leentje_1978 Geplaatst: 25 augustus 2009 Geplaatst: 25 augustus 2009 Hi, Jip is van slag. Hij eet en keutel wel maar niet zoals ik van hem gewend ben. Gisteravond kregen ze hun bakje met biks (HopeFarms) Cato viel er op aan en Jip liep er een beetje om heen te dralen wel zijn neus er in stoppen maar niet eten. Op zo'n moment gaan alle alarmbellen bij rinkelen (Jip heeft een geschiedenis met verstopping). Normaal merk ik bij Jip al dat hij een beetje moeilijker gaat eten maar nu helemaal niet behalve gisteravond helemaal geen biks. Behalve toen ik SS voor zijn neus hield (SS krijgen ze hier eigenlijk alleen als snoep) Omdat ik wel wilde dat hij at, heb ik een klein bakje SS bij hem neer gezet en dat heeft hij op maar de rest liet hij liggen. Vanochtend, Bij het ontbijt krijgen ze altijd een klein stukje wortel en wat SS dat at meneer achter elkaar op maar zijn groente liet hij weer liggen. Het keutelen, veel kettingkeutels en een paar hele kleine keutels maar ook weer met vlagen heel normaal. Ik geef Jip elke dag tweemaal prozyme. Cato en Jip zijn heel erg aan het verharen en omdat we hier al zo'n geschiedenis met verstoppingen achter de rug hebben kam en pluk de konijnen om de twee dagen. Mijn vraag / probleem is: maak ik me te veel zorgen? Komt het misschien door het warme weer. En praktisch Cato is een veelvraat, als Jip niet eet, eet zij het op dus als Jip honger krijgt is alles al op (behalve het hooi dan dat eet Cato heel weinig). En waar ik mij misschien nog het meeste zorgen over maak. Als een konijn bijvoorbeeld te veel haren op eet of in Jip's geval een paar happen van zijn bed heeft genomen (je weet wel zo'n pluchekattemand, in een onbewaakt ogenblik heeft hij deze een paar weken geleden proberen op te eten) blijft dit dan in zijn maag zitten of komt het er altijd uit? Kan hij hier nu nog last van hebben? GroetjesMarleen
Snowy&Witje Geplaatst: 25 augustus 2009 Geplaatst: 25 augustus 2009 Hoi! Datie wel SS lust en niet HopeFarms, is raar, je zou over kunnen stappen naar SS, (15 gram per 1 kg VOLWASSEN lichaamsgewicht). Je maakt je denkik wat teveel zorgen, want hier wouden mijn konijnen gister ook helemaal geen groente eten, dus beter zou je de groente 's avonds kunnen geven, en goed nat maken krijgen ze gelijk wat extra vocht binnen... Misschien lust Jip het hooi niet en moet je eeens andere soorten hooi proberen? Ik weet niet of dat van die pluchekattemand erg is, ik denk niet dat het gezond is, en ik weet ook niet of hij daar nu nog last van zou hebben, je zou op de reacties van andere BB'ers moeten wachten. En anders even naar de da! Groetjes Wissem
leentje_1978 Geplaatst: 25 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2009 Hahaha we zijn een jaar geleden over gestapt van SS naar HopeFarms. Ss krijgen ze als snoep omdat ik liever geen "konijnensnoep" geef en de konijnen wel wil belonen als ze iets goeds doen. Daarom dacht ik ook dat Jip een opstandige bui had (net als een klein kind dat niet wil eten) maar omdat hij ook zijn groen niet eet wat hij altijd 's ochtends krijgt (het is maar wat je gewend bent denk ik) gingen de alarmbellen rinkelen. Het hooi is kruidenhooi en dat eet hij al bijna twee jaar dus dat lust hij wel hoor. Misschien maak ik mij ook te veel zorgen hoor, maar ik heb al 4 keer bij de DA gezeten met een konijn dat een verstopping heeft en dat is voor konijn en baas erg stress vol kan ik je vertelen.
leentje_1978 Geplaatst: 25 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2009 om half negen naar de dierenarts. toen ik thuis kwam waren niet alle groentes op en Jip is lusteloos. Hij keuteld wel en neemt af en toe een biksje ik denk niet dat het zijn darmen zijn. Maar toen ik hem optilde om toch maar zijn darmen te maseren, ik wist ook niet wat ik moest doen hoorde ik Jip piepend ademen. Je moest wel goed luisteren maar het klonk gewoon niet goed. Dat in combinatie met lusteloos maakte me toch wel bezorgd ik kan gelukkig gelijk terecht bij de DA.
leentje_1978 Geplaatst: 25 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2009 zo terug van de da. Jip heeft een beginnende ontsteking in zijn neus waardoor hij piept. Verder ook nog even naar zijn kiezen laten kijken. één kies is lang, niet te lang maar wel in de gaten houden. Eerst deze ontsteking weg werken en dan terug komen voor zijn kiezen.
Jsmn Geplaatst: 25 augustus 2009 Geplaatst: 25 augustus 2009 Goed dat je naar de DA gegaan bent! Jammer dat hij een beginnende ontsteking heeft, en vervelend van zijn kies! Moge hij snel weer opknappen
juudjuhlove Geplaatst: 25 augustus 2009 Geplaatst: 25 augustus 2009 Suc6 ermee,goed dat je het zo snel in gaten had!En dat je ermee naar de DA ging!
leentje_1978 Geplaatst: 25 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2009 Bedankt, meneer ligt nu onder de bank boos te zijn dat hij weer zo'n naar apparaat in zijn mond heeft gehad en een thermometer in zijn kond ;-)Zijn temperatuur was 39graden, volgens de DA was dat normaal voor konijnen.
leentje_1978 Geplaatst: 26 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2009 Vanochtend met de DA gebeld, Jip heeft niet gegeten, gedronken of gekeuteld!In overleg met DA begonnen met Cisaraldrops om zijn darmen te stimuleren. En een heel klein beetje dwangvoer gegeven. Niet te veel want ik ben als de dood dat het toch een verstopping is en ik zijn maagje te veel overbeslast. Net in de pauze langs huis gegaan en weer een beetje dwangvoer. Hij had 3 kleine keutels. Daarna gepest met wat hooi, hij knaagt er wel aan maar meer doormidden dan dat hij het op eet. Daarna zijn darmen gemasweerd en bij hem blijven zitten en steeds met hooi gepest. Hij blijft ook piepen bij het ademen. As ik vanmiddag uit mijn werk kom en hij heeft nog niets gegeten gelijk terug naar de DA.
miesje890 Geplaatst: 26 augustus 2009 Geplaatst: 26 augustus 2009 He bah.. ik hoopte dat het wat beter zou gaan. Wel goed dat je zo direct reageert. Je weet toch het beste of je beestje zich goed voelt dan iemand anders (behalve het beestje zelf natuurlijk ). Ik hoop dat hij vanmiddag als je terug komt weer wat gegeten, gedronken en gekeuteld heeft. Veel succes in ieder geval mocht je dadelijk naar de da moeten. En Jip? BETER WORDEN, EN GA ETEN!!
leentje_1978 Geplaatst: 27 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2009 Hi,@Miesje, Thanx, het heeft geholpen je aanmoedigingen. Nou ja een beetje dan Jip had drie keutels toen ik gister thuis kwam en hij had 17 bixjes SS op. Vanochtend weer 3 keutels en 20 bixjes. Jip zit appart zodat ik precies kan zien wat hij eet en hoeveel hij keuteld. 's ochtends en 's avonds als we thuis zijn lopen ze wel samen rond. Vanochtend Jip uit het hok gehaald en die rende als een gek naar de ren, ging op het toilet zitten en na een hele tijd kwam hij er vanaf en had hij een klein hoopje, hele kleine keuteltjes achter gelaten (meneer is blijkbaar zo zindelijk dat hij alleen op zijn eigen toilet wil :whistle2:) Het was nog steeds niet om over naar huis te schrijven maar het is een begin. Mijn hart breekt als ik Jip in zijn hok in de gang zet, dan probeerd Cato met alle macht de ren open te breken (wat haar dus al eens is gelukt waarna we nu dus een slot hebben op de ren) Maar ik vind het zo zielig maar het is voor een goed doel. Naast elkaar zetten in twee hokken werkt ook niet om dat ze dan allebei proberen uit te breken en Jip niet meer om kijkt naar zijn eten alleen maar naar Cato.
miesje890 Geplaatst: 27 augustus 2009 Geplaatst: 27 augustus 2009 Je kan het beter zo eventjes doen ja. Zo kun je alles prima in de gaten houden.. anders denk je dadelijk dat hij beter is terwijl hij dat niet is. Iig veel succes, en ik hoop echt dat hij snel beter wordt hoor. Het is niet leuk als je beestje ziek is!
Rowls Geplaatst: 27 augustus 2009 Geplaatst: 27 augustus 2009 Heel verstandig de nijnen uit elkaar te halen.Ontsteking in de neus zou het begin kunnen zijn van Pasteurella (Snot). Dan zou Cato ook besmet kunnen raken. Heb je ook Antibiotica gekregen voor de ontsteking? Zo ja, welk?
leentje_1978 Geplaatst: 27 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2009 Hi,Ja hij heeft volgens mij enrofloxoral mee gekregen. Ik zal vanavond thuis nog eens checken. Hij krijgt 2 maal daags 1ml (hij weegt 2,12 kilo)
kelly1986 Geplaatst: 27 augustus 2009 Geplaatst: 27 augustus 2009 Als je omschrijft dat hij kleine keutels heeft zou dit idd te maken kunnen hebben met haren.De voedselbrok rondom de haren lost niet op en dit geheel komt moeilijker door de maag en darmen. Gebruik je iet van prozyme of protexine?IN tijden van rui of kleine keutels kun je dat zonder risico gewoon aan hun geven.
leentje_1978 Geplaatst: 27 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2009 Kelly,Jip krijgt in de rui periode 2 maal daags prozyme. Vandaar dat ik in eerste instantie ook niet dacht aan een verstopping. Kan het ook niet zo zijn dat de verstopping weer komt omdat hij minder is gaan eten omdat hij last had van een ontstekking aan/in zijn neus?
leentje_1978 Geplaatst: 28 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2009 Jip moest gister blijven bij de DA. Hij had niet gegeten en niet gekeuteld. Hij at wel gretig van de dwangvoer wat voor mij wel een teken was dat hij niet verstopt is. De DA is van mening dat hij toch te veel last heeft van zijn kiezen. Vandaag wordt zijn gebit onderhanden genomen zodat dit geen reden meer kan zijn om niet te eten. Als hij dan nog steeds niet eet dan wordt weer verder gekeken want dan moet er nog iets anders aan de hand zijn. De reden waarom dinsdag nog niets aan zijn tanden werd gedaan was omdat hij nog wel at en de DA liever wilde wachten tot de ontstekking weg was. Ik moets wel gelijk terug komen als hij stopte met eten. Dat was dus gister. Om 10.00 uur wordt hij geholpen en vanmiddag hoor ik hoe het is gegaan. Ik ben erg blij met mijn DA-praktijk als ik bel mag ik gelijk komen en ze nemen je heel erg serieus! Jip wordt geholpen door een echte dierentandarts dus daar heb ik alle vertrouwen in. (ik zei, worden de tanden dan geknipt, ik weet ook wel beter maar ik denk doe net als ik gek ben, Nee zei ze gelijk dat doen we nooit we slijpen als je knipt kan je allemaal complicaties krijgen, ik weer gerust hahahaha)
Aanbevolen berichten