leentje_1978 Geplaatst: 28 augustus 2009 Geplaatst: 28 augustus 2009 Vandaag werd ik gebeld door de DA, Jip werd geholpen aan zijn kiezen.Of ik wilde komen want ze wilde de rontgefoto met mij bespreken. Ze liet op de rontgefoto zien dat Jip zijn kiezen los zitten. Er zit te veel ruimte in zijn kaak waardoor zijn kiezen los zitten. Het betreft alle kiezen boven onder links en rechts. Je kunt je voorstellen dat eten dan lastig is waardoor hij daarom niet meer eet. Het piepen van zijn neus komt niet door een ontstekking maar doordat de wortels van zijn kiezen te hoog zitten. Toen ik vroeg wat we er aan kunnen doen zei ze dat ze het heel erg vind om mij te moeten vertellen maar dat hier niets aan te doen is. Er is een grote kans dat in de ruimtes rond zijn kiezen abcsessen gaan ontstaan. Het advies was dat Jip alleen nog maar hooi mag en een heel klein beetje SSbrokjes (ook geen groente). Hopen dat het dan stabilaseerd maar ik moets mij ook op het ergste voorbereiden. Volgens de DA: Deze aandoening komt steeds vaker voor bij konijnen het heeft te maken met inteeld en slecht voer. (het eerste klopt het tweede ik doe mijn best met het voer dus hoop dat het daar niet mee te maken heeft). Heeft iemand anders hier welleens van gehoord en klopt het wat de DA zegt is er niets aan te doen?
Snoef Geplaatst: 28 augustus 2009 Geplaatst: 28 augustus 2009 Ik weet weinig van gebitsproblemen bij konijnen en kan dan ook niet zeggen of hier daadwerkelijk niks meer aan te doen is. Er zijn andere forumleden die hier ongetwijfeld meer over kunnen zeggen. Wel kan ik je heel sterk aanraden een second opinion hierover bij een konijnkundige DA te gaan halen. Ik vind het erg resoluut en negatief klinken om je konijntje bij wijze van spreken nu al te moeten opgeven. Misschien kun je op de website van de wilhelminakliniek een vragenformulier invullen waarin je je probleem beschrijft en vraagt wat zij aanraden. DAn heb je iig al een second opinion van een zeer konijnkundige arts.
nathalie b Geplaatst: 28 augustus 2009 Geplaatst: 28 augustus 2009 Ollie had ook losse en ontstoken kiezen begin van het jaar;mijn eigen DA zei:niks meer aan te doen;ben met m naar wilhelminapark geweest en zijn gebit is nagekeken en geslepen etc etc.Een aantal kiezen zijn verloren gegaan.Hij heeft vervolgens een AB (Duplo)gekregen en alle problemen met zijn gebit zijn opgelost......Alleen moet hij elke 8 tot 10 weken onder narcose nagekeken worden ivm groeien van haken.Hij heeft het momenteel prima naar zijn zin eet alles. Ik bedoel hiermee te zeggen :geef nog niet op!Mail je verhaal naar Utrecht aub.Misschien is hij nog te helpen...
Joycie86 Geplaatst: 28 augustus 2009 Geplaatst: 28 augustus 2009 Nala heeft op dit moment abcessen. Wat er precies aan de hand is met haar kiezen kunnen ze pas zien als haar Snot over is. Dan volgen de röntgen en operaties.Maar er is nog geen een keer gezegd dat hier niets aan te doen is. De konijnkundige gaat haar waarschijnlijk 1 of twee keer opereren. Ik zou dus zeker nog bij een andere DA langsgaan!
leentje_1978 Geplaatst: 28 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2009 Ja mijn idee was ook al om naar Utrecht te mail/bellen. En natuurlijk geven we niet op hoor! Ik zal wel opletten met biks en geen HopeFarms meer geven alleen SS. Zijn kiezen zijn inderdaad vandaag geslepen en bij de DA heeft hij ook hooi en een SS gegeten. @nathalie, is het niet heel stress vol voor een konijn om elke 8 tot 10 weken onder narcose te gaan? En ga je dan elke keer naar Utrecht? Op dit moment is Jip een beetje uit zijn hum, hij is denk ik boos dat hij naar de dokter moest meestal is hij dat na een dag vergeten hoor.
Petradhd Geplaatst: 28 augustus 2009 Geplaatst: 28 augustus 2009 Omdat Chinnie zo'n problemen met zijn gebit had ben ik veel informatie daarover gaan zoeken. Vooral op chincare.com kwam ik zeer, zeer waardevolle informatie tegen over het doorgroeien van kieswortels (een bekend probleem bij chinchilla's) en de problemen met kaakbot en bindweefsel die daaraan ten grondslag liggen. Het jammere is alleen dat de (mogelijke) oplossing daarvoor bij chinchilla's niet geschikt is voor konijnen, dat is namelijk toedienen van extra calcium en vit.C. Vooral de extra calcium is een absolute no-go voor konijnen. Maar ik zal toch zoveel mogelijk een beetje uitleggen wat ik geleerd heb, misschien kun je er wat mee.Kiezen bij konijnen en enkele soorten knaagdieren hebben een 'open' wortel waardoor de kiezen kunnen blijven groeien gedurende het hele leven. Deze groei wordt opgeheven door aan de oppervlakte afslijten van de kiezen. Als alles goed gaat blijven de kiezen op deze manier goed op lengte. Dat de kiezen de goede kant op groeien komt doordat de wortels stevig op hun plek zitten in de kaak, vastgehouden door bindweefsel en omgeven door bot. Als de botstructuur (en het bindweefsel) verzwakt dan kunnen de kiezen losser komen te zitten en de wortels de verkeerde kant op groeien, dus de kaak in. Het verzwakken van het botweefsel kan worden veroorzaakt door een (relatief of absoluut) tekort aan calcium. Het absolute tekort is als er te weinig calcium in het voedsel zit, het relatieve tekort wordt veroorzaakt door een teveel aan fosfor. Fosfor zorgt ervoor dat calcium niet goed wordt opgenomen door het botweefsel of er zelfs aan wordt onttrokken: botontkalking. Het bindweefsel tussen de kiezen en het bot, en ook het tandvlees, zijn afhankelijk van voldoende vit.C. Dit zie je ook bij mensen, een ernstig vit.C gebrek veroorzaakt onder andere tandvleesontsteking en loszittende gebitselementen.Of je hier iets mee kan voor je konijn weet ik eigenlijk niet. Ik ben bang dat er, afgezien van opletten op de inname van fosfor via het voedsel, weinig aanknopingspunten zijn. Wellicht is het licht verhogen van de calciuminname een mogelijkheid door het geven van alfalfa (luzerne) hooi. Maar let dan echt goed op dat de urine niet veel kalk bevat! Fosfor inname beperken kan door het vermijden van alle granen (bevatten veel fosfor) en bepaalde groentesoorten (ik weet niet uit mijn hoofd welke). Daarnaast zou beperkte vit.C verhoging misschien mogelijk zijn, bijvoorbeeld door een beetje paprika te geven. Of bovenstaande zou helpen bij Jip weet ik niet. De kennis die ik hierover heb opgedaan is natuurlijk vooral gericht op chinchilla's waar calciumdeficiëntie door o.a. een te hoge fosfor-opname een veel voorkomend probleem schijnt te zijn. Maar ik wilde het toch even laten weten, wie weet is het toch nog nuttig.
nathalie b Geplaatst: 28 augustus 2009 Geplaatst: 28 augustus 2009 Ik heb niet het idee dat Ollie er heel veel last van heeft van de narcose;maar het is vaak de enige manier om goed achterin te kunnen kijken.Ik weet ook niet of hij daarvoor onder volledige narcose gaatGa daar binnenkort voor naar Roosendaal omdat Dr de Boer dat dichterbij vond en daar ook goede kk artsen zijn.Ben er nu 1 keer met Ollie geweest en goed geholpen met de juiste medicijnen.
lianne Geplaatst: 28 augustus 2009 Geplaatst: 28 augustus 2009 Neem inderdaad contact op met Utrecht! Ik heb een paar keer mailcontact gehad ivm de kiezen van mijn Nijn (haken) maar omdat mijn eigen DA aangaf dat ze vast in de kaak zitten kunnen ze niet verwijderd worden. Kiezen die los zitten kunnen wel verwijderd worden.
