Noor80 Geplaatst: 19 juni 2009 Geplaatst: 19 juni 2009 Hallo,Ik ben vandaag met vosje naar de Da geweest omdat ik wormen in zijn keutels vond. Kon meteen naar het spreekuur komen nadat ik gebeld had. De da heeft hem frontline gegeven in zijn nek. Nu lees ik op verschillende sites dat FL nooit mag en dat het zelfs dodelijk kan zijn voor konijnen! Heb zojuist de da gebeld maar ze zijn al dicht. Wat moet ik nou. Hij lijkt nu in orde, hoelang duurt het voordat ik gekke dingen zou moeten zien als het echt schadelijk is voor hem?
nonneponnn Geplaatst: 19 juni 2009 Geplaatst: 19 juni 2009 kon je hem niet tegenhouden toen hij het spul gaf?frontline is meestal voor katten/honden en de inhoud is aangepast op het aantal kilo's van de hond/kat
Senni Geplaatst: 19 juni 2009 Geplaatst: 19 juni 2009 Ik zou echt even met een andere dierenarts contact opnemen en de situatie uitleggen, vanavond nog! Niet de werkzame stof van frontline, maar wel het adjuvans is namelijk neurotoxisch voor konijnen!
Noor80 Geplaatst: 19 juni 2009 Auteur Geplaatst: 19 juni 2009 Nee want ik wist niet dat het gevaarlijk is. Had ook niet eerder wat op internet gelezen erover. Stom natuurlijk, maar goed de da vertrouw je wel.Hij is ook nog maar 6 maanden, iets meer dan een kilo nu.
Tuinkabouter Geplaatst: 19 juni 2009 Geplaatst: 19 juni 2009 er zwerft hier een lijst met konijnkundige DA's rond...er zit er vast eentje bij je in de buurt waar je nog terecht kunt! Ik ben alleen de link kwijt, maar er zijn vast mensen hier die de link weten Succes !!
Senni Geplaatst: 19 juni 2009 Geplaatst: 19 juni 2009 Het is een fout van de dierenarts, niet van jou. Het is normaal niet de bedoeling dat jij alle medicijnen van tevoren gaat leren zodat je weet of de dierenarts het wel goed doet of niet. Ik studeer diergeneeskunde en wij leren dat je nooit, maar dan ook nooit Frontline aan konijnen mag geven. Ik weet niet precies wanneer er verschijnselen op kunnen gaan treden, maar ik zou echt contact opnemen met een dierenarts. Desnoods een andere.
Tuinkabouter Geplaatst: 19 juni 2009 Geplaatst: 19 juni 2009 Tadaa daar is-ie:http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html
Noor80 Geplaatst: 19 juni 2009 Auteur Geplaatst: 19 juni 2009 Ik probeer nu de spoedkliniek in amsterdam te bellen maar krijg steeds in gesprek. blijf het proberen iig. ik zal het nog laten weten hoe het gaat. de da waar ik ben geweest is bokhove en bouma in amsterdam osdorp. dan weet je waar je dus NIET moet zijn met een ziek konijn.
Senni Geplaatst: 19 juni 2009 Geplaatst: 19 juni 2009 Ik hoop dat het goed komt omdat je er snel bij bent, maar hou ons op de hoogte!
Noor80 Geplaatst: 19 juni 2009 Auteur Geplaatst: 19 juni 2009 Goed nieuws! Ik heb net de spoedkliniek gesproke, de mevrouw vroeg of het niet om stronghold ging wat ie had gekregen. Dus ik pak de bon erbij en tot mijn verbazing staat daar inderdaad stronghold op. de da had toch echt frontline gezegd anders had ik niet daarop gezocht op internet want die naam had ik eerder nooit gehoord. maar goed, een pak van mijn hart:yipi:zal maandag nog wel even de da bellen over dit misverstand, want ik zat em wel even echt te knijpen. groetjes noor.
Senni Geplaatst: 19 juni 2009 Geplaatst: 19 juni 2009 Gelukkig maar! Ik vroeg me ook al af hoe stom je als dierenarts kan zijn als je wel Frontline aan een konijn geeft aangezien er zo ontzettend in wordt gestampt dat het niet goed is. Maar misschien zei ie perongeluk Frontline terwijl ie Stronghold bedoelde. Het was alleen daardoor wel even stressen voor jou
JoBoris76 Geplaatst: 19 juni 2009 Geplaatst: 19 juni 2009 Voor wormen kun je beter Panacur gebruiken. Stronghold werkt niet namelijk tegen de meest voorkomende worm bij konijnen. Het gaat dan om deze worm: Passalurus ambiguus. Succes.
Saf Geplaatst: 19 juni 2009 Geplaatst: 19 juni 2009 oef dat is al een stuk onzekerheid en stress minder
zwarte panter Geplaatst: 19 juni 2009 Geplaatst: 19 juni 2009 Inderdaad fijn dat het toch geen frontline was...maar echt konijnkundig is deze DA ook niet... Stronghold werkt namijk niet tegen wormen...dus je zal nog even je DA moeten bellen en naar panacur vragen
Petradhd Geplaatst: 19 juni 2009 Geplaatst: 19 juni 2009 Stronghold werkt prima tegen bepaalde wormen (mijn katten worden ermee ontwormd) maar helaas niet tegen de worm die het meest voorkomt bij konijnen. Dit even voordat er mensen gaan roepen dat Stronghold wel degelijk geregistreerd is als anti-wormmiddel
zwarte panter Geplaatst: 19 juni 2009 Geplaatst: 19 juni 2009 (aangepast) Stronghold werkt prima tegen bepaalde wormen (mijn katten worden ermee ontwormd) maar helaas niet tegen de worm die het meest voorkomt bij konijnen. Dit even voordat er mensen gaan roepen dat Stronghold wel degelijk geregistreerd is als anti-wormmiddel Klopt helemaal. Als ik het goed heb werkt Stronghold enkel tegen:Toxocara cati en Toxocara canis, Ancylostoma tubaeforme en Dirofilaria immitis (maar niet tegen alle stadia). De enige die ook bij het konijn kan voorkomen is de Toxocara canis, maar dit is erg zeldzaam. Konijnen kunnen meerdere soorten wormen hebben (hoewel de passalurus ambiguus idd het meeste voorkomt), en deze worden (bijna) allemaal het effectiefst behandeld met panacur. 19 juni 2009 aangepast door zwarte panter
Aanbevolen berichten