Snowy&Witje Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Geplaatst: 18 juli 2009 Nee, hier in Tunesiƫ koop je niks in zakken, hier ga je naar een man toe die heeft allemaal kruiden en alles in super grote zakken en dan zeg je gewoon mag ik biks bijv. 3 kilo en dan krijg je dat in een simpel''plastic tasje.''Dus daar kan ik niet aan komen.. Mijn konijnen lijken het wel heel erg lekker te vinden. en ze krijgen onegveer al 3 weken 25 gram per konijn. en als ik op dak kom lijken ze net of zijn ze uit gehongerd, net of ik ze nooit eten geef O.o als ik het gaas omhoog til gaan ze helemaal met hun mondje naar mijn hand waar de biks in zit en eten ze al voordat ik het in hun hok leg..En oja, mag ik ook biks gewoon op de grond leggen, bodembedekking of is dit niet goed? moet ik het in een bakje doen? of maakt dat niet echt uit?Hoeveel biks zal ik dan meer geven?En waar zitten nog meer veel vezels in, dat ik ze dat dan kan geven in plaats van hooi zeg maar..
Kiwi Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 Nou, die van mij lijken ook altijd uitgehongerd hoor, dus dat zegt niks. Maar je kunt proberen gewoon een klein beetje meer biks te geven. Zolang ze hun blindedarmkeutels maar opeten is dat beter dan niets lijkt me. Ik geef de biks altijd in een bakje, maar ik ken ook konijnen die eerst het bakje leegkiepen en dan van de grond eten. Het is maar net wat je konijn het fijnst vindt denk ik. Al moet je natuurlijk oppassen dat ze er niet overheen gaan plassen.Vezels zitten vooral in gras en hooi, maar ook in andere groenten.
Snowy&Witje Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Geplaatst: 18 juli 2009 Tijdens het eten gaan mijn konijnen niet even plassen.. Daar hebben ze geen tijd vooor... xD In welke groenten zitten vezels?
Kiwi Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 In zo ongeveer alle groenten zitten vezels, alleen in de een meer dan de ander. Maar als je ze aan een paar soorten groenten kunt laten wennen zonder dat hun poep nog zachter wordt dan zou dat al heel mooi zijn! En gewoon ietsje meer biks erbij geven, dat lijkt me niet eens zo'n slecht idee.Maar hoe zwaar zijn je konijnen nu ongeveer dan? Dat je ze maar 25 gram geeft? Het is 25 gram per kilo he, dat weet je toch?
Snowy&Witje Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Geplaatst: 18 juli 2009 Natuurlijk weet ik dat mijn konijnen wegen ongeveer 1 kilo, mijn voedster denkik ietsje minder.Ik kan ze niet wegen onze keukenweegschaal zit vast aan de muur en de konijnen vinden het niet echt fijn om in een doos helemaal naaar beneden te gaan.. en mijn ouders vinden het ook niet echt leuk.Mijn oom zei ong. 1 kilo die heeft er wel verstand van..Want de mensen hier die konijnen fokken doen het om het VLEES! stom hĆØ?met 3 maanden is een rasloos konijn al 1600gram tot wel 2 kilo!!en onze waren toen de helft lichter.. er valt iets op dak ff kijke
Snowy&Witje Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Geplaatst: 18 juli 2009 Was niks.Nu heb ik nog een paar vragen:- In welke groente zitten de meeste vezels? Is dat ook een veilige groente die ze altijd mogen hebben?- Mogen konijnen ook water dat in de koelkast heeft gezeten? zodat het water lekker koel is omdat het warm is. Of mag dat niet?- Dat wc'tje is nu vies, alleen mijn konijnen zijn er nog niet aan gewend. Wat nu?- Verder nog tips om ze snel aan het 'wc'tje te laten wennen? Bedankt hea Kiwi
Kiwi Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 Je kunt beter geen al te koude dingen geven, dan kunnen ze last van hun maag krijgen. Geen water uit de koelkast dus.Als het wc'tje vies is (Dan hebben ze het al gebruikt blijkbaar? Jeej!) kun je het gewoon leeggooien en opnieuw vullen met bodembedekker. Eventueel weer een paar keutels erin leggen. De rest zal nog wel genoeg naar wc ruiken. Ik maak die bak vaak schoon met schoonmaakazijn of citronella of zo als ik hem verschoon zodat hij weer fris ruikt, maar dat kun je dus beter even niet doen zolang ze nog niet helemaal zindelijk zijn.In gras zitten de meeste vezels, en dat mogen ze gewoon onbeperkt eten. Verder lijkt het me belangrijker om nu eerst veilige groentes te geven, voor hun poep weer zachter wordt.
Snowy&Witje Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Geplaatst: 18 juli 2009 Nee hun bakje is vies omdat er veel keutels inliggen, zaagsel dat nat is geweest en nu weer opgedroogd, het was nat met pis en nu is het vol door al dat zaagsel
Snowy&Witje Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Geplaatst: 18 juli 2009 In sinaasappels zitten toch veel vezels? Ik geef vanavond: peterselie, ik begin met een stukje dat kleiner is dan mijn duim. de volgende dag het dubbele als de poep niet erger is geworden. tot hoever zal ik gaan, tot ze 1 heel steeltje mogen?
Kiwi Geplaatst: 18 juli 2009 Geplaatst: 18 juli 2009 In sinaasappels zit ook veel suiker, zou ik niet doen.Dat van die peterselie lijkt me prima! Ik ben benieuwd hoe het gaat, denk wel dat ze het erg lekker zullen vinden.
Snowy&Witje Geplaatst: 18 juli 2009 Auteur Geplaatst: 18 juli 2009 Bedankt kiwi, alleen kan ik dan alle keutels uit het wc'tje halen dus alles even omspoelen? of duurt het dan nog langer om te wenne?soms als ze denken dat er gevaar komt gaan ze in dat bakje, denken ze dat ze daar veilig zijn.
Catelootje! Geplaatst: 20 juli 2009 Geplaatst: 20 juli 2009 Misschien dat je de helft-3/4 van de troep uit het bakje schept en het opvult met vers.. is het hun etensbakje waarin ze plassen enz? Nee toch? Mijn konijn eet overigens uit het etensbakje maar soms gooit hij het over de grond door zijn hele hok
Snowy&Witje Geplaatst: 20 juli 2009 Auteur Geplaatst: 20 juli 2009 Nee ze hebben geen bakje waaruit de eten, ze eten liever van de grond En ze hebben dus wel een apart poep bakje. Alleen daar poepen ze nog niet in.Wel zitten ze er vaak in.
Catelootje! Geplaatst: 23 juli 2009 Geplaatst: 23 juli 2009 Haha mijne eet soms ook graag van de grond:P Het enige dat je denk ik kan proberen is het poepbakje vullen met wat van hun plas en poep, net zolang tot ze het snappen:D Mijn konijn weigerde echter daar te plassen en deed het ergens anders Ben trouwens benieuwd hoe je konijnen daar zitten
Aanbevolen berichten