Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben 3 weken terug gestopt met het voeren van groenvoer aan mijn 2 konijnen, omdat ze altijd zachte poep hadden. Het ging al een hèèèèèèeèèèèèèèèèl klein beetje beter alleen nu hebben ze het weer.

Ik geef ze per dag samen 50 gram biks, dus 25gr per konijn.

Water verschoon ik 'sochtends en 'smiddags en 'savonds.

Ze hebben onbeperkt stro en soms hebben ze hooi.

(want hier in Tunesië hebben ze geen hooi. en nu ben ik hooi aan het drogen, dus ze hebben niet altijd hooi, heel af en toe.) ze krijgen ook geen kruiden of planten/takken

Waar zou het van kunnen komen?

Wie kan me helpen te voorkomen?

Alvast bedankt !:mdr:

• Reacties 138
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Dat kan wel, hun hok staat ook in de volle zon, alleen dat maakt niks uit, omdat het hok wit geverfd is is het altijd lekker koel. En zoveel stro geef ik ook niet, ik doe altijd in een hoek 1 grote berg en dat gaan ze later helemaal over hun hele hok versprijden.

Ze drinken wel heel veel ze hebben een flesje van 350 ml ik heb het net om 12 uur nieuw water gegeven en was net alweer op. Oja, de openingen dus waar zeg maar tralies zit voor hun hok, daar kan de zon niet naar binnen ! :)

Geplaatst: (aangepast)

Een hok in de zon is nooit goed...wit of niet..

Kan je eens zoeken naar mogelijkheden dat je konijnen schaduw krijgen ?

Een parasol ??

Helpt het niet, dan heb je de meest simpele 'oplossing' in ieder geval geprobeerd...en schaduw is voor je konijnen sowieso belangrijk.

Minder simpel zal misschien het vinden van een (goede) dierenarts zijn en komen aan medicijnen voor je konijn...

Zijn die er wel in Tunesie ?

Anders zou ik denken aan ontwormen..

aangepast door ZaZa
Geplaatst:

Uuhm, binnenkort gaat mijn vader een soort van dakje op dak bouwen, van platen, daar kunnen ze dan wel onder. Alleen dat kan nog wel 1 week duren. of 1 1/2 week.

Ontwormen, dat is toch alleen als ze wormen ofzo hebben o.o?

Is dat duur? Want mijn vader die wil niet teveel geld uitgeven aan de konijnen, omdat hij dat onzin vindt :( dan zegt hij kun je beter iets leuks voor kopen/doen.

Mijn voedster Snowy heeft wel een slaapjes in haar ogen, op de zelfde plek waar mensen het ook hebben. Is dit erg?

Geplaatst:

Ik heb net van de dierenarts gehoord dat een konijn het al lastig heeft bij een temperatuur van 23 graden dat ze echt wel schaduw en een koel plekje nodig hebben maar of ze daarvan diarree kan krijgen weet ik niet, ik zou toch maar het hok verzetten

Geplaatst:

ik weet het dat ze daarvan last hebben, alleen aan mijn nijnen zie je dat niet echt.

Misschien omdat de ''voorouders'' en zij zelf het gewend zijn in gloeiend hete Tunesië te leven? En nogmaals, hun hok vanbinnen is koel.

Geplaatst:

lijkt het je niet dat het in de schaduw koeler is? En dat je alles wat je kunt doen om het koeler te maken voor je konijnen gewoon moet doen? Ik verkies zelf bij 35 gr ook de schaduw.

Konijnen in een zon van 35 graden is echt te warm..

Je merkt het al aan het water dat ze veel drinken en/of snel verdampt.

Hier in Nederland zoeken we al oplossingen om onze konijnen voldoende schaduw en afkoeling te geven als de temperaturen nog geen 30 graden zijn.

Of konijnen zon 'gewend' kunnen raken, weet ik niet...

Dat je konijnen aan de diarree zijn, heeft een oorzaak.

Die oorzaak wil je zoeken..anders stel je de vraag hier niet..

Één van de oorzaak zou gebrek aan schaduw kunnen zijn..

Of het ook de hoofdoorzaak is, dat zal je dus uit moeten proberen..

Eens per jaar ontwormen is altijd goed..

Dan doe je met Panacur. Dat is een gel in een tube..

Ken je het zoekprogramma hier ? (op de thuispagina van BB staat helemaal onderaan een plaatje met 'zoeken') Daar kan je eens intypen; wormen of anders; panacur

Of je konijn wormen heeft zie je vaak pas als je hen Panacur geeft en de wormen er allemaal uitkomen.

Wormen kan heel goed een oorzaak van diarree zijn. Helemaal omdat je ze ook groenvoer gaf, daar komt het in mee.

Zitten je konijnen altijd in een hok ?

Lopen ze nooit los ofzo ? Zodat ze zelf de schaduw kunnen opzoeken ?

Even iets anders:

Als je binnen 5min na je geschreven bericht nog iets wil wijzigen in dat bericht, kan je klikken op 'wijzigen' (staat onder je bericht)

Daarmee voorkom je dat er allemaal berichtjes met 1 of 2 zinnen van je onder elkaar komen te staan...

aangepast door ZaZa
Geplaatst:

@Zaza: in een zin schrijf je: Helemaal omdat je ook groenvoer gaf, daar komt het in mee.

Voordat ik groenvoer geef was ik het wel. En ik gaf hele kleine beetje, 1 klein dun plakje bijv. daar kan het toch niet in zitten? of bedoel je het anders?

Mijn konijnen zitten altijd in hun hok ja, ik heb ze in 3 maanden 3 of 4 keer los gelaten, omdat ze zo moeilijk te pakken zijn. Dan moet ik achter ze aan rennen en alles en is de band tussen mij en mijn konijnen verbroken & zijn ze ook bang om geaaid te worden enzo, behalve gevoerd.

Mijn konijnenhok staat op dak, dus er is daar amper schaduw..

En ik wou even vragen, want: Soms heeft mijn voedster slaapjes in haar ogen, is dit erg?

Zo, nu heb ik alles even in 1 bericht gedaan :D

Geplaatst:
@Zaza: in een zin schrijf je: Helemaal omdat je ook groenvoer gaf, daar komt het in mee.

Voordat ik groenvoer geef was ik het wel. En ik gaf hele kleine beetje, 1 klein dun plakje bijv. daar kan het toch niet in zitten? of bedoel je het anders?

ZaZa bedoelt het inderdaad anders. Die wormen kunnen met de poep mee naar buiten komen als je ze groenvoer hebben gegeven.

Mijn konijnenhok staat op dak, dus er is daar amper schaduw..

Op het dak is het extra heet, daarom is het ook juist extra belangrijk dat je voor zoveel mogelijk schaduw boven het konijnenhok zorgt. Hoe meer hoe beter!

En ik wou even vragen, want: Soms heeft mijn voedster slaapjes in haar ogen, is dit erg?

Je zou heeeeeeel voorzichtig kunnen proberen die er een beetje uit te wrijven. Niet in het oog zelf wrijven!!!! alleen in de ooghoek. En dan kun je daar het beste een watje met afgekoeld gekookt water voor gebruiken (dat water moet je eerst koken om het bacterievrij te maken). Hier hebben mijn konijnen het ook wel eens, maar dat halen ze dan bij elkaar weg als ze elkaar wassen, dus ik doe er verder niks aan.

Zo, nu heb ik alles even in 1 bericht gedaan :D

We zijn trots op je! :mdr:

Dus als ik mijn konijnen groen voer, dan gaan de wormen eruit en zou het probleem van zachte poep dus opgelost kunnen zijn?

Zo ja, welke groenvoer kan ik het beste geven dan?

En ik laat mijn konijnen nooit los omdat ze zo moeilijk te pakken zijn. Hoe kan ik ze ''aanleren'' om zelf hun hok in te gaan.

Ik heb ze iets van 4x los gelaten, alleen dan als ik ze pak moet ik een uur achter ze aanrennen en als ik ze dan weer in hun hok doe zijn ze doodsbang voor mij en is het de band tussen mij en de konijnen verbroken.

aangepast door Snowy&Witje
Geplaatst:

Kijk eerst maar eens hoe het gaat als ze in de schaduw kunnen staan...

Kan je geen parasol neerzetten bij je konijnen ?

Wil je wat weten over het ontwormen van je konijn ?

Dat kan hier: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/5962-wormen-konijnen.html

Ben je veel met je konijnen bezig of alleen als ze eten krijgen ?

Veel met je konijnen bezig zijn worden ze vaak ook wel wat tammer van...

De hele dag opgesloten in een hokje bij 35 graden is ook niet echt iets om als konijn vrolijk van te worden....ALS ze dan eens naar buiten mogen zijn ze natuurlijk zó blij dat ze zich niet meer zo makkelijk laten vangen ! :party:

Geplaatst:

Nee, alleen Panacur (een geneesmiddel) kan je konijnen echt helemaal ontwormen.

Je kunt ze aanleren om zelf hun hok in te gaan door ze bijvoorbeeld te lokken met wat lekkers. Of ze los laten lopen vlak voordat ze hun eten krijgen, dan komen ze misschien eerder uit zichzelf het hok in. Achter hen aanrennen is inderdaad niet fijn, daar raken ze alleen maar gestresst van (en jij waarschijnlijk ook).

Ik vind het echt zo moeilijk en ons dak is erg groot. Ik denk niet dat ze dat kleine lekkertje in hun hok vinden.. en een plankje oplopen vinden ze niet fijn.

@ZaZa: Ik ben bijna nooit bij mijn konijnen alleen als ik ze voer, het is echt verschrikkelijk heet.

Binnenkort bouwt mijn vader een soort van dakje op dak dan kan ik er wel wat vaker bij zijn :)

En heb ik meer tijd voor ze omdat ik dan niet in de velle zon zit.

Ik ga even naar de winkel om een toiletje voor ze te kopen, tot morgen !:D

Geplaatst:

Vind je het zelf ook niet een beetje zielig dan, dat je je konijnen (die helemaáááál niet goed tegen warmte kunnen) hele dagen, weken, maanden op een plek laat zitten waar je zelf niet eens wilt komen? Hebben jullie geen tuin, of kunnen ze anders niet naar binnen, waar het wat koeler is?

Geplaatst:

Uuhm, je zal het wel heel stom vinden, ik ook hoor, alleen mijn vader zegt dat ze stinken :( en daarom mogen ze niet naar binnen. Ik heb hem al zovaak proberen over te halen, alleen dat lukt echt niet. En we hebben hier geen tuin. Alleen binnenkort komen ze onder een dakje waar dus schaduw is :)

Geplaatst:

Ik neem aan dat jullie thuis wel iets van een parasol of een paraplu hebben? Die kan je dan alvast bij de konijntjes zetten zolang het dakje er nog niet is ;) Zelfs als jij een wit t-shirt aan hebt met 30 graden zit je denk ik liever in de schaduw ipv in de zon, zo is dat hetzelfde met je konijnen en hun witte hokje. Konijnen kunnen zowiezo heel erg slecht tegen echte hitte, ze hebben het liever wat kouder dan te warm.

Je konijnen zullen ook tammer worden en op den duur makkelijker in hun hokje gaan als ze vaker los mogen en jij er wat meer tijd aan besteedt. Dan kan je ze bijvoorbeeld hun eten alleen in het hokje geven zodat ze vanzelf terug gaan. Maar heb je anders niet iets van een rennetje wat je tegen het hok aan kan zetten zodat ze wat meer kunnen bewegen en er aan kunnen wennen zodat ze vervolgens makkelijker weer terug gaan in hun hok als jij dat wil?

We hebben 3 zwarte paraplu's, dus ik denk dat dat niet echt helpt.

Misschien dat ik weet wit lakentje op het dakje kan doen? of niet?

Misschien andere ideeën?

We hebben geen rennetje. Dat is erg jammer. Op ons dak, waar ik ze dan los zou laten, hebben ze heel veel schuilplekken waar wij niet bij kunnen en dat is dus niet echt handig en als ik ze los laat doe ik dat alleen 's avonds.

En als ik ze loslaat en ik leg dan voer in hun hok en ze komen niet, wat moet ik dan doen, dan moet ik ze toch vangen, wat ze helemaal niet leuk vinden..

Als ze echt tam zijn dat ze zelf hun hokje in gaan als ik met eten kom of hun roep of met het zakje waar het voer in zit ga geluid maken (dat doe ik altijd 'sochtends dan maken ze allemaal binkies :) echt leuk dan zijn ze blij dat ze voer krijgen) Als ze dan automatisch in hun hok gaan, zou ik ze elke avond wel een paar uur los kunnen laten..

Allleen als ik elke avond achter hun aan ga rennen als een roofdier en de band tussen mij en mij konijnen verbroken wordt, laaat ik ze liever niet los.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .