Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

beste allemaal,

binnenkort zal ik eens de tijd nemen om ergens een voorstelhoekje te vinden maar ik hoop dat ik eerst mijn vraag mag stellen voor nu?

Een paar maanden terug hebben wij ergens een konijntje opgehaald dat een open buikwondje bleek te hebben. (zeer lastig te ontdekken aangezien het een zeer langharig konijn is en zeker niet verwaarloosd ofzo)

De andere dag lag het konijntje bij de da onder het mes en na de nodige medicatie ging het allemaal weer prima.

We hebben het konijntje steeds goed in de gaten gehouden en ook met onze andere konijnen klikte het prima en alles leek goed te gaan....

De nijnen eten biks, hooi en soms wat vers gras in onze tuin ( en soms wat bloemkoolbladeren dat soort dingen).

Vandaag bij het nagels knippen echter ontdekten wij dat het langharige konijntje weer een klein scheurtje in haar buikje heeft :|

Heeft iemand enig idee wat we het beste kunnen doen en hoe zoiets nou te voorkomen zou kunnen zijn?

Vriendelijke groet,

San

Geplaatst:

Meteen weer mee naar de dierenarts !

Met dit weer heb je veel vliegen en de groene vlieg legt graag eitjes in vlees (de bekende maden in de zwarte kliko)

Je konijn loopt dus gewoon risico..

Buiten dat..het is gewoon belangrijk om te weten wat er gaande is...

Is het een overweging om dit konijn een poosje binnen te laten wonen ?

In ieder geval tot de wond echt helemaal, maar dan ook compleet genezen s ...

Geplaatst:

dank je voor je reactie!

Nou het nijntje woonde altijd al binnen en we hebben haar niet eerder naar buiten laten gaan dan dat we zeker wisten dat het genezen was.

Maar nu begint het dus weer van voren af aan :(

Dus of ze nou binnen of buiten is: het gebeurt en dat is waar ik mee zit natuurlijk.

Maandag ook even de da bellen idd, maar het moet ook opgelost worden.

Dus ik hoop ook dat iemand dit probleem herkent en weet wat er aan gedaan kan worden ;)

Groetjes,

San

Geplaatst:

Het is jammer dat je niet weet waardoor dit wondje steeds onstaat. Komt het van binnenuit of ontstaat het eerst op de huid?

Ik ben geen DA, maar hebben ze weefsel van dat wondje opgestuurd naar het lab? Was het ontstoken? Heb je er toen antibiotica voor gehad?

Geplaatst:

Het konijn was dus helemaal genezen, zit al binnen...OkƩ

Dan is het inderdaad belangrijk om de oorzaak te weten te komen..

Het is jammer dat je niet weet waardoor dit wondje steeds onstaat. Komt het van binnenuit of ontstaat het eerst op de huid?

Ik ben geen DA, maar hebben ze weefsel van dat wondje opgestuurd naar het lab? Was het ontstoken? Heb je er toen antibiotica voor gehad?

Geplaatst:

bedankt voor de reacties :)

Uhm ja ze (vrouwtje) zat alleen binnen omdat de vorige eigenaren 1 konijntje hadden maar. Het koppelen hier ging super en daar ontstond geen strijd uit.

De vorige keer zei de da dat ze een geweekte huid had. Kennelijk blijft alles aan haar buikje plakken wat maar enigzins vocht heet of is?

Het is dus niet zo dat er bloed bij zit bijv. maar dat het langzaam open scheurt.

Afgezien van de enorme kosten die dat met zich meebrengt en het toedienen van medicatie etc. is het natuurlijk niet goed voor het konijntje om bijv. om de 2 mnd onder narcose te gaan.

En dit is nou precies het dilemma dus.............hoe voorkom je dat een konijntje zoveel vocht vasthoud onder de buik? En hoe komt dat?

Geplaatst:

is je dierenarts konijnkundig? Ik vind het namelijk een hele vreemde uitleg.. hoe kan een buikje nou openscheurem door vocht?.. volgens mij moet een konijn er prima tegen kunnen om soms nat te worden en hoord er niet zoiets te gebeuren... is er niet iets heel anders aan de hand?.. misschien eens kijken bij de konijnkundige dierenartsen? voor een second opinion?.. er is hier op het forum wel een lijst te vinden....

Geplaatst:

Nou ja, de uitleg op zich vind ik wel logisch klinken, ga maar eens een uur in bad zitten, dan wordt je vel ook heel week en kwetsbaar. Maar dan zou je nijn dus een soort van auto-immuun ziekte hebben? Of is het een parasiet die op haar huidje leeft waardoor ze zo'n kwetsbare huid heeft? Er moet toch een reden voor zijn, en die moet toch te behandelen zijn...

(denk, denk, denk...lastig hoor!)

Geplaatst:

Uitleg klinkt idd opzich we lplausible maar dat houd wel in dat er meer aan de hand is met dat nijntje wat de rest heeft het niet. Het is dan ook van belang om erachter proberen te komen wat het is. Misschien dat je daarvoor echt konijnkundige da's kunt benaderen. Je zou het eens voor kunnen liggen in Utrecht die zijn autoriteit op het gebied van konijnengeneeskunde in nederland en heb ook telefonische spreekuren

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .