Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb net met een dierenarts gebeld over de castratie van mijn ram. ik wil hem laten castreren. De kosten inclusief medicatie zouden rond de 73 euro zitten. Dit is volgens mij wel een redelijk bedrag. Ik vroeg of ze vaak rammen castreerden. Ze zei heel vaak. Vorige week nog drie. Ook vertelde ze me gelijk dat ze ook voedsters steriliseren. Ik vroeg toen of ze dan alles weghaalden. Ze zei me dat ze altijd alles weghaalde, baarmoeder en eierstokken eruit. Ik zei toen: ja in verband met kanker. Dit bevestigde ze toen en ze zei ook dat een voedster last bleef houden van hormonen als ze een deel lieten zitten.

Dit klonk mij alsof ze er echt wel verstand van hebben. Nu is mijn vraag aan jullie, wat vinden jullie van deze dierenarts? Lijkt het een konijnkundige dierenarts? Dit is trouwens de website. Ze schrijven ook apart over konijnen.

http://www.stroowaert.nl/

http://www.stroowaert.nl/konijnen.php

Geplaatst:

In mijn ogen klinkt het ook wel als een konijnkundige DA. je had nog kunnen vragen of ze moeten vasten & waaruit hun narcose bestaat maargoed. Gaan jullie altijd naar deze DA?

Geplaatst:

Ik vraag me toch twee dingen af als ik dit lees.

De DA benoemt dat de voedster last blijft houden van haar hormonen als ze een deel laten zitten. Wat zouden ze dan laten zitten vraag ik mij af? Een minimale sterilisatie is het weghalen van de eierstokken, het totaalplaatje weghalen is inclusief baarmoeder. Omdat oestrogenen in de eierstokken worden aangemaakt, maar deze altijd worden weggehaald, vraag ik mij dus af wat jouw DA bedoeld met "een deel laten zitten waardoor ze last blijft houden van haar hormonen."

Het tweede wat ik mij afvraag is het benoemen van het roesje. Een roesje is naar mijn mening een lichte narcose, deze worden normaal gesproken bij dieren met een injectie opgewekt? Een diepe narcose, dus onderhoudsnarcose, wordt met gas gedaan.

Als ik mij vergis hoor ik het wel, maar dat waren zo even de vragen die in mij opkwamen.

Geplaatst:

Ik weet niet wat ze bedoelde met last houden van hormonen. Ik had btw niet de dierenarts zelf aan de lijn dacht ik. Ik weet niet zeker of het gasnarcose was hor, kan ook injectie geweest zijn. Ik dacht gas, maar ik weet het niet zeker.

Geplaatst:

Maar begrijp je wat ik wil zeggen met dat last houden van hormonen? Na een sterilisatie, totaal of niet totaal, kan een nijn geen last meer hebben van hormonen omdat de eierstokken er altijd uitgaan en deze voor de hormonen zorgen. Vraag het nog eens na, als je wil?

Geplaatst:

Ja ik snap het. Ik heb daar eig niet naar gevraagd omdat ik dacht dat het net als bij mensen zou gaan bij minimale sterilisatie. Daar wordt namelijk de eileider afgebonden of doorgeknipt. Ik zal het nog eens vragen. Dan vraag ik gelijk wat voor narcose ze gebruiken. Gas is goed toch? En injectie? Met welke middelen is dat goed?

Geplaatst:

Ja, gas en injectie zijn allebei goed, injectie voor korte ingreep (dus castratie ram) en gas voor lange ingreep (castratie voedster), ik zou even niet weten welke middelen dat moeten zijn! Wie weet dat?

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat ze bij konijnen de eileiders doornemen of clippen, wel goed dat je daar inderdaad meteen aan dacht! Volgens mij is het of alleen eierstokken weghalen, of alles.

Geplaatst:

Dat is inderdaad prima. Als jij er een goed gevoel bij hebt, dat is het belangrijkste denk ik, kun je hem volgens mij met een gerust hart wegbrengen.

Vraag je toch nog eens na wat ze precies bedoelen met dat laten zitten? Ik ben erg benieuwd!

Geplaatst:

Ik had de bon nog van de vorige twee keer. Hier staat precies op wat hij heeft gekregen.

Voor narcose domitor en ketamin

Er staan nog wat dingen op die ik zo even niet kan plaatsen (het si een bon van meerdere consulten)

Geplaatst:
Zo deze positieve dingen geven wel een beetje rust. Ik vind het altijd heel eng om hem ergens achter te laten. Het liefst zou ik er de hele tijd bij blijven.

Je bent heus niet de enige. Het is ook niet niets hoor, een castratie. Maar als ik dit zo allemaal lees kun je je nijn met een gerust hart daar achterlaten

Geplaatst:

Ik heb een afspraak gemaakt. Morgen wordt hij gecastreerd. Ik moet hem 's ochtends tussen 8 en 9 brengen en 's middags na 3 uur kan ik hem weer ophalen. Ze zeiden dat er 6 weken nog geen vrouwtje bij mocht komen. Ook vertelden ze me dat de beste bodembedding de eerste paar dagen seasol was (ze was even niet zeker van de naam) Dat scheen heel zacht te zijn of oude schone handdoeken.

Heeft iemand weleens gehoord van deze bodembedekking? Seasol? Of iets wat er op lijkt qua naam?

Geplaatst:

Net Vlekkie bij de dierenarts gebracht voor de castratie. Tis wel stil in huis nu. Nu kom ik binnen en staat er niemand me even springend te begroeten. Ik hoop dat alles goed gaat. Hij mocht zijn eigen voerbakje met groente mee in het hok en ik heb hem ook een speeltje meegegeven.

Geplaatst:

Ze zouden bellen als hij klaar was. In ieder geval kan ik hem na drie uur ophalen. Dan is het zeker goed, maar ze zouden bellen, dus ik denk wel wat eerder. Ik weet niet als hoeveelste hij aan de beurt is en of er nog meer zijn vandaag.

Geplaatst:

ik heb oude handoeken gebruikt als bodembedekking, en dat was goed te doen, blijft het goed schoon van (als hij zindelijk is iig). ook in zn plasbak een oude theedoek, elke dag verschonen. Ik heb hier toen het advies gehad een week op handoeken te zetten. na 10 dagen de hechtingen eruit (dat was eergister) en tenminste een maand wachten met koppelen.

Succes! En het is inderdaad spannend, vond ik ook bij Zoef, maar tis allemaal goedgekomen.

Geplaatst:

Ik heb net gebeld. Het is goed gegaan en hij is wakker. Ik mag hem op gaan halen. Ze hok staat al klaar met een oude handdoek. Ik heb het helemaal ontsmet. Hij is niet zo goed zindelijk in zijn hok. Daar poept hij overal en plast in alle hoeken. Elke dag krijgt hij een schone handdoek en maak ik zijn hok schoon. Dan moet het goed komen.

Mag hij wel gewoon door de kamer lopen? op laminaat?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .