Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

toen ik daarnet daantje z'n hok uitkuiste kwam ik kleine wormpjes tegen onderin zijn toilet.

ik heb meteen daantje goed bekeken maar alles was mooi proper.

nu vroeg ik me af of het kan zijn dat ik nu nog niets zie maar dat dit later kan komen.

ik vertrek namelijk morgenochtend op reis...

edit: ik wou mijn titel aanpassen, schrijffout, maar het lukt niet meer :)

Geplaatst:

ja dat was het! heb er 3-4 gezien in het toilet.

maar bij daantje zelf was er niets aan de hand, toch niets gezien. Kan dat nog komen? hij heeft inmiddels al weer een volledig schoongemaakt hok.

Geplaatst: (aangepast)

Die wormen zijn vliegenlarven!! Maden kunnen heel wat aanrichten bij je konijnen!En kan soms tot de dood leiden als je ze niet ontdekt had! Gelukkig waren het er niet veel en heb je ze ontdekt en goed dat je het hok hebt schoon gemaakt.;)

Maden komen meestal voor bij konijnen als ze een vieze kont hebben of aan de diaree zijn of als de hokken niet goed schoon word gemaakt of er een behoorlijke stank is in het hok, Daar komen vliegen op af leggen er eitjes en dat worden maden, en die maden nestelen volgens mij bij de anus van de konijn als ik het goed heb?

aangepast door Laura
Geplaatst:

Dat zijn maden. Zorg ervoor dat alles goed schoon is, even desinfecteren en eventueel met een beetje citroensap besprenkelen voordat je bodembedekking in de kooi doet, dat houdt de vliegen, die verantwoordelijk zijn voor die maden, op afstand. Je zou ook afrikaantjes in de buurt van de kooi kunnen plaatsen, ook dat weert vliegen.

Edit: Hehe, allemaal tegelijk. :P

Geplaatst:

als ik het goed begrijp is er dus nu geen reden tot paniek aangezien ik alles op tijd gezien heb en schoongemaakt heb.

wil toch 'n beetje met 'n gerust hart op reis vertrekken.

zal wel m'n ouders vragen (die alle dagen langs komen) om er goed op te letten

Geplaatst:

Ja, met dit warme weer komen vliegen gauw op de mestplek van konijnen af. Om de twee dagen schoonmaken is prima om het te voorkomen.

Ik heb trouwens je titel even aangepast. ;)

Geplaatst:

ik heb een opgevouwen krant onder de plasbak gelegd zodat de verdwaalde urine opgezogen wordt.Elke dag doe ik er een nieuwe krant onder en heb nog nooit maden gehad.

Misschien een ideetje?

Geplaatst:

bedankt lieke

en ook aan al de rest natuurlijk voor de info!

mijn ouders komen straks voor alle instructies omtrent de konijntjes :) zal hen er ook even over informeren.

ik heb alvast 2 telefoonnummers klaar van de DA's waar ik al geweest ben, mocht er iets mis gaan moeten ze onmiddellijk naar de DA, da's het veiligste.

nu kan ik met een gerust hart op reis :)

Geplaatst:

Je moet er gewoon voor zorgen dat het niet meer gebeurt d.m.v het hok goed schoonhouden. Ik weet niet of je het al doet, maar misschien een idee om elke dag de wc te legen? Dan kun je het goed tegen gaan. En ook de voerbakken etc. goed dichthouden (als je die bij het hok hebt staan) dan kan daar ook geen ongedierte enzo bijkomen :) een hele fijne vakantie en veel plezier!

Geplaatst:

bedankt!

normaal maak ik het hok heel regelmatig schoon, zeker het toilet... alleen was het er nu net één keertje niet van gekomen... 'tzal me leren!

de ouders zijn alvast ingelicht en gaan het nodige doen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .