juudjuhlove Geplaatst: 10 augustus 2009 Geplaatst: 10 augustus 2009 ik merk verandering in gedrag bij mijn nijnen zowiezo heel snel.verder zijn 2 van hun zo knuffelig dat ze zelf bij je op schoot kruipen, aai en betast ze dan uitgebreid, dit vinden ze allemaal prima, ze kunnen zo weglopen, maar blijven gewoon zitten. dit gebeurt eigenlijk wel iedere dag of om de dag.bij mn andere nijn is het wat moeilijker, maar probeer toch wel elke zondag ff te kijken, net als mn caafs;)
sonia Geplaatst: 10 augustus 2009 Geplaatst: 10 augustus 2009 Die foto van Elvira88, dat konijn in de pan:lol:Mijn ene konijn is nogal knuffelig, dus die check ik eigenlijk gewoon als ze aandacht komt vragen. Even oortjes inkijken, nageltjes checken en de vacht en kontje nakijken.Mijn andere konijn is niet zo knuffelig, maar omdat die niet zo lekker is "dwing" ik haar om het maar even te ondergaan, zo'n twee keer per dag. Verder zit ik vaak wat te dromen en naar ze te kijken, daar kan je ook veel mee ontdekken.
Lirazel Geplaatst: 10 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2009 Het gedrag en alles wat ik kan zien zonder aan ze te zitten is geen enkel probleem, ik heb maar een kamer, dus als ik thuis ben ben ik bij mijn konijnen. En ik ben momenteel nog al veel thuis.Ik zal dus toch maar gewoon een regelmatig controle met oppakken moeten gaan doen. Ik hoop alleen zo dat Pet er een klein beetje aan kan wennen, niet dat het nog verder de verkeerde kant op gaat met zijn vertrouwen.
Sascha Geplaatst: 10 augustus 2009 Geplaatst: 10 augustus 2009 Ik check mijn binnen konijnen 1x per maand ofzo.. De andere nijnen buiten vrijwel nooit, die kan ik niet oppakken. Maar ik zie het wel altijd meteen als ze pijn hebben o.i.d.
Rian Geplaatst: 11 augustus 2009 Geplaatst: 11 augustus 2009 Ik check ze elke dag, onbewust eigenlijk. Je aait ze, plukt ze, geeft ze kusjes, dus dan zie en voel je eigenlijk alles wel zo'n beetje. (Denk ik.)Verder gaan ze allebei zo'n 3x per jaar naar de DA, voornamelijk voor hun nageltjes. Dan worden ze ook helemaal nagekeken.
okkiekonijn Geplaatst: 11 augustus 2009 Geplaatst: 11 augustus 2009 Hoi, Wij kijken de konijnen ook altijd veel na. Bijna elke dag. Afgelopen zondag niet gedaan. En dat hebben we maandag moeten bekopen met een krioel van maden in haar liezen. Onze lieve lolita is overleden. We hadden haar de vrijdag daarvoor nog gebadderd. Toen was er nog niks. Nu hebben we onze lieve ondeugende Okkie nog over. Die is nog schoon. Die kijken we ook veel na. Nou ja, ik dan, mijn man mag er niet aan zitten. Dan wordt ze boos. lfs Sonja
nonneponnn Geplaatst: 12 augustus 2009 Geplaatst: 12 augustus 2009 ik kijk ollie om de dag na, als hij geborsteld word
Jimmy&Nijn Geplaatst: 13 augustus 2009 Geplaatst: 13 augustus 2009 humm nu moet ik me schuldig voelen eigenlijk omdat de nijnen knuffelen niet echt waarderen (alleen als ze zelf komen vragen) dan worden ze gewoon in hun waarde gelaten...maar !! omdat ze binnen zitten en hele dag rond lopen merk ik gelijk als er wat is..ik praat wel tegen ze en kijk naar ze, als ze in de rui zijn (nijn momenteel heel erg) dan pluk ik dr als ik kan....oppakken probeer ik te vermijden, nijn gromt en jimmy raakt in paniek dan, af en toe blijft ie rustig in mijn armen maar niet vaak...zoals ik zei het eten hou ik goed in de gaten, drinken en de poep wel, als ik vind dat jimmy te lang op de wc zit dan pak ik hem wel op en voel ik zijn buik, en geen ik prozyme, dus ik ben wel constant met hun welzijn bezig alleen niet altijd fysiek.
meta Geplaatst: 1 oktober 2009 Geplaatst: 1 oktober 2009 Oke nu komt waarschijnlijk een vraag die k vast ergens anders kan vinden maar goed... Ik heb mn nijn dagelijks in handen en kijk dan idd of ze geen wondjes, plekjes etc heeft maar wat zijn ong de richtlijnen waar je op moet letten. Ik heb al op mn lijstje de oren, oogjes, natte pootjes ivm snotneus, plakkontje maar hoe zie ik of de nageltjes en tandjes ok zijn?? En ze is nu ong 9 wk en weegt 800gr, ze groeit als kool op t moment en ik vind dr soms een beetje magertjes aanvoelen maar dat kan k mis hebben. Verder heeft ze echt zo'n pluizigvachtje en naast dr staartje 2 pluizige plukjes, iemand enig idee wanneer ze een gladde vacht krijgen?? En moet k nog wat met dr jasje doen?? Ze loopt overigens de hele dag los in huis,gedeeltelijk op hardhout en gedeeltelijk op tapijt...
FemkeS Geplaatst: 2 oktober 2009 Geplaatst: 2 oktober 2009 het ligt eraan wat je bedoelt met checken. Natuurlijk kijk ik iedere dag naar hun gedrag. En tijdens het aaien voel ik wel als er iets mis is, ofzo. Sprokkel heb ik verder ook iedere dag in de handen en dan controleer ik zowiezo zijn kontje, want dat maakt hij soms niet goed schoon. Moon houdt er niet van om opgepakt te worden, dus dat doe ik eens in de week. Dan gaan we samen op de weegschaal (en dan ik apart, zodat ik uit kan rekenen hoeveel ze weegt). En dan bekijk ik meteen ook even haar billen. Ze was namelijk nog in de groei, maar ze lijkt nu toch uitgegroeid te zijn want haar gewicht is al een paar weken stabiel op 3 kilo. Ik blijf haar toch nog even verder wegen (Sprokkel doe ik ook af en toe) om te kijken of ze goed op gewicht blijft.
Kiwi Geplaatst: 2 oktober 2009 Geplaatst: 2 oktober 2009 Ik 'controleer' mijn konijnen minstens vier keer per dag; in ieder geval op de momenten dat ze iets te eten krijgen, en daarnaast elke keer dat ik buiten ben of naar buiten kijk. Als ik hen iets te eten geef zie ik namelijk meteen of ze nog vrolijk en actief zijn, trek in eten hebben en of er geen diarree in het hok ligt. Verder aai ik ze regelmatig, waarbij ik eventuele ongeregeldheden zou kunnen voelen. Daarnaast ga ik twee keer per jaar met ze naar de dierenarts om ze te laten inenten, waarbij de dierenarts dan meteen even hun algehele conditie checkt.
frankie lover Geplaatst: 2 oktober 2009 Geplaatst: 2 oktober 2009 bij mij word elke ochtend met eten geven even geaaid en dan voel ik of er niks rars zit.frank is een druk mannetje en vind het vreselijk als ik zijn kontje of onderkant wil bekijken. hij sparteld dan zo sterk dat ik dit maar weinig doe (behalve de 1e twee weken na zijn castratie)zolang hij aktief in de ren huppelt en binkies maakt vertrouw ik erop dat het goed gaat. bij warm weer kijk ik wat vaker voor maden. saartje is pas bij ons en die word ook elke ochtend geaaid en pak ik wat makkelijker op. zij vind het ook fijn om als een baby in je armen te liggen dus dan kan ik de onderkant makkelijker bekijken. soms zou ik wel vaker willen kijken maar omdat ik ze die stress niet wil aandoen, ga ik maar zoveel mogelijk van hun gedrag uit
Susan-WhiteMagic Geplaatst: 2 oktober 2009 Geplaatst: 2 oktober 2009 ja stiekem was ik vergeten eten te kopen op mijn verjaardag en had ik wel zin in konijnenbout gefeliciteerd, lekker hé, mijn gasten vinden helaas haas lekkerder dus ieder jaar even stropen Ik kijk iedere dag goed naar ze en of ze zich normaal gedragen. plus de konijnentoiletten bekijken en eet/drinken controleren. ook aai ik beide konijnen op allerlei plaatsen en kijk ik naar plakpoep. 2x per jaar grote controle dierenarts en natuurlijk onmiddelijk alarm slaan als het nodig is.
Mariski Geplaatst: 2 oktober 2009 Geplaatst: 2 oktober 2009 Soms controleer ik m'n konijn, maar niet heel vaak. Meestal merk je het wel als er iets aan de hand is als je 'm aait enzo... Trouwens, die foto hierboven van het konijn in de pan >> echt cute!!
Laura Geplaatst: 2 oktober 2009 Geplaatst: 2 oktober 2009 Is het echt van belang om je nijnen elke week te wegen? Ik weeg de mijne niet, vooral sinds ze er gewoon goed uit zien (zou het wel doen als ze slecht eten of er slecht uit gaan zien..) Ik weeg ze ook maar in de maand, Zo kan je een beetje bijhouden of ze niet veel gewicht verliezen en weer aankomen dat ze niet steeds bijv 2 kilo wegen dan weer 3,5 dan weer 2 enzo .
Aanbevolen berichten