Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Lang verhaal, groot probleem en ik kom nergens echt verder.

Ik heb sinds 6 weken een konijn skiddy, toen ik hem bij de dierenwinkel kocht viel me thuis al op dat hij erg mager was. Laatste tijd is hij al wat aangekomen gelukkig.

Dinsdagochtend wilde ik hem voeren en normaal komt hij altijd naar me toe lopen nu bleef hij liggen. (stom maar ik dacht hij heb vast even geen zin)

Van het werk thuis gekomen haalde ik hem uit zijn hok en hij kon amper lopen. Symptonen, houd zijn kopje scheef, verlammings verschijnselen aan één zijde. Me hart breekt als ik naar hem kijk hij wil zo graag maar het lukt hem niet.

Per direct naar de da, die zei na 2X voelen hersenvlies ontsteking. Hij heb een spuit antibiotica gehad en ik moet morgen weer terug komen voor nog één. Ik al 2 dagen aan het google en alle forums lezen.

Ik heb gelezen dat ze snot uit de neus moet komen en uit de oren pus dat heeft hij helemaal niet, hij eet en drinkt ook gewoon goed. Slaapt alleen niet lijkt het wel..Veel gelezen over E.Cuniculi lijkt me meer het geval dan hersenvlies ontsteking maar goed ik ben geen deskundige.

Heeft één van jullie een idee of heeft dit meer gezien. Moet ik gewoon me da vertrouwen? Heeft hij pijn? Ik wordt gek van bezorgdheid om hem.

Alvast bedankt

Geplaatst: (aangepast)

Als ik jou was zou ik naar een andere DA gaan, want twee keer voelen lijkt me niet voldoende, niet voor EC, en niet voor een hersenvliesontsteking. Ik weet natuurlijk niet hoe je een hersenvliesontsteking constateert, maar het zin ín het schedeltje lijkt me, en zou naar mijn idee dus niet te voelen zijn.

Edit: Het kopje scheef houden is een van de tientallen verschijnselen van E cuniculi. Het wordt vaak verward met middenoorontsteking, maar van hersenvliesontsteking waarbij een scheve kop ontstaat heb ik nog nooit gehoord.

aangepast door Lieke175
Geplaatst:

Dierenartsen hebben vaak niet veel verstand van konijnen. Ik weet niet veel van konijnenziektes af, maar als ik dat zo lees van dat scheve kopje dan is de eerste gedachte die bij mij opkomt toch echt E.Cuniculi. Je kunt vragen of je dierenarts daarop zou willen testen, en dan zou ik onmiddellijk beginnen met medicijnen. Hoe eerder hoe beter! (ik kan nu alleen niet op de naam komen, komt wel).

Zwarte Panter kan je hier heel veel meer over vertellen.

Geplaatst:
Dierenartsen hebben vaak niet veel verstand van konijnen. Ik weet niet veel van konijnenziektes af, maar als ik dat zo lees van dat scheve kopje dan is de eerste gedachte die bij mij opkomt toch echt E.Cuniculi. Je kunt vragen of je dierenarts daarop zou willen testen, en dan zou ik onmiddellijk beginnen met medicijnen. Hoe eerder hoe beter! (ik kan nu alleen niet op de naam komen, komt wel).

Zwarte Panter kan je hier heel veel meer over vertellen.

Kiwi bedoelt Panacur. Dat moet zes weken achtereen gegeven worden. Volgens mij behandelt een konijnkundige DA in zo'n geval standaard voor E cuniculi en voor een middenoorontsteking. Maar verder weet ik er ook niet heel veel van. Als je aan Panacur kunt komen zou je eventueel al kunnen beginnen.. Het is niet schadelijk, maar snel behandelen is wel belangrijk bij EC..

Heel veel sterkte hiermee, één van mijn konijnen is helaas overleden aan EC, maar een ander heeft het ook en die is er helemaal bovenop gekomen!

Geplaatst:

Hoezo dat? (Vraag ik uit nieuwschierigheid..) Heeft tijd nodig om te ontwikkelen ofzo? Kans op besmetting nog klein? (Vast wel niet, maar ik kan me niks anders bedenken)

Geplaatst:

Hij is pas 5 maanden oud. Hoewel ik moet zeggen in de 6 weken dat ik hem heb is hij nog geen centimeter gegroeid. Me moeder viel het dinsdag op dat hij nog hetzelfde is als toen ik hem kocht.

Geplaatst:

Het is zaak als de wiedeweerga panacur bij je DA te gaan halen voor het geval het wél EC is, want het kan binnen een paar uur enorm achteruit gaan...Zo is het bij één van mijn nijnen ook gegaan en ik ben hem uiteindelijk kwijt geraakt...Panacur is niet schadelijk dus als het geen EC is, is er ook geen man overboord.

Geplaatst:
Hoezo dat? (Vraag ik uit nieuwschierigheid..) Heeft tijd nodig om te ontwikkelen ofzo? Kans op besmetting nog klein? (Vast wel niet, maar ik kan me niks anders bedenken)

De kans op besmetting is niet klein, aangezien het ook van moeder op kind overgedragen kan worden. En men eigenlijk denkt dat overdracht vaak op deze manier gebeurt.

Maar EC is een parasiet, die zich moet ontwikkelen en dat heeft idd tijd nodig.

Daarom is de kans op EC bij een konijn van 2 of 3 maand echt heel erg klein.

5 maand kan nog... het is vroeg, maar het valt niet uit te sluiten..

Ik zou sowieso morgen naar een konijnkundige dierenarts gaan.

Als hij gedurende 6 weken niets gegroeid is, lijkt me niet dat als het al EC, het enkel EC is...

Laat dus ook sowieso zijn keutels controleren op wormen en andere parasieten.

Daarnaast kan de diagnose hersenvliesontsteking niet zomaar gesteld worden. Ook een middenoorontsteking mag niet worden uitgesloten (kan m.b.v. rontgen).

Hoe eet je konijn, hoe keutelt het, hoe gedraagt het zich verder?

Over dat slapen moet je je niet zo'n zorgen maken, je ziet een konijn niet altijd duidelijk slapen.

Waar woon je ergens?...mss dat iemand je een goede DA in de buurt kan aanraden.

Geplaatst:

ik woon in lisse, bel morgen denk de da in Voorhout.

Moet zeggen het ga nu wat beter met hem, hij zit weer rechtop.

Voor mijn gevoel was de da te snel klaar 2 min stond ik weer buiten.

Het is alleen zo raar hij heeft van alle symptonen maar de helft.

Geplaatst:

Net als mijn bovenstaandster ben ik ook erg benieuwd of je al meer duidelijkheid hebt. Zelf heb ik erg goede ervaringen bij het Wilhelminapark in Utrecht mocht het toch E.C. zijn.

Ik begrijp je machteloosheid als een DA met een diagnose komt waar je zelf niet helemaal achter staat. Je wilt uiteraard het allerbeste voor je beestje en niet naar 2 min. weer buiten willen staan met de nodige vraagtekens!

Heel veel succes en houdt ons op de hoogte!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .