Ina H Geplaatst: 24 juli 2009 Geplaatst: 24 juli 2009 Hee! wij hebben hier 1 dwergkonijntje ( we zijn opzoek naar een 2e, maar eerst moet hij gecastreerd worden ), hij staat voornamelijk buiten, moet hij dan ingeënt worden?mijn moeder zegt van niet, dat heeft ze ergens gelezen... en nog even een vraag, moeten binnenkonijnen ook geënt worden? ( ik zeg van wel, mijn moeder dus weer van niet, dus eigenlijk wil ik wel eens weten wat het nu is :whistle2:) grtz Ina
elvira88 Geplaatst: 24 juli 2009 Geplaatst: 24 juli 2009 (aangepast) ik weet niet waar je moeder dat gelezen heeft, maar konijntjes die buiten staan moeten juist ingeënt worden tegen myxomatose en vhd omdat er buiten veel meer beesten rondlopen.Dit stukje heb ik van een site:Myxomatose:In principe kunnen luizen, teken, mijt, vliegen, vlooien en muggen de ziekte overdragen maar in Europa wordt de ziekte voornamelijk door muggen verspreid.Door muggen dus ook en daarom moeten binnen konijntjes ook ingeënt worden.Vhd:Het VHD virus heeft geen vector nodig om zich te verspreiden, en kan daarom op allerlei mogelijke manieren overgedragen worden. Dus via andere huisdieren, vogelpoep, schoenzolen, kleding, huidzeker inenten dus, kost even een paar euro, maar als je het niet doet en ze worden ziek heb je echt spijt! 24 juli 2009 aangepast door elvira88
Rian Geplaatst: 24 juli 2009 Geplaatst: 24 juli 2009 (aangepast) Absoluut inenten. Je konijn kan vreselijk ziek worden en in het ergste geval sterft hij een vreselijke dood. Dit kun je voorkomen door in te enten. DOEN!! Echt belangrijk hoor. Die van mij leven binnen en toch laat ik ze inenten!Vaak heeft een DA een konijnenspreekuur, dat wil zeggen dat er op die dag konijnen ingeent worden. Dan is het goedkoper. Ze gebruiken vaak ampullen waarmee meerdere dieren ingeent kunnen worden, anders betaal je voor een hele ampul en dat is natuurlijk duur. Even je DA bellen, dan weet je wanneer je kunt gaan! 24 juli 2009 aangepast door Rian
diddy4 Geplaatst: 24 juli 2009 Geplaatst: 24 juli 2009 Die van mij staat ook binnen, maar toen we haar gekocht hebben ( ongeveer 3 maandjes geleden ) heb ik haar gelijk in laten enten. Beter het zekere dan het onzekere toch.Ik ben idd naar een konijnenspreekuur geweest en dit scheelt aanzienlijk dan dat je een apart consult aanvraagt.Ik weet alleen niet hoe vaak je ze in moet laten enten per jaar. Had ergens gelezen dat dit 2 x moest, maar er zijn hier vast mensen die je daar wat meer over kunnen vertellen
Ingrid M Geplaatst: 24 juli 2009 Geplaatst: 24 juli 2009 Hier ook 2 binnen konijntjes die standaard 2x per jaar ingeent worden.
Ina H Geplaatst: 25 juli 2009 Auteur Geplaatst: 25 juli 2009 bedankt voor de reacties, meteen bij de eerste reactie zei mijn moeder al: "ja nou oke, ik neem hem wel gelijk mee als we met Jessie gaan" bedankt dus! :mdr:
Petradhd Geplaatst: 25 juli 2009 Geplaatst: 25 juli 2009 Misschien was je moeder in de war met cavia's? Die hoeven namelijk nergens tegen ingeënt te worden
Jimmy&Nijn Geplaatst: 25 juli 2009 Geplaatst: 25 juli 2009 bedankt voor de reacties, meteen bij de eerste reactie zei mijn moeder al: "ja nou oke, ik neem hem wel gelijk mee als we met Jessie gaan" bedankt dus! :mdr: je hebt echt een lieve moeder!!!:yes:
wupsie Geplaatst: 26 juli 2009 Geplaatst: 26 juli 2009 ehm als ze niet ingeent hoeven te worden als ze buiten staan en ook niet als ze binnen staan, wanneer moet een konijn dan wel geent worden
Lieke175 Geplaatst: 26 juli 2009 Geplaatst: 26 juli 2009 Konijnen moeten juist wél ingeent worden, als ze buiten óf binnen staan, omdat er altijd muggen oid bijkunnen die myx over kunnen brengen. Zoals je kunt lezen wordt VHS overgebracht door kleding, handen, andere dieren, enzovoorts. Ook daaraan worden binnenkonijnen blootgesteld.
max Geplaatst: 27 juli 2009 Geplaatst: 27 juli 2009 fijn dat je je moeder zo snel kon overtuigen! inderdaad een supermoeder;)
Aanbevolen berichten