miesje890 Geplaatst: 1 juli 2009 Geplaatst: 1 juli 2009 Hallo iedereen Heb een aantal vraagjes.. Zal de situatie even schetsen..Moppie is nu 13 weken en hummer is nu 12 weken. Vandaag zouden ze ingeent worden. Moppie voelde zich niet helemaal lekker deze week.. Ik zag aan hoe ze deed. Ze at goed.. dronk goed.. keutelde goed, maar ik zag gewoon aan haar dat ze niet lekker was. Ze had een vies neusje en alles. Dus wij vandaag naar de da om in en te enten.. maar de da heeft moppie even nagekeken en heeft ze niet ingeent. Ik heb een kuur voor 10 dagen die moppie af moet maken. Voor de zekerheid heeft ze hummer ook niet ingeent omdat snotneusje misschien besmettelijk zou zijn, en hij ook aan een kuurtje moet. Zodra ik merk dat moppie niet lekker is moet ik meteen da bellen en kunnen we overleggen wat het beste is. Dit ook als hummer niet lekker is. Ze heeft er al voor de zekerheid een tweede spuitje bij gedaan (nog in de verpakking) als ik hem ook op de kuur moet zetten. Moppie en hummer zitten allebei binnen in een groot binnenhok. We hebben een tweede hok voor als hummer dadelijk apart moet. Maar nu mijn vragen. Hummer is later als moppie gekomen... maar begint nu op moppie te rijden (heeft hij nooit gedaan). Moppie vind dit echt uncool. En loopt hiervoor echt weg.Hummer begint nu zijn kin overal aan af te vegen. Maar echt overal. Deed hij nooit. En hebben niets nieuws ofzo.Hummer heeft voor de 2e keer over moppie haar kopje geplast. Echt niet cool. Maak het meteen schoon, maar schiet niet echt op.Moet ik hummer al apart zetten? Ik vertrouw het echt niet.. maar hij wordt pas op 16 sep gecastreerd. Dus ze moeten dan een tijd apart dan. Sorry voor het lange verhaal.. maar dan hebben jullie de hele situatie. Groetjes, Michelle
zwarte panter Geplaatst: 1 juli 2009 Geplaatst: 1 juli 2009 Hummer wordt vruchtbaar en dat verklaart zijn gedrag...Ben je zeker dat Moppie maar 13 weken is? Waarom wordt Hummer zo laat pas gecastreerd? Als je hem bijvoorbeeld nu zou kunnen laten castreren, hoef je ze helemaal niet te scheiden.
miesje890 Geplaatst: 1 juli 2009 Auteur Geplaatst: 1 juli 2009 ik dacht vanaf 6 maanden? Misschien moet ik morgen even de da bellen dan?
zwarte panter Geplaatst: 1 juli 2009 Geplaatst: 1 juli 2009 (aangepast) Rammetjes worden normaal met 4 maanden gecastreerd.Maar de meeste konijnkundige DA'en kunnen het zelfs vroeger en dan heb je het gemak dat je ze niet moet scheiden en daarna opnieuw koppelen. Edit: Van zodra de balletje zijn ingedaald kan eigenlijk elke DA castreren. Weet je of zijn balletjas al ingedaald zijn? 1 juli 2009 aangepast door zwarte panter
miesje890 Geplaatst: 1 juli 2009 Auteur Geplaatst: 1 juli 2009 hahaha.. goede vraag. hoe zie ik dat? Maar weet inderdaad zeker dat moppie 13 weken is.. ik vertrouw het echt voor geen meter.. ik kijk het vanavond nog eventjes aan.. en anders gaan ze morgen voor de zekerheid uit elkaar.. wil echt geen mini konijntjes..
zwarte panter Geplaatst: 1 juli 2009 Geplaatst: 1 juli 2009 Hoe je dat ziet...tja door te kijken...hahaMaar rammetje kunnen hun balletjes nog wel eens intrekken, dus dan zie je nog niets. Neem morgen even telefonisch contact op met je DA en vraag of hij Hummer al zou willen castreren.
miesje890 Geplaatst: 1 juli 2009 Auteur Geplaatst: 1 juli 2009 haha oke.. dus als ik zijn staart omhoog trek zou ik ze gewoon moeten zien.Ik bel de da morgen eventjes.. en vraag ik of ze het eerder kan doen. Scheelt hier een hoop stress.. (van mij en van moppie )
miesje890 Geplaatst: 2 juli 2009 Auteur Geplaatst: 2 juli 2009 Net da gebeld.. ze zegt dat het risico van de narcose te groot is bij zo'n jong konijn (hummer is deze week 12 weken) en dat ik alsnog moet wachten tot 16 september... andere da bellen of heeft ze gelijk?
Yvon Geplaatst: 2 juli 2009 Geplaatst: 2 juli 2009 Wat goed voelt bij jou zou ik doen Heb je je DA wel uitgelegd hoe de situatie is? Dat je ze al bij elkaar hebt en anders moet scheiden? Hij is echt al bezig met zn mannelijkheid te ehmmm ontwikkelen zeg maar Verder nog een vraag of je arts konijnkundig is? Doet hij veel castraties in een jaar, hoevaak gaat dat goed? Wat voor narcose krijgen ze? Mogen ze van te voren nog eten van je arts of moeten ze vasten (ze MOETEN eten!!) Allemaal vragen die je je arts kan stellen (misschien weet je dit allemaal al, maar ja liever teveel info dan te weinig toch ). Een castratie op jongere leeftijd is risicovoller, maar een castratie is wel een gemakkelijke ingreep. Ik zou als ik jou was even kijken of zn balletjes zijn ingedaald, want daar gaat het om bij een castratie, als ze nog niet zijn ingedaald kunnen ze ook niks doen.
miesje890 Geplaatst: 2 juli 2009 Auteur Geplaatst: 2 juli 2009 ja die vragen heb ik de eerste keer dat ik naar de da ging al gevraagd.. maar met het meeste kwam ze zelf mee.. dus had er wel een goed gevoel over.. Heb net ook kliniek in mill gebeld (die staat bij konijnkundige da's bij konijn.nl) en hun gaven hetzelfde antwoord als dat de da in cuijk gaf. Maar als ze al wel ingedaald zijn.. en ze hier in de buurt allemaal aangeven dat hij vanaf 6 maanden pas gecastreerd kan worden.. Ik heb ook nog eens het probleem dat mijn vriend chauffeur is, en dus niet zomaar kan zeggen.. ik kom eventjes een paar uur later op het werk. Dus of ik moet met het openbaar vervoer (wat ik eigenlijk niet zo zie zitten), of het moet hier in de buurt zijn. Ik denk dat ik ze vanaf dit weekend ga scheiden. Is niet ideaal.. maar wil er wel bij zijn als ik dit doe.. dus doe ik het dit weekend. Ze kunnen elkaar prima zijn en elkaar ruiken.. ga de kooien ook bij elkaar zetten zodat ze elkaar wel kunnen zien als ze in het hok zitten. Maar ben er niet happy mee.
Yvon Geplaatst: 2 juli 2009 Geplaatst: 2 juli 2009 Ah oke... en weten ze wel de hele situatie? Ik vraag dat omdat mijn DA het ook wilde doen met 6 maanden.. maar Beau had al last van zn hormoontjes en dat vond ik zielig. Mn rammetje sprong gewoon bovenop het dichte hok van het vrouwtje en ging dan zn ding doen. Dat vertelde ik de DA en toen maakte ze een uitzondering. Ze vroeg nog wel of de balletjes ingedaald waren, dus ik zeg zo "ja hoor, ik zie 2 paaseitjes :P" En toen mocht ik al snel langs komen.
zwarte panter Geplaatst: 2 juli 2009 Geplaatst: 2 juli 2009 Hoe zwaar is Hummer?Castreren zou geen probleem moeten zijn als het konijn in kwestie zwaarder is als 800 gram. Vroeger dacht men inderdaad dat castratie op zo'n jonge leeftijd effect zou hebben op oa. de botontwikkeling en zo een groeiachterstand zou kunnen veroorzaken. Maa dat is inmiddels achterhaald.Het is wel zo dat als er complicaties optreden en je konijn daarna erg ziek is (en die kans bij een castratie van een ram is erg klein) en een tijd niet wilt eten, dan kan het mogelijk een groeiachterstand tot gevolg hebben. Maar die kans is erg klein. Als de ballen zijn ingedaald en je konijn minimum 800 gram weegt, is er geen verschil tussen de risico's op 3 maanden en op 6 maanden.
miesje890 Geplaatst: 2 juli 2009 Auteur Geplaatst: 2 juli 2009 ja ik heb alles uitgelegd. Misschien is dat inderdaad wel een 'smoes' die ik kan gebruiken.Ik heb gewoon geen zin om dadelijk 2 konijntjes te hebben die niet meer bij elkaar kunnen. Heb ik Ć©n de ruimte niet voor Ć©n ik vind het gewoon sneu.. ze zijn zo leuk samen! Ik ga ze dit weekend apart zetten, en dan kijk ik meteen of ik wat kan zien bij hummer.. en als dat zo is.. bel ik de da gewoon nog een keer op. Is wel niet helemaal eerlijk, maar is misschien wel een optie.
miesje890 Geplaatst: 2 juli 2009 Auteur Geplaatst: 2 juli 2009 hij weegt iets meer als 900 gram. en is deze week 12 weken.
zwarte panter Geplaatst: 2 juli 2009 Geplaatst: 2 juli 2009 Enne...heb je toevallig al balletjes gespot?
miesje890 Geplaatst: 2 juli 2009 Auteur Geplaatst: 2 juli 2009 toevallig niet.. gister beetje hectische dag.. zal tussen de middag eens kijken.. gewoon zijn staart optillen? of eventjes op zijn rug leggen en 'voelen'
zwarte panter Geplaatst: 2 juli 2009 Geplaatst: 2 juli 2009 Ik denk niet dat je veel ziet als je enkel de staart optilt...idd even 'voelen' of hem even optillen of op zijn rug leggen. Succes!
miesje890 Geplaatst: 2 juli 2009 Auteur Geplaatst: 2 juli 2009 Dan gaan we dadelijk op ballenjacht Ik leg mijn verhaal dadelijk voor aan een da in nijmegen (vermeld op de bb site). En dan vertel ik dat de hormonen hem helemaal gek maken, en dat hij meer als 800 gram weegt. Ook vertel ik dat hij anders 3 maanden apart moet zitten en ik dat voor allebei not fair vind. Ik ben benieuwd wat ze zeggen..
wupsie Geplaatst: 2 juli 2009 Geplaatst: 2 juli 2009 ja die vragen heb ik de eerste keer dat ik naar de da ging al gevraagd.. maar met het meeste kwam ze zelf mee.. dus had er wel een goed gevoel over.. Heb net ook kliniek in mill gebeld (die staat bij konijnkundige da's bij konijn.nl) en hun gaven hetzelfde antwoord als dat de da in cuijk gaf. Maar als ze al wel ingedaald zijn.. en ze hier in de buurt allemaal aangeven dat hij vanaf 6 maanden pas gecastreerd kan worden.. Ik heb ook nog eens het probleem dat mijn vriend chauffeur is, en dus niet zomaar kan zeggen.. ik kom eventjes een paar uur later op het werk. Dus of ik moet met het openbaar vervoer (wat ik eigenlijk niet zo zie zitten), of het moet hier in de buurt zijn. Ik denk dat ik ze vanaf dit weekend ga scheiden. Is niet ideaal.. maar wil er wel bij zijn als ik dit doe.. dus doe ik het dit weekend. Ze kunnen elkaar prima zijn en elkaar ruiken.. ga de kooien ook bij elkaar zetten zodat ze elkaar wel kunnen zien als ze in het hok zitten. Maar ben er niet happy mee. bedenk wel dat je heb zo dus wel naast een mooi vrouwtje zet waar hij niet naartoe mag, maar waar hij het liefste op zou springen dit kan het gevolg hebben dattie gigantisch gaat sproeien of gefrustreerd raakt. (hebben in de winkel 1 keer een mannetje naar een vrouwtje gehad. de hokken zijn van glas, maar zijn hok had mat-glas
Yvon Geplaatst: 2 juli 2009 Geplaatst: 2 juli 2009 hahahahaha.. en je had opeens heel mooi glanzend glas met een gele gloed?
miesje890 Geplaatst: 3 juli 2009 Auteur Geplaatst: 3 juli 2009 (aangepast) Hummer wordt volgende week vrijdag geholpen in nijmegen. De da staat op bb vermeld dus dat gaat helemaal goed komen.. voordat ik ook maar de vragen kon stellen die ik wou stellen had de assistent ze al beantwoord. Dus echt super fijn gevoel.. ben alleen nu al zenuwachtig.. Dus heb ze vanaf gister uit elkaar gezet.. ik heb nog nooit zoiets verschrikkelijks moeten doen! Hartverscheurend! Ik merkte gewoon dat hummer steeds meer op moppie begon te rijden.. vertrouwde het gewoon niet. Hummer zit nu in een groot binnenhok en moppie heeft een buitenhok. Ik heb ze tegen elkaar gezet zodat ze elkaar kunnen zien en snuffelen. Ik zal tussen de middag eens foto's maken.Moppie heeft wel eindelijk eventjes rust.. ik zie het aan haar.. maar hummer was het er absoluut niet mee eens.. 's ochtends mogen ze altijd eventjes een half uurtje los lopen, en had moppie nu los lopen, hummer kroop zowat door de tralies heen.. maar moppie bleef wel dicht in de buurt van haar vriendje.. Het is gelukkig maar voor 3 weken. ben blij dat het niet voor 3 maanden is! 3 juli 2009 aangepast door miesje890
Aanbevolen berichten