o0kirs0o Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 Afgelopen 2,5 week ben ik heerlijk op vakantie geweest, terwijl mijn schoonmoeder voor de katten en voor Tommie zorgde. Had voor Tommie een heel voedselschema uitgetypt, dus wat dat betreft hoefde ik me geen zorgen te maken. Toch vond ik het niet erg fijn om ruim 2 weken weg te gaan...En ja hoor, we zijn ruim een week weg en mijn schoonmoeder belt op.Elke ochtend voor haar werk kwam ze voor de dieren en Tommie rende gewoon rond in zijn kooi. Toen mn schoonmoeder echter de SS voor m klaar maakte, is ie op een of andere manier met zn tanden vast komen te zitten aan de kooi. (Een week voordat ik op vakantie ging heb ik zijn tanden nog laten afslijpen, omdat ze zo hard groeien.)Ze bleken nu (nog geen twee weken later!) alweer zo lang te zijn dat ie dus vast aan zijn kooi zat. Mijn schoonmoeder heeft m los gekregen en is naar dr werk gegaan, om daarna naar de DA te gaan.Eenmaal bij de DA zei hij: Waar zijn zn boventanden?Blijkbaar is het overdag nog een keer gebeurd en heeft hij zichzelf losgerukt, en meteen zn tanden ook los gerukt.De DA heeft nu gezegd dat mijn schoonmoeder moest zoeken naar de tanden en kijken of de wortel er aan zit. Zo ja, dan is het prima. Zo niet, dan moet ik in de gaten houden of het gaat ontsteken.Verder zijn de ondertanden afgeknipt en moet ik dat dus zelf elke twee weken doen (No way!) Was dus erg geschrokken want heb hier dus 2 tanden liggen met wortel eraan.. Nou is mijn schoonmoeder bij de dierenkliniek geweest waar ik met Tommie al eerder naar toe ben gegaan, maar zij had een man (terwijl ik steeds een vrouwelijke DA had, waar ik erg tevreden over was) en die was toch heel anders. Waar zij de tanden met de boor had afgeslepen, deed hij het met de schaar, en waar zij zei dat ik de tanden beter kon laten trekken, zei hij dat ik ze zelf elke twee weken moet knippen. Is het niet raar dat dezelfde dierenkliniek andere dingen aangeeft? (Sorry voor mijn lange verhaal )
Kiwi Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 Waar zij de tanden met de boor had afgeslepen, deed hij het met de schaar, en waar zij zei dat ik de tanden beter kon laten trekken, zei hij dat ik ze zelf elke twee weken moet knippen.Pff, wat een gedoe joh, en dat net als je op vakantie bent! Die vrouwelijke dierenarts heeft gelijk: als tanden geknipt worden kunnen ze gaan splijten, dus slijpen is altijd beter. Daarnaast zullen ze nu die andere tanden eruit gevallen zijn helemaal niet meer afslijten, dus is het waarschijnlijk beter om ze dan maar helemaal te laten trekken. Dat scheelt de stress van het elke keer naar de dierenarts gaan om ze te laten slijpen, en een konijn kan ook prima overleven zonder voortanden. Je zult er alleen wel rekening mee moeten houden en het voer in iets kleinere stukjes moeten aanbieden. Het is inderdaad raar dat die mannelijke dierenarts een heel ander advies geeft, maar die heeft gewoon beduidend minder verstand van konijnen.
Chani Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 luister maar naar die vrouw hoor! Knippen van de tanden kan ervoor zorgen dat ze afbreken, splinteren en weet ik veel wat voor rottigheid nog meer en is niet echt aan te raden. bij het zelf knippen loop je bovendien ook altijd weer het risico dat je in de wang of de tong knipt. het is wel te doen, maar geniet absoluut niet de voorkeur. boren of slijpen is veiliger, je nijn rukt niet de tanden uit zijn mond als ie zijn kopje wegtrekt ofzo en van splijten of splinteren is ook geen sprake. de tanden laten verwijderen is 1 keer een ingreep (let wel op dat je een DA hebt die dat vaker gedaan heeft enzo), maar dan ben je wle van het gedoe af, dus niet om de week stress en risico. en een nijn kan ook prima leven zonder voortanden en je hoeft het voer niet eens drastisch aan te passen. hooi, SS/biks en de meeste groentensoorten kun je gewoon blijven geven.
o0kirs0o Geplaatst: 17 juli 2009 Auteur Geplaatst: 17 juli 2009 Dat scheelt de stress van het elke keer naar de dierenarts gaan om ze te laten slijpen, en een konijn kan ook prima overleven zonder voortanden. Je zult er alleen wel rekening mee moeten houden en het voer in iets kleinere stukjes moeten aanbieden. Het is inderdaad raar dat die mannelijke dierenarts een heel ander advies geeft, maar die heeft gewoon beduidend minder verstand van konijnen. Ja dat zei de vrouwelijke DA ook al.. Dat eten zonder voortanden. Ze zei: Of hij nou moeilijk eet met zulke moeilijke tanden, of dat ie moeilijk eet zonder die tanden..Dus was sowieso al van plan om ze te laten trekken, maar wilde dat na mn vakantie doen. Gelukkig is mn schoonmoeder de groente meteen in kleine stukjes aan gaan bieden, hij kreeg het anders ook niet eens op. En wat die dierenartsen betreft, zij is nog redelijk jong, en heeft dus misschien al meer up-to-date dingen geleerd tijdens dr opleiding ( zo denk ik tenminste )En hij is al een stuk ouder en blijft blijkbaar niet up-to-date..
