Catelootje! Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 Hallo allemaal, Vanmorgen om half 10 trof ik Woody liggend in zijn kooi aan, al zijn eten van gisteravond niet aangeraakt (ca. om 23:00 gegeven). Hij wilde er niet uit, en toen hij er wel uit wilde ging hij in het hoekje zitten waar hij niet te pakken valt. Niks gesloop, geren, gegraaf in de bank, noch eten of drinken, en hij moest knarsentanden toen ik hem oppakte en in de middag. Meteen DA gebeld (www.dierenartspraktijk-frielink.nl/, lekere reclame), daar konden we om 15.30 terecht gelukkig!!:he: Uiteindelijk zat zijn maagje te vol, en kregen we na een massage van zijn buikje het volgende mee: Cisaral Drops 30 ML - AST Farma (Bevordering van de maaglediging)3 x daags 1 ml Carprofen Drops 30 ML - AST Farma (Pijnbestrijding)2 x daags 1 ml en een extra spuitje voor de dwangvoeding (babyvoeding pure wortel(-pap:P)). Nu is het al bijna half 9, en hij is weer een beetje actief en drinkt véél water! Heeft er verder nog iemand tips? Zijn buikje maakt wel nog rommelgeluiden, maar het ziet er naar uit dat het al beter met hem gaat..
Catelootje! Geplaatst: 21 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2009 http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/26375-snuf-weer-gas.html En als ik dit topic lees, wat kan ik dan nog verwachten? (qua keutels, etc.)
ZaZa Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 Wat goed dat je zo direkt hebt gehandeld zeg ! Wat nu goed is verder ?Masseren...en laten lopen/beweging..
Catelootje! Geplaatst: 21 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2009 En hij heeft net weer een blaadje witlof gegeten
bunny ranch chanty Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 Ik vind het vreemd als de maag vol is dat je moet dwang voeren.Cisaral Drops is voor de darmen in beweging te houden.De pijnstilling zorg er voor dat ie eet ik zou meer groen aan bieden en eigelijk niet dwang voeren.Is er ook naar zijn kiezen gekeken? Keuteld hij nog?
Catelootje! Geplaatst: 21 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2009 Wel, hij had sinds gisteravond deze tijd niet meer gegeten (dat vers eten van gisteravond was onaangeraakt). Hij heeft net eventjes een klein beetje gekeutelt, en dat stond dus ook stil vanaf gisteravond. Zijn maagje en darmen zijn vol, hoogstwaarschijnlijk/zeker door gas, en eigenlijk liggen zijn darmen stil. Hij wilde niet eten, en we geven hem maar 2 cl dwangvoer, eigenlijk zodat hij wel iets van groen binnenkrijgt. Het zal niet meer nodig zijn denk ik, we hebben het ook maar twee keer gegeven, voordat hij witlof begon te eten en voordat de medicijnen begonnen te werken, op aanraden van de da. We geven hem zo nog 2 cl, dan heeft hij tenminste iets binnen op de medicijnen. Hij heeft wel al een beetje van zijn hooi gegeten, en veel gedronken. Enneh, ik weet er ook niet veel van hoor, ik probeer te doen wat het beste is;)
bunny ranch chanty Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 Geeft niet hoor maar vol door gas of vol door voeding zijn 2 verschillende dingen.Een weetje de siseral houd zijn darmen aan de gang en zorgt dat het gas het lichaam kan verlaten.Laat je konijntje veel lopen en geef masages.Gas kan heel snel onomkeer baar zijn bij konijnen.
Catelootje! Geplaatst: 21 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2009 Ik had hier al gelezen dat het snel ging, vandaar dat ik meteen ben gegaan. Mijn moeder zei wel dat ze dingen hoorde in zijn hok en dat het enorm begon te stinken daarna Hij eet en beweegt, dus het zal wel beter gaan.. even vannacht afwachten denk ik, je kan niet meteen à la minute verwachten dat hij meteen weer de oude is.. bij mensen is dat ook niet zo natuurlijk (maar mensen zijn geen konijnen en vice versa )
Hans Geplaatst: 21 augustus 2009 Geplaatst: 21 augustus 2009 Is het wel voelbaar of de maag óf de darmen te vol zitten met voedsel? Ons konijn was binnen een half jaar ineens 2x onderkoeld en ik zou niet weten wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het gevolg is wel duidelijk: Wegkruipen, niet eten, niet keutelen. Kan het een gevolg zijn van een haarprobleem? Hij verhaart nogal regelmatig en doorlopend.(inmiddels zorg ik dat hij meer hooi eet en geef prozyme) De DA's doen dan verschillende dingen qua behandeling en medicatie, maar kunnen niet vertellen wat er echt loos is. We doen ons best, maar voorkomen is beter dan genezen.
Catelootje! Geplaatst: 22 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2009 Ik dacht dat het ook te maken had met verharing, want hij verhaart en houdt niet van borstelen :bad: Maar nu is hij weer helemaal normaal :)
ZaZa Geplaatst: 22 augustus 2009 Geplaatst: 22 augustus 2009 Hou het toch héél in de gaten hoor !Konijnen zijn keien in verbergen van hun ziekzijn en je bent niet de eerste die denkt dat het de volgende dag weer goed gaat, maar waarvan het konijn een dag later weer een inzinking krijgt.....
Catelootje! Geplaatst: 22 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2009 Dank je!! Dat zal ik zeker doen!! En er gaat geen dag voorbij dat ik niet naar hem omkijk trouwens, kan het zijn dat het door de verharing ook kwam, hij is een fanatiek schoonmakertje en bij borstelen blijft er maar haar afkomen (niet met plukken, maar gewone normale verharing)..
Hans Geplaatst: 23 augustus 2009 Geplaatst: 23 augustus 2009 Hier komt er op dit moment ook doorlopend haar af.Het zweeft door de lucht. Ik probeer elke avond een stukje ananas (uit de vriezer) en Prozyme in het drinkflesje. De keutels zijn daardoor(?) hard en niet te klein, enkele keutels hangen met haar aan elkaar. Het lijkt bij konijnen erg gevoelig te liggen als het over het maag/darmstelsel gaat.Die haren mogen geen verstopping geven want dan ligt het nijn snel voor pampus. Ik hou het maar scherp in de gaten.
Hans Geplaatst: 24 augustus 2009 Geplaatst: 24 augustus 2009 Update:Het is wéér mis met ons konijn.Zie topic 'onderkoelt en ziek...Alweer.'
bunny ranch chanty Geplaatst: 24 augustus 2009 Geplaatst: 24 augustus 2009 vergeet het warme weer niet wat voor meer problemen zorgd.
Hans Geplaatst: 24 augustus 2009 Geplaatst: 24 augustus 2009 Ik weet het..We hebben hem in de gaten gehouden. Hij dronk prima, at goed, keutelde goed en was net zoals andere konijnen met warm weer wat rustiger.Maar hij was wel steeds enthousiast.De omgevingstemperatuut in huis is max. 25,5 gr. geweest en Kootje staat uit de zon.
bunny ranch chanty Geplaatst: 24 augustus 2009 Geplaatst: 24 augustus 2009 hans ik zou kootje maar eens binnen halenen op een handoek zetten en observeer hem naast zijn zorgen.
Catelootje! Geplaatst: 24 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 24 augustus 2009 Nu ik jullie hier toch online zie, is het verstandig om wat water in mijn konijn zijn mondje te spuiten? Hij wil namelijk met geen mogelijkheid drinken, en het was wel warm (ookal was en is hij een binnenkonijn) vandaag.. of doe ik daar geen goed aan? Wil namelijk niet dat hij uitdroogt (ookal heeft hij witlof te eten), want verharen + vachtje likken + weinig water lijkt mij niet goed.. Hoop dat de vragen worden beantwoord!
bunny ranch chanty Geplaatst: 24 augustus 2009 Geplaatst: 24 augustus 2009 geef hem liever meer witlof en laat hem zo veel mogelijk zelf doen.
Catelootje! Geplaatst: 24 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 24 augustus 2009 Okee, zal ik doen.. maar ik was bang dat hij te veel voer dan zou krijgen, en dat hij zijn blindedarmkeutels dan weer niet opeet.. vandaar
bunny ranch chanty Geplaatst: 24 augustus 2009 Geplaatst: 24 augustus 2009 het kan in combinatie met warm weer zeker door groen komen.
Aanbevolen berichten