leentje_1978 Geplaatst: 29 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2009 Thanks voor alle berichtjes.Petra, ik zal inderdaad kijken of ik iets aan zijn eetpatroon kan veranderen. Paprika is goed toe te voegen in zijn eetpatroon. Granen krijgen ze hier in principe niet, soms een heel klein stukje brood als hij heel erg aan het bietsen is daar stoppen we mee! En alfalfa zal ik eens kijken, volgens mij heb ik dat als eens geprobeerd maar at hij dat niet. (enne petra perfecte uitleg, weet je zeker dat je geen dierenarts bent?) Nathalie, zijn bij Ollie die keer wel weer zijn kiezen afgeslepen of hoefde dat toen niet? Op dit moment eet Jip nog steeds bijna niet hij knabbeld op een beetje hooi meer niet en geen grote hoeveelheden. Hij heeft wel gekeuteld dus dat betekend in ieder geval dat er wel wat in zijn darmen zit. Moet ik hem toch dwangvoeren?
Petradhd Geplaatst: 29 augustus 2009 Geplaatst: 29 augustus 2009 Heb je een pijnstiller meegekregen voor Jip? Dat is wel heel belangrijk nu, als hij pijn heeft zal hij minder goed eten.Ja, ik weet redelijk zeker dat ik geen dierenarts ben
leentje_1978 Geplaatst: 30 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2009 Ja pijnstilling en antibiotica. Meneer eet nog steeds niet zoals ik zou willen maar begint langzaam weer naar eten te neigen. Zo wil hij alles wat hij dus niet mag eten wel eten. Ik heb hem een basilicumplant gegeven daar is hij gek op en inderdaad die was heb slik weg. Mag wel niet van de DA maar liever iets eten dan niets eten dacht ik. En als hij eenmaal wat gegeten heeft misschien dat hij zijn biks en hooi dan ook wel weer wil eten. En dat klopt nog niet de goede hoeveelheden maar wel iets. By the way, weet je zeker dat je geen dierenarts had willen worden :whistle2:
nathalie b Geplaatst: 30 augustus 2009 Geplaatst: 30 augustus 2009 Na de gebits renovatie in maart is er eind juli 1 haak verwijderd.....
leentje_1978 Geplaatst: 30 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2009 Dat valt inderdaad wel mee. Duurde het bij Ollie ook even voordat hij weer normaal ging eten? Jip maakte net eindelijk na een week weer een binky!! joehoe.....
nathalie b Geplaatst: 30 augustus 2009 Geplaatst: 30 augustus 2009 Eigenkijk is hij dan s'avonds al gelijk weer "normaal" zeg maar...
bunny ranch chanty Geplaatst: 30 augustus 2009 Geplaatst: 30 augustus 2009 Je kunt bij de dieren arts de foto's opvragen je hebt er immers voor betaald stuur die op naar utrecht!
leentje_1978 Geplaatst: 30 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2009 Bedankt voor de tip Cindy. Dat zal ik zeker doen. Ik heb al wel een mailtje gestuurd naar Utrecht maar ja het is weekend he. Ik wist niet dat je die foto mee kon krijgen hij stond digitaal op de computer bij de DA. Moet ook zeggen toen ze het allemaal vertelde was ik een beetje uit het veld geslagen hoor. Wist niet zo goed wat ik allemaal moest vragen en zeggen, wilde alleen maar naar huis met manneke.
Petradhd Geplaatst: 30 augustus 2009 Geplaatst: 30 augustus 2009 Ik heb hem een basilicumplant gegeven daar is hij gek op en inderdaad die was heb slik weg. Mag wel niet van de DA maar liever iets eten dan niets eten dacht ik. Waarom mag dat niet van de da? Is alleen maar goed als hij eet! By the way, weet je zeker dat je geen dierenarts had willen worden :whistle2:Heel zeker! Ik wilde mensenarts worden maar is niet gelukt :frown:
bunny ranch chanty Geplaatst: 30 augustus 2009 Geplaatst: 30 augustus 2009 Gewoon eten geven je konijn en pijnstilling wil vast wel helpen.
leentje_1978 Geplaatst: 30 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2009 De DA vertelde dat dit ook een ziekte is van verwende konijntjes. Volgens haar hoort een konijn alleen maar hooi te eten en een heel klein beetje biks. Groente zou niet goed zijn voor zijn kiezen. Nu snap ik ook wel dat van hooi zijn kiezen slijten maar hij krijgt nu ook groente dat is het enige wat hij nu wil eten en af en toe en biks korrel en gedroogde kruiden.Gelukkig is hij wel weer actief!
Aanbevolen berichten