chantal1987 Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Ik dacht ik open even een nieuw topic. Het gaat alweer iets beter met Sammy, hij heeft vanmorgen en gisteravond al zelfstandig gegeten, maar toch ben ik niet tevreden. Ik maak me erg zorgen over zijn viese pus oogjes. Die heb ik wel gedruppelt met Cavasan oogzalf. Hij is ook nog steeds erg stil en ligt de hele dag op zn lievelings kleedje. Zelf ben ik bang dat hij misschien toch haakjes op zijn kiesjes heeft. De DA heeft het wel na ge keken, behalve zijn kiesjes aan de bovenkant. Sammy heeft ook al wat ge poept gisteravond, maar dat zag er niet best uit. Ik ben ook weer begonnen met prozyme te geven, zelf dacht ik dat ik een aantal haartjes tussen de keutels had gezien. De dierenarts heeft me verteld het een aantal dagen af te wachten, en als het dan nog niet goed ging weer terug te komen. Eigenlijk heb ik nu alweer de neiging om te gaan. Wat denken jullie?
Izie86 Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Heeft de dierenarts een oorzaak kunnen vinden voor de pusoogjes? Helaas heb ik ook bij twee konijnen hetzelfde gehad. Het eerste konijn had inderdaad haakjes aan de kiezen, het vocht wat toen uit zijn oogjes kwam was heel helder. Mijn ander konijn heeft ook traanoogjes met beetje pus gehad wat 1 keer is weggegaan met zalven maar daarna hielp geen enkele zalf meer. Wat ik me dus afvraag is of het oogje goed bekeken is, mijn konijn heeft namelijk een gezwollen derde ooglid waardoor het oog ging tranen. Ik zou hem goed in de gaten houden, als hij zich anders gedraagt of minder gaat eten zou ik terug gaan om de kiezen nog een keer te laten bekijken. Succes!
leentje_1978 Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 OJee, arme Sammy.Vreselijk hé, die onzekerheid en liefst zou voor de deur van de dierenarts willen gaan kamperen. Ik duim voor jouw en Sammy hoor!
chantal1987 Geplaatst: 26 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2009 Heeft de dierenarts een oorzaak kunnen vinden voor de pusoogjes? Helaas heb ik ook bij twee konijnen hetzelfde gehad. Het eerste konijn had inderdaad haakjes aan de kiezen, het vocht wat toen uit zijn oogjes kwam was heel helder. Mijn ander konijn heeft ook traanoogjes met beetje pus gehad wat 1 keer is weggegaan met zalven maar daarna hielp geen enkele zalf meer. Wat ik me dus afvraag is of het oogje goed bekeken is, mijn konijn heeft namelijk een gezwollen derde ooglid waardoor het oog ging tranen. Ik zou hem goed in de gaten houden, als hij zich anders gedraagt of minder gaat eten zou ik terug gaan om de kiezen nog een keer te laten bekijken. Succes! De pus oogjes had hij vandaag pas. Toen we gister bij de dierenarts waren had hij dat nog niet. Hij heeft al wel eens eerder een vies oogje gehad, maar dat was toen weer over gegaan na dat ik het zalfje een aantal keren had gebruikt. Ik bel zo de dierenarts weer om een afspraak te maken, anders ga ik gewoon tijdens het spreekuur even langs. Hij eet nu gelukkig wel weer, eerder vanmiddag wilde hij niet eten terwijl hij vanmorgen wel gewoon normaal gegeten had.
chantal1987 Geplaatst: 26 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2009 OJee, arme Sammy.Vreselijk hé, die onzekerheid en liefst zou voor de deur van de dierenarts willen gaan kamperen. Ik duim voor jouw en Sammy hoor! Bedankt .
bunny ranch chanty Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Als ie wel bix eet zonder pijnstilling te gebruiken lijken me haken op de kiezen niet aan het handje....Myx heb je wel uitgesloten>
Flitzer Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Arme Sammy! Ik duim voor jullie dat het snel allemaal weer in orde komt.
chantal1987 Geplaatst: 26 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2009 (aangepast) Ik ben net weer terug van de dierenarts. Sammy was in April voor het laatst geent, dus Myx kon het niet zijn zij de dierenarts. Zijn kiesjes hebben ze nog bekeken op een monitor, dus zelf kon ik alles ook goed bekijken. Alles zag er prima uit, hij heeft gelukkig geen last van haakjes. Ik had nog de keutels mee genomen van Sammy, die zagen er wel slecht uit. De dierenarts dacht dat Sammy een stille darm had. Ik had gister middag allerlij middeltjes mee ge kregen, dus die moest ik gewoon blijven gebruiken. Mark (mijn vriend) had gisteravond de dierenarts gebeld om te vragen of ik ook pijnstilling had ge kregen. De assistente zij dat er in 1 van die middeltjes die ik heb ge kregen pijstilling en antibiotica in één was.Ik heb net ook een ander middeltje mee ge kregen voor Sammy's oogjes. Dat heet Helgrititin PD. Ik had nog een tube Cavasan, maar dat was niet goed zij de dierenarts. Hoe komt Sammy eigenlijk aan zo'n stille darm? En hoe kan ik het voortaan voorkomen? Bedankt voor het duimen . 26 augustus 2009 aangepast door chantal1987
bunny ranch chanty Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Stille darmen krijg je door stoppen met eten en dat er geen voeding meer in zit.Of juist een verstopping in de darm.
chantal1987 Geplaatst: 26 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2009 (aangepast) Ik denk dat het dan een verstopping was, want hij at gewoon nog wel. De dierenarts dacht ook dat hij verstopt zat. Zou zo'n verstopping ook door haren kunnen komen? Kan ik dan het beste weer preventief Prozyme gaan geven, of moet ik dan een ander speciaal middeltje gebruiken? 26 augustus 2009 aangepast door chantal1987
Karina Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Helgritin heb ik destijds ook gebruikt op aanraden van De Boer in Utrecht. Cavasan is vaak te dik en bereikt niet de ontsteking, als het dat is. Ik heb destijds voor Snuf protexin fibreplex gekregen van de dierenarts. Een protexine met extra vezels om de darmen te stimuleren. Je kan het ook via internet bestellen via het bunnybin-winkeltje (even googelen). Loes (Zwarte Panter) gaf aan dat dit ook speciaal voor o.a. konijnen gemaakt is. De verstopping kan zeker door de haren komen. De haren blijven hangen, waardoor het eten er niet door kan. De fibreplex stimuleert de werking. Hier hielp het meteen. Maar ik zou eerst eens proberen prozyme te geven en vervolgens te masseren. Ook dat wil de darmen nog wel eens bevorderen. Wat ik nog meer doe is groenvoer geven met veel vocht, zoals wortelloof, witlof en selder. De keutels zijn idd erg klein. Is ook al eens gedacht aan ontwormen? Toch zie ik dan in eerste instantie nog geen verklaring voor de pusoogjes. Wat de da zegt over het feit dat myx niet mogelijk is klopt volgens mij niet. Een inenting tegen myx is ongeveer 3/4 maanden goed, daarom biedt een dierenarts een tweede enting aan in augustus/september. Of zit ik nu fout te denken?
flindur Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Mijn nijn wordt ook altijd in t voor en najaar ingeënt..
Snoef Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Volgens mij denk je helemaal goed Karina. Voor zover ik weet bieden inentingen sowieso nooit 100% veiligheid maar kúnnen ze ziekte voorkomen of de ernst van de symptomen verminderen indien een konijn toch besmet raakt. Maar aangezien er haren in de keutels gevonden zijn, denk ik ook het eerste aan een verstopping. Hier verharen momenteel 3 v.d. 6 konijnen echt enorm en ik hou de keutels ook goed in de gaten en of ze wel goed eten.Chantal, welke middeltjes heb je meegekregen dan? Cisaral en primperan worden vaak voorgeschreven bij stilliggende darmen omdat beide darmstimulerende middeltjes zijn. Maarrr ik weet niet of dit ook werkt bij een verstopping, omdat er dan dus iets blokkeert. Ik dacht zelf van wel, maar correct me if I'm wrong.Verder zoals Karina al zei: masseren. Prozyme kun je volgens mij ook gewoon erbij geven, wat ik nu af en toe ook geef omdat mijn nijnen ook enorm verharen en de kans op verstopping dan groot is. Maar iemand verbetert me vast wel als ik onzin spui Ik weet alleen niet goed wat een mogelijke verstopping te maken kan hebben met vuile oogjes.
chantal1987 Geplaatst: 26 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2009 De keutels zijn idd erg klein. Is ook al eens gedacht aan ontwormen? Ontwormen doen wij 2x per jaar. Ik zat nog bij de niet konijnkundige dierenarts hier in Vianen, zij lachte er toen om dat ik mijn konijnen wilde ontwormen, volgens hun was dat niet nodig. Toen ben ik naar de dierenarts in Utrecht gegaan, en deze had gezegd dat ik ongeveer 2x per jaar moest ontwormen. Toch zie ik dan in eerste instantie nog geen verklaring voor de pusoogjes. Wat de da zegt over het feit dat myx niet mogelijk is klopt volgens mij niet. Ok, dat wist ik niet. Dus ik moet Sammy en Belle dan vaker laten enten voor Myx, is VHS dan alleen maar 2x per jaar? Myx en VHS kunnen toch alleen maar over gebracht worden door muggen en vliegen? Gelukkig hebben wij die hier nu niet. Sammy heeft al eens eerder last van pus oogjes gehad. Mn vorige DA had toen gezegd dat het over zou gaan met Cavasan. Dit hielp ook wel, maar dat was maar voor korte duur. Als de Helgritin niet werk moesten we terug komen om zijn traan buisjes uit te laten spuiten. Ik merk wel dat de Helgritin helpt. Zijn oogjes zijn nu een stuk minder dik.
chantal1987 Geplaatst: 26 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2009 Chantal, welke middeltjes heb je meegekregen dan? .Ik heb mee ge kregen: Laxatract, Cisaral Drops, Metacam en voor de oogjes Helgritin. Verder zoals Karina al zei: masseren Dat ga ik ook zeker doen! Ik weet alleen niet of Sammy het me toelaat.
flindur Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Mijn vorige konijntje had ook vaak last van pus/traanoogjes en na het uitspoelen was het altijd weer een hele tijd beter, maar het bleef steeds terug komen.Het kwam waarschijnlijk omdat hij overgevoelig was voor stof vanuit 't stro of zaagsel in z'n hok. Overgestapt naar een andere soort en toen ging het een stuk beter.Weet natuurlijk niet of dit bij jouw konijntje ook zo is, maar je zou het misschien 'ns aan je DA kunnen vragen?
chantal1987 Geplaatst: 26 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2009 Hij heeft trouwens gister en vandaag ook helemaal nog niet gedronken. Eten doet hij gelukkig wel. Ik ga hem zo maar wat water geven via een spuitje.
chantal1987 Geplaatst: 26 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2009 (aangepast) Mijn vorige konijntje had ook vaak last van pus/traanoogjes en na het uitspoelen was het altijd weer een hele tijd beter, maar het bleef steeds terug komen.Het kwam waarschijnlijk omdat hij overgevoelig was voor stof vanuit 't stro of zaagsel in z'n hok. Overgestapt naar een andere soort en toen ging het een stuk beter.Weet natuurlijk niet of dit bij jouw konijntje ook zo is, maar je zou het misschien 'ns aan je DA kunnen vragen? Oh, daar had ik helemaal niet aan gedacht dat het door stof zou kunnen komen. Ik bel morgen wel even de dierenarts of dat ook een reden zou kunnen zijn. Er zit namelijk erg veel stof in het hooi wat wij kopen. Sinds gister ben ik begonnen met het weken van hooi, zodat er wat stof uit is. Daar ben ik mee begonnen omdat hij ook regelmatig nieste terwijl hij hooi aan het eten was. 26 augustus 2009 aangepast door chantal1987
nathalie b Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Metacam is de pijnstiller met ontstekingsremmer..
