Ga naar inhoud

Slijmerig oog, smakken, niezen en stinkende oren


Eve-girl

Aanbevolen berichten

Hallo mensen van het bunnybunch forum,

Ik ben de verzorgster van een 7 jaar oude ram met een flink aantal problemen waar ik eigenlijk een beetje panisch van begin te worden, vandaar dat ik hoop hier wat ervaringen/info te krijgen van mede-konijn verzorg(st)ers.

Een paar weken geleden constateerde mijn broer dat mijn konijn een ontsteking aan het linkeroog had. We hadden hiervoor nog medicijnen omdat dit een bekend verschijnsel was (het witte slijmachtige spul in de ooghoek) en totdat ik thuis kwam zou hij daarmee het oog behandelen (omdat ik doordeweeks op kamers zit, en dit een bekend probleem was. Nu bleek het echter anders te zijn).

Bij thuiskomst merkte ik dat het oog helemaal dicht zat onder een dikke geelachtige korst, die voorzichtig werd weggehaald en waarna het dikke, witte draderige slijm tussen zijn oogleden werdt weggepoetst met een nat doekje (heel voorzichtig!!). Hier besloot ik mee naar de dierenarts te gaan, vooral toen ik merkte dat het slijm zich tussen de neus en oog ophield en door naar boven te masseren naar buiten kon worden gedrukt (en dus in het oog kwam), naar mijn beste raden vanuit de traanbuis.

Ik had zoiezo het voornemen om hem te laten controleren, gezien zijn linkeroor een goed week daarvoor was begonnen te 'stinken'; een misselijkmakende rottende lucht.

De vooravond voor het dierenartsbezoek merkte ik ook op dat de ram smakkende geluiden maakte, en voor mijn gevoel 'nat' in zijn mond klonk. Ik weet niet goed hoe het te omschrijven is dus ik hoop het zo toch goed te verwoorden.

De dierenarts constateerde het volgende:

- Oogontsteking

- Ooronsteking

- Onsteking van de voorste luchtwegen

Kleine dingen die samenkomen en samen 1 groot probleem veroorzaken, en het konijn laag op zijn weerstand zette. Hij vroeg me of ik medicatie wilde proberen, of de ram wilde laten inslapen.

Ik koos voor de medicijnen, omdat hoe ellendig het allemaal klonk, en ik zelf de binnenkant van het oor heb gezien, ik mijn konijn al die jaren nu al ken, en geen spoor van futloosheid kon opmerken al zou ik het willen. Geen spoor van pijn, moeheid, niets.

Ik geloof niet dat je als verzorgster zijnde je dier moet laten lijden, maar ik geloof ook niet dat je, als het tegenzit en de situatie hopeloos lijkt, je je verantwoordelijkheid maar af kan schuiven omdat het tijd en geld kost. Dit konijn heeft nu zoveel geld gekost, maar daarintegen zoveel jaren van liefde en plezier teruggegeven en gekregen.

Maar ok, het getoonde gedrag laten spreken: Met een antibiotica-ingespoten konijn en een hoop meds gingen we naar huis. De namen van de recente medicijnen probeer ik hier zo snel mogelijk op te zetten, antibiotica had de naam Baytrill, en moest verdund in 1 liter water voor 2 weken gegeven worden.

Het oor hield op met stinken, het 'water' viel erg in de smaak en gaf geen problemen, het oog was het enigste wat echt hardnekkig volhield, maar toch is het iets langer dan een week weg geweest. Het konijn hield er een neiging tot niezen aan over en bleef smakken, maar was zelfs zo fit dat ik nog ben uitgenodigd voor wedstrijdjes en dansjes.

Het leek wel geholpen te hebben.

Vandaag, tot mijn grote schrik! merkte ik dat de oren nu allebei beginnen te ruiken, al wordt je er niet gelijk misselijk van. Ik had nog wat oordruppels over en heb beide oren behandeld. Ik schrok me rot, voornamelijk ook omdat ik merkte dat de witte vloeiing van zijn oog nu uit zijn neus kwam (links, altijd links). wat het hoorbaar nat snuffelen wat meer verklaarbaar maakt.

Mijn vraag is deze:

Heeft iemand ervaring gehad met deze symptomen? Wat is er gebeurt, wat zou het kunnen zijn?

Ik zoek geen vervanging voor een dierenarts, alleen ervaringen.

Ik weet heel goed dat als ik weer naar de arts ga, hij me weer dezelfde vraag kan stellen. Juist om die reden is het dat ik mijn zorgen hier plaats. Want ik wil mijn konijn de beste zorg bieden als maar kan. Het is geen dier wat je weg kan doen omdat het ziek is, omdat het je 'last' bezorgt. Je verzorgt het, je bent verantwoordelijk.

Ik wil hem kansen geven. Maar niet dat hij lijdt. Daarom hoop ik dat er iemand is die dit heeft meegemaakt. Want ik ben echt verdwaald met een ziek, maar toch levendige ram.

Hartelijk dank voor zelfs het kleinste beetje hulp!

Eveline.

Ik heb foto's kunnen maken van hoe de vloeiing er in die periode uitzag. Ik weet niet of het helpt, maar wie weet!

Helemaal gezond zoals dit konijn behoort te zijn:

http://s526.photobucket.com/albums/cc350/CC_Europa/Bunny/?action=view&current=S8005012.jpg

En de andere kant:

http://s526.photobucket.com/albums/cc350/CC_Europa/Bunny/?action=view&current=S8005013.jpg

Met kaalheid onder zijn oor: weet niet of dat kwam door de medicijnen, maar het viel wel op.

http://s526.photobucket.com/albums/cc350/CC_Europa/Bunny/?action=view&current=S8005014.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Eveline, welkom op BB :)

Hoe zit het met eten van je konijn? Eet je konijn nog goed, en dan met name hooi? Is je konijn ooit behandeld aan gebitsproblemen? Als ik zo het verhaal lees en naar de foto's kijk dan zou het me niets verbazen als het pus vanuit een abces komt dat veroorzaakt wordt door een probleem met de kiezen (al kan ik daar zo 1-2-3 niet helemaal de oorproblemen mee verklaren). Is er een rƶntgenfoto van het kopje gemaakt? Want dat zou wat meer helderheid kunnen verschaffen over de oorzaak van de problemen. Hoewel het goed mogelijk is dat er verschillende dingen tegelijk spelen is denk ik toch eerder dat alles wat met elkaar te maken heeft.

Mocht je toevallig in de buurt van Utrecht wonen dan is Dierenkliniek Wilhelminapark een aanrader! Al is het maar voor een second opinion. Het is helaas zo dat veel dierenartsen totaal niet op de hoogte zijn van de specifieke geneeskunde bij konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de foto's zien er tenminste niet goed uit, kan het geen ontsteking zijn ??

Er komt pus uit en het reageert op ab... ja, het zou zomaar een ontsteking kunnen zijn ja... :whistle2: De vraag is natuurlijk: wƔƔrom is het ontstoken en wƔt veroorzaakt de ontsteking ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tanden moeten eens goed gecontroleerd worden...

En zoek een goede konijnkundige dierenarts...

Baytrill opgelost in 1 liter water...Geen idee of dat goed is, maar persoonlijk zet ik er vraagtekens bij. (het feit dat je water al iedere dag hoort te verschonen)

Geen idee waar je woont, maar hier is die lijst waar Tuinkabouter het over heeft: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Dze lijst herbergt de dierenartsen die onze leden 'konijnkundig' vonden..

Denk wel dat je je niet blind hoeft te staren op Utrecht..Er zijn absoluut even kundige dierenartsen elders in het land.Mocht je wel in de buurt wonen van Utrecht, zijn zij wel een aanrader. M.N wat abcessen en het gebit betreft.

Zou wel snel actie ondernemen met je konijn. Wat jij beschrijft klinkt namelijk als iets dat al langer speelt en dat is niet okƩ bij een konijn. Eigenlijk denk ik dat jouw konijn veel zieker is dan hij lijkt.

Hij is al wat ouder en konijnen zijn enorm goede verbergers als ze iets mankeren.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Utrecht hoeft niet... ik herken dit...haken op de kiezen die ontsteking veroorzaken, zoals Petra al zei. De pus komt er idd uit via het oog ,via de neus, de oren...staat allemaal met elkaar in verbinding...

Nu dus fit genoeg maken voor een narcose en haken laten wegnemen...hopen dat de kaak nog in tact is,want anders is dit maar een hele tijdelijke oplossing...

Ik zoek even het topic met mijn ervaring voor je op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Utrecht hoeft niet... ik herken dit...haken op de kiezen die ontsteking veroorzaken, zoals Petra al zei. De pus komt er idd uit via het oog ,via de neus, de oren...staat allemaal met elkaar in verbinding...

Nu dus fit genoeg maken voor een narcose en haken laten wegnemen...hopen dat de kaak nog in tact is,want anders is dit maar een hele tijdelijke oplossing...

Ik zoek even het topic met mijn ervaring voor je op...

Een konijn hoeft niet onder narcose om de haken weg te laten halen. Bij veel konijnen zijn de haken een terugkerend probleem. Mijn konijn moet bijvoorbeeld soms omde twee maanden weer terug omdat hij haken heeft. Hij heeft gewoon een scheef gebit. Het is echt niet goed als je konijn zo vaak obnder narcose moet gaan. Een norcose is zowieso niet geheel risicoloos voor een konijn. Haken weghalen kan gewoon als een konijn bij bewustzijn is. de dierenarts moet dan wel de benodigde klemmen hebben om zijn mond open te houden. Je konijn vind dit niet leuk en zal ook wel boos worden, maar hier zijn geen risicoś aan verbonden. Het is binnen tien minuten klaar en pijnloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij ligt het aan het stadium waarin de haakjes zich bevinden of je konijn wel of niet onder narcose is. Als het kleine haakjes zijn, hoef er maar heel even gevijld te worden om die te verwijderen. Als de haakjes groter zijn, kun je er maar beter op rekenen dat er een narcose aan te pas moet komen, want je kunt geen kwartier met een vijltje in het bekkie van een konijn zitten wroeten, dat kƔn gewoon niet goed gaan als je het mij vraagt. Ik zou denken dat een narcose dan een minder stressvolle ingreep is dan vijlen zonder narcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat niet alleen, een dierenarts kan zonder het konijn onder narcose te brengen nĆ³Ć³it helemaal achterin komen en zien of daar haken zitten.

Een van mijn konijnen gaat gemiddeld om de 3 a 4 maanden onder narcose en is inmiddels al 7 geweest.

Narcose is mischien niet zo gezond, maar alles beter als de stress die gƩƩn narcose met zich meebrengt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een dierenarts niet bij de achterste kiezen kan komen klopt niet. Mijn vorige dierenarts zei dat ook, maar de dierenarts die ik nu heb zegt dat dat onzin is. Kiezen kunnen gewoon geknipt worden. Ook als het al heel ver gevorderd is. Mijn konijn had een keer een hele grote haak die in zijn wang zat gegroeid bleek toen zijn bekje open was. Die kies is gewoon geknipt en toen kwam het haakje ook uit zijn wang. Ik wil niet zeggen dat het bij alle konijnen maar oip deze manier moet. Het ene konijn vind dit nu eenmaal stressvoller dan het andere. Vlekkie vind dit niet stressvol (Net zoals hij het vuurwerk met oud en nieuw leuk vond en nergens van schrok. Hij ging er naar zitten kijken.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ben nu wel benieuwd bij welke DA je gaat aangezien je hier best in de buurt woont ;) Want het is al langer bekend dat het zeer onverstandig is om kiezen te knippen en ook vervelend voor het konijn. Daarnaast is narcose helemaal niet zo gevaarlijk bij een konijn in goede conditie als de juiste methode wordt gebruikt (gasnarcose).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ben nu wel benieuwd bij welke DA je gaat aangezien je hier best in de buurt woont ;) Want het is al langer bekend dat het zeer onverstandig is om kiezen te knippen en ook vervelend voor het konijn. Daarnaast is narcose helemaal niet zo gevaarlijk bij een konijn in goede conditie als de juiste methode wordt gebruikt (gasnarcose).

Waarom is dat dan onverstandig voor een konijn? Om kiezen te knippen?

Meestal is je konijn niet in zo'n goede conditie als het onder narcose gaat. Hij mowet niet voor niks onder narcose. Zoals in het hier genoemde voorbeeld. Als dit konijn kiezen moet laten knippen onder narcose gaat hij/ zij dus niet in goede conditie de narcose in. Het konijn heeft namelijk allemaal ontstekingen, waarschijnlijk doorde kiezen. Die gaan niet weg voordat de kiezen geknipt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is dat dan onverstandig voor een konijn? Om kiezen te knippen?

Omdat ze dan makkelijk kunnen splijten. Beter is het om die kiezen af te slijpen, in plaats van te knippen. Dierenartsen die de tanden en kiezen knippen zijn meestal niet de meest konijnkundige dierenartsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Off topic:

Dat er vorige week een vlo op de vacht van mijn konijn zat toen ik bij de dierenarts vandaan kwam, zegt dat ook iets over de dierenarts? Of kan dat overal gebeuren?

Volgens mij kan dat bij elke DA gebeuren...

Stel dat je in de wachtzaal zit en daar zit ook een dier met vlooien, dan kan je het al hebben zitten...

Wat niet wilt betekenen dat het bij je DA niet volledig schoon en hygiƫnisch moet zijn, want dat is een must.

Enkel ben ik het ook niet helemaal eens met het punt van de narcose...

Daarnaast is het risico bij het knippen van de kiezen niet hetzelfde als het knippen van snijtanden... niet door elkaar halen...

Snijtanden mag je niet knippen met het risico op splijten.

Maar knippen van de kiezen wordt door meerdere DA'en gedaan (wel met een speciale tang)... zelfs wilhelminapark knipt ook kiezen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen,

Na al jullie adviezen te hebben gelezen en te hebben gezocht naar een groter vervoersmiddel dan de gewoonlijke boodschappentas (voor binnen het dorp werkt dit nog wel... maar nu is een doos of kattenbox handiger) is het me gelukt om een afspraak te maken bij dierenkliniek Stratum in Eindhoven. Zij gaan specifiek de mond en tanden nakijken en gaven vanaf het begin van het telefoongesprek al aan dat heel veel problemen daaruit ontstaan.

Kwart over 3 moet ik daar zijn, dus we gaan snel meer weten. Natuurlijk post ik hun bevindingen hier! Nog een paar uurtjes....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .