Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Gisterenmiddag ben ik met Henkie met spoed naar de DA gegaan. Gistermorgen had hij nog wel gegeten maar toen wij terug kwamen van boodschappen doen (ongeveer 3 uur weg) zag ik dat hij helemaal geen groentes op had (terwijl hij dat altijd als eerste op eet). Hij heeft daarna helemaal niks meer gegeten en stil in een hoekje gezeten. Dus bij mij gingen de alarmbellen meteen af en heb de DA gebeld. Die beval mij meteen te komen. Nou, de dierenarts had wormeneitjes in zijn ontlasting gevonden. Oke, ik schrok me wild natuurlijk. Nu heb ik 2 medicijnen meegekregen om in te spuiten. Vanmorgen moesten we daar mee beginnen, 3 keer per dag. Na een gebroken nacht (maak me zo'n zorgen om mijn vriendje) gingen we naar buiten. We hebben de spuitjes erin gekregen en hij heeft wat binnengekregen maar er zit ook best wat om zijn mondje heen wat er langs gesijpeld is. Kan dit kwaad? Verdorie, gisteren bij de da ging het zo goed. Maar toen zag ik ook dat hij aardig wat rond zijn mondje (met name onder zijn mondje) had zitten. Hij likt het wel op, maar niet alles denk ik dan?! We weten nu wel een beetje hoe we het moeten doen dus vanmiddag weer proberen. Iemand tips?

En dan nog een vraagje over het eten. Vanmorgen toen wij bij hem gingen kijken zat hij veel hooi te eten en was hij behoorlijk wakker, we kregen zelfs een dikke lik over onze neuzen. GIsteren deed hij dat absoluut niet, alleen maar liggen in een hoekje. En hij heeft wat gedronken want er is water uit zijn drinkflesje. Nu is mijn vraag: moet ik hem nu nog biks dwangvoeren? Hij heeft dat dus niet op. Alleen veel hooi. Er lagen ook een paar keuteltjes in zijn wc-tje vanmorgen.

Pfff, ik hoop dat Henkie er boven op komt!

Alvast bedankt!

Groeten,

Sunny

Geplaatst:

Het is in ieder geval goed nieuws dat hij eet en keutelt! Volgens mij hoef je hem dan geen biks te dwangvoeren, maar dat weten andere mensen hier misschien beter dan ik.

Verder met dat dwangvoeren. Er gaat vaak wel wat naast, maar je moet het zijwaarts die mond in doen en dan toch wel een beetje naar achteren (als je het spuitje voorin houdt, dan loopt het er makkelijker uit) en niet te snel alles erin spuiten, zodat hij wel gewoon kan slikken.

Geplaatst:

Inderdaad, aan de zijkant van z'n mond, achter de tanden, zit een opening waar je het geleidelijk aan in moet spuiten. Dan nog is er altjd de kans dat er wat naast gaat. Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden.

Als je merkt dat je konijn niet of nauwelijks eet, zou ik toch zeker wel gaan dwangvoeren. En met deze hitte ook zorgen dat hij meer dan genoeg water binnenkrijgt. Mss kunnen anderen je meer vertellen over het aantal liters e.d.

Geplaatst:

Ik zou wel minder dwangvoeren zolang hij goed hooi eet, hooi is toch het allerbelangrijkste. Dwangvoeren is wel stressvol (over het algemeen..) dus ik probeer dat zoveel mogelijk te vermijden.. Indy had een tijdje geleden ong. hetzelfde, mijn DA zei toen 5 x per dag dwangvoeren, dat heb ik niet gedaan zolang hij zelf nog redelijk tot goed at. Pest hem gewoon een beetje met (zijn favoriete) groentes enzo, als hij niet eet natuurlijk wel dwangvoeren maar als hij goed eet zou ik het nog even aankijken. Alleen met dit weer is goed drinken natuurlijk wel heel belangrijk, ik weet niet hoeveel hij moet drinken.. In ieder geval extra goed in de gaten houden. (Als hij veel groente eet, is het logisch dat hij minder drinkt natuurlijk.) Ik zou hem gewoon voor nu de hele dag door ook groente geven enzo, tenminste, ikzelf geef dat altijd 's avonds maar Indy kreeg toen de hele dag door zoveel als hij wou.

Zijn buikje elk uur even masseren kan trouwens ook nooit kwaad. Succes ermee, en beterschap voor Henkie!

Geplaatst:

Hoi hoi,

Bedankt voor de berichten! Het gaat aardig goed met Henkie. Vanmorgen vroeg was hij dus al begonnen met hooi eten en daarna heeft hij 3 selderijstokjes (met blaadjes) op, toen heel rustig aan een worteltje gegeten, weer veel hooi tussendoor. Vanmiddag een stuk appel, weer een worteltje (nat gemaakt zodat hij ook wat extra vocht binnen krijgt) en weer veel hooi gegeten. En zonet, heeft ie een paar biksjes op! O geweldig, wat ben ik trots op mijn kereltje! Ik moet zeggen dat je het niet aan hem ziet dat ie niet lekker is. Hij huppelt er vrolijk op los weer. Gelukkig. Maargoed, we moeten natuurlijk nog een paar dagen die medicijnen geven. Mijn vriend en ik hebben dat net weer gedaan en het ging redelijk goed. Beter dan vanmorgen. Nu ging er ook wel wat langs zijn mondje maar het meeste zit er in (hoop ik!). Mijn vriend houdt hem vast en ik spuit het er langzaam in. Jeetje, we zijn allebei behoorlijk ontdaan hoor! Het is zo zielig om hem dat spuitje met vloeistof toe te dienen! Ik hoop echt dat het woensdag dan ook echt over is! Na woensdag ga ik weer met hem naar de dierenarts om hem te laten controleren!

Jullie horen nog hoe het verder gaat!

Bedankt, ook namens Henkie!

Geplaatst:

Hi Sunny,

Wat goed dat je meteen naar de dieren arts hebt gebelt! Soms lees je hier verhalen van konijnenbaasjes die de situatie nog wel een paar daagjes aan willen zien..

Sherrif heeft een paar weken geleden ook wormpjes gehad, waardoor ik haar en shief panacur moet geven. Ook met een spuitje.. Bij Sherrif was ook ieders keer haar kin helemaal wit, en soms weigerde ze te slikken, dan druppelde er hier een daar een druppeltje uit. Denk wel dat dit normaal is. De kuur heeft gelukkig gewerkt en ze is er weer helemaal boven op.

Belangrijk is idd de kooi en toiletjes goed ontsmetten. Ik heb er detol voor gebruikt. Tevens heb ik na 10 dagen de kuur nog een keer herhaald. ( panacur )

Tevens kwam ik een paar dagen na de eerste kuur er achter dat sherrif wat af was gevallen. 200 gram was dit uiteindelijk maar ook dat blijkt normaal te zijn. Maar een oogje in het zeil houden is nooit verkeerd ;)

Succes en sterkte met Henkie!

Geplaatst:

Hoi,

De medicijnen die ik gekregen heb voor Henkie zijn: Valbazen (wit, melkachtige substantie) en Cisaral Drops (doorzichtige vloeistof). De Cisaral Drops moet ik 3 keer per dag doen en de andere 1 keer per dag. Net weer gedaan bij onze lieve schat en het ging weer redelijk goed. Wel weer wat naast zijn mondje gegaan maar het ging er voor de rest goed in. Henkie slikt alleen niet goed zelf, dus elke keer als ik een beetje vloeistof in heb gespoten dan beweegt mijn vriend zijn mondje even zodat er echt in gaat en dat gaat wel goed geloof ik. Ik gaf hem net zijn lievelingshapje: selderij en binnen no time was het op, hij eet weer met smaak gelukkig. Ik heb Henkie geen dwangvoer gegeven. Inderdaad, zolang hij zelf wat eet dan is het goed. En net keek ik in zijn wc-tje en daar lagen een paar mooie keuteltjes! Hij doet er alleen wel wat lang over. Hij zit behoorlijk lang op zijn wc voor een paar keuteltjes. Komt misschien door de clysma die hij gisteren ook heeft gehad?

Ik heb goede hoop dat ie er bovenop komt, hij is nu al weer lekker vrolijk en eet steeds meer.

Ja, ik zal zeker elke dag zijn wc-tje en kooi verschonen. Morgen ook even Detol kopen. Dank jullie wel voor de tip!

Ben zo blij dat deze site er is, kan ik ook even beetje mijn hart luchten hoor haha! Wat een drama voor zo'n klein diertje zeg! Ben er helemaal ondersteboven van! Ik ga hem nog maar een keer extra knuffelen!

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes

Geplaatst:

Even een kleine update over Henkie.

Het gaat tot nu toe goed met hem. Hij eet goed. Ik zit nu op mijn werk en daar baal ik natuurlijk vreselijk van. Ik wil hem zoveel mogelijk in de gaten houden natuurlijk! En tja, dan gaat de tijd op het werk echt niet snel, ik wil naar Henkie!

Vanmorgen belde ik de dierenarts om door te geven hoe het met Henkie gaat. En daar vertelde de assistente dat ze mij al de hele morgen probeerde te bereiken om te vragen naar Henkie. Wel erg aardig van ze. Aankomende donderdag ga ik langs met een paar keuteltjes van Henkie om het nogmaals te onderzoeken, kijken ze of het eruit is!

Groetjes!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .