echt niet terecht hoor. Je deed wat jij het beste achtte voor je konijnen, namelijk ze allemaal laten enten (en dat is normaal gesproken natuurlijk ook prima), en vervolgens heb je meteen ingegrepen toen je zag dat eht met Flap niet goed ging. Dus je schuldig voelen is echt niet nodig. Ik weet niet uit mijn hoofd of lyomyxovax nou wel of geen myx bevat, maar ik dacht van wel, toch? En een enting is nooit helemaal zonder risico volgens mij. Het kan ook dat Flaps al wat onder de leden had wat je gewoon nog niet KON zien, en dat de stress van het DA bezoek en/of de enting de laatste druppel was. Want konijnen gaan zich pas ziek gedragen als ze al een tijdje ziek zijn en in het begin kun je dan nog niks waarnemen, ookal let je nog zo goed op.

Geplaatst:

Dat is heel erg vervelend (op z'n zachts gezegd)

Ik ga met Hans mee..Misschien is er iets met het potje entvloestof aan de hand geweest.

Zou zeker de da inlichten..

Hopelijk knapt jouw nijn snel op.

Geplaatst:

Wij hebben zelf 9 op het oog jonge konijnen verloren op deze manier.....

4 dagen na de enting begon het.

Allen geent uit het zelfde potje.

Deze enting geeft 90 procent zeker heid.....

Nog geen ziekte periode van 2 dagen.

Na deze ervaring ben ik zelf anders gaan denken en heb me verder verdiept in de entingen.Ik ben in 23 jaar nog nooit een dier verloren aan myx of vhd, vhs

Helaas wel aan de enting.

Het is de afweging die je maakt wel, niet doen.

Maar mensen onderschatten dat het ook fout kan aflopen.

Terwijl het risico er wel degelijk is.

Ook hier spelen verschillende factoren een rol.

Verminderde weerstand wat jij als eigenaar niet weet......

Konijn is al besmet en zit nog in de 28 dagen periode van uiting dan is de enting ook net de druppel.....

Of externe factoren spelen hier een rol de afgelopen hitte en mogelijk andere lichaamelijke problemen zoals een darm verstopping.....

Waar door de enting de over hand kan krijgen.

Zolang er geen sectie is zul je dit niet te weten komen wat daadwerkelijk de oorzaak is.

Geplaatst:

In feite lijkt het dan sterk op kiezen uit twee kwaden...desondanks laat ik mijn konijnen altijd inenten want ik moet er niet aan denken dat ze VHD of myx krijgen.

Geplaatst:

Ik geloof wel in toeval. Of hier sprake is van toeval kan ik niet zeggen natuurlijk, de dood van het ene konijn en het ziek worden van het andere kunnen absoluut iets met het inenten te maken hebben. Maar zeker is het niet. Post hoc ergo propter hoc, een veelgemaakte redenatie fout (Latijn staat altijd zo geleerd, in het Nederlands zou dat zoiets worden als 'na dit dus door dit' :$).

Ik geloof niet dat het een direct gevolg is van de enting. Als er iets mis zou zijn geweest met de entstof zou er sneller een reactie geweest zijn. Zoals Cindy al aangaf kan een konijn iets onder de leden hebben zonder dat je het weet. Een inenting kan dan net het zetje geven om ziek te worden, maar dat betekent nog niet dat het konijn niet ziek zou zijn geworden zonder de inenting.

Inenten kent bijna altijd risico's. Waar het om gaat is dat je de risico's van wel en niet enten tegen elkaar afweegt. Wat is het risico op ziekte/dood zonder enting? Wat is het risico op ziekte/dood door een entreactie? In het geval van lyomyxovac zal een complicatie die direct wordt veroorzaakt door het vaccin zeer zelden voorkomen, indirect kan het wel een nog niet zichtbaar probleem naar boven brengen. Zelf kies ik er voorlopig toch maar voor om mijn konijnen in te laten enten, de dierenartsen zien hier ieder jaar toch weer enkele (huisdier)konijnen met myx (VHD weet ik eigenlijk niet, moet ik eens vragen).

• 2 weken later...
Geplaatst:

Een update... Flaps is helaas nog steeds helemaal niet de oude. Hij eet geen biks en heeft alleen interesse in een beetje wortelloof, paardenbloemblaadjes of wilgentakjes. Hier eet hij met mate van. We hebben hem ook gescheiden van de andere konijnen, zodat we zijn gedrag goed in de gaten kunnen houden.

Inmiddels ben ik vorige week voor de derde keer naar de dierenarts geweest, nu naar de welbekende kliniek in Utrecht. Flaps is hier uitgebreid onderzocht en is er een nacht verbleven en ook hier luidde de diagnose 'entreactie' die wel tot 2 weken na de enting kan aanhouden. Bovendien lagen zijn darmen nagenoeg stil. Ik heb Metacam meegekregen, Ciseral en Laxatrat en we zijn nog steeds aan het dwangvoeren. Desalniettemin is hij in anderhalve week tijd ontzettend mager geworden. Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met dierenarts De Boer en hij heeft nu nog een 4e medicijn voorgeschreven, te weten Ranitidine, een middel tegen mogelijke misselijkheid (nooit geweten dat een konijn hier ook last van kan hebben). Keutels zijn er wel, al zijn ze nog klein en soms ook wat plakkerig.

Ik baal er ontzettend van en ik hoop elke dag dat hij weer wat opknapt... Heeft iemand dit ook eens meegemaakt? Duurde het inderdaad wel 14 dagen voordat je konijn weer beter werd? Of heeft iemand hier nog goede suggesties.... ik hoor ze graag.

Geplaatst:

Had het aan de entstof gelegen dan hadden al je konijnen ziek moeten worden als ze allen uit hetzelfde potje zijn geent.

Het moet dus een combinatie zijn van of misschien totaal iets anders

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .