ornithos Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 (aangepast) Beste medeforumleden, ik ben een tijd terug naar de dierenarts geweest en heb daar ook een aantal keutels van mijn konijn laten zien. Deze keutels waren af en toe als een ketting aan elkaar verbonden en soms waren ze erg klein of erg groot (wormen?). Nu, een tijd later zijn de kettingen (bijna) gestopt, alleen er zijn soms nog wel zachtere keutels. Vandaag kwam ik erg veel erg zachte keutels tegen, misschien dat dit erger is dan normaal omdat ik mijn konijn sinds gisteren langzaam laat wennen aan een ander soort groenvoer. verder, mijn konijn krijgt iedere dag wortel, 40 gram biks (mijn konijn weegt 1.7 kg), en onbeperkt hooi, stro en water hieronder nog 2 foto's, wat denken jullie ervan? 15 juli 2009 aangepast door ornithos
Kiwi Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Zeker die bovenste foto lijken blindedarmkeutels. Dit zijn keutels die je konijn meestal direct uit de anus opeet, omdat ze belangrijke voedingsstoffen bevatten. Het is dus van het grootste belang dat ze die opeten! Als je konijn dat niet doet krijgt hij of zij waarschijnlijk teveel biks.Weet je hoeveel je konijn weegt, en hoeveel biks je 'm per dag geeft?Die keutels die als een ketting aan elkaar verbonden waren komen omdat er dan teveel haar in de maag zit. Dit kun je voorkomen door je konijn regelmatig van z'n losse haren te ontdoen (aaien, borstelen) en eventueel kun je preventief wat Prozyme over z'n groenvoer strooien. Dit lost de ontlasting rond de haren een beetje op, waardoor ze makkelijker naar buiten komen.
ornithos Geplaatst: 15 juli 2009 Auteur Geplaatst: 15 juli 2009 (aangepast) Al heel erg bedankt voor de reactie!wat betreft de blindedarmkeutels, dit dacht niet helemaal, kwa voer wat ik geef zou het toch niet mogen? 15 juli 2009 aangepast door ornithos
Kiwi Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Wat bedoel je? Als je 'm teveel biks geeft heeft hij misschien geen trek meer in die keutels, vandaar dat ik vroeg hoeveel hij weegt en wat hij te eten krijgt.
Kiwi Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Als je denkt dat je niet teveel geeft moet je misschien toch maar proberen 'm een klein beetje minder te geven (wel natuurlijk nog steeds onbeperkt hooi en veel groenvoer), misschien eet hij ze dan wel op. Het is een beetje uitproberen denk ik wat voor jouw konijn de beste hoeveelheid is.
ornithos Geplaatst: 15 juli 2009 Auteur Geplaatst: 15 juli 2009 maar: verder, mijn konijn krijgt iedere dag wortel, 40 gram biks (mijn konijn weegt 1.7 kg), en onbeperkt hooi, stro en wateris dit niet goed?
suzanne24 Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Lees net je topic. En het geven van wortel elke dag is niet verstandig, in wortel zitten heel veel suikers.Ik zou ook minderen met biks en opbouwend verschillende soorten groenten geven zoals witlof, bleekselderij, andijvie.En dan kijken hoe de keutels er dan uit zien. maar: verder, mijn konijn krijgt iedere dag wortel, 40 gram biks (mijn konijn weegt 1.7 kg), en onbeperkt hooi, stro en water is dit niet goed?
Kiwi Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 Wortel is niet zo heel goed (bevat veel suiker), beter zou je witlof, andijvie of rucola kunnen geven. Maar verder klinkt het goed. Alleen is het belangrijker dat hij zijn blindedarmkeutels opeet dan dat hij genoeg biks krijgt. Als hij die keutels namelijk niet op eet komt hij op den duur voedingsstoffen tekort. Konijnen kunnen namelijk niet alle voedingsstoffen in 1 keer uit hun voedsel halen. Ze 'herkauwen' het dus als het ware door die speciale keutels nog een keer op te eten.
ornithos Geplaatst: 15 juli 2009 Auteur Geplaatst: 15 juli 2009 Bedankt!, dus dan ga ik over naar 30 gram biks per dag, en dan ga ik de witlof wat ik nu geef opbouwen en de wortel verminderen. Van die suikers had ik gehoord ja, maar niet dat (erg) slecht was. Kan ik om het uur 2 of 4 postzegels geven om het snel te vermeerdere of is dit te snel? verdere reacties altijd welkom!
Britt Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 zoals Kiwi al zij de eerste foto lijkt blindedarmkeutels en de 2de foto lijkt mij Kettingkeutels, dat had die van mij ook, maar ik ga nog wel Prozyme bestellen en nu krijgen ze Ananas kleine stukjes, ze zeggen dat dat helpen, dus ga ik 't proberen !
Kiwi Geplaatst: 15 juli 2009 Geplaatst: 15 juli 2009 nu krijgen ze Ananas kleine stukjes, ze zeggen dat dat helpen, dus ga ik 't proberen !Het was toch al over?
Snowy&Witje Geplaatst: 16 juli 2009 Geplaatst: 16 juli 2009 Wortel is niet goed voor een konijn beter kun je die als extraatje 1 Ć 2 x per week geven. Niet elke dag. Een konijn moet per dag 20-25 gram biks per 1 kilo lichaamsgewicht, Als je biks van SS gebruikt 10-15 gram biks per 1 kilo lichaamsgewicht per dag. Als je je daaraan gaat houden eet je konijn zijn blindedarmkeutels voortaan wel Zoals Kiwi al zij moet je je konijn vaak borstelen zodat er geen haren meer in het maagje van je konijntje terecht komt en dan ontstaan er geen kettingkeutels Je konijn weegt 1.7 kg als hij normale biks krijgt mag hij: ONGEVEER 40 Gram.Gebruik je SS dan: ONGEVEER 22.5 Je zei in een bericht dat je 30 gram gaat geven. Dat zou ik eigenlijk niet doen, want misschien wordt je konijn dan wel weer te dun?!
ornithos Geplaatst: 17 juli 2009 Auteur Geplaatst: 17 juli 2009 Hoe denken anderen hierover dan?minder voer proberen?
Kiwi Geplaatst: 17 juli 2009 Geplaatst: 17 juli 2009 Heb je nog steeds last van blindedarmkeutels? Dan zou ik inderdaad wat minder biks geven. Als je konijn honger heeft eet hij wel hooi. Het is belangrijk dat die blindedarmkeutels in ieder geval opgegeten worden.
ornithos Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Geplaatst: 18 juli 2009 Gisteren avond heb waren er zachtere keutels, maar naar mijn iedee niet zo zacht dat het blindedarm keutels waren. Ik ga zo weer eens kijken.
ornithos Geplaatst: 19 juli 2009 Auteur Geplaatst: 19 juli 2009 (aangepast) Beste medeforumleden, Er zijn nog steeds zachte keutels (maar niet zo lichtbruin als op de bovenste foto), ik ben even gestopt met het laten wennen aan witlof. Ik geef nu +-30gram hopefarms supertrio, klein stukje wortel. Maar ik weet niet wat ik moet doen? Hebben jullie een iedee 19 juli 2009 aangepast door ornithos
Britt Geplaatst: 19 juli 2009 Geplaatst: 19 juli 2009 wortel hoeft niet persee, ik weet niet, probeer eens minder dan 30 gram ( doe eens 25 gram + hooi ) en dan kijken of je ze nog vind, heeft je konijn een vieskontje ?
Kiwi Geplaatst: 19 juli 2009 Geplaatst: 19 juli 2009 Ik zou eerder stoppen met wortel dan met witlof. Wortel bevat veel te veel suiker, waardoor de kans op zachte poep groter is dan bij witlof. Als het nog steeds niet beter wordt zou ik het even bij alleen hooi en biks laten, dan weet je zeker dat je konijn niks binnenkrijgt waar hij slecht op zou kunnen reageren.
Chani Geplaatst: 19 juli 2009 Geplaatst: 19 juli 2009 ik zou gewoon eventjes afwachten, zolang de keutels niet nog zachter worden, kun je best even tot morgen wachten. het kan zeker door de witlof komen, omdat dat nieuw is en dan zou ik even wachten met opbouwen daarvan en over een paar dagen misschien beginnen met een nog kleiner stukje dan nu. als je de wortel weglaat heb je best kans dat ze de BD-keutels gewoon wel op eet hoor, zelfs als je 40 grams HF geeft. Terug naar 30 gram zou ik nog niet doen, en daar mee wachten tot je de witlof opgebouwd hebt. geef je nou straks veel groenvoer, en vind je nog steeds BDK, dan kun je wl teruggaan naar 30 gram. Maar das wat IK zou doen, uiteindelijk moet je zelf kiezen wat je wilt.
ornithos Geplaatst: 19 juli 2009 Auteur Geplaatst: 19 juli 2009 (aangepast) Alvast bedankt allen, Ik ga nu alleen biks35gram en nog eens hooi( vanmiddag ook)geven. Morgen post Ik nog even een foto 19 juli 2009 aangepast door ornithos
ornithos Geplaatst: 20 juli 2009 Auteur Geplaatst: 20 juli 2009 De keutels zijn al een stuk harder, als je ze indrukt "scheuren ze open" i.p.v. dat je ze indeukt.Hier nog 2 foto's,Bij de keutels was wat urine, dit schitterd een beetje op de foto's (hier en daar vond ik los in het hok nog wel zachtere keutels, welke ook vrij groot waren). Wat vinden jullie ervan?
Aanbevolen berichten