Hans Geplaatst: 7 juli 2009 Geplaatst: 7 juli 2009 Vanmiddag lag Kootje ineens weer voor pampus in een hoekje.Een paar uur daarvoor was er helemaal niets loos met zijn gedrag, het eten en keutelen. Ik de temperatuur gemeten: rond de 35 graden, dus foute boel (is in januari ook al eens voorgekomen)Toen was het snel weer over. Direct naar de DA, een pijnstiller, een grote spuit met vocht en nog een grote spuit met iets voor maag darmen.Het was net een kameel met al dat vocht onderhuids. Sience recovery meegekregen, maar dat slikt ie niet door.Ik doe de spuit naast de voortanden de bek in en het bekje raakt vol en de boel loopt er gewoon uit.Ik weet hoe ik moet dwangvoeren, maar als ie niet slikt dan houdt het op.Ook het stimuleren van de slokdarm werkt niet. Als ie niet gaat slikken dan ben ik bang dat het einde verhaal zal worden. Het is afwachten..
Sherrifke Geplaatst: 7 juli 2009 Geplaatst: 7 juli 2009 helpt als je een beetje in het bekje doet en voorzichtig over het snuitje wrijft.. dan willen ze nog wel es slikken en met het tongetje het smoeltje schoonlikken... heel veel succes!! ik ken het probleem met dwangvoeren :(
zwarte panter Geplaatst: 7 juli 2009 Geplaatst: 7 juli 2009 Lust hij hooithee? Dit mengen met dwangvoer maakt soms dat ze het lekkerder vinden en dus makkelijker slikken. Het spuitje mag je zeker 1 cm in zijn bekje steken.Soms wil het nog wel eens lukken ze te stimuleren tot slikken door een beetje met het spuitje te bewegen. Geen idee of hij daar nu op reageert, maar je kan ook proberen hem een beetje te pesten met wat lekker groen. Soms nemen ze dan een paar hapjes. Met zo'n ondertemperatuur leg je best een warme kruik bij hem. En vervang je deze best voldoende, een koude kruik kan natuurlijk een tegengesteld effect geven. Probeer hem ook zeker te masseren. Zacht masseren van maag richting anus. Dit is minstens zo effectief als medicatie. Succes!
bunny ranch chanty Geplaatst: 8 juli 2009 Geplaatst: 8 juli 2009 (aangepast) Ik zou niet dwang voeren.....reden door zijn temperatuur kan ie ook geen voedsel verwerken en of opnemen.Vocht en pijnstilling en darm stimulering is veel belangerijker.Geef hem wat groen en hooi kijk of hij langzaam er hand weer gaat eten.En hooi thee in de mond.Een konijn die echt niet kan wil eten geeft het ook duidelijk aan door niet te slikken! ( pijnstilling aan da vragen een spuit werkt maar 12 tot 24 uur) 8 juli 2009 aangepast door bunny ranch chanty
diddy4 Geplaatst: 8 juli 2009 Geplaatst: 8 juli 2009 Ik had het met de antibiotica kuur. Die moest ook met een spuitje in Wuppie haar bek.Ik spoot het er de eerste keer ook in en de eerst paar druppels gingen goed, maar de rest liet ze lekker lopen.Nu spuit ik het achter de voortanden met hele kleine beetjes en dan idd een beetje met het spuitje bewegen. Dan komt dat tongetje en likt ze het op.Veel succes
Hans Geplaatst: 8 juli 2009 Auteur Geplaatst: 8 juli 2009 Hij doet het weer!Vanochtend zat hij weer iets meer normaal, maar slikken wilde aanvankelijk niet.Ik heb de buik gemasseerd, de snuit wat geaaid en de spuit wat rondbewogen in zijn bekje.Toen begon hij toch slikreflexen te vertonen. Eerst erg weinig en elke keer ietsje meer.Half de dag begon hij zichzelf rondom de bek weer schoon te maken (lekkage bij het dwangvoeren). Eerder deed hij dat helemaal niet en liet het zo. Hij wilde absoluut helemaal niets (lekkers) eten of drinken. Daarmee was hij niet om te kopen, daar was hij blijkbaar te ziek voor. Half de middag is hij weer zelf begonnen te eten. Eerst weinig en later steeds wat meer.Zonet heeft hij al in huis rondgelopen. (Vocht en pijnstilling heeft ie gisteren van de DA gehad, die gaf ook dwangvoer mee.) Hoe komt een konijn in no-time aan ondertemperatuur?Ik meet dat dan eerst zelf op en ga naar de DA als het te laag is. Dit is eerder ook al eens voorgekomen, alleen leek het nu veel erger.Ik neem aan dat een bezoek aan de DA noodzakelijk is in zo'n geval? Allen dank voor de betrokkenheid en de adviezen!
zwarte panter Geplaatst: 8 juli 2009 Geplaatst: 8 juli 2009 Fijn dat het terug beter gaat met Ko. Met zo'n ondertemperatuur is een DA bezoek inderdaad noodzakelijk. Aangezien ze dan nood hebben aan een (verwarmd) infuus. Ondertemperatuur kan bij een konijn idd erg snel gaan. Vaak zijn stil ligende darmen de oorzaak. Als hij dit vaker krijgt, zal je het toch in de gaten moeten houden. Met zo'n ondertemperatuur mag je ook zoals Cindy zegt niet dwangvoeren.Maar na een verwarmd infuus is hun temperatuur meestal genoeg gestegen zodat je wel met dwangvoeren kan beginnen.
Hans Geplaatst: 9 juli 2009 Auteur Geplaatst: 9 juli 2009 De DA gaf zelf science recovery mee om te dwangvoeren, blijkbaar moet je zoiets toch proberen om de darmen weer op gang te krijgen. Toch merkwaardig dat de darmen ineens staken, kort daarvoor was er helemaal niets aan de hand. We voeren half standaard biks en half SS. Daarnaast eet hij iets hooi (daar is het geen liefhebber van) en groenvoer.Hooi eet hij pas als hij meer trek krijgt, daarom voeren we 2x daags 20 gram en daartussen moet hij dan wel aan het hooi gaan. De keutels zijn nu nog wel wat kleiner dan normaal. Wat ik daaraan moet doen weet ik niet.
biancka Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Mijn DA gaf ook aan om Olvarit wortelhapje in huis te hebben voor dit soort situaties. Toen ik thuiskwam met Bolt heb ik niet het dwangvoer geprobeerd maar een lepeltje met wortelhapje en dat ging er gelijk gretig in (hij likte het zelf van het lepeltje af).Ik probeer het dus eerst met een lepel voordat ik met dwangvoer begin. Minder stress voor nijn en ook minder stress voor mij Kootje heeft niks nieuws gegeten (of dat iemand anders dat misschien gegeven heeft) ?? Ik weet dat het bij mij verse wilgetakken waren en die krijgen ze nu dus ook niet meer (verder krijgen ze genoeg dus ze zullen het vast niet missen).
zwarte panter Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 Dat de keutels kleiner zijn dan normaal, kan komen omdat hij een tijdje minder heeft gegeten. Hou ze gewoon goed in de gaten. Normaal zouden ze er binnen een paar dagen terug goed moeten uitzien.
Hans Geplaatst: 9 juli 2009 Auteur Geplaatst: 9 juli 2009 Olvarit neemt ie als hij gezond is al niet van een lepeltje...Toen hij ziek was wilde hij zeker helemaal niets, dat heb ik geprobeerd met dingen waar hij normaal gek op is. Alles was onveranderd en normaal voordat hij ziek werd. De keutels hou ik in de gaten.Het gaat nu weer goed, alleen hard rondracen doet hij nog niet. Maar hij is pas sinds gisterenmiddag opgeknapt. Hij verhaart ook altijd wel een beetje, soms iets meer, soms iets minder.Ik heb nu prozyme besteld, wellicht houdt dat de darmen aan de gang.In januarie had hij ook onderkoeling en stilliggende darmen en nu weer.
bunny ranch chanty Geplaatst: 9 juli 2009 Geplaatst: 9 juli 2009 prozyme is voor darmflora, niet om de darmen op gang te houden.....dat doet primperite en siseral van de da....
Hans Geplaatst: 9 juli 2009 Auteur Geplaatst: 9 juli 2009 Oke, het zou helpen bij haarproblemen om de boel aan de gang te houden.Voordat hij ziek werd heb ik wat kettingkeutels gezien. Niet veel maar toch. Als ik dat weer zie dan heb ik prozyme bij de hand. Of zie ik het helemaal verkeerd?(ik heb dat advies meerdere malen op dit forum voorbij zien komen)
YvonneH Geplaatst: 10 juli 2009 Geplaatst: 10 juli 2009 Prozyme is idd goed om te geven als ze verharen. Het helpt om de voedselmassa om de haren heen af te breken zodat het er makkelijker uit kan. Wat dat betreft zie je het goed hoor maar wat Cindy denk ik bedoeld is dat het geen darmstimulerend middel is zoals bijv. Primperid (of primperit?) of Ciseral.
Aanbevolen berichten