Ga naar inhoud

Louie voelt zich niet lekker


flindur

Aanbevolen berichten

  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat duidelijk rommelen van zijn darmpjes is heel kenmerkend voor gas. Een normaal buikje voelt lekker soepel aan en daar hoor je een klein beetje geluid. Bij gas is het of doodstil als je luisterd, of het gaat heel duidelijk en goed te horen rommelen.

Hier nog wat tekst: (wel lezen he )

Als je vermoedt dat je konijn gas heeft:

- Een buitenkonijn moet direct naar binnen gehaald worden en warmgehouden. Controleer de lichaamstemperatuur van je konijn. Als die lager is dan 38o C (dat merk je ook al snel aan koude oren, met zeer koude oorpunten), moet je je konijn opwarmen voordat hij nog verder afkoelt en in een shock raakt.

- Leg hem op een warmtematje, een warmwaterkruik, onder een warmtelamp, of houd hem tegen je aan, met een deken om hem heen. Controleer regelmatig anaal met een ingevette thermometer (voorzichtig!) om er zeker van te zijn dat de temperatuur niet steeds lager wordt.

Als de oren warmer worden, is dat een teken dat de lichaamstemperatuur wat oploopt. Het warm houden is verschrikkelijk belangrijk. In de kooi zal een binnenkonijn het stro etc. wegtrappen, en op de koude, kale bodem gaan liggen. Zorg ervoor dat het lichaam van je konijn warm blijft. Hier kan een kruik of een warmtematje uitkomst bieden.

Wanneer je konijn koud wordt maar het dier wil niet bij de warmtebron blijven, zet het dan in een kattenvervoersmand. Op de bodem een rubberen kruik, gedeeltelijk gevuld met heet water en daar overheen een handdoek, het konijn daar op. Indien nodig ook nog een deken over het konijn heen.

NB enkel een handdoek over het konijn leggen en geen andere warmtebron gebruiken geeft geen warmte genoeg aan een onderkoelend konijn.

GAS IN DE MAAG

Gas in de maag is (nog) ernstiger dan een gasophoping in de darmen. Wanneer het gas zich namelijk in de maag bevindt, is het niet of nauwelijks mogelijk om voedsel of medicatie toe te dienen, omdat de maag al overvuld is. Primperid/Primperan en pijnstiller dienen dan per injectie toegediend te worden en dit is zeker iets wat onmiddellijk gedaan moet worden. De maag, die normaal gesproken vrij plat is, loopt van links naar rechts, vlak onder de borstkas. Bij veel gas in de maag kan de maag buiten de ribben uitpuilen, deze bult is zeer duidelijk te voelen en kan enorme proporties aannemen.

Maagmassage

Een konijn kan niet boeren, daarom moet gas wat zich in de maag bevindt via de maagpoort, door de darm naar de anus, het lichaam verlaten. Dit is niet eenvoudig. Door massage kan geprobeerd worden het gas via de maagpoort richting darm te duwen. De maag wordt van linksonder naar rechtsboven gemasseerd. De beweging mag niet te zacht zijn, maar ook absoluut niet te stevig om de tere maag niet te beschadigen. Voor de massage zet je je konijn met de rug naar je toe op schoot, leg je handen om de borst. De opening van de maag naar de darmen zit rechtsboven op de rug van het konijn. Als je de vingers van de rechterhand op de maag legt en je rechterduim bovenop de rug, dan kun je met je vingers masseren en voel je (hopelijk) de luchtbellen onder je duim door naar de darmen gaan. Als het gas weg kan zal de druk op de maag afnemen. Je zult de maag steeds moeten blijven masseren opdat het gas niet weer de maag zal vullen. Tussendoor heeft het dier rustpauzes nodig. De reactie van je konijn op de massage is zeer belangrijk. Als de massage helpt, zal het dier wat gaan ontspannen. Een warmtebron onder of tegen de buik kan helpen het gas af te voeren en geeft verlichting van pijn. Wanneer er iets ruimte in de maag is, kunnen Primperan of Cisaraldrops en pijnstiller wel oraal toegediend worden.

Gas in de maag is zeer moeilijk weg te krijgen en er is kans dat de massage geen effect heeft. De dierenarts kan proberen door middel van een sonde het gas in de maag via de mond te laten ontsnappen. Verschillende dierenartsen hebben deze techniek met succes toegepast maar het lukt helaas niet altijd

- Print dit artikel en het artikel darmimmobiliteit uit, en neem het mee naar de dierenarts als deze niet konijnkundig is!

aangepast door Jsmn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de extra tekst :)

Heb even aan z'n oortjes gevoeld en die waren een heeel stuk warmer dan vanmiddag. Alleen buiten is het 3 graden warmer dan hierbinnen (koud huis) en z'n oortjes werden warmer toen hij naar buiten ging..

Ik heb helaas geen kruik/warmtematje.. wel een isolerende deken..?

aangepast door flindur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je hier ook nog iets aan.... :whistle2:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

(wat niet de garantie geeft dat ze konijnkundig zijn, maar ze zijn als konijnkundig ervaren door de leden op het moment dat hun konijn behandelingsbehoeftig was)

Daar staat trouwens nog steeds de DA niet tussen waarover ik iemand had gePMt:whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Zeeuws-vlaanderen

De dichtstbijzijnde konijnkundige dierenarts is voor mij te ver rijden dus ik zal het met degene hier in de buurt moeten doen wat dat betreft..

Ik denk dat hij de morgen wel haalt aangezien hij alweer wat meer reageert op m'n stem en hij komt weer naar me toe.. ik moet vertrouwen erin houden.. Nog ff een spuitje met water geven nu en dan ga ik m'n bedje opzoeken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eentje zit in Terneuzen da's 40 min. rijden dat is nog wel te doen maar dat lukt niet sochtends voordat ik naar m'n werk moet.. dat zou ik ff met m'n ouders moeten overleggen dan.. Hij heeft net nog een spuitje water naar binnen gekregen en nog een beetje dwangvoer.. Hij begint alleen zo erg te piepen :(

Maargoed hij heeft weer wat voedsel binnen gekregen en wat vocht en hij ligt nu lekker tegen een warme limonadefles aan.

Bedankt allemaal voor de hulp en steun :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is de nacht goed doorgekomen.

Hij zat met z'n handdoek te spelen en kwam gelijk kijken toen ik eraan kwam en zat aan m'n hand te snuffelen :) Hij had heel weinig gedronken en uit z'n bakje had hij niets gegeten maar toen ik hem met de hand voerde at hij toch 'n paar korrels op..

Hij had wat gekeuteld, maar de keuteltjes zaten in een strengetje aan elkaar.

Zometeen ff naar de dierenarts om hem te laten controleren ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .