Roos1995 Geplaatst: 14 juli 2009 Geplaatst: 14 juli 2009 Hallo,Ik zag net dat mijn konijn 1 keutel had wat aan het elkaar zat en een beetje aan elkaar plakte. Het komt omdat hij nu meer gras eet (omdat hij eerst een hok had waar geen onderren en ren aanvast zat) en hij dus nu veel meer gras eet. Nu heb ik gelezen dat je het beste hooithee kunt geven, klopt het dat het zo moet? (van internet gekopiërd): Doe een flinke pluk hooi in een emmer, en giet daar kokend water over. Laat dat een paar uur staan, en vul de waterfles daar mee. Laat je konijn alleen hooi eten en hooithee drinken. Na een paar uur verse hooithee maken. De klachten moeten de volgende dag over zijn. Dit is alleen een goede behandeling wanneer bijna zeker is dat de kwaal door groenvoer veroorzaakt wordt. Ik heb hem nu ook alleen hooi gegeven & water, en dadelijk dus een flesje met hooithee.
_Danielle Geplaatst: 14 juli 2009 Geplaatst: 14 juli 2009 Nee, hooithee doet niets, het is alleen om konijntjes weer aan het drinken te krijgen (als ik het goed heb). Bedoelde je echt een plakaat met vieze keutels of blindedarmkeutels (trosje kleine, zachte keuteltjes)?
Roos1995 Geplaatst: 14 juli 2009 Auteur Geplaatst: 14 juli 2009 Nee, hooithee doet niets, het is alleen om konijntjes weer aan het drinken te krijgen (als ik het goed heb). Bedoelde je echt een plakaat met vieze keutels of blindedarmkeutels (trosje kleine, zachte keuteltjes)? Hmm..Het zijn gewone keutels, maar dan zacht & het blijft aan elkaar plakken. Maar ik heb net gekeken, hij keutels dan weer normaal, en dan weer een keutel wat een beetje aan elkaar plakt. Niet echt dat het maar door blijft gaan ofzo.
Roos1995 Geplaatst: 14 juli 2009 Auteur Geplaatst: 14 juli 2009 Ik heb dit eventjes gekopiërd van BB, om het tegen te gaan kun je het wel geven DiareeHet is normaal als het konijn plakkerige keutels heeft, die aan elkaar vastzitten. Dit is de nachtontlasting, als het goed is eet het konijn dit op. Als het konijn overdag gewoon normale keutels heeft is er niets aan de hand. Als het konijn voortdurend kleine zachte keutels produceert is het diaree. Dit kan komen door een wisseling van voer, of een te veel aan (groen) voer. Een konijn mag maximaal 25 gram voer (biks) per kilo lichaamsgewicht. Het konijn moet altijd beschikken over hooi en vers drinkwater. Om de diaree tegen te gaan kan er ook hooithee gemaakt worden, hoe dit moet kun je hierboven vinden. Meer informatie over hoe de spijsvertering van een konijn werkt kun je in dit artikel lezen.
nonneponnn Geplaatst: 14 juli 2009 Geplaatst: 14 juli 2009 de keutels die ze op eten zijn blinde darm keutels,daar zitten voedingstoffen in die het konijn nodig heeft,misschien geef je hem teveel eten?
Roos1995 Geplaatst: 14 juli 2009 Auteur Geplaatst: 14 juli 2009 Bix krijgt hij echt niet teveel. Af en toe wat lekkers, bijvoorbeeld een wortel. (Of van die gedoogde wortels van zooplus) Maar ik denk dat het door gras komt.. hij eet daar best wel veel van. Hij eet & drinkt nu verder goed.. en tot nu toe 2 plakkerige keutels gezien, en verder nog wel mooie keutels
nonneponnn Geplaatst: 14 juli 2009 Geplaatst: 14 juli 2009 hoe weet je dat hij niet teveel krijgt dan?
Roos1995 Geplaatst: 14 juli 2009 Auteur Geplaatst: 14 juli 2009 hoe weet je dat hij niet teveel krijgt dan? Ja.. da's een goeie vraag. Maar ik weet zeker dat het door het voer inderdaad komt.. denk het groenvoer, niet de biks dus.
Roos1995 Geplaatst: 14 juli 2009 Auteur Geplaatst: 14 juli 2009 Maar ik wil natuurlijk dat hij nu gewoon mooie keutels heeft, moet ik dus gaan afbouwen met het groenvoer, en hem nu eventjes een dag op hooi&water zetten??
Kiwi Geplaatst: 14 juli 2009 Geplaatst: 14 juli 2009 In principe kunnen konijnen bijna onbeperkt groenvoer eten. Als ze hun blindedarmkeutels niet opeten komt dat 9 van de 10 keer omdat ze teveel biks krijgen. Weet je hoeveel je konijn weegt, en weet je hoeveel gram biks je hem normaal per dag geeft?
Roos1995 Geplaatst: 14 juli 2009 Auteur Geplaatst: 14 juli 2009 Poeh, ik zou het echt niet weten. Ik denk heel eerlijk gezegt dat ik hem teveel groenvoer geef. Gras, en wortel enzo. Als ik dacht minder. Want hij heeft 2 hooiballen voor met hooi.. dus dat zit wel goed. Misschien heeft hij iets gegeten wat hem teveel werd ofzo??
Roos1995 Geplaatst: 14 juli 2009 Auteur Geplaatst: 14 juli 2009 Hij heeft trouwens nu hooithee. Wat vind hij dat lekker zeg
Kiwi Geplaatst: 14 juli 2009 Geplaatst: 14 juli 2009 Teveel wortel is niet goed, dat bevat veel suiker en zou inderdaad laxerend kunnen werken. Gras zou op zich geen kwaad moeten kunnen als hij daar aan gewend is.
Roos1995 Geplaatst: 14 juli 2009 Auteur Geplaatst: 14 juli 2009 Oke, maar ik heb dus nu hooithee erin, hij eet gelukkig veel hooi, dus het gaat weer helemaal goed. Maar kan ik de hooithee gewoon tot morgen laten zitten?? jawel toch? (hij heeft trouwens ook gewoon een flesje met water)
Aanbevolen berichten