Chani Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 lol ik typte net te langzaam, en kiwi was sneller
o0kirs0o Geplaatst: 17 juli 2009 Auteur Geplaatst: 17 juli 2009 luister maar naar die vrouw hoor! Knippen van de tanden kan ervoor zorgen dat ze afbreken, splinteren en weet ik veel wat voor rottigheid nog meer en is niet echt aan te raden. bij het zelf knippen loop je bovendien ook altijd weer het risico dat je in de wang of de tong knipt. het is wel te doen, maar geniet absoluut niet de voorkeur. boren of slijpen is veiliger, je nijn rukt niet de tanden uit zijn mond als ie zijn kopje wegtrekt ofzo en van splijten of splinteren is ook geen sprake. de tanden laten verwijderen is 1 keer een ingreep (let wel op dat je een DA hebt die dat vaker gedaan heeft enzo), maar dan ben je wle van het gedoe af, dus niet om de week stress en risico. en een nijn kan ook prima leven zonder voortanden en je hoeft het voer niet eens drastisch aan te passen. hooi, SS/biks en de meeste groentensoorten kun je gewoon blijven geven. ja heb voor mezelf al besloten mocht ik weer naar de DA gaan dat ik eerst bel en duidelijk zeg dat ik door haar geholpen wil worden.
Chani Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 ja dat zou best mee kunnen spelen hoor, die leeftijd. los daarvan is de ene DA gewoon veel beter op de hoogte dan de ander. net als bij gewone artsen moet je je regelmatig bijscholen, want er verandert vaak het een en ander en als je dat als arts niet zelf doet, is er niemand die je gaat dwingen hoor.
roosjerobijn Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 Even hoor, die tanden met die wortels eraan zijn die teruggeplaatst?
Petradhd Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 Als je kijkt hoe de tanden van een konijn in de kaak geplaatst zijn (gebogen en heel diep) en als je bedenkt dat zelfs een dierenarts bij het verwijderen van de tanden heel erg zijn best moet doen om ze heel en inclusief wortel te verwijderen dan kun je er wel vanuit gaan dat een konijn zelf nooit zijn boventanden met de hele wortel eruit kan trekken als hij vast komt te zitten. Je kunt er dus zeker van zijn dat er nog stukken wortel in de bovenkaak zijn achtergebleven. Ik denk dat je het beste naar de da kunt gaan (die vrouwelijke natuurlijk) om een rƶntgenfoto te laten maken. Daarna kan een behandelplan worden opgesteld naar aanleiding van die foto. Waarschijnlijk komt het er dan op neer dat alle zes de voortanden eruit moeten.Zeg trouwens ook even tegen die vrouwelijke da wat haar collega heeft gedaan en geadviseerd, dan kan zij hem wellicht nog wat bijscholen
roosjerobijn Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 Gats de rillingen lopen me over de rug!Heel veel sterkte toegewenst!!!
o0kirs0o Geplaatst: 17 juli 2009 Auteur Geplaatst: 17 juli 2009 Zeg trouwens ook even tegen die vrouwelijke da wat haar collega heeft gedaan en geadviseerd, dan kan zij hem wellicht nog wat bijscholen Pff nou dat ga ik zeker doen.. Denk idd dat ik vandaag nog even een belletje geef.
o0kirs0o Geplaatst: 24 juli 2009 Auteur Geplaatst: 24 juli 2009 Nou kom net bij de dierenarts vandaan. Zijn boventanden waren inderdaad met wortel en al eruit. Heb besloten de ondertanden te laten trekken. Zij was het hier mee eens, maar de kliniek waar zij werkt doet het trekken zelf niet. Dus heeft ze me gezegd te bellen voor een afspraak naar Wilhelminapark in Utrecht, en dan te vragen naar Evert-Jan.. Verstandige da.. :mdr: Dus dat ga ik maar even doen..
o0kirs0o Geplaatst: 24 juli 2009 Auteur Geplaatst: 24 juli 2009 Zo meteen even gebeld.. Heb nu voor 28 augustus een afspraak staan daar. Het wordt uitgevoerd door Evert-Jan zelf.Schrok alleen een beetje van de kosten. Wist niet dat het zo'n 150 euro ging kosten..Nog even gaan bedenken hoe ik dat aan mijn vriend ga uitleggen
YvonneH Geplaatst: 24 juli 2009 Geplaatst: 24 juli 2009 Je bent iig op de juiste plek in Utrecht Succes met het vertellen aan je vriend, zorg je dat hij zit als je het verteld? :he:
o0kirs0o Geplaatst: 24 juli 2009 Auteur Geplaatst: 24 juli 2009 Je bent iig op de juiste plek in Utrecht Ja was ook verrast toen ze vertelde dat ze daar zelf 8 jaar heeft gewerkt en daar soms nog wel eens helpt bij een operatie! Vandaar dat ik zo tevreden over haar was. (Had vanmorgen ook stiekem eerst gebeld wie het inloopspreekuur zou doen :whistle2:)
Debbie Geplaatst: 24 juli 2009 Geplaatst: 24 juli 2009 Evert-jan is super konijn kundig, dus dat komt helemaal goed.Iedere operatie met mijn konijnen laat ik ook door hem uitvoeren.
Mrr. Geplaatst: 24 juli 2009 Geplaatst: 24 juli 2009 Jeetje wat een verhaal zeg...Hoe is het nu met je konijn?
o0kirs0o Geplaatst: 24 juli 2009 Auteur Geplaatst: 24 juli 2009 Jeetje wat een verhaal zeg...Hoe is het nu met je konijn? Ooh het gaat prima hoor!Toen ik thuis kwam van vakantie was er al niks aan hem te merken. Even vrolijk als altijd!
Aanbevolen berichten