Karina Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Nee hoor, ik ent ook 2x per jaar. Maar de maanden tussen april en augustus zijn er meer dan dat de inenting werkt uiteindelijk. Risicomaand of zo. Je neemt het trouwens ook zelf mee naar binnen onder je schoenen. Eigenlijk alles van buitenaf, tenminste, zo begrijp ik het uit andere topics. Allergie voor het hooi of bodembedekking is natuurlijk ook mogelijk. Even uittesten dus. Eet Sammy eigenlijk wel genoeg hooi en drinkt hij genoeg water? Hooi is nodig voor de werking van de darmen. Dat is nl hier juist het probleem waardoor er verstopping ontstaat. D.m.v cisaral wordt de natuurlijke werking opgewekt. En destijds heb ik er dus de fibreplex voor gekregen, zodat toch de nodige vezels voor de werking van de darmen binnen kwamen. Mij lijkt dat als de darmen weer gaan werken, wat bij Sammy juist nodig is, de verstopping ook eruit gaat. In principe moeten de laxatract en de cisaral drops hun werking doen om de darmen op gang te krijgen.
Snoef Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Ik heb toen van 'onze' DA ook een goedje gekregen met vezels dat ik eventueel aan Mickey kon geven indien ze weer een 'slechte dag' had. Gelukkig heb ik het niet meer hoeven te gebruiken. Hoe dan ook, voor zover ik weet is laxatract helemaal niet zo'n ideaal middel voor konijnen. Ik weet niet meer precies waarom maar de DA raadde mij dat af toen ik zei dat ik dat wel eens gebruikte. Metacam is idd de pijnstiller maar als het even kan, kun je dit beter niet te lang gebruiken.
Karina Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 Ergens heb ik laatst gelezen dat laxatract ook niet zo goed is, hoe en wat weet ik niet meer. @ Snoef: waarschijnlijk ook fibreplex, gezien de dierenarts haha
chantal1987 Geplaatst: 27 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2009 Metacam is de pijnstiller met ontstekingsremmer.. Ok, dankje wel . Alles in de bijsluiter is in het Duits, en ik kan geen Duits Dus vandaar dat ik niet wist in welk middeltje het zat.
chantal1987 Geplaatst: 27 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2009 Eet Sammy eigenlijk wel genoeg hooi en drinkt hij genoeg water? Sammy eet inderdaad erg weinig hooi. Maar het is per dag ook wel eens verschillend, de ene dag eet hij meer dan de andere dag. Ik was ook van plan om van hooi merk te veranderen (heeft iemand misschien nog tips voor een goeie merk hooi?). Ik geef nu kruidenhooi van het merk prestige, ik denk dat ze deze minder lekker vinden dat de vorige die ik had, maar die is nergens meer te krijgen :frown: Hooi is nodig voor de werking van de darmen. Dat is nl hier juist het probleem waardoor er verstopping ontstaat. D.m.v cisaral wordt de natuurlijke werking opgewekt. En destijds heb ik er dus de fibreplex voor gekregen, zodat toch de nodige vezels voor de werking van de darmen binnen kwamen. Mag ik die fibreplex dan zomaar gebruiken? Dan bestel of haal ik het straks even bij de dierenarts.
bunny ranch chanty Geplaatst: 27 augustus 2009 Geplaatst: 27 augustus 2009 (aangepast) laxatract is een prima veilig middel voor konijn.Dat zorg ook dat de darmen gevuld blijven en nemen haren meer.Als we hier over een haar verstopping spreken moet het konijn wel voldoende water krijgen.( prafine mag je maar 3 dagen gebruiken dat schijnd minder goed te zijn)bied hem voorlopig alleen div soorten groen aan in de hoop dat dat de verstopping er door drukt. Groen zorg ook voor een zacht laagje om de keutels.Prozyme en verse annanas sap zijn middelen die je zeker nu kun gebruiken de haren uit elkaar te krijgen in de maag. 27 augustus 2009 aangepast door bunny ranch chanty
Aanbevolen berichten