Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wie zeggen dat? :P

Als je konijn diarree heeft kan dat verschillende oorzaken hebben. Wat geef je hem of haar te eten? Hoe oud is hij of zij? Heeft hij dit al lang, altijd, of nu pas sinds kort?

Geplaatst:

Konijnen moeten ELKE dag ONBEPERKT hooi hebben, ALTIJD!!!! Dat is het allerbelangrijkste voer voor een konijn. Het is niet zo gek dat ze altijd natte poep heeft als ze geen hooi eet! :frown: Van biks hoef je niet zoveel te geven, maar hooi is echt heel heel heel heel heel erg belangrijk, en dat moet dan ook altijd in het hok liggen!

Geplaatst:

huh?? heb jij je wel verdiept in het houden van een konijn voor je er eentje kocht??

Biks zijn trouwens die kleine staafjes van geperst gras die konijnen eten en die je bij de dierenwinkel kunt kopen.

Geplaatst:

Zelfs als ze zich meteen vol eet moet er nog steeds voldoende hooi beschikbaar zijn. Altijd!!!! Dit is echt de reden dat ze natte poep heeft, hooi bevat namelijk vezels die heel belangrijk zijn voor een goede werking van de darmen.

Biks zijn die groenige staafjes konijnenvoer. Daarvan mag een konijn per dag 25 gram per kilo lichaamsgewicht. Dus als je konijn bijvoorbeeld 2 kilo weegt mag je maximaal 50 gram biks geven per dag. Gemengd voer (dat is voer waar behalve biks ook van die gekleurde dingetjes inzitten) is niet goed!

Geplaatst:
Ik heb me er in verdiept, in mijn voer zitten bruine staafjes!!!,o oke ik zal op het hooi letten,en kijken naar biks groetjes romy

Maar zoals er al geschreven is, voer dat alleen uit van die staafjes bestaat is veel beter, die andere dingen is alleen maar snoepspul wat niet zo gezond is.

Geplaatst:

Heb je je konijntje wel eens gewogen? Een konijn mag ongeveer 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht. Dus als je konijntje 2 kilo weegt, mag ze 50 gram biks hebben. Dat lijkt heel weinig, maar je kunt een konijnenmenu op deze manier het menu van mensen vergelijken:

Hoofdmenu: Hooi en groenten

Toetje: Biks

Veel mensen denken dat biks de hoofdvoeding van een konijntje is, maar het aller- allerbelangrijkste is hooi, hooi en hooi. Daarnaast zorgen groenten voor een gezond darmstelsel, maar ben voorzichtig met bijvoorbeeld wortel en sla. Hier kun je vinden welke groenten je veilig aan je konijn kunt geven.

Geplaatst:

Ik heb een lijstje van groente ik heb der vandaag allen biks uitgezocht uit de bak ik ga der naar kijken maar moet ik dat eten niet meer geven? of alleen biks

Geplaatst:

Als je gewoon hetzelfde voer geeft als altijd, maar dan zonder die gekleurde dingen kun je dat gewoon geven. Die gekleurde dingetjes zou ik niet meer geven als ik jou was, die zijn neit zo goed voor een konijn.

Van groenten kun je heel veel geven, dat is goed voor een konijn. Je konijn moet echter wel aan nieuwe groentensoorten wennen! Als hij iets dus nog nooit (of al heel lang) niet op heeft moet je het voorzichtig opbouwen; een klein stukje geven en als hij dan geen diarree heeft kun je de volgende dag weer iets meer geven. Als je konijn al aan groenten gewend is mag je daar best een flinke schaal vol van geven, dat is gezond. En natuurlijk hooi, ik zeg het nog maar een keer; er moet altijd hooi in het hok aanwezig zijn, omdat dat het belangrijkste voedsel is voor een konijn. :)

Geplaatst: (aangepast)

Okay hier een stappenplan voor je.

- Je gaat naar een dierenwinkel en je haalt daar goede biks. (Hope farms & Sience Selective zijn goede merken! Er moeten geen extra dingetjes in zitten, gewoon saaie korrels).

- Ook haal je goed hooi, hooi moet groen zijn en fris ruiken!

-Als je thuiskomt ga je Anna eerst wegen. Zet haar op een keukenweegschaal.

Als je haar hope farms gaat voeren, doe je haar gewicht maal 25= het aantal gram biks wat ze per dag maximaal mag krijgen. Ga je voor sience selective doe je dit maal 15, dat is de maximale hoeveelheid die ze daarvan mag krijgen. Dit weeg je ook af op de weegschaal en je zoekt in de keukenkastjes iets waar deze hoeveelheid precies in past zodat je niet iedere dag opnieuw af hoeft te wegen.

- Je mengt de eerste dagen je oude biks met het nieuwe biks. Eerst 3/4 oud + 1/4 nieuw, na een paar dagen doe je 1/2 oud 1/2 nieuw, paar dagen later 1/4 oud 3/4 en zo bouw je dit langzaam aan af. Tijdens deze dagen is het belangrijk dat je haar keutels goed in de gaten houd. Dit mag geen diarree worden. Als ze diarree krijgt ga je te snel over op het nieuwe voer en zul je dus wat langzamer en in kleinere verhoudingen moeten gaan mengen.

- Je zorgt ervoor dat ze dagelijks vers hooi krijgt, dit mag ze onbeperkt gaan eten. Hooi is goed voor een konijn, ze worden er niet dik van en het zorgt ervoor dat hun maag & darmen continu blijven werken. Als het ruifje leeg is, vul je hem gewoon weer aan!

- Je gaat de koekjes uit het menu schrappen, deze zijn heel slecht! Zitten vol suikers en is gewoon niet goed voor haar.

- Ook ga je langzaamaan beginnen met het opbouwen van groenten. Veilige soorten staan in deze lijst: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html , in het onderste gedeelte van het artikel. Geef niet meer dan de grootte van een postzegel per keer als je een nieuwe groente gaat introduceren. Zijn de keutels de dag erna nog in orde, mag je de hoeveelheid verdubbelen.

Uiteindelijk zal je een voedingsschema moeten hebben voor je konijn, om een voorbeeld te geven, zo ziet die van mijn konijnen eruit:

Ochtend: 50 gram Sience Selective (ik heb 2 konijnen, een van 2 kilo en een van 1.25 kilo), hooiruif aanvullen+water verversen.

Namiddag: hooiruif aanvullen.

Avond: minimaal 4 soorten groenten+kruiden, hooiruif aanvullen + water verversen.

Zo nu en dan tussendoor (max 2x in de week): stukje aardbei, druif, wortel, zonnebloempitje, appel. Hier geef ik maar telkens 1x iets van, dus niet een heel suikerschotel!

Zoals je ziet moet ik bij mijn konijnen 3x per dag de ruif in ieder geval checken en aanvullen. Hooi eten is zeer belangrijk voor een konijn en dat moeten ze de hele dag door tot hun beschikking hebben.

Medebunners, aanvullingen zijn natuuriljk gewenst mochten jullie ergens een foutje in zien!

aangepast door lianne
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .