Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dinsdag voormiddag is het zover, mijn rammetje wordt gecastreerd en mijn voedstertje geopereerd aan haar abces. Voor haar is het een risicovolle operatie, ze is net bij de moeder weg en het is een groot abces.

Hebben jullie nog tips voor tijdens het genezingsproces?

En nog 2 vraagjes, is carefresh goed voor de wondes als bodembedekking?

En wanneer mag ik mijn ram en mijn voedster samenzetten, hoelang ong. na de castratie?

• Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Hopelijk gaat alles goedkomen!

Je kan ook handdoeken bijvoorbeeld als bodembedekking gebruiken bij wonden. Ik heb kranten gebruikt en dat ging ook prima, moest ze alleen vaak verwisselen.

2 Weken na de castratie mogen ze samen, als de wond van de voedster natuurlijk ook weer goed genezen is.

Geplaatst:

Als je voedster net weg is bij de moeder, dan zal zij nog erg jong zijn? En het rammetje is dan zeker ouder? Een jong konijn kan pas aan een ouder dier gekoppeld worden als het 4 maanden oud is, daarvoor kan de stress te groot zijn.

Een gecastreerde ram is overigens na twee weken veilig om gekoppeld te worden.

Geplaatst:
Als je voedster net weg is bij de moeder, dan zal zij nog erg jong zijn? En het rammetje is dan zeker ouder? Een jong konijn kan pas aan een ouder dier gekoppeld worden als het 4 maanden oud is, daarvoor kan de stress te groot zijn.

Een gecastreerde ram is overigens na twee weken veilig om gekoppeld te worden.

Mijn voedster is nog heel jong ja , en de ram is ong. 3jaar.

Het klikt al wel goed ze, zij zit in een klein hokje in het groot hok van hem en ze liggen altijd bij elkaar, op schoot ook elkaar likken enzo...

Geplaatst:

Als het nu al zo goed klikt, kan ik ze dan niet direct 2 weken na de castratie samenzetten?

En weet iemand of carefresh goed is bij wondes?

Kranten en handdoeken lijkt me rommel geven...

En als vaste bodembedekking voor angora's?

Geplaatst:

bodembedekking is niet goed voor konijnen die een operatie gehad hebben

dat blijft aan hun wond hangen en kan het gaan onsteken je kunt dus gewoon kranten of handoeken wat er al is gezecht hier

dat kan geen kwaad

Geplaatst:
bodembedekking is niet goed voor konijnen die een operatie gehad hebben

dat blijft aan hun wond hangen en kan het gaan onsteken je kunt dus gewoon kranten of handoeken wat er al is gezecht hier

dat kan geen kwaad

Dan toch maar even sukkelen met handdoeken ;)

wat kan geen kwaad??

Geplaatst:

Plushke is al actiever en eet meer :D

nog niet veel, maar ze eet toch al regelmatig, ik blij ^^

Heb vannacht amper kunnen slapen, ben al zo zenuwachtig...

Geplaatst:

Probeer vannacht toch maar te slapen, want misschien wordt het morgen ook wel weer een kort nachtje (met een patiƫnt in huis).

Geplaatst:

Ze zijn nu bij de DA... Spannend.

Kheb hun kooien al proper gemaakt en er kranten, handdoeken en vers hooi en eten in gelegd.

Klaat jullie iets weten als ze belt. ^^

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties :D

'k Ben terug thuis, mƩt Plushke en Mokka ^^

't Was erger als ze dachten bij Plushke, het abces was heel groot en zat heel diep, helemaal in de navelstreng.

Het is een wonder dat ze het overleeft heeft.

Ze heeft duidelijk pijn en is serieus van de plank maar ze heeft toen ze thuiskwam al direct gegeten en gedronken dus dat komt wel goed. ^^

Nu moet ik nog 2x/dag antibiotica geven, de wonde goed in het oog houden en zorgt dat ze regelmatig eet en drinkt.

Mokka is al bijna terug de oude, nog een beetje suffig.

En hij heeft zn draadjes al zitten wegknagen... Typisch hem. :P

Gelukkig is de wonde mooi dicht.

Ze mochten samen in de keef omdat ze toch nog versuft waren en omdat Plushke wel wat steun kon gebruiken. Ze kenden elkaar toch al.

In de keef kroop Plushke direct tegen Mokka, hij was zooooo lief voor haar, echt schattig.

Zo tegen haar liggen en likjes geven enzo. :D

Binnen een maand mogen ze samen, dan is Mokka 100% onvruchtbaar en is Plushke goed aangesterkt.

Nu hopen dat Plushke goed geneesd, als alles goedloopt zal het een mooi koppeltje worden denk ik.^^

Geplaatst:

Ohh wat erg zeg. Lees het net in het andere topic ;)

Heb je al gekeken of ze gekeuteld heeft? Die vraag had je in t andere topic nog niet beantwoord.

Zoals hierboven aangegeven is kranten en handdoek de beste bodembedekking voor na een operatie. Dat irriteert niet aan de wond.

Geplaatst:
Ohh wat erg zeg. Lees het net in het andere topic ;)

Heb je al gekeken of ze gekeuteld heeft? Die vraag had je in t andere topic nog niet beantwoord.

Zoals hierboven aangegeven is kranten en handdoek de beste bodembedekking voor na een operatie. Dat irriteert niet aan de wond.

Ja ze heeft al gekeuteld :)

En ik heb op als bodembedekking idd kranten. Oude handdoeken die ik mocht gebruiken hadden we niet maar wel een zacht flanellen (redelijk goed absorberend dus) laken.;)

Geplaatst:

Ik zit met een probleem...

Het enige dat ik haar echt kan laten eten zijn groente, en dat was ze nog niet gewend, maar nu worden haar keuteltjes al wat zachter...

Wat moet ik nu doen? Toch maar zorgen dat ze eet en die plakkende keutels erbij nemen en evt. hooithee geven?

Of haar proberen dwingen om hooi en biks te eten?

Geplaatst:

probeer anders wat biks in wat water te weken, dat het een beetje een papje wordt.

Eet ze wel hooi of dit ook niet? Krijgt ze genoeg vocht binnen?

Bij twijfel kun je altijd je DA bellen voor advies..

Heeft ze ook iets van pijnstilling?

Geplaatst:

Dat zal ik proberen:)

Hooi, deze morgen toen ik vers gaf 1 sprietje, verder niet denk ik.

Water een klein beetje.

Nee, maar de DA had gisteren nog pijnstillers gegeven...

Geplaatst:

Komt ze wel een beetje fit over? Blijft ze bewegen, of zit ze alleen maar stil in een hoekje, knarsentandend?

Tis wel belangrijk dat ze blijft eten, maar omdat ze nog zo jong is kan het idd verklaren dat de groente voor dunne keutels zorgt..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .