Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Jongens ik heb toch een naar voorgevoel.

Vanmiddag viel het mij op dat Fred een hele snelle ademhaling had (rond een uur of 3) ook zag ik toen hij van zijn toiletje kwam dat de keutels heel zacht en lichtbruin waren en een rare vorm hadden. Daarnaast hoorde ik hem ineens knarsetanden!

Meteen de DA gebeld en een afspraak gemaakt voor 19.45h.

Mijn moeder was hier en die begon op me in kletsen dat er niets aan de hand was. Fred komt namelijk nog steeds aanrennen als hij denkt dat er eten komt. Ook was hij buiten aan het spurten toen het wat was afgekoeld.

Om 19.00h had hij goed gekeuteld, goed hooi gegeten, wat wilgentak en 2 blaadjes witlof. Ook heb ik hem zien drinken. Mijn moeder bleef maar op me inpraten met "zie je nou hij had het gewoon warm..." Heb dus de DA gecanceld. Nog wel uitgebreid met de assistente gesproken.

Fred is nu (21.40) nog net zo gezellig als altijd, keuteld goed, komt aanrennen als je richting koelkast loopt, gaat af en toe naar buiten enz...

Heb hem niet meer horen knarsetanden, nou ja wel als ik hem achter zijn oren kriebel, maar dat is een ander geluidje.

Maar hij ademt nog steeds zo snel. Als hij ligt dan ligt hij helemaal languit op de bodem van de kooi (waar hij nooit ligt) en blijft liggen als je aan komt lopen (op zich ook uniek) Hij heeft geen natte neus en geen harde buik.

Heb inmiddels zoveel horror verhalen gelezen dat ik nu doodsbang ben bij het minst of geringste wat anders is dan anders.

Stel ik me nu aan? Doet dit jullie ergens aan denken? Moet ik mezelf voor mijn harses slaan dat ik de DA heb gecanceled?

.......Denk dat ik voor nix in de stress zit en dat er niets aan de hand is, maar ja... veel van jullie zijn kenners dus misschien kunnen jullie me geruststellen (of op mijn kop geven dat kan natuurlijk ook)

Geplaatst:

Ik denk dat het inderdaad wel de warmte is.. Al leek het me wel verstandiger toch even langs de dierenarts te gaan, maar goed.. Het koelt nu goed af buiten, misschien dat hij zo helemaal bij trekt?

Geplaatst:

Ik snap dat je nu heel bezorgd bent omdat je zoveel verhalen hoort, maar je moet je er niet al teveel van aantrekken. Snelle ademhaling kan door warmte komen, maar aangezien je konijn ook ging knarsetanden had hij misschien wel pijn. Ik vind niet dat je jezelf voor je harses moet slaan omdat je niet naar de DA bent gegaan, maar ik denk dat het wel verstandiger was geweest, vooral voor jezelf omdat je je nu behoorlijk druk zit te maken om iets wat misschien door de DA die middag had kunnen worden onderzocht. Hou je konijntje goed in de gaten. Mocht de situatie verslechteren bel dan wel de da!

Geplaatst:

Spontaan denk ik aan 3 mogelijkheden... idd de warmte en in dat geval,leg er een bevrozen fles naast, dan kan hij afkoelen...

Verder kan het ook gewoon zijn dat hij oppervlakkiger ademhaalt , bv door stress... Merlot heeft dat ook vaak en ik ben dat ondertussen gewoon gewend van hem...hij heeft dat bv als de ramen openstaan en de buren een BBQ doen of als er een beetje wind binnen komt en dus vreemde geuren. Het kan ook bv van uitlaatgassen als je in de stad of bij een snelweg woont... Konijnen zijn gevoelig aan vreemde geuren ,waardoor ze sneller gaan ademhalen om die op te nemen, en aan luchtvervuiling.

Een ernstigere oorzaak die ook mogelijk is omdat hij geen natte neus heeft, zijn hartproblemen...dan hijgen ze ook wel zo... nu is daar ook niets aan te doen bij konijnen.... Eigenlijk is hun hartslag te snel en is hartmedicatie niet getest op konijnen... Dus de DA kan je dan ook niet echt helpen...

Als hij dit vandaag nog heeft en je bent zeker dat het de warmte niet is, zou ik eerder aanraden om te proberen de DA thuis te krijgen. Stress kan hij dan echt niet gebruiken...

Maar maak je niet teveel zorgen...dat lost niets op en je konijn voelt dat...

Geplaatst:

Ik zou het ook niet afgezegd hebben. Maar ik kan me je reactie wel voorstellen.

Hou hem goed in de gaten en als die eerdere symtomen als lichtbruine zachte keutels en het knarsetanden, nogmaals terugkomen zou ik wel gelijk de DA bellen. Het is nu niet meer zo heet, dus als het nu gebeurd is het in ieder geval niet van de warmte.

Hier zie ik met name bij 1 van mijn konijnen het snelle ademen ook tijdens de hitte. Ze gaat dan ook bij voorkeur in het zand of op de stenen liggen.

Hoop voor je dat het de hitte is geweest en dat het allemaal meevalt.

Geplaatst:

Dank jullie wel voor jullie lieve en snelle reacties. Fred ademt vandaag weer gewoon en is weer lekker springerig. Keutels zien er goed uit en de "run for food" is weer zoals vanouds; als een idioot zijn bak in en uit rennen.

Het was dus toch de warmte. Of inderdaad vreemde geuren ed. Dank je wel Caroline dat van die geuren had ik nooit aan gedacht!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .