Wim en Esther Geplaatst: 4 augustus 2009 Geplaatst: 4 augustus 2009 Beste BB' ers, Sinds 2 dagen gedraagt één van mijn voedsters, Boelie, zich anders dan anders. Ze eet wel biks, maar met veel minder 'overgave' dan anders en ook langzamer. Hooi heb ik haar niet zien eten en ook in groenvoer heeft ze nauwelijks / weinig interesse, terwijl ze anders gek is op bijvoorbeeld paardenbloemblaadjes. Ze heeft gisterenavond een paar blaadjes witlof gegeten en vandaag heeft ze ook hier en daar wat gesnoept van de tak met blaadjes van een hazelaar (de bladeren vinden ze hier doorgaans enórm lekker). Ze wilde vanavond wel Science Selective uit mijn hand eten (zeker 15 stukjes heeft ze achter elkaar gegeten). Ze drinkt, keutelt (wellicht iets minder en iets kleinere keutels dan normaal) en plast wel en ze zit niet te tandenknarsen o.i.d. Ze verblijft samen met Tobias (gecastreerd rammetje) in een grote ren met nachthok en diverse schaduwplekken. Vandaag heeft ze -net als mijn andere konijnen- voornamelijk languit op de tegels gelegen, hoofdje een beetje in de zon en de rest van haar lijfje in de schaduw. Ik heb haar gisteren en vandaag een paar keer wat horen niezen en ze heeft een klein beetje een heldere vloeiing uit haar neus. Omdat het mij niet lekker zat en dit gedrag nu al een paar dagen heeft aangehouden, ben ik vanavond naar de dierenarts gegaan. Hij heeft haar gebitje (voor zover mogelijk) onderzocht, heeft haar oogjes en neusje bekeken en ze is getemperatuurd (39,3 graden Celsius). Ze heeft vooralsnog alleen een vitamine B injectie gekregen om haar weerstand wat op te vijzelen (op de nota staat dit omschreven als Catosal) en nog geen antibioticum vanwege de mogelijke weerslag hiervan op haar darmflora en omdat de neusvloeiing heel weinig en transparant is. Mocht dit veranderen morgen, dan kan ik alsnog antibioticum ophalen (Endofloxaral, weet niet precies of ik dit correct spel). Volgens de dierenarts had ze wellicht wat op de tocht gezeten afgelopen weekend. Dit zou kunnen, afgelopen weekend heeft het hier flink geregend en de konijnen hebben desalniettemin toch buiten gezeten (ze hebben bij ons zelf de keuze om te schuilen in hun nachthok(ken), staan op het oosten). Ik heb zelf aan vanalles zitten te denken... tandproblemen (maar: wel biks eten, geen sprake van kwijlen), beginnende Pasteurella, last van de warmte wellicht (hoewel ze diverse schaduwrijke plekken hebben en altijd koel, vers water in de buurt). Wie kan mij op nog een andere serieuze optie wijzen (of geruststellen dat er weinig aan de hand lijkt te zijn?!) Ze is overigens ook gewoon geënt tegen myxomatose en VHS.
Chani Geplaatst: 4 augustus 2009 Geplaatst: 4 augustus 2009 pasteurella zou kunnen, zeker omdat je het over neusvloeiing hebt, maar wat het ook is, je bent er sowieso vroeg bij, dus dat is toch wel een beetje een geruststelling denk ik. nu het zo warm is, merk ik bij mijn nijnen ook dat ze minder eten en wat futlozer zijn, dat hadden ze de andere dagen ook toen het eerder zo warm was. dus wellicht is dat het ook gewoon.
Caroline Geplaatst: 5 augustus 2009 Geplaatst: 5 augustus 2009 tocht zoals je DA zei ,vind ik best een aannemelijke uitleg...goed in de gaten houden de volgende dagen.
Wim en Esther Geplaatst: 5 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2009 Bedankt Chani en Caroline voor jullie reacties! Even voor alle andere meelezende BB'ers: ik ben nog steeds niet helemaal gerust op Boelie. Ze eet heel weinig: vanochtend biks (in een traag tempo) en ze heeft helemaal geen interesse in groenvoer, wat ik haar ook voorschotel. Vandaag allemaal geprobeerd: paardenbloemblaadjes, andijvie, witlof, hazelaarblad, munt, peterselie. De enige die er van als een wilde eet, is Tobias. Ze had ook vanavond alleen weer zin in wat biks (ik heb haar met de hand zoveel gevoerd als dat ze wilde eten, was niet heel veel, zo'n twintig stukjes biks schat ik). Ze drinkt wel. Opvallend is dat ze zich heel vaak wast, niet alleen haar neusje maar haar hele lijf (of zou het misschien komen omdat ze de afgelopen dagen verschilllende keren is opgepakt door mij (doe ik anders zelden of nooit)? Toen ze gisteren van de DA vandaan kwamen, gingen beide konijnen zich daarna ook uitvoerig wassen) Toch oogt ze niet overtuigend ziek: ze is wel alert op veranderingen in het verblijf (komt dan nieuwsgierig kijken) en ze kijkt redelijk gewoon uit haar ogen. Ik kijk het nog even aan... Heeft iemand nog goede tips om de eetlust te bevorderen? Overigens valt me op dat meerdere BB' ers 'klagen' over hun konijnen die wat uit hun doen lijken te zijn, weinig eten momenteel, etc. Misschien toch het warme weer dat een rol speelt?
teddy89 Geplaatst: 5 augustus 2009 Geplaatst: 5 augustus 2009 het warme weer speelt denk ik wel wat mee,mijn konijnen zijn ook wat futlozer liggen veel enzo
Wim en Esther Geplaatst: 5 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2009 * voorzichtige zucht van opluchting*... daarnet zat Boelie uit zichzelf een blaadje witlof weg te knagen!!
Wim en Esther Geplaatst: 13 augustus 2009 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2009 Inmiddels is Boelie weer helemaal de oude, gelukkig!! Ze eet heel goed (komt o.a. weer paardenbloemblaadjes uit mijn handen eten) en haar neusje is weer mooi droog geworden. Niezen doet ze ook niet meer. Eind goed, al goed, en wat mij betreft mag dit topic gesloten worden. Nogmaals bedankt voor alle reacties!
Aanbevolen berichten