stampertjee Geplaatst: 5 augustus 2009 Geplaatst: 5 augustus 2009 hoihoi ik was zojuist mijn konijntje aan het aaien en tot men schrik zag ik in de ooghoek van zijn linkeroogje zo'n roze frubbeltje zitten, het is niet zo heel groot en je ziet het alleen maar als je achter zijn oog zijn vel een beetje naar achter duwt. bij zijn andere oog heeft hij dit niet, moet ik dit even afwachten ermee naar de dierenarts of een zalfje of druppeltjes halen? ik vind het namelijk vreselijk naar en het is nu nog maar heel klein maar ik had op tv wel eens gezien dat zoiets een cherry eye heet en het lijkt er best wel op het is overigens een franse hangoor rammetje van 12/13 wekengroetjes Sil
Roos1995 Geplaatst: 5 augustus 2009 Geplaatst: 5 augustus 2009 Misschien handig als je er een foto van maakt?? Ik zou niet weten wat het is, maar het is misschien dan wat duidelijkervoor de andere.
Jsmn Geplaatst: 5 augustus 2009 Geplaatst: 5 augustus 2009 Ah gadsie, ik ging even Googlen om bij de afbeeldingen te kijken hoe het eruitziet, maar dat doe ik dus nooit weer. In ieder geval, sorry ik weet niet precies wat een Cherry Eye is, daarvoor zal een slimmer iemand dan ik hier even moeten reageren, maar ik hoop dat het niets ernstigs is.
stampertjee Geplaatst: 5 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2009 ja sorry ik kan er helaas geen foto van maken, maar ik weet zowiezo niet echt of het bij konijnen sowieso wel voorkomt
Laura Geplaatst: 5 augustus 2009 Geplaatst: 5 augustus 2009 Dit heb ik erover gevonden. Het lijkt mij dat het bij veel dieren voor kan komen maar dit vond ik: Hier is een kliertje in het derde ooglid ontstoken of geïrriteerd, waardoor dit als een rood balletje naar buiten komt. Een veel voorkomend tijdstip voor dit ongemak is tijdens het wisselen van het gebit (lijkt mij niet voor konijnen van gebit). Zand en tocht worden ook vaak als oorzaak van een Cherry Eye genoemd. Het kliertje dat ontsteekt heeft als functie het oog schoon te houden van vuil en bacteriën. Het wordt ook wel vergeleken met de amandelen van de mens, die ook deze schoonhoudt functie hebben, maar daarbij zelf vaak ontstoken raken.
Laura Geplaatst: 5 augustus 2009 Geplaatst: 5 augustus 2009 Konijnen hebben wel een 3de ooglid en dus zou het best eens kunnen zijn. Als dat zo is kan je het laten verwijderen bij de dierenarts.
stampertjee Geplaatst: 5 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2009 oja wat je trouwens zegt over die tanden, ik heb een konijn gehad die altijd een wat slechter oogje had omdat zijn tanden helemaal verkeerd groeiden, die moest ook bijgeknipt worden altijd dit konijn komt van een goede fokker en de tanden staan voor zover ik weet prima dus daar ligt het in elk geval niet aan
Laura Geplaatst: 5 augustus 2009 Geplaatst: 5 augustus 2009 Oke, naja ik vond het op internet dus dacht laat ik het maar zeggen.In iedergeval bij de dierenarts kan je het laten verwijderen, knippen of snijden ze het weg onder narcose ofzo of ze kunnen het terug duwen ofzo waar het kliertje eigenlijk hoort ofzo.
stampertjee Geplaatst: 5 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2009 oke hopelijk is het dan niet wat ik vrees dat het is.... jammer genoeg is mijn nijntje nog niet oud genoeg voor castratie want dan heb ik liever dat het tegelijkertijd met de castratie gedaan word eigenlijk, om hem nou 2 keer onder narcose te doen....
Aanbevolen berichten