Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteravond schrok ik nog al, ik ontdekte bij Muts ineens twee oude wonden. Het geneest al keurig netjes, dus daar heb ik geen zorgen over. Maar ik schrok dus wel dat ik dat niet eerder gezien heb.

Het zijn twee ronde wonden op haar rug en ik weet dus niet de oorzaak. Of Pet heeft haar daar gebeten, maar dan had ik toch wel bloed moeten zien, gezien de grootte. Of ik dacht aan een reactie op de injecties met medicijnen van 2,5 week geleden. Maar een van de twee wonden zit op een plek waar ik zeker van ben dat ik daar niet geprikt hebt, veel te dicht bij de ruggengraat en te ver naar voren. En van de andere wond vind ik het ook een twijfelachtige plek.

Maar gezien de staat van genezing heb ik dit dus ergens in de afgelopen twee weken over het hoofd gezien. Daarom vraag ik me dus af hoe vaak jullie je konijnen controleren op dit soort dingen, juist ook als het geen knuffelkonijnen zijn. Ieder dag let ik natuurlijk op hun gedrag, maar ze pakken om ze te controleren doe ik dus niet vaak omdat ze niet van oppakken en vasthouden houden.

Geplaatst:

meerdere keren per dag, tijdens het knuffelen, aaien en voeren.. ik bekijk ze goed, aai ze overal .. verder 2 keer per jaar tijdens inenten een grote check-up en natuurlijk extra naar de da als ik iets niet vertrouw... ik hou ze gewoon heel goed in de gaten...

Geplaatst:

Indy heb ik wel zoveel op de arm dat dat niet nodig is, Fred probeer ik toch wel om de dag (en als hij losgelopen heeft, ivm teken) te controleren maar het schiet er wel vaak bij in, dan denk ik, ach kan morgen wel, zeker omdat hij het vaak niet zo leuk vindt is het wel heel makkelijk om dat even te denken..

Geplaatst:

Ik let elke dag wel op raar gedrag of er iets vreemds is in het hok..

Maar sinds mijn nijnen geen knuffelkonijnen zijn (eerder karate konijnen, vooral Noodles) kijk ik echt uitgebreid mss 1 of 2 x in de week.

Krijgen ze ook een flinke borstelbeurt, sinds de rui bij mij voor eeuwig lijkt te duren.

Elke dag bij het eten aai ik ze ook even over hun bol (dan vinden ze het niet erg ;)), dus dan zou ik wondjes of iets dergelijks ook wel moeten voelen..

Geplaatst:

Wij wegen onze konijnen wekelijks, en dan check ik ook altijd meteen even hun vachtje/huid, tandjes, nageltjes, of de neusjes schoon zijn, de oogjes, de oortjes.

Als ik ze tussendoor een keer vaker vastheb enz. dan check ik de vacht wel meteen mee.

Hun gedrag, qua activiteit, eten en keutelen e.d. bekijk ik dagelijks, daar kun je natuurlijk bijna niet omheen. Ook de kontjes controleer ik dagelijks (i.v.m. evt. plakpoep). Bij het aaien probeer ik ook wel vaker te kijken of ik iets vreemds zie, maar dat wordt niet altijd gewaardeerd...

Geplaatst:

Buddy borstel ik om de dag en dan controleer ik haar helemaal en gaat ze op de weegschaal. Jerom hoeft eigenlijk niet geborsteld, alhoewel, laatst kwam er wel een heleboel haar af toen ik hem borstelde. Jerom pak ik 2 keer in de week ongeveer en dan borstel ik hem (ik wil dat hij wat minder angstig word van oppakken en nakijken) en controleer hem en ook hij gaat dan op de weegschaal. Ik weeg ze omdat buddy een tijdje terug ineens aardig was afgevallen. inmiddels is ze gelukkig weer goed op gewicht.

Geplaatst:

Ik moet er inderdaad wel bij zeggen, dat bij de echt warme dagen ik de karatekids er wat vaker uithaal om de kontjes te controleren.

Dit warme weer is een bron voor vieze beestjes, ugh

Geplaatst:

Puppynijn controleer ik dagelijks gedrag (nou ja, ik ken haar nog niet zo goed, natuurlijk, maar steeds beter) en keutels en hoeveel ze nomt en of ze wel braaf haar billen geveegd heeft :he:

Eens per week gaat ze op de weegschaal of ze wel braaf aankomt en probeer ik haar tandjes te bekijken, borstel ik haar uitgebreid en kijk ik naar haar nageltjes.

Geplaatst:

Is het echt van belang om je nijnen elke week te wegen? Ik weeg de mijne niet, vooral sinds ze er gewoon goed uit zien (zou het wel doen als ze slecht eten of er slecht uit gaan zien..)

Geplaatst:

ik doe het vooral nu ze nog in de groei zijn, om te kijken hoe het allemaal gaat en ik het wel interessant vind om te weten, als ze straks volwassen zijn doe ik het denk ik ook zo vaak niet meer, enkel als ze er slecht uit gaan zien.

Geplaatst:

Ik wĆ­l het wel graag doen, gewoon voor de zekerheid en omdat Indy echt enorm schommelt vaak.. Of lijkt te schommelen althans. Maar ik moet nog steeds een goede weegschaal vinden :$

Geplaatst:

Ja dat doe ik nu ook, maar onze weegschaal komt uit het jaar nul, die is echt niet precies genoeg. Ik heb heel brave konijnen dus dat zou niet zo'n probleem zijn :he::P

Geplaatst:

Die van mij is ook in de groei, maar ik zie 'm groeien haast :P En zolang ik z'n ruggengraat niet erg voel en hij er niet mager uitziet en goed eet maak ik me geen zorgen over de groei. Wel kijk ik (zeker met dit weer) om de dag naar z'n kontje. Ik weet dat hij geen plakpoep heeft, maar toch... 1 van mijn vorige nijnen is overleden aan maden omdat we er gewoon te laat bij waren... dat wil ik zeker voorkomen!

Geplaatst:

ik controleer mijn nijnen eigenlijk noooit echt bewust uitgebreid. Ik knuffel ze elke dat uitgebreid en dan kijk ik ook automatisch in de oortjes omdat ik die ook in mijn handen krijg tijdens knuffelen.. Ze worden dus wel heel goed in de gaten gehouden :)

Geplaatst:

:lol:jerom bij de afwas

Ik merk eigenlijk zo wel aan de konijnen als er iets scheelt of als ze niet helemaal in hun doen zijn.

Ze krijgen meerdere keren wat eten en ik zie ze ook erg veel, dat ik die dingen wel snel merk.

Aangezien ze ook nogal knuffelig zijn en vaak op mijn schoot springen en geaaid willen worden merk je andere dingen ook wel.

Vacht wordt ook sowieso nagekeken tijdens het borstelen (en meestal zie ik problemen daarmee ook gewoon).

En als ze buiten zitten met warm weer, worden natuurlijk hun kontjes ook nagekeken.

Geplaatst:

ik check mijn konijnen 2 of 3 keer per week, hangt er een beetje af wat ze toestaan hihi. wegen die ik alleen als ik denk dat ze afgevallen zijn of als er iets mis lijkt te zijn.

Geplaatst:

Mijn nijn is nog een baby (nou ja, beetje wel :) ) daarom houd ik haar gewicht in de gaten. Als ze straks een half jaar is dan niet meer zoveel, misschien, dan doe ik het wel op het oog/ruggegraat gevoel.

En ik stop haar in een grote mepal bak voor het wegen, maar die pan vond ik ook wel een heel grappige foto :mdr:

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .