anke1985 Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 (aangepast) Het gaat heel slecht met mijn konijn Dobby:( Zoals ik in een eerdere topic beschreven had, heeft Dupke (mn andere konijn) zaterdag diarree gehad en Dobby zondag. Van zaterdag tot dinsdag hebben ze alleen hooi, hooithee en water gekregen en eigenlijk ging alles uitermate goed, Woensdag begonnen met de biks op te bouwen. Het viel me al op Dobby woensdag wat veel in het huisje zat dat in hun ren staat, maar maakte me geen zorgen want ze huppelde zo ook lekker wat rond. Donderdagmorgen reageerde ze helemaal niet toen ik hun eten ging geven, normaal rennen ze in het wilde rond. Ze bleef in het het hokje zitten dat in de ren staat. Donderdagavond het zelfde, dus heb haar in de gaten gehouden maar dacht dat ze misschien zo rustig was door de warmte. Vanmorgen vertrouwde ik het helemaal niet, en heb haar apart gezet. Water, stro, hooi, 30 biksjes in een bakje en een blaadje witlof. Maar toen ik om 13.00u klaar met werken was en terug thuis was zat ze nog steeds in het zelfde hoekje en had niks gegeten. Ik ben toen meteen om 13.30u gestart met het geven de ciseral (middel voor darmstimultie) en dwangvoederen (critical care) Om 16.00u dit nog een keer gegeven. Om 18.00u met haar naar de dierenarts. Het gaat helemaal niet goed met haar. Ze heeft lucht in haar darmen dat zich omzet in gist, ze heeft flinke ondertemperatuur, veel pijn. De dierenarts (dierencentrum op den diek= konijndeskundig) geeft aan dat het heel slecht met haar gaat en dat ik haar daar kan laten maar dat het hem beter lijkt dat ik haar mee neem en haar thuis verzorg omdat ik dit kan, het belangrijkste was; 1. Pijnstilling (ze heeft daar een spuit gehad en morgen krijgt ze metacam)2. Lucht in de darmen resorberen (hier heb ik aeropax voor gekregen) Verder moet de temperatuur omhoog, dus staat ze binnen (24 graden); flink pak stro in het hok, handdoeken over het hok voor de warmte in het hok te houden. Ze moet ieder uur gedwangvoederd worden, vannacht wil ik dit ook gaan doen; misschien verstandig om dan om het uur? + krijgt ze 4x per dag 1 ml ciseral Verder heeft ze daar een flinke spuit vocht onder de huid gekregen. Ik ben zo bang der te verliezen, ze is meer dood dan levend nu. Ik maak me echt zorgen :( En dupke zit nu zielig alleen buiten.. 21 augustus 2009 aangepast door anke1985
bikkel Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 heel veel sterkte ermee..... misschien kun je dupke ook naar binnen doen, ze zeggen vaak dat zieke konijnen steun vinden bij hun vriendje.....
anke1985 Geplaatst: 21 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2009 tjah was ik ook aan het denken, maar wil ook weten of ze doet plassen en keutelen.. en dat heeft ze vandaag nog niet gedaan..
Jsmn Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 :frown:Wat een triest verhaal.Ik heb nog nooit iets gehoord over gas dat zich omzet in gist, zou hier dan ook meer over willen horen van anderen hier. Positief blijven hoor! Echt niet gaan opgeven of de moed verliezen want daar heb je zelf natuurlijk helemaal niets aan. Je kunt op zo'n moment alleen maar je uiterste best doen (wat je zo te lezen ook doet) en de rest moet je konijn zelf doen. Ik zou er wel een paar keer uit gaan vanacht. Is misschien wat vermoeiend, maar kun je meteen de situatie bekijken en hoef je niet in bed (wat ik dus wel deed) steeds te piekeren of het nog wel goed gaat. Heb verder helaas niet zoveel nuttigs te vertellen maar wil je wel alle sterkte toewensen en ik hoop dat je Dobby weer helemaal opknapt!
snuffiehvj Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 inderdaad hoop dat je konijn weer helemaal opknapt.
anke1985 Geplaatst: 21 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2009 (aangepast) Om 22.00u heb ik dobby lekker bij me op de bank gepakt, handdoekje en fleecedeken over ons heen. Ze kroop tegen me aan, heerlijk! Om 22.20u wil ik de dwangvoeding klaar maken en zet dobby op de bank op een handdoek; haar poten zakken weg en kop gaat scheef hangen. Bij mij draaide meteen een knop om; dit gaat niet meer. Dierenarts gebeld om haar in te laten slapen. Mijn vriend gebeld en die zou 10 min later bij me zijn om samen naar de dierenarts te gaan. Dobby begint raar te doen; zwaar ademen, kopje schudden; uit paniek bel ik huilend mijn moeder op. Na een minuut is ze op mijn arm gestorven. We hebben haar zo net begraven. Bah wat verschrikkelijk! Ze is 1 jaar geworden. hier was ze 9 weekjes oud Nu zit dupke alleen.. 21 augustus 2009 aangepast door anke1985
Jsmn Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 Ooh wat erg dit :( Je hebt zo ontzettend je best gedaan.Heel veel sterkte !
kmimmie Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 heel veel sterkte..en nog zo jong..wist ook helemaal niet dat nijntjes gist in de darmpjes konden krijgen..je hebt iniedergeval heel erg je best gedaan en dobby zal vast heel trots op je geweest zijn met zo n baasje
ZaZa Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 (aangepast) Dat is uiteindelijk snel gegaan zeg ! Jeetje wat ontzettend rot voor je ! Sterkte.. Ga anders met je andere konijn langs de dierenarts om na te laten kijken..Ze hebben beide diarree gehad, je weet dus niet of er iets besmettelijks aan de hand is.... 21 augustus 2009 aangepast door ZaZa
Yvon Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 Sterkte... en indd sluit me aan bij Zaza. Bij kopje scheef hangen krijg ik al de kriebels...
anke1985 Geplaatst: 22 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2009 tjah, dupke rent gewoon rond en eet goed. Zij heeft een week geleden diarree gehad; was niet water dun.Ik vroeg gisteren al aan de dierenarts of het met de diarree te maken kon hebben, hij gaf aan dat het wel iets van een bacterie of virus kon zijn maar dat het niet van toepassing nu was want het ging slecht met dobby.De dierenarts zit om 10.00u vandaag. Maar twijfel of ik gaan moet met dupke omdat ze zo levendig is en niks veranderd is aan haar.
nathalie b Geplaatst: 22 augustus 2009 Geplaatst: 22 augustus 2009 heel veel sterkte met het verlies...
anke1985 Geplaatst: 22 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2009 Ik wil wel zo snel mogelijk voor een vriendje voor dupke gaan kijken en zag bij konijnopvang franky 2 prachtige mannetjes staan; haka en Sigmund. Met name sigmund vind ik prachtig. Ik heb ze al gemaild maar ga straks even bellen. Ook een nieuw konijn halen wil ik zowieso wachten tot woensdag of volgende week zaterdag. Sigmund is helaas al gereserveerd zie ik net.. Haka weet ik niet. Maar straks effkes bellen want kan best zijn dat hij ook al voor iemand is. http://www.opvangfranky.nl/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=2&Itemid=2 (hij staat vrijwel geheel onderaan de lijst)
nathalie b Geplaatst: 22 augustus 2009 Geplaatst: 22 augustus 2009 Haka is mooi zeg !Wordt wel een groot konijn volgns mij...
keetje Geplaatst: 22 augustus 2009 Geplaatst: 22 augustus 2009 Nog heel veel sterkte met het verlies. Ik heb even snel op de site gekeken maar het is een mooi dier.Ik hoop voor je en voor Dupke dat het allemaal gaat lukken met het nieuwe vriendje.
anke1985 Geplaatst: 22 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2009 Ik heb altijd wel een groot konijn willen hebben, maar 3 konijnen in de ruimte die ik nu voor ze heb; 5 m2 (1m2 nachthok, 1 m2 eet/ drink/ toilet gedeelte, 3 m2 ren) vond ik te klein. En het is zo raar allemaal dat ik nu al naar een nieuw vriendje zoekt voor dupke, vind ik zelf.. maar ik wil haar niet zolang alleen laten zitten. Ze is altijd bij haar zusje dobby geweest en nu ineens alleen
Rian Geplaatst: 22 augustus 2009 Geplaatst: 22 augustus 2009 Wat een triest verhaal Anke, veel sterkte. Wat goed dat je voor Dupke een nieuw vriendje hebt gevonden! Hij is prachtig. Ik geloof dat ik het zelf ook zo snel zou doen, omdat ik ook niet zou willen dat een van de twee alleen zou zijn...
toedeloe85 Geplaatst: 22 augustus 2009 Geplaatst: 22 augustus 2009 Jeetje... wat is dat ontzettend snel gegaan....Veel sterkte!
Joycie86 Geplaatst: 22 augustus 2009 Geplaatst: 22 augustus 2009 Ach wat erg allemaal... en zo snel gegaan.Heel veel sterkte
Chani Geplaatst: 22 augustus 2009 Geplaatst: 22 augustus 2009 heel veel sterkte met dit verlies, wat naar zeg!maar Haka is inderdaad een prachtig diertje!
bikkel Geplaatst: 22 augustus 2009 Geplaatst: 22 augustus 2009 he bah...wat triest!Heel veel sterkte en volg je gevoel, als jij een nieuw vriendje wil dan ga je er lekker voor!!
suzanne24 Geplaatst: 22 augustus 2009 Geplaatst: 22 augustus 2009 Sterkte met het verwerken van het verlies.Het verhaal doet me ook denken aan mijn overleden konijn nijntje pluis, die had precies dezelfde symptomen.
Aanbevolen berichten