Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik laat mijn konijntjes binnekort castreren, maar waar moet ik allemaal opletten.

Ik wil graag alles weten, van de voor zorg, en de na zorg. Dat soort dingen. Wil graag dat ik voldoende geinformeerd ben voordat ik een afspraak maak.

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Hij mag gewoon door blijven eten als hij word gecastreerd hij hoeft niet nugter te zijn.

En als hij terug is ongv een weekje binnen houden op een handdoek of kranten.

GEEN bodembedekking, dat kan gaat iriteren bij de wond en hij kan zich eventueel de wond aan open halen.

Verder zorgen dat ie goed eet en drinkt. En hem in de gaten houden.

Geplaatst: (aangepast)

Zorg er allereerst voor dat je het bij een goede konijnkundige dierenarts laat doen. Deze hoort je te vertellen dat een konijn NIET mag vasten voor de castratie, en er moet een veilige narcose gebruikt worden.

Nadat je konijn gecatreerd is hou je hem (mits het een buitenkonijn is) 3 á 4 dagen binnenshuis op handdoeken en leg je er eventueel een kruik bij in. Na 4 dagen mag een konijn weer naar buiten (zolang de wond er goed uitziet), maar moet nog steeds wél op handdoeken blijven. Na ongeveer een week mag je je konijn weer op normale bodembedekking zetten. Dit is omdat de bodembedekking de wond kan prikkelen en hierdoor kan het gaat ontsteken.

Als je konijn net gecastreerd is kun je het beste zowel een drinkflesje als drinkbakje in de kooi/hok zetten zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze graag willen. Sommige konijnen zijn wat zwakjes en suf en kunnen daardoor lastig uit een flesje drinken.

Op het gebied van eten kun je ook het beste zowel biks als groenvoer (Groenten e.d.) aanbieden, want een konijn zal eerder het groenvoer eten als eerste keus.

Het is belangrijk dat je je konijn goed in de gaten houdt na de castratie. Het moet vanzelf weer gaan eten en drinken, zoniet moet je binnen 12 uur ongeveer ingrijpen en gaan dwangvoeren. Dwangvoer kun je meevragen van de dierenarts

aangepast door Jsmn
Geplaatst:

Je kunt ze het beste een paar dagen naar binnen doen hoor (dat is ook wat ik zij :P) en dan een kruik erbij leggen. Konijnen kunnen hun temperatuur niet regelen na een operatie dus dan is het belangrijk dat ze op temperatuur blijven.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .