Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal

Ik had even een vraagje, ons konijn trekt al een paar maanden zijn vacht uit. Hele plukken liggen in zijn hok en zijn vacht word dan ook steeds dunner. Op zijn buik is het helemaal nattig en ziet er niet uit.

Ik ben al een aantal keer naar de dierenarts geweest maar die weet ook niet wat het is, hij heeft zijn tanden geknipt want hij heeft last van oliefantentanden. De dierenarts vertelde dat als ze geknipt waren dat het dan wel beter zou gaan, nou niet dus. Het is gewoon een zielig gezicht hij is mager en ziet er niet uit. Ik heb nog een dwergkonijn en die zit mooi in zijn vacht glanst mooi en ziet er vol uit. Wie kan mij helpen en vertellen wat het is? Bedankt!

Geplaatst:

Heeft de dierenarts het hele gebit eens bekeken? Misschien staan er op de kiezen wel haakjes, waardoor hij niet goed kan eten. De olifantentanden kun je het beste laten verwijderen door een konijnenkundige dierenarts. Dit brengt veel minder stress met zich mee dan continu knippen en hiermee kan een konijn goed leven.

Geplaatst:

Is het een ram of voedster?

olifantentanden kun je idd beter laten weghalen, knippen kan namelijk scheuren in de tand veroorzaken waardoor ze ontstekingen in de kaak krijgt. Soms met absessen tot gevolg...

Geplaatst:

zoals karina al zegt: even naar een andere dierenarts, en het hele gebit(onder narcose) laten nakijken, het zou goed kunnen dat er haakjes op de kiezen staan, wie je zo niet kunt zien.

Olifantstandjes groeien gewoon door, zo blijf je bezig met knippen wat heel erg stressvol voor je konijntje is, Je kunt dus beter ze helemaal laten verwijderen.

is het trouwens een mannetje of vrouwtje, gecastreerd/sterriliseerd of niet?

eet hij/zij goed?

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reactie's

Het is een ram en eet redelijk goed en is niet gecastreerd.

Ons vorige konijn had haakjes en zijn onder narcose behandeld. Alleen ze kwam niet meer thuis, is kort na de operatie overleden.

Dit konijntje is 2 jaar oud zullen dan de haken al groot ziijn?

Maar waarom trekt hij zijn vacht zo uit, zal hij dan stress hebben. Maar voordat zijn tanden voor het eerst geknipt werden deed hij dit ook al. Ik ga dan toch maar eens hier in de buurt een dierenarts zoeken die verstand van konijnen heeft.

Geplaatst:

Kijk eens op deze lijst http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Wellicht zit er eentje bij je in de buurt?

Haren uittrekken kan door stress, maar ook verveling komen. Te kleine behuizing, weinig aandacht, zulke dingen. Een konijn van bijvoorbeeld 3 maanden kan al haakjes op de kiezen hebben. Zoiets gaat heel snel. Ik zou dus niet langer wachten en naar een konijnenkundige da gaan om dit te laten controleren.

Geplaatst:

De meeste konijn gaan minder eten of stoppen met eten als ze haakjes hebben. Mijn konijntje laat niks merken. Vorige keer had hij hele lange haakjes. Eentje zat al helemaal ingegroeid in zijn wang. Dat moet pijn gedaan hebben. Bloedde heel erg toen deze los kwam, maar nee hor, meneer blijft gewoon dooreten. Hoe hard het eten ook is. Dan kauwt ie maar wat langer en sopt er wat meer op, maar laten merken dat er wat is, ho maar. Ik laat daarom voor de zekerheid elke keer controleren.

Het is best mogelijk dat je konijn je op deze manier probeert te laten weten dat er iets mis is. Ik zou er even naar laten kijken. Gewoon een keer helemaal onderzoeken. Kost wel wat, maar dan weet je tenminste wat.

Geplaatst:

Even hardop denken hoor...

Hij trekt zijn vacht uit..nat..vacht- of huidprobleem....hmm...tanden..nehhh, dat zie ik niet zo...is al naar gekeken ook..nee

Heeft het konijn jeuk ??

Mijt..schimmels....

Je konijn heeft geen neurologische problemen ? Dwangmatig gedrag ? Genoeg ruimte etc..?

Ik ga vooralsnog voor huid-, vachtproblemen

Geplaatst:

Ja, daar dacht ik ook aan. Vooral omdat het nattig is. Hij heeft duidelijk ergens last van en probeert daar zelfs iets aan te doen, maar het lukt hem niet en hij maakt het alleen maar erger.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .