Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
tamara29-6254-albums-memorium-picture18293-pardijn-1-dag-voor-haar-inlaten-slapen.jpg

wederom weer een typich geval van de nieuwe myx ......

oude myx vorm

myx%20klein.jpg

Waar bij dus meer aantasting te zien is en ook bulten op het lichaam.

Het zou kunnen dat het virus is gemuteerd.

Door het vele inenten van de konijnen.

aangepast door bunny ranch chanty
  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

maar als je het op deze manier bekijkt zou de inenting voor myx ook elke keer aangepast moeten worden.

Vandaar dat ik vermoed dat de entingen niet meer werken......en zo ook geenten konijnen toch nu ook overlijden.Zelfs 3 weken na de enting.

Ik heb wat dat betreft er geen ervaring mee in de theorie maar in de praktijk zie ik dit nu om me heen gebeuren.

Vandaar dat ik het balletje op gooi hier.

Geplaatst:

Ik studeer geen geneeskunde, heb nog net biologie gehad. Ik vind het wel logisch klinken.. Een virus muteert, past zich aan, waarom dan niet bij konijnen?

Word er eigenlijk onderzoek gedaan naar deze nieuwe myx?

Geplaatst:

De konijnen van de oude myx waren geent reeds 3 maanden eerder( enting was dus verlopen)

Het eerste konijn was volgens mij niet geent........

Maar da gaf hier dus niet myx op maar een longonsteking....ja dat klopt daar overlijden ze aan met myx.

Ze worden altijd subcutaan geent( onderhuids)

Geplaatst:

wat wij fokkers hebben gezien dat een konijn met die zeg de nieuwe myx had,werd geent als nog door de da en 4 uur later wel de bulten kreeg bij de normale reactie die we gewend zijn, bij myx. Dus door de enting kreeg hij het nog heviger.

Terwijl de andere besmette konijnen die niet geent waren( na de nieuwe myx symptomen) die bulten niet kregen.

Alle konijnen van deze stal zijn overleden aan myx.

Geplaatst:
De konijnen van de oude myx waren geent reeds 3 maanden eerder( enting was dus verlopen)

Het eerste konijn was volgens mij niet geent........

Maar da gaf hier dus niet myx op maar een longonsteking....ja dat klopt daar overlijden ze aan met myx.

Ze worden altijd subcutaan geent( onderhuids)

Kijk... daar stel ik mij al een tijdje vragen over en heb het er dus gisteren met Inge ook over gehad.

In engelstalige bronnen lees je altijd dat de enting voor myx een deel intradermaal ingespoten MOET worden en de rest subcutaan. Anders werkt hij niet volledig.

Nu blijkt dat dus bij de enting die we hier in NL en BE gebruiken eigenlijk ook te moeten. Alleen zijn er erg weinig DA'en die dat doen... en die spuiten dus gewoon alles subcutaan.

In Engeland, gaat het zelfs zo ver dat mensen die hun konijn volledig subcutaan hebben laten inenten opnieuw naar een DA gaan om toch een deel intradermaal te laten inenten.

Nu ent Inge zelf wel altijd een deel intradermaal en de rest subcutaan. En ze denkt eerder dat er nu meer geënte konijnen myx krijgen omdat deze gewoon enkel subcutaan zijn ingeënt en dus niet de maximale bescherming van het vaccin hebben.

Snap je een beetje wat ik bedoel?

intradermaal” in, dat betekent tussen twee huidlagen in.

Dan heb je het over de myx krijgen na de enting dat zou kunnen.Zowel door de enting als extern.( dat de enting niet werkt door de manier van inenting toedienen).

Maar apart daar van worden konijnen zonder enting anders ziek.....ook met enting.

Dan de normale myx symtomen.

Maar overlijden er net zo snel aan.

Door onkundige dierenartsen die ze dan als nog spuiten met de reeds bekende myx .

Vertonen deze dieren ineens dus wel de symptomen die we gewend zijn.(al zijn ze niet geent voor heen)

dus we spreken hier over 3 verschilende dingen manieren.

snap je hem nog :mdr:

Geplaatst:

Euhm...haha...ik denk het...

1) Je had het over konijnen die ondanks enting toch myx kregen. Die kans is er natuurlijk altijd, maar met een deel intradermaal in te enten zou die kans véél kleinder zijn dan wanneer je gewoon alles subcutaan inspuit.

2) Over dat anders ziek worden, heb ik een beetje mijn twijfels...

Ik geloof je wel, dat bedoel ik niet. Maar eigenlijk zijn dit niet perse 'andere' symptomen. Dit zijn ook gewoon symptomen van myx.

Net zoals bij andere ziekten, komen niet altijd dezelfde symptomen voor en moet je niet alle symptomen hebben, om toch die ziekte te hebben.

3) Sorry...maar een DA die een besmet konijn inent, terwijl hij weet dat het besmet is, is echt een oen...

Het feit dat je daarna wel meer symptomen ziet, kan ook hé. De ingeënte konijnen zullen meestal minder snel/makkelijk sterven aan myx en hebben dan meestal ook wat meer tijd om meerdere symptomen te ontwikkelen of ze krigen minder symtpomen doordat ze deels beschermt zijn door de enting.

Daarnaast kan het er volgens mij ook mee te maken hebben dat ze al besmet zijn én er dan nog een enting bij krijgen dat ze gewoon veel sneller symtomen zullen ontwikkelen en dus ook meer symptomen.

Ik weet niet of dit nog te snappen is :$

Sorry...maar een DA die een besmet konijn inent, terwijl hij weet dat het besmet is, is echt een oen...

Het feit dat je daarna wel meer symptomen ziet, kan ook hé. De ingeënte konijnen zullen meestal minder snel/makkelijk sterven aan myx en hebben dan meestal ook wat meer tijd om meerdere symptomen te ontwikkelen of ze krigen minder symtpomen doordat ze deels beschermt zijn door de enting.

Daarnaast kan het er volgens mij ook mee te maken hebben dat ze al besmet zijn én er dan nog een enting bij krijgen dat ze gewoon veel sneller symtomen zullen ontwikkelen en dus ook meer symptomen.

het waren 15 konijnen zoals de eerste foto.

waarvan er een inderdaad door onkunde da is ingeent.

Hij was de enigste die bulten vertoonde.

ze zijn allemaal overleden aan de myx

Wat wij dus zien dat myx minder herkenbaar werd bij wel 5 fokkers.

enkel de randen onstoken bij de ogen zonder pus en de annus is enkel verdikt.

Zodat dieren artsen het ook niet herkende en het meer op een oogonsteking hielden en of snot.

Het lijkt me als je myx hebt bij veel konijnen dat je dan toch ergens meer symptomen moet zien......sommige dieren vielen al om zonder de symptomen te tonen.

Na dat het geval was werden de andere dieren enkel ziek met de ogen en anus dus.

Die vielen ook van zelf heel snel dood neer.En snel heb ik het over 1 tot 3 dagen.

zoals eerder in dit toppic bij dat meisje thuis vertoonde konijn ook enkel ogen en annus.....ging het lampje ook niet bij da branden.

Wil je voor jezelf praten in plaats van voor wij fokkers in het algemeen continu.

Want ik blijf nog steeds op die boeiende discussies wachten op de fokkersforums die aan zouden moeten geven dat het zo heerst onder ons en het de fokkers dus bezig houdt.

Ik zie daarbij hier dingen voorbij komen dat ik denk bestudeer eens hoe een virus werkt.

Zoals al eerder hier uitgelegd een enting is absoluut geen garantie dat je niet ziek wordt, dat heeft alles te maken met het soort immuuniteit dat een enting opwekt en dat is bij de entstoffen die wij voor de konijnen gebruiken dus zeer minimaal, vandaar ook het vake herhalen.

En dan nog is het geen garantie dat ze het niet krijgen en daarnaast is het afweer systeem van elk konijn verschillend, de een heeft meer afweer dan de ander er tegen en kan dus alle of een enkel symptoom vertonen.

Je spreekt dan dus absoluut niet over een mutatie.

Dat nog even terzijde, is er autopsie gepleegd op de overleden dieren waarmee onomstotelijk is bewezen dat het om myx ging?

Wees voorzichtig met wat je roept als je niet weet waar je het over hebt en het niet grondig is bestudeerd voordat je het roept

aangepast door Mireille
  • 6 maanden later...
Geplaatst:

Ik wil graag toch nog een tip/advies plaatsen als je een konijn met myx hebt.

Als je optijd bent kun je het konijn behandelen....

zie link

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/myxomatose.html

Als je konijn al een kans heeft of krijgt kan dat enkel zoals ze dit konijn er door heen hebben getrokken.

Daar naast enten natuurlijk nooit doen! ( als er al een konijn besmet is, of overleden)

Als er konijnen bij zijn die de symptomen niet hebben zou je die konijnen 30 dagen in een aparte ruimte moeten zetten zoals in huis.

Vertonen ze na 30 dagen geen symtomen kun je ze enten en 7 dagen daarna weer buiten plaatsen .

Met een strak ent beleid van 4 keer per jaar.

Dit ligt ook aan de enting die of een maand houdbaar is of 3 maanden.

Vraag je dierenarts over de bijsluiter.

Voor de dieren weer naar buiten kunnen, dien je het hok goed schoon te branden.

Vroeger werden de hokken verbrand, maar tegen woordig kun je dat met een verfbrander doen.( reden alle ongedierte kunnen myx dragen en over brengen naast de muggen.

Het blijft altijd een risico natuurlijk de buurt.

Het duurt normaal zeker een half jaar voor de volledige myx weg is.

Die natuurlijk elk moment terug kan komen.

Wat ik reeds eerder had omschreven is myx bijna het hele jaar aanwezig tegen woordig.

Enkel in de vries kou maanden prakties niet.

Zodra de muggen komen lopen wij allemaal risico met de konijnen.

Als je bij wilde konijnen in de buurt woond is het risico groter.

Nog een ding begraaf deze konijnen nooit in je tuin aub.

Het is al vrezelijk genoeg natuurlijk maar de myx kan zich dan weer verder verspreiden dit geld ook voor vhd/rhd.

Geplaatst:
Nog een ding begraaf deze konijnen nooit in je tuin aub.

Het is al vrezelijk genoeg natuurlijk maar de myx kan zich dan weer verder verspreiden dit geld ook voor vhd/rhd.

Heel goed dat je dit zegt! Ik zou er eigenlijk niet eens bij stil staan, terwijl ik het zelfs wel wist.

Geplaatst:

Myxomatose kan alleen via direct contact tussen konijnen van lichaamsvloeistof of via muggen overgebracht worden.

Dat wil zeggen dat als je konijn dood gaat an myx je deze rustig kan begraven.

Normaal moet je je dier op minimaal 1 meter diepte begraven en daar kunnen geen ander konijnen of muggen bij en zij zijn de enigste die dit kunnen over dragen.

Konijnen met myx kan je dus rustig een rustplaats in je tuin geven.

Konijnen met vhd echter dus absoluut weer niet.

Dit virus is van een ander soort en verspreid zich dus ook anders.

Vhd kan je al meenemen als je door een besmet gebied bent gelopen aan de onderkant van je schoenen.

Het virus is een half jaar buiten zijn gastheer om nog besmettelijk, dus mocht je een konijn met vhd hebben gehad zal je minimaal een half jaar moeten wachten voor je een nieuw konijn neemt.

In het geval van vhd met zijn spreidingswijze is het dus niet verstandig je konijn te begraven of uberhaupt bij andere konijnen daarna in de buurt te komen, jij bent namelijk ook een besmettingsbron

Geplaatst:

nog een kleine toevoeging ik kon mijn bericht niet meer aanpassen:

Vlooien kunnen het ook over brengen doordat zij ook bloed zuigen bij konijnen en dit via hun speeksel weer verspreiden, bewezen is dat zij het virus 105 dagen levend bij zich kunnen dragen, terwijl een mug dit maar 1 tot 2 weken kan

Geplaatst:

Tja dat vind ik dus niet veilig nadat een van mijn collega fokkers op die manier myx had gekregen.

Een fun fokker had myx op stal en de dode konijnen in een mest hoop gedaan.

Dit koste meer dan 100 konijnen in de buurt bij fokkers het leven.

Zo ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Geplaatst:

Ja cindy, maar daar zeg je het zelf al, een mesthoop, dat noem ik niet normaal begraven.

Even nog een toevoeging van recente onderzoeken wat ze hebben gedaan.

De kans dat een vlo myx over brengt is vrij klein, gebleken is dat zowel muggen als andere stekende insecten net het juiste plekje bij een besmet dier moeten prikken willen ze het doorgeven.

Een mug of vlo die een besmet konijn bijt hoeft dus niet een daadwerkelijke myx drager te worden.

Daarnaast vinden vlooien konijnen de minst lekkere als ze dieren als katten of honden of egels in de buurt hebben.

Het bloed van een konijn blijkt het minst aantrekkelijk voor ze te zijn

Geplaatst:

Mijn teddydwergjes hebben gisteren een inenting gehad. Wel maar 1 en toen ik vroeg ofdat het er normaal geen 2 waren zei ze me dat als ik die van myxomatose echt wou dan kon ik die ook laten zetten maar ze zei dat het niet direct nodig was omdat ik niet in de buurt van wilde konijnen en/of een bos woonde. In het geval ik wel in de buurt van woonde zou ze het wel aanraden. Maar schijnbaar worden hier in de omgeving de konijnen daar niet standaard voor geënt? Nu ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn eerste 2 konijnen nooit heb laten inenten (ik was toen nog een kine en wist niet beter) en die zijn bij mijn weten niet van een ziekte gestorven.

Ik vind het nu wel een moeilijke keuze eigenlijk...

Geplaatst:

aangezien myx ook door muggen wordt overgebracht, zou ik eerlijk gezegd geen risico nemen hoor.

Geplaatst:
Mijn teddydwergjes hebben gisteren een inenting gehad. Wel maar 1 en toen ik vroeg ofdat het er normaal geen 2 waren zei ze me dat als ik die van myxomatose echt wou dan kon ik die ook laten zetten maar ze zei dat het niet direct nodig was omdat ik niet in de buurt van wilde konijnen en/of een bos woonde. In het geval ik wel in de buurt van woonde zou ze het wel aanraden. Maar schijnbaar worden hier in de omgeving de konijnen daar niet standaard voor geënt? Nu ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn eerste 2 konijnen nooit heb laten inenten (ik was toen nog een kine en wist niet beter) en die zijn bij mijn weten niet van een ziekte gestorven.

Ik vind het nu wel een moeilijke keuze eigenlijk...

Dolce en Belle woonde ook niet in de buurt van wilde konijnen..

Bij mij zijn oook NOOIT konijnen gestorven aan Myx..

Zo moeilijk lijkt mij de keuze dus niet..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .