Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik merk dat in ieder geval 2 van mijn konijnen de laatste dagen kleine keutels produceren. Ze eten, drinken, lopen etc. alle 6 nog prima maar ik wil een mogelijke verstopping met vergaande gevolgen voor zijn. Ik heb prozyme in huis en heb dit de afgelopen 2 dagen 's avonds op de groente gedaan en aan ze gegeven. Maar nu is het probleem natuurlijk dat ik niet precies weet welk konijn welk stukje groente eet en of zodoende het 'juiste' konijn de prozyme binnenkrijgt. Vooral Baby is niet zo'n groentemonster en ik heb juist het idee dat zij de kleine keutels produceert.

Daarom vroeg ik me af of je ook een mespuntje prozyme kunt oplossen in water en het zo in de bek kunt spuiten? Dan doe ik dat tweemaal daags bij alle 6 de konijnen zodat ze allemaal voor de zekerheid prozyme binnenkrijgen.

Geplaatst:

Volgens mij zou dat moeten kunnen. Ik maak de groente ook altijd een beetje extra nat zodat het goed blijft plakken, daardoor lost het ook een beetje op in het water. En het werkt gewoon prima, na het gebruik vind ik geen kettingkeutels meer.

Geplaatst:

Ik doe altijd het poeder in een 1ml spuitje, dan met 1 vinger het tuiitje dichthouden, stokje (of hoe je het noemt) erin, dan wat water opzuigen, schudden en geven.

Dit werkt hier het best. als ik het oplos in water en dan opzuig krijg ik niet alle poeder in het spuitje (poeder zakt naar beneden).

Geplaatst:

Ik heb 1 ml spuitjes. Moet ik dan een mespuntje prozyme in het spuitje doen en dan de rest van de spuit helemaal vullen met water, of is een beetje water ook voldoende? Niet dat 1 ml echt heel veel is, maar toch....

Geplaatst:

Ik heb de konijnen onlangs twee avonden achter elkaar prozyme gegeven waarna de keutels weer normaal werden, behalve die van Baby. Ik zie dat haar keutels nog steeds kleiner zijn dan normaal.

Nou ga ik haar gewoon consequent 2x per dag een ml spuitje met prozyme geven, maar ik vroeg me af of kleine keutels ook een symptoom van iets anders kan zijn dan een (aankomende) verstopping? Zij en Milo (haar vriendje) eten niet minder dan de andere konijnen dus daar kan het ook niet aan liggen. Baby doet verder normaal en volgens mij verhaart ze helemaal niet dus ik vraag me af wat wél het probleem kan zijn?

Geplaatst:

Kleine keutels kunnen ook een aanduiding zij voor wormen. Die zie je bij konijnen lang niet altijd. Ik ontworm de nijnen hier 1x per jaar preventief. Toen martin voor het eerst kleine keutels had snapte ik het ook niet, geen rui niets, na de ontwormingskuur was alles weer in orde.

Geplaatst:

Ok daar was ik al bang voor. Ik heb al mijn nijnen preventief met panacur behandeld rond maart/april. Ik weet niet of de kans daarna groot is dat er alsnog wormen ontstaan? Of dat de panacur ook een tijdje doorwerkt? Mijn konijnen zitten binnen en hebben niks anders gekregen/gedaan dan normaal, dus ik weet niet hoe konijnen normaal gesproken wormen oplopen?

Ik zal Baby iig toch nu eerst 2 dagen 2x per dag met prozyme behandelen en dan kijk ik wel even hoe het gaat.

Geplaatst:

Op de website van de wilhelminakliniek staat dat wanneer konijnen wormen hebben, er sprake is van geen/weinig eetlust en daardoor dus ook kleine keutels. Maar Baby eet wel normaal en doet ook gewoon. Ik baal hiervan want ik ga zaterdag op vakantie *zucht*

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .