Momo Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Hallo,ons konijntje Sneeuw had een scheef boventandje. De ene groeide over de andere heen. Van de week begon ze moeilijk te doen met eten. Naar ons idee lag dit aan de tandjes en niet aan gas/eetlust e.d. Ze had ook normale keutels en dronk gewoon. Zachte dingen als witlof en peterselie at ze wel, alleen haar brokjes niet. Ze is nooit een grote hooi-eter geweest, maar dat at ze naar ons idee ook minder dan anders.Nou ben ik vandaag met haar naar de dierenarts geweest om de tandjes na te laten kijken. Hij heeft nu het scheve boventandje bij geknipt. Ze eet nu ook weer goed, dus het lijkt alsof ze geen last heeft van een lang en een kort tandje. Nu is mijn vraag of dit ook verder geen kwaad kan. Ze had verder geen haakjes en de tandjes waren goed afgesleten. Het enige wat niet klopte was dat scheve.Graag jullie reactie!
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Het is niet goed dat het geknipt word, dan moet je het telkens knippen en dat is ook veel te veel stress. Ons konijn had dat ook, maar die waren ook veel te lang, die zijn er allemaal uit gegaan, dat is veel beter
zwarte panter Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Eerst en vooral zou ik op zoek gaan naar een konijnkundige dierenarts.Tanden van konijnen mogen namelijk niet geknipt worden, hier kunnen ze oa. van splijten. Ze moeten geslepen worden. Het is mogelijk dat je met een malocclusie van het gebit zit. En dit tandje dus altijd scheef zal blijven groeien en daardoor niet juist zal afslijten. In dat geval is het handig om de snijtanden te laten verwijderen.Aangezien tanden bij het konijn blijven groeien moet je anders om de zoveel weken naar de DA om de tanden te laten slijpen. Maar ik zou het eerst door een konijnkundige DA laten beoordelen.
Momo Geplaatst: 9 juli 2009 Auteur Geplaatst: 9 juli 2009 Kan dat zomaar ineens ontstaan dan? We hebben haar sinds maart dit jaar. We hebben haar uit een asiel gehaald, omdat een van onze konijnen overleden was, en die andere zo alleen bleef. Ze is nu ongeveer 2,5 en heeft er eerder nooit last van gehad, zover wij weten en ze ons konden vertellen bij het asiel. Groeien de tandjes snel weer aan? Zover ik kan zien is het gewoon mooi recht afgeknipt nu, en niet gaan splijten. De dierenarts had het inderdaad over tanden verwijderen, maar zijn advies was om nu even te kijken hoe het zou gaan/zou groeien. Maar het maakt dus niet uit dat ze nu ongelijke tandjes heeft? Alvast bedankt voor jullie reacties!
chantal1987 Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Momo, natuurlijk kan dat zomaar ineens. Bij ons konijn Sammy hebben we uit eindelijk zijn voor tanden laten trekken omdat ik iedere maand naar de dierenarts moest om ze te laten slijpen. Ik zou idd ook naar een konijn kundige dierenarts gaan, volgens mij staat er hier op BunnyBunch een lijst met konijnkundige dierenartsen.
chantal1987 Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Hebbes! :mdr:In dit topic staan konijnkundige dierenartsen:http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.htmlSucces!
Momo Geplaatst: 9 juli 2009 Auteur Geplaatst: 9 juli 2009 Ik zat er net naar te kijken, dacht al dat ik dat ergens een keer had gelezen!:yes:Dank je.Ben blij dat ze weer eet!
Kiwi Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 En om nog even op je vraag terug te komen: ja, dat kan ineens ontstaan. Bijvoorbeeld door een val, of doordat ze hard met haar tanden aan de tralies is blijven hangen tijdens het knagen ofzo. Op de een of andere manier is dat tandje scheef komen te staan, en omdat dat gewoon door blijft groeien groeit hij op den duur scheef (want hij slijt nu niet meer af omdat de stand is veranderd).
Aanbevolen berichten