Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Even voor de duidelijkheid: ik heb op dit moment geen konijn met blaasproblemen en ze krijgen ook geen (extra) vitamine C. Maar ik zat gewoon een beetje te denken enzo en toen kwam ik op het volgende uit.

Konijnen maken zelf vit.C aan waardoor ze geen behoefte hebben aan een hoge dosis vit.C in het voer zoals cavia's en mensen dat wel hebben. Daarnaast schijnt vit.C zelfs schadelijk te kunnen zijn voor konijnen maar helemaal duidelijk waarom is het mij niet. Ik geloof dat ze ervan aan de diarree kunnen gaan, maar ik heb geen idee bij welke dosis dat zou gebeuren. Waar ik nu aan zat te denken is dat bij ontstekingsprocessen er een verhoogde behoefte aan vit.C is. Daarom is het voor mensen zo goed om sinaasappels te eten bij een verkoudheid bijvoorbeeld. Ik kan me zo voorstellen dat de aanmaak van vit.C bij konijnen tijdens ziekte niet helemaal toereikend is en dat extra vit.C dan kan helpen. Daarnaast is vit.C erg zuur (lage pH dus, niet de smaak) en wordt het via de urine uitgescheiden. Een teveel aan vit.C maakt de urine dus een stuk zuurder. Kalk lost op in een zure vloeistof, dus hoe zuurder de urine hoe minder neerslag van kalk in de blaas. Dus nu vraag ik me af of het verstandig zou zijn om konijnen met blaasontsteking veroorzaakt door blaasstenen/blaasgruis extra vit.C te geven. Iemand een idee? Graag wel een beetje onderbouwen met argumenten, enkel iets als: "ze maken het zelf aan en het is slecht voor ze dus niet doen" is geen nuttige toevoeging ;)

Geplaatst:

ALS de blaasontsteking inderdaad veroorzaakt wordt door calciumoxalaat, dan zou het in principe goed zijn de urine zuurder te maken. dat is ook deels waarom cranberry zo goed is bij blaasontsteking bij mensen, daar zit een bepaald zuur in plus een bacteriedodende eigenschap. maar of bij konijn nu vitamine c aangewezen is om de urine zuurder te maken, dat weet ik niet. vitamine c kan inderdaad voor diarrhee zorgen bij konijnen, alleen weet ik dus ook niet de precieze dosis ALS die al bekend is en ik neem ook aan dat dit per konijn verschilt.

Dan nog vraag ik me dus af of dat geschikt was, vooral omdat je volgens mij niet zo makkelijk kunt weten of de blaasontsteking door gruis wordt veroorzaakt of door bacterieeen. En in het laatste geval heeft een hogere zuurgraad veel minder zin, al zal ik niet ontkennen dat de veroorzakende bacterieen niet dol zijn op zuur hoor, dus het helpt vast wel een beetje.

maar je moet je dus afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal en het lijkt me niet makkelijk om daarachter te komen.

Geplaatst:

Mijn vorige konijn plastte bloed en daar zijn na een AB kuur twee blaasfoto's van gemaakt. Ze bleek blaasgruis te hebben. De dierenarts adviseerde om haar slechts een flessendop bix te geven per dag en iedere dag een tabletje vitamine C van 50 mg. Dat heb ik toen bij het kruidvat gekocht.

Later adviseerde de dierenwinkel caviabix omdat daar vitamine C aan toe is gevoegd en dan hoefde ik die losse tabletjes niet meer te geven. Weet eigenlijk niet meer zo goed of ik dat toen ook gegeven heb...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .