Izie86 Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 Hallo allemaal, Ik had een vraagje aan jullie. Ik heb een niet- gecastreerde ram van 7 jaar en een voedster van 6 maanden oud. Ze zitten nu apart natuurlijk, maar het zou leuk zijn als ik ze samen kon houden. Nu is dan ook mijn vraag: Is het voor een konijn van 7 jaar nog veilig om onder narcose te gaan voor castratie? Of kan ik beter het voedstertje laten steriliseren? Of zou ik ze na sterilisatie van de voedster nog niet bij elkaar kunnen houden omdat een niet-gecastreerd mannetje te dominant is? Graag hoor ik of jullie ervaring hebben met het onder narcose brengen van oudere dieren. Ik ben er namelijk een beetje huiverig voor. Vorig jaar is namelijk een konijntje van mij in elkaar gezakt en overleden 1 dag na de narcose na een haakjesoperatie. :(
Chani Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 die narcose is natuurlijk een risico, maar hoe groot dat risico is bij een nijn van 7 jaar zou ik even navragen bij een konijnkundige DA. je dame laten helpen is dan een optie, maar ik denk wel dat de ram dan gaat rijden en haar aanrand. al vraag ik me wel af of een 7jarige ram dat nog doet, maar ik denk het wel. mannetjes blijven nu eenmaal vruchtbaar tot op hoge leeftijd, en dan is hun "sexdrive" ook nog springlevend.
Kiwi Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 Je kunt sowieso altijd beter de ram castreren dan de voedster als je ze samen wilt zetten, omdat de ram anders altijd de voedster zal blijven 'aanranden'. Dit kan met vrij veel geweld gepaard gaan (bijten, wondjes in de nek etc). Daarentegen is het voor voedsters een voordeel om gecastreerd te zijn omdat ze dan niet meer schijnzwanger worden en omdat ze dan geen last meer kunnen krijgen van baarmoederaandoeningen (die bij oudere voedsters nogal vaak voorkomen). Het best is dus om ze allebei te laten helpen, maar ik zou in ieder geval beginnen met de ram, want dan kunnen ze over een paar weken al bij elkaar gezet worden.Overigens is het risico van een narcose bij een goede, konijnenkundige dierenarts, niet zo groot: zie het topic http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/13418-hoeveel-procent-overleefd-narcose.html.
Izie86 Geplaatst: 17 juli 2009 Auteur Geplaatst: 17 juli 2009 Dank voor jullie reactie. Ik weet dat het risico voor de narcose niet groot is, maar aangezien er bij mij dus al eerder een konijntje aan dood is gegaan vind ik het nogal eng. Ik zit wel bij een konijnkundige dierenarts. Met de ram ben ik dit jaar bij verschillende dierenartsen geweest ivm zijn chronisch oogprobleem (gezwollen derde ooglid). Uiteindelijk is hij toen niet geopereerd omdat het oog niet meer traant. Toen hadden we al gesproken over de narcose en zij gaven aan dat hij gezond was en het dus gewoon kon ondanks zijn leeftijd.Kom ik trouwens bij mijn volgende vraag: Mijn ram weegt ongeveer 2,5 kg, de voedster is veel kleiner en weegt ongeveer de helft. Maakt het niet uit dat de ram een stuk groter is dan de voedster? En maakt het voor de koppeling uit dat ze elkaar al kennen? Ze hebben namelijk allebei een eigen ren in de tuin en geven elkaar soms al een kusje door het gaas heen:)
Tuinkabouter Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 Als je er hoe dan ook maar geen jongen van krijgt, al dan niet per ongeluk...als de voedster kleiner is worden jongen te groot en heb je grote kans op problemen bij een bevalling.
Britt Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 wat meerdere mensen al zeggen, de ram zal blijven rijden, sterelisatie is dan ook wel wat duurder, maar als je anders geen optie hebt zal 't toch wel moeten, en het is nog veiliger als je 't allbei doet dan kan de ram nog wel rijden, maar misschien nog vruchtbaar, maar als de vrouw gestereliseerd is kan ze geen jongen meer krijgen, maar ik zou voor 't castrere gaan, maar ik denk ook vanwege de leeftijd, want 7 jaar is niet meer de jongste,
Aanbevolen berichten