Kimm_ Geplaatst: 19 augustus 2009 Geplaatst: 19 augustus 2009 Ik ging net biks brengen bij het konijn, en toen zag ik dat er maar heel weinig keutels lagen (was pas schoongemaakt) en dat de keutels die er lagen heel klein waren. Eentje zat in een groepje, maar het leken geen blindedarmkeutels omdat ze niet nat waren. Ze waren heel onregelmatig en sommige waren maar 3 mm doorsnee of zo!Hij heeft gister gewoon goed gegeten, groenvoer en biks. Hij eet wel over het algemeen niet zo goed hooi. Ik vind ook dat hij over het algemeen weinig drinkt, zowel uit flesje als bakje.Wijst dit op het begin van een verstopping? Kan ik de biks nu beter weghalen? Enn kan ik ananassap geven (hoe pers ik dat?)? Moet ik de ananassap dwangvoeren? Ik heb geen spuitje, dan moet ik die namelijk even halen. Moet ik al naar de dierenarts? Maakt het nog wat uit dat het vandaag zo warm wordt?en tot slot, wat is eigenlijk de oorzaak van een verstopping?sorry voor deze lading vragen haha :whistle2:
Dollie Geplaatst: 19 augustus 2009 Geplaatst: 19 augustus 2009 Indy had een tijdje geleden ook kleinere keutels, hij at ook wat slechter. Zal zo het topic even opzoeken, maar dat is enorm lang. Ik durf niet zo goed advies te geven, maar kan wel vertellen wat ik zelf heb gedaan. Even voor de duidelijkheid, Indy eet helemaal geen hooi, niet dat je dat straks mist in het verhaaltje.. Maar ik denk dat ik eerst mijn eigen topic even ga zoeken en aan de hand daarvan een samenvatting maak, ik weet nog wel ongeveer hoe het ging maar wanneer hij precies gegeten heeft en wat weet ik niet meer :whistle2: Even geduld hoor!
Boefje Geplaatst: 19 augustus 2009 Geplaatst: 19 augustus 2009 sowieso kan je beter prozym geven ipv ananas sap..das niet zo gezond.. drinken en hooi zijn erg belangrijk.. ik weet verder ook niet precies wat het is..
Dollie Geplaatst: 19 augustus 2009 Geplaatst: 19 augustus 2009 Goed, ik heb het na gezocht. Op 15 juni, dat was een maandag, heeft hij zijn ontbijt (15 gram biks) nauwelijks aangeraakt, de kruiden die hij onbeperkt krijgt ook niet. Hij had weinig gekeutelt, wel een beetje maar minder dan normaal. Het was toen 14:15, ik heb hem een schaaltje SS met gedroogde kruiden en een tarweaar gegeven, de tarwe aar wou hij gelukkig wel eten. (Goed, dit is echt geen samenvatting.. Ik zal wat minder uitgebreid zijn dit heeft nog een week geduurt nl.) Een half uur later lagen er een paar ienieminikeuteltjes. Rond half zes viel hij wel aan op zijn groente, na massage kwamen er keutels, ik heb hem die nacht binnen gehouden en ieder uur opgestaan om te masseren, hij heeft redelijk gekeutelt, ze waren weer groter en groente wel gegeten, geen biks en kruiden. Volgende dag heeft hij redelijk gekeutelt, eten ging goed, groente en biks, 's nachts ook redelijk goed gekeutelt en vooral groente gegeten. Dag daarna echter, woensdag.. 's Ochtends weer z'n ontbijt niet gegeten, halverwege de ochtend opgehouden met keutelen.. Eten wou hij ook niet zo heel goed, zelfs geen groente.. Dus ik heb 's avonds een afspraak gemaakt bij de dierenarts, waar hij een darmstimulerende injectie heeft gekregen. Die werkte, hij is de nacht goed door gekomen, maar de volgende dag wéér het zelfde.. Toen heeft hij Primperan gehad (net als de injectie van DA maar dan oraal) en ik heb dat nog tot zaterdag middag ongeveer gegeven, keutelen ging elke dag redelijk goed, behalve 's ochtends en 's middags, maar uiteindelijk was zondag alles weer goed, al heeft het nog wel een paar dagen geduurt voordat de keutels écht weer normaal waren en hij zijn normale eetpatroon weer helemaal had. Hij heeft tot zondag ook alleen groente gegeten. Ik ben vrijdag begonnen met het geven van Prozyme en protexin. http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/22384-indy-niet-helemaal-lekker.html ja, dat was me 't weekje wel.. :whistle2: Ik hoop dat je er iets aan hebt, ik durf ook niet zomaar advies te geven want wat weet ik er nu van.. Ik ben zelf niet direct naar de dierenarts gegaan omdat hij nog redelijk at en keutelde, in zo verre kan ik zelf wel inschatten of het nodig is, maar op afstand natuurlijk niet. Als je konijn niet meer eet en/of keutelt moet je wel direct naar de dierenarts gaan, maar misschien dat je voorlopig hem gewoon regelmatig masseert en in de gaten houdt of hij eet, doet hij dat niet (zo goed) kun je hem pesten met groente en dingen die hij lekker vindt..
toedeloe85 Geplaatst: 19 augustus 2009 Geplaatst: 19 augustus 2009 Mijn konijntje heeft nu precies hetzelfde probleem........Ze is vorige week gesterliseerd maar is nog steeds niet optimaal.Je hebt een speciale eetlustopwekker die je in haar bekkie kan spuiten ( iets met Ci...)Peterselie schijnt ook een eetlustopwekker te zijn.Daarnaast ben ik nu bezig met het medicijn paraffine. Dit spoelt alles ook door.Maar ja... moet je dit wel doen als er geen echte verstopping is? Volgens mij kan het medicijn geen kwaad. Bij mij lagen er vanochtend 7 misvormde keuteltjes in het hok..... vind ik ook niet bepaald veel van 12 uur.Er komen vast nog meer tips! Succes!
Kimm_ Geplaatst: 19 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2009 Oh bedankt voor de uitgebreide reactie dollie! Ik zal het topic er nog eens op naslaan. Ik ben net even gaan kijken en er liggen nu alweer heel veel keutels (ongeveer 15 in anderhalf uur tijd), dus misschien was het vals alarm.. Ze zijn wel nog steeds wat kleiner dan normaal. Vooralsnog eet ze nog gewoon goed. Ik heb nu de biks weggehaald en hooi neergelegd, ik zie haar daar de hele tijd aan knabbelen dus dat is denk ik wel goed. Straks zal ik nog wat witlof en basilicum geven.Ik hou het gewoon even goed in de gaten, misschien valt het ook wel mee.
Aanbevolen berichten