Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Mensen...

Sinds donderdag heb ik twee jongen konijntjes van 7 weken oud gekocht..

1 konijn is heel actief maar de andere is heel rustig...

Zwelg die heel rustig heeft een beetje slijm op zijn neus...

Het is wit maar hij niest niet en het slijm is niet veel...

Hij drinkt wel veel maar eet niet zo veel....

Vanmorgen heb ik zijn neus met zout water schoongemaakt....

Ik heb een gevoel dat hij nog wennen aan zijn nieuwe omgeving maar heb ook een gevoel dat als hij zo doorgaat. Dat ik snel naar de dierenarts ga en dan laat ik ze meteen inenten...

Is het normaal dat een konijn heel actief kan zijn en de andere heel rustig?

Zoey die heel actief is, lijkt gezond te zijn...

Hij eet heel veel,drinkt en rent ....

Enig tips????

En nog een vraag....

Hoeveel voer moet ik twee konijnen per dag geven?????

Geplaatst: (aangepast)

Ja inderdaad, beter naar de dierenarts gaan..het is ook besmettelijk dus andere nijn ook in de gaten houden. Met zout water schoonmaken? Is dat goed? Ik doe het altijd met afgekoeld gekookt water.. bijt dat niet al dat zout? In totaal mag een konijntje 20 tot 25 gram per kg dat ze wegen hebben toch? En die hoeveelheid verspreidt over de dag..2x per dag. En natuurlijk onbeperkt hooi. Maar volgens mij mogen jonge konijntjes omdat ze in de groei zijn veel meer eten. Ik zou even afwachten tot de wat ervaren bb-ers je antwoord kunnen geven..er zijn trouwens ook veel topics hierover te lezen dus ik zou ook gewoon wat rondneuzen op de site.

aangepast door Boefje
Geplaatst:

We hebben ze pas 1 dag, of nu dan 2 dagen. Zwelg zit een beetje in elkaar, beweegt nauwelijks en lijkt continue te slapen, of te rusten. Hoe lang heeft een konijn nodig om te wennen? In de dierenwinkel lag hij tegen zijn broertje aan, misschien mist hij deze? Hij zoekt telkens een zijkant van iets om tegen aan te liggen....

Geplaatst:

Oh en over dat inenten..een konijntje moet een bepaalde leeftijd hebben voor ze ingeënt mogen worden. Volgens mij is 7 weken nog veel te jong..het is zelfs nog te jong om bij de moeder weg te halen.

Geplaatst:

Ik zou er zeker mee naar de dierenarts gaan. Waar heb je ze vandaan? 7 weken is namelijk eigenlijk nog te vroeg om bij de moeder weg te gaan. Welke geslachten hebben de konijntjes, is je verteld?

Inenten kan nu nog niet. Konijnen moeten een goede weerstand opgebouwd hebben en dat hebben de kleintjes nog niet.

Geplaatst:

Het kan ook gas zijn dat hij daarom in elkaar zit en nauwelijk beweegt en weinig eet..Dan kan hij/zij pijn hebben. Ik zou echt even wat hierover opzoeken hier..ik durf niet zoveel informatie hierover te geven. Als het wel gas is zou ik gelijk de dierenarts bellen, want dat kan heel gevaarlijk zijn als het te lang duurt. Buikje masseren helpt. Voorzichtig richting de anus ronde bewegingen. Maar betekend niet dat het dan over is.

Geplaatst:

Slijm aan de neus is hoe dan ook nooit goed. Het kan een natte neus van de stress, pijn oid zijn, maar vor hetzelfde geld heb je te maken met snot.

Snot kan een erg vervelende en kangdurige geschiedenis opleveren als je er niet op tijd bij bent.

Begin je op tijd met de juiste behandeling ervan bestaat er een goede kans op volledige genezing.

Snot kan echter ook chronisch worden en dan word het een ander verhaal.

Ook goed te behandelen, maar wel een stuk ingrijpender en langer...

Verder is het NIET raadzaam je konijntjes nu al te laten enten.

Dwergkonijnen moeten sowieso twaalf weken oud zijn om voor myxomatose ingeent te mogen worden.

Buiten de leeftijd is de algemen condite van het konijntje veel belangrijker. Het mag niet ziek zijn, goed op gewicht en een goede en alerte indruk maken.

Eeet het zieke konijntjes nog wel? En poept het?

Wat zijn de twee geslachten van de konijntjes en waar heb je ze vandaan?

Geplaatst:

Ik heb ze van een dierenwinkel gekocht...Het zijn twee broertjes....

Zwelg eet af en toe een beetje maar hij drinkt wel veel......

Ik heb het dierenwinkel waar ik ze gekocht heb gebeld en mijn verhaal verteld...

Voor Zwelg heb ik twee antibiotica gekregen.....

Ik weet dat twee jongens kan niet....

Maar ik bekijk het wel als ze elkaar niet meer mogen...

Dan zet ik ze uit elkaar...

Ik ga dan wel wachten om ze te inenten..

Ik was al van plan om in oktober ze te laten inenten..

Bij de dierenarts hebben tijdens oktober inenting dagen.....

Geplaatst:

Ojee, 2 broertjes ook nog...

Het bekende verhaal van dierenwinkel; én 2 mannetjes mee geven, én te jonge konijntjes én 1 vd konijntjes is ziek....

Waarom heb je de dierenwinkel gebeld en van hun antibiotica aangenomen? Zij zijn geen dierenartsen... Beste is dat je dus naar een konijnkundige DA gaat, zeker omdat ze ook zo jong (en dus heel gevoelig) zijn!

Geplaatst:

Neem je dan ook nog een vriendinnetje voor de mannekes?? want dan had je beter meteen voor mannetje/vrouwtje kunnen kijken. En de asiels zitten ook overvol..........

Geplaatst:

Nee he.....

Beter dat je naar een dierenarts gaat. Dierenwinkels geven vaak zulk verkeerd advies. Ze verkopen jou ook doodleuk 2 mannetjes terwijl dat bijna altijd fout gaat.

De enige manier dat het enige kans van slagen is, is ze laten castreren met 3-4 maand, VOORDAT ze met elkaar gevochten hebben.

Maar vind je het niet een beetje zielig dat als het fout gaat dat je ze uit elkaar haalt? Konijnen zijn groepsdieren en hebben zeker een maatje nodig. Beste is een gecastreerde ram met voedster.

Maar ik zou echt naar de dierenarts gaan.

Sowieso zou ik ze allebei over een week of 3 nog eens meenemen naar de dierenarts en de geslachten nog eens laten checken. Dit wordt door dierenwinkels ook zo vaak fout gedaan

Geplaatst:

Het probleem van twee mannetjes bij elkaar hebben we niet meer. Zwelg is helaas vannacht overleden :(:( Je hebt zo'n beestje pas 2 dagen in huis en toch doet het pijn bij dit verlies. De andere huppelt wel nog flink rond. Morgen maar eens terug naar de dierenwinkel.....

In ieder geval wel bedankt voor de reacties.

Geplaatst:

Nou, daar heb je het al. Die zal echt ziek zijn geweest.

Ik zou in elk geval geen raas aannemen van de dierenwinkel en zeker geen konijntje meer nemen daar. Beter is te zorgen dat het andere konijntje niet ziek gaat worden en dan kan je vanzelf als deze oud genoeg is een maatje voor hem halen bij een opvang of een goede fokker.

Sterkte!

Geplaatst:

ik was gelijk naar een dierenarts gegaan..beetje zonde en jammer want waarschijnlijk was het al ziek toen je hem kocht..ik zou die ander wel in de gaten houden, want misschien was het wel iets besmettelijks. Achterlijke dierenwinkel.. bleh!

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties....wist niet dat het zo'n impact op me kon hebben :-( Lijkt erop dattie een longontsteking ofzo gehad heeft, en zou inderdaad kunnen dattie al ziek was. Is in die drie dagen dat hij hier in de kooi/kamer zat nooit echt leventig geweest. Zoals gezegd hubt de andere nog rond, al is hij wel wat rustiger dan gisteren. Volgens de vrouw van de dierenwinkel waren ze 7 weken. Als we nu nog een nieuw maatje voor Zoey willen vinden, wanneer is dan de beste tijd deze erbij te zetten? Dit maal gaan we dan op zoek naar een fokker in de buurt, en dan nemen we ook maar een vrouwtje. Moet deze dan ouder of jonger zijn of maakt dit niet uit? Dan natuurlijk Zoey wel even laten castreren.

Geplaatst:

Ik zou eerst nar de DA gaan met het konijntje wat nog over is en even wachten met een ander konijntje.

Stel dat die ander een besmettelijke ziekte had kan deze ook besmet zijn.

Wat je misschien ook kan doen is terugbrengen.....weet niet of dat kan maar als je het niet probeert weet je het ook niet,het eerste konijntje was waarschijnlijk al ziek toen het bij je kwam..

En voordat je andere konijntjes in dit hok gaat zetten eerst goed ontsmetten.

Geplaatst: (aangepast)

Ik zou eerst even met de dieren winkel praten en je geld terug vragen.....je hebt garantie namelijk....je hebt een al ziek konijn gekocht.

Dan dit ventje op laten groeien en laten helpen dan bij een fokker kln een voedster van 4 maanden of ouder vragen en koppelen.( of de opvang)

Ik weet niet hoe groot je hok is?

en wat weegt je konijntje nu?

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:

Jeetje, wat een verhaal weer... Je snapt het toch niet.. Veel sterkte.. en morgen absoluut naar de winkel terug en het hele verhaal vertellen!! en voor de zekerheid met je andere konijntje naar de DA.

Geplaatst:

Ga dalijk terug naar de winkel om eens te praten over het dode konijntje. Andere lijkt een moeilijk begin van de dag gisteren te hebben gehad, maar was gisterenavond en nu alweer helemaal de oude. Eet veel, speelt veel, drinkt veel en schrikt weer van mij ;-) Zal anders inderdaad voor de zekerheid maar even met Zoey naar de DA gaan, want zo'n drama willen we niet nog eens meemaken.

Geplaatst:

vervelend dat het zo is gegaan. je hecht je snelaan zo'n beestje he? (moest gister ook ff slikken toen mattez mij belde dat moeder theresa dood was, en das nie eens mijn konijn)

de da winkel is inderdaadverplicht een garantie te geven op gezondheid en leven. (gezondheid 2 weken dacht ik en levensgarantie 6 maanden. kan zijn dat ze om het nijntje vragen omdat ze hem willen zien, maar wij doen daar nooit moeilijk over< liever niet..>) mocht die ander dus nog ziek worden zou je met hun kunnen overleggen over de da kosten. en ze zijn je inderdaad een nieuw beestje verschudigd (of geld terug)

dit is bij de wet bepaald dus laat je niet afschepen